Andra projekttrådar
VW Transporter 1966 Dags för växellåda och bakbromsar.
12 besök senaste veckan (6890 totalt)
<<   1, 2, 3   >>
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 570


Trådstartare
Victor: Ja visst är det märkligt att man minns mer av reportagen i Bilsport än vad som stod i skolböckerna...

Michael: Tja, det gäller att hänga med!

Tord: Jo, det kan man nog påstå! Men vi har ju alla lite olika renoveringstempon OCH ambitionsnivå för resultatet. Jeppsson har ju hållit på tag men han har ju också en extrem ambitionsnivå, karln lägger ju mer tid på ett motorfäste än vad jag hade tänkt lägga på hela underredet.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
VW Transporter 1966
mm.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37155

Forumägare
Forumägare

Intressant med motorvärmaren, jag såg kontakten och... undrade

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16138



Magnus Thomé skrev:
Intressant med motorvärmaren, jag såg kontakten och... undrade
Det är ju lättare att värma oljan direkt, än att värma kylmediet (dvs en byggfläkt på 2-3Kw i detta fall).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4335



claes t skrev:
Det lilla blå plastlocket är till motorvärmaren, det finns ju inget kylvatten så motorvärmaren värmer istället motoroljenivån i tråget.

Visst är motorvärmar kontakten kalix, tycker att den liknar den vi har
på BM35:n så det är inte direkt årets modell

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 570


Trådstartare
Javisst, är det en Calixmotorvärmare och den har nog suttit där sedan sextiotalet. Otroligt lättmonterad, man kunde nog montera den på under 20min. Tappa ur motoroljan, skruva bort oljesumpen, skruva dit motorvärmaren (som är som en oljesump med värmeslinga), sätt tillbaka oljepluggen. Klart!
Pickuppen har ju dessutom kupevärmaruttag inne i kupén. Lyxigt värre!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
VW Transporter 1966
mm.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 570


Trådstartare
Hur gick det sedan med motorrenoveringen?
Jo, tack, ganska bra! Tanken var att rengöra allt från olja, rost grus och snuts. Demontera topparna och cylindrarna och göra en översyn. Jag konstrade snart att de rostiga motorplåtarna såg för risiga ut för att kunna sättas tillbaka igen så den blev till att blästra och slipa i ett flertal timmar innan det blev dags för färg. Sprutade först kåporna med mattsvart med det såg för taffligt ut, tänkte sedan testa blanksvart men det hade nog inte heller blivit bra så en burk sidenmatt inhandlades och resultatet blev mycket bra. Insidan av plåtarna och några plåtar som inte syns blev penslade med Biltemas bromsoksfärg.

Det är några plåtar runt en WV motor....

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
VW Transporter 1966
mm.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 570


Trådstartare
De nymålade plåtarna fick vackert ligga och vänta på ett bord medan toppar och cylindrar demonterades. Förbränningsrum och kolvtoppar var lite sotiga men annars såg det skapligt ut. Kolvringarna var hela och inga skador i cylindrarna eller vändkanter. Jag hade bara tänkt hona cylindrarna och montera nya ringar men konstaterade glatt att en cylindersats inte var speciellt dyr (ibland är det skönt att ha mekat Porsche i snart 20år, då känns det "billigt" med bildelar till andra märken...). En 1600cc cylindersats kostar från 1800:- och lägger men till en femhunka så får man en 1600cc cylindersats från MAHLE. Jag tror inte att man får så många kolvringar till en Porschemotor för 2300:-
Att öka cylindervolymen från 1500cc till 1600cc gör nog bara en marginell skillnad men har man bara 44Hk från början så är all extra effekt välkommen!

Hittade jag något märkligt när motorn öppnades???
Jodå, sådana här hål i kolvsidorna har jag inte sett tidigare i bilmotorer.


_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
VW Transporter 1966
mm.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 570


Trådstartare
De märkliga hålen under oljeringarna finns där för att minska oljeförbrukningen, har jag läst mig till. Jag förstår inte riktigt hur, men man kan ju inte begripa allt.

I dag blev var det paus i renoveringen för sonen skulle skjutsas till ett bandyläger i Rättvik. Så det blev ca 70 trevliga mil i sommarsportbilen, min Mercedes C32 AMG. En fantastiskt trevlig bil med prestanda, komfort och kvalitet för relativt lite pengar. Enda nackdelarna, som jag har kommit på är att de finns bara med automatlåda och att de är lite rostbenägna.

