Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
VW Transporter 1966.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (19602 totalt)
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Eftersom det kommer att bli en hel del kapning och svetsning i bakre passagerarutrymmet så var det ju lika bra att rädda rutorna innan de blir förstörda. Tänkte också ta bort bakdörren eftersom den bara är i vägen. De övre två skruvarna fick jag bort med hjälp av den slagskruvmejsel men inte de undre skruvarna. Jag har sprutat 5-56 på dem under en veckas tid men det hjälpte inte ett dugg. Det slutade med att jag fick svetsa på en längre M8 skruv för att få lös dem.


Demontera rutor på sextiotalsbilar är alltid spännande! Mina erfarenheter är att antingen är de rätt tåliga eller också rätt spröda. En annan erfarenhet är att man får aldrig någon förvarning om att de håller på att gå sönder utan: Pang, och den är trasig. Det går ju alltid att skära sönder gummilisten för att få ut rutan hel men den var ju i riktigt bra skick. Det slutade med att jag bände ut gummilisten lite försiktigt i ett hörn och sedan får man trycka ut rutan samtidigt som man bänder listen. Tar tid men jag fick ut rutan utan att den sprack. En seger!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Alltid lika kul att läsa uppdateringar om projektet thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Tack, Janne! thumbs up Jo, trots att min VW egentligen inte platsar här på Rejsa så tycks det vara många som följer renoveringen. Jättekul!

Men nu har jag stött på problem. Den främre tvärbalken som håller golv, väggen mellan förar och passargerarutrymme, domkraftsfästen mm. är totalt sönderrostad och måste bytas. En ny balk är inköpt. Men tyvärr har VW dragit växelförarröret och två handbromsvajerrör genom balken vilket försvårar allt.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



såga 2 snitt till varje hål i 45 graders vinkel sen svetsa i bitarna underifrån.. lägg/klämm bakom en bit aluminium eller koppar, så slipper du städa svetsen på ena sidan.. brukar använda dylikt när lagar små hål eller glipor..

_________________
Michael Thulesius
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Yes, Michael, det måste nog bli någon sådan lösning. Och när jag fortsatte med att kapa bort den gamla balken visade det sig att den var riktigt frisk på det mest svåråtkomliga stället (Hur ofta händer det? En gång på tusen?). Så den biten får vara kvar. Men jag återkommer till balken.

För att se hur pass skadat golvet är så måste de kraftiga gummimattorna ur. De fyra aluminiumlisterna sitter med plåtskruv (några fastrostade så klart...).


Och under de kraftiga gummimattorna hittade jag betydligt prydligare mattor, i ganska bra skick! Jag undrar om det är någon HeavyDuty-modifiering som SCA-bilarna fick för att klara ett tufft arbetsklimat i skogen? De grova gummimattorna kommer att sparas men de kommer nog inte att sättas tillbaka i bilen igen.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



claes t skrev:


SevenEight: Nä, man kan inte ta bort portalväxlarna, då får man ju en bil med en växel framåt och fyra bakåt..
Men man kan vrida hjulaxlarna ett halvt varv så att hjulcentrum hamnar ovanför växellådan, då får man en låååååg VW. Men det vill man väl inte ha...?


Trodde det var underförstått att man flippar kronhjulet så att lådan roterar som en bubbla låda.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Ja, precis, Henrik!

Golvet under stolarna såg bättre ut än jag trott. Alltid nått! Det var bara bältesinfästningen som var sopslut. Man kunde dra loss infästningen med handen, så det gjorde jag. Apropå bälten, jag måste snart bestämma mig för hur jag skall göra med bälten, behålla de gamla fasta trepunktsbältena eller montera moderna rullbälten. Undrar vilka regler som gäller när man skall registrera in ett sextiotalsfordon igen? Måste kolla upp det.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Tja du behöver ju inte bälten.i en så gammal bil.. före 69. men har du... så skall dom användas...
gamla stenhårda bälten.. blääää...
E så van vid bälten från våra nya bilar.. så jag sätter alltid nya i mina halv gamla bilar... hjälper dom vid en krock?????

Satte "nya " (demonterade nya bälten från en T6 buss som jag byggde om på jobbet) i min T3 buss..(en såpas ny buss _89 så jag måste ha bälten). så trevligt med mjuka fina nya .. i min bubbla 56 satt det gamla "ordensband" =2 punkts diagonal ) som min far monterade i slutet av 50 talet... livsfarliga och helt stenhårda..... bilen är ett lik.. med dom åker ut vid renovering.. fast förmodligen vill någon betala pengar för dom..
vet om folk som sytt i nytt bältesmaterial (rem) i gamla beslag för "originaliteten"
så vill du inte använda dom så går dom säkert att sälja till någon...... "original options"

_________________
Michael Thulesius
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Tack för inputs, Michael! Jo, jag tror att det blir trepunkts rullbälten i framsätet men har inte bestämt mig riktigt.. Jag hade rullbälten i min splitbuss -67 och det kändes bra. Jag fortsätter på undersidan av bilen medan jag funderar.

Den främre tvärbalken var fylld med sand och damm men hade ändå klarat sig ganska bra från rost. Men efter att jag lyckats hugga en skruvmejsel genom plåten bestämde jag mig för att tillverka en ny balk i 1,5mm plåt. För ett par år sedan köpte jag en enklare elektrisk plåtsaxen på Jula. Det är inte något proffsverktyg men den klipper plåten hur fint som helst. Riktigt bra! Däremot klarade inte min nya plåtbock att bocka plåten så jag fick skära ett snitt på baksidan med vinkelslipen för att göra plåten tunnare där det skall bockas.
Passade den nya balken?? Ja, nästan...

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Den främre tvärbalken var ju betydligt sämre än vad jag hade anat, men den gjorde bra motstånd ändå! Kändes skönt att jag tog beslutet att ta bort den gamla.


Men dessvärre så har ju även plåten i de längsgående balkarna rostat så de måste fixas med ny plåt innan den nya tvärbalken kan sättas på plats. Och känslan över att hitta mer rost än vad jag trodde fanns från början, börjar jag vänja mig vid..


_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Sådärja, ny plåtbit på plats! Lite svets och lite rostskydd sen är den sidan klar. Det krånglade till det en aning att en kabelstam går genom den plåtbiten som behövde bytas ut. VW hade nog inget canbus-system på sextiotalet men att göra ett snitt genom kabelstammen hade inte underlättat någonting..



Att tippa upp Pickuppen på sidan var en utmärkt idé då trösklar och en balk skulle sågas bort men med tanke på hur svårt det blev att öppna och stänga dörrarna så ska inte bilen vara tippad när tvärbalken togs bort. Och framför allt inte när något skall svetsas tillbaka. Så nu står framhjulen uppallade på träklossar och bakdelen hålls upp av en pallbock i mitten av torsionröret. Och nu går dörrarna att öppna och stänga igen!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Att en rostlagning av en bil blir mer omfattande än vad man tänkte från början, det är ju inget nytt, det har nog flera av er råkat ut för men nu börjar det kännas löjligt..
Senaste skörden av borttagen VW-plåt!


Borde kanske göra en annons:

"Äkta VW typ2 plåt säljes. Pris per kilogram. Bra pris vid köp av större mängder. "

eller

"Bygg din egen VW Dubbelhytt i vinter! I kittet ingår det mesta som du behöver."

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Men äntligen har jag startat svetsen och påbörjat återuppbyggnaden av bilen! 😁
Det har gått åt mycket tid till att kapa bort, begrunda kaoset och fundera..

Jag kom på att jag nog kommer att behöva plåtstift (clecos) och sådana där smarta svetsklämmor, som ser ut att vara bra att ha när man skall svetsa kantikant. Så jag beställde ett kit med braatthaprylar och konstaterade också att de fyra minitvingarna var riktigt bra. Hur har jag kunnat vara utan dem tidigare??


_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Jag är ingen expert på rostskydd men kan lätt konstatera att man har haft ett ganska bra rostskydd på undersidan av bilen men insidan av hålrummen tycks vara helt oskyddade. Och balkar med hålrum finns det gott om..
Så här ser vissa balkar ut under rostskyddet. Helt ok!