354hk och 450Nm i en Mercedes utan emblem räcker till för att förvåna både grabbar och gubbar i BMW:s....

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
VW Transporter 1966
mm.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 570


Trådstartare
Alla packningar byttes, och packboxen bakom svänghjulet var absolut jävligast. Jag hade läst att svänghjulsmuttern kan sitta fast ordentligt. Men hur hårt kan en mutter egentligen sitta på en liten 1500cc motor med bara 44Hk??
Jag svetsade ett verktyg som läste svänghjulet. Spände fast motorn i en två meter lång planka med hjälp av spännband. 36mm hylsa och sedan ett 130cm långt järnrör som hävstång. Nä, mina 80kg räckte inte till för att lossa svänghjulsmuttern... Så jag fick stoppa i ett 150cm järnspett i järnröret vilket gav en hävarm på säkert 250cm, och då släppte muttern, när den väl lossnat kunde man lossa den med fingrarna! Som tur var så hade jag läst att man skulle göra en markering på muttern och svänghjulet så man vet hur mycket man skall dra när muttern skall monteras igen. Smart, eftersom man troligtvis inte har en momentnyckel som går så långt

Självklart blev det nya Champion tändstift! Pris: 17:-/styck

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
VW Transporter 1966
mm.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 570


Trådstartare
Sådärja, nästan klart nu!
Motorrenoveringen tog ungefär en månad, då har jag inte mekat så mycket VW-motor tidigare och dessutom tagit det i ganska makligt tempo. Jag kollade över värmekamrarna och ljuddämparen men de gick inte att rädda så det fick bli nytt. Nästan alla delar har jag beställt från Classic VW Up North i Skellefteå. www.classicvw.se Bra priser och riktigt bra service! Jag hade tänkt lite fel när jag beställde avgasdelarna och då ringer Mauri upp mig och frågar om jag verkligen hade tänkt riktigt, och det hade jag ju inte... Precis så vill man att reservdelsfirmorna skall göra! Autodoc brukar sällan ringa om beställningen verkar konstig.

Nu är det bara fylla olja, dra lite bränsleslang, byta några tänddetaljer och justera ventiler innan det är dags att provstarta!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
VW Transporter 1966
mm.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1367



misstänker att du fick låta arborra blocket och byta lager då det ju är mer eller mindre standard på dessa motorer,då blocken blir fort utslagna i lagerlägena...
trevligt med nya delar.. en frisk sådan här maskin e trevlig.. få förunnat då dom flesta åker med utslitna lik..

_________________
Michael Thulesius
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 330



Nu när motorn är klar är det dags för bodelen





_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 570


Trådstartare
Nix, det blev ingen arborrning av blocket och inga nya lager heller. När jag tog bort cylindrarna så kände jag efter lagerglapp hos vevstakarna men kunde inte känna något och då bestämde jag mig för att inte dela blocket. En anledning till att lagren kändes ok och att det inte fanns några vändkanter i cylindrarna kan ju vara det här:


Japp, bilen har bara rullat 5360mil! Inte 15360mil eller 25360mil som kanske hade varit normalt, jag har kollat serviceboken och besiktningsprotokollen. Så jag hoppas att de åtgärder som jag har gjort åt motorn skall göra den hyffsat pigg och tät igen. När och varför motorn öppnades (och glömplåten hamnade på fel ställe) lär jag aldrig få veta....

PFR: Underbart husbilsbygge av den dubbelhytt! Min första tanke var: En sådan där kan ju jag också bygga, jag är ju händig och kan ju snickra. Men när jag tittade lite närmare och såg att man hade kapat bort delar av taket och bakre väggen så kände jag: Nää, jag är nog lite för förtjust i min bil för att göra det. Men ett kapell och ett par tältsängar kan det nog bli!


_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
VW Transporter 1966
mm.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 570


Trådstartare
Så när motorn blev färdig så var det bara att spotta i nävarna och sätta igång med nästa grej: Växellådan!
Min tanke var från början att plocka ner växellådan, göra rent den, byta olja och kanske någon packning men det sket sig...
Växellådan har läckt växellådsolja från flera packningar så den var ganska sölig, dessutom läckte en packbox i hjulväxeln olja in i en trumbroms vilket gjorde att den troligen inte funkat som den ska på länge.
Så jag började med avfettning och högtryckstvätt och sedan skrapa bort värsta skiten med skruvmejsel sedan mer avfettning och mera högtryckstvätt osv. Det blev bättre men inte bra...
Så när växellådan var skapligt ren upptäckte jag att den var kraftigt oxiderad, så den gick ju inte att montera tillbaka igen. Måste snyggas till!
Så nästa moment blev roterande stålborste i borrmaskin för vissa delar och sandbläster för andra delar.

Så här såg växellådan ut när jag började.


Tillverkade även en enkel bock på hjul så att det blir enkelt att flytta runt Pickuppen i garaget när den saknar bakhjul.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
VW Transporter 1966
mm.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1437



Är det navreduktioner på en sån? Rena terrängbilen ju

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: BMW 325i -08
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 2197



Riktigt roligt att följa

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
16b.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 570


Trådstartare
Victor: Jo, alla VW transporter tom. 1967, dvs med delad framruta hade hjulväxlar, eller navreducering. Dels så var det ju för att få de starkare men den höjde ju också markfrigången med 8cm. Ville man ha en ännu starkare VW så fanns det en "Bergsutväxling" som tillbehör, har jag hört. Det gick dock inte att beställa någon större motor med fler hästkrafter, större motor tyckte tydligen VW var fullständigt absurt. Och det är klart; Vem skulle kunna behöva mer än 44Hk i ett fordon som får lasta 940kg??
Och på grund av navväxlarna kan man inte montera en transportväxellåda i en bubbla, då får man fyra växlar bakåt och en framåt!

Janne: Tack! Och det känns väldigt roligt att få bjuda igen lite grann efter ha följt din Mustangtråd med mycket glädje!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
VW Transporter 1966
mm.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1367



claes t skrev:
Victor: Jo, alla VW transporter tom. 1967, dvs med delad framruta hade hjulväxlar, eller navreducering. Dels så var det ju för att få de starkare men den höjde ju också markfrigången med 8cm. Ville man ha en ännu starkare VW så fanns det en "Bergsutväxling" som tillbehör, har jag hört. Det gick dock inte att beställa någon större motor med fler hästkrafter, större motor tyckte tydligen VW var fullständigt absurt. Och det är klart; Vem skulle kunna behöva mer än 44Hk i ett fordon som får lasta 940kg??
Och på grund av navväxlarna kan man inte montera en transportväxellåda i en bubbla, då får man fyra växlar bakåt och en framåt!

Janne: Tack! Och det känns väldigt roligt att få bjuda igen lite grann efter ha följt din Mustangtråd med mycket glädje!

Fast man kan ju faktiskt sätta sätt en sådan låda i bubblan antingen för att höja eller vänder växlarna upp och ner och sänker och vänder plats på diffen.. sista inte så trolig men det skulle gå.. men känns sådär när det varvar...
En inte ovanlig övning är ju sk strait axel konvertering där man vänder plats på diffen i buss lådan och monterar bubbla axlar.
Eller direkt tar hela bubbla lådan med axlar men då gör man givetvis en sänkning fram oxå.. detta gör ju att man ökar topphastighet lite.. minskar dragkraften.. fast det finns ju kraftigare motor alternativ... vet hur fars -66 enkelhytt kämpade med 1 ton ekplankor på flaket... vart ung då...

_________________
Michael Thulesius
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 226



Michael Th skrev:
claes t skrev:
Victor: Jo, alla VW transporter tom. 1967, dvs med delad framruta hade hjulväxlar, eller navreducering. Dels så var det ju för att få de starkare men den höjde ju också markfrigången med 8cm. Ville man ha en ännu starkare VW så fanns det en "Bergsutväxling" som tillbehör, har jag hört. Det gick dock inte att beställa någon större motor med fler hästkrafter, större motor tyckte tydligen VW var fullständigt absurt. Och det är klart; Vem skulle kunna behöva mer än 44Hk i ett fordon som får lasta 940kg??
Och på grund av navväxlarna kan man inte montera en transportväxellåda i en bubbla, då får man fyra växlar bakåt och en framåt!

Janne: Tack! Och det känns väldigt roligt att få bjuda igen lite grann efter ha följt din Mustangtråd med mycket glädje!

Fast man kan ju faktiskt sätta sätt en sådan låda i bubblan antingen för att höja