Men till höger om den fina plåten har balken till domkraftsfästet suttit och där har det rostat ordentligt. Så just nu håller jag på med att byta ut främre tvärbalken med domkraftsfästen. Tar längre tid än jag trott men det blir ju iallafall bra.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



Det roligt att följa din pärs med rosten o se hur det går framåt

_________________
henrik nielsen
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Tack Henrik!
Ja, jag tycker faktiskt att det är ganska roligt att jobba med pickuppen (fast jag gnäller lite, ibland ). Jag har aldrig gjort något så här omfattande rostjobb tidigare och jag blir faktiskt bättre eftersom. Roligt att ni är några som följer även min tråd trots att vi har ju några fantastiska plåtknackare här på Rejsa som renoverar BMW:s, SAAB:ar och amerikanare, för att inte tala om de som konstruerar och bygger upp en ny bil från absolut ingenting! Det finns många här på Rejsa som inspirerar och motiverar mig!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Alltid lika kul när det kommer en uppdatering i tråden thumbs up

Plåtjobb kan vara både jobbigt och roligt, känslan när man tar ett steg bort och beskådar den där återuppbyggda balken är riktigt skön!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



claes t skrev:
Tack Henrik!
Ja, jag tycker faktiskt att det är ganska roligt att jobba med pickuppen (fast jag gnäller lite, ibland ). Jag har aldrig gjort något så här omfattande rostjobb tidigare och jag blir faktiskt bättre eftersom. Roligt att ni är några som följer även min tråd trots att vi har ju några fantastiska plåtknackare här på Rejsa som renoverar BMW:s, SAAB:ar och amerikanare, för att inte tala om de som konstruerar och bygger upp en ny bil från absolut ingenting! Det finns många här på Rejsa som inspirerar och motiverar mig!
/Claes


Vi är dessutom fler (säkerligen) som följer i det tysta

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Jocke_D skrev:
claes t skrev:
Tack Henrik!
Ja, jag tycker faktiskt att det är ganska roligt att jobba med pickuppen (fast jag gnäller lite, ibland ). Jag har aldrig gjort något så här omfattande rostjobb tidigare och jag blir faktiskt bättre eftersom. Roligt att ni är några som följer även min tråd trots att vi har ju några fantastiska plåtknackare här på Rejsa som renoverar BMW:s, SAAB:ar och amerikanare, för att inte tala om de som konstruerar och bygger upp en ny bil från absolut ingenting! Det finns många här på Rejsa som inspirerar och motiverar mig!
/Claes


Vi är dessutom fler (säkerligen) som följer i det tysta


Tråden har nästan 18k visningar så någon kikar ju i alla fall .

_________________
Markus Ålind
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192



Qaz skrev:
Jocke_D skrev:
claes t skrev:
Tack Henrik!
Ja, jag tycker faktiskt att det är ganska roligt att jobba med pickuppen (fast jag gnäller lite, ibland ). Jag har aldrig gjort något så här omfattande rostjobb tidigare och jag blir faktiskt bättre eftersom. Roligt att ni är några som följer även min tråd trots att vi har ju några fantastiska plåtknackare här på Rejsa som renoverar BMW:s, SAAB:ar och amerikanare, för att inte tala om de som konstruerar och bygger upp en ny bil från absolut ingenting! Det finns många här på Rejsa som inspirerar och motiverar mig!
/Claes


Vi är dessutom fler (säkerligen) som följer i det tysta


Tråden har nästan 18k visningar så någon kikar jubiballa fall .


Kikar varje gång jag ser att det finns nytt inlägg.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Marcus Gustafsson skrev:
Qaz skrev:
Jocke_D skrev:
claes t skrev:
Tack Henrik!
Ja, jag tycker faktiskt att det är ganska roligt att jobba med pickuppen (fast jag gnäller lite, ibland ). Jag har aldrig gjort något så här omfattande rostjobb tidigare och jag blir faktiskt bättre eftersom. Roligt att ni är några som följer även min tråd trots att vi har ju några fantastiska plåtknackare här på Rejsa som renoverar BMW:s, SAAB:ar och amerikanare, för att inte tala om de som konstruerar och bygger upp en ny bil från absolut ingenting! Det finns många här på Rejsa som inspirerar och motiverar mig!
/Claes


Vi är dessutom fler (säkerligen) som följer i det tysta


Tråden har nästan 18k visningar så någon kikar jubiballa fall .


Kikar varje gång jag ser att det finns nytt inlägg.


Precis! Läser varje uppdatering - gillar din humor och det är kul att läsa om hur du går tillväga.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Andra projekttrådar
VW Transporter 1966.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (19602 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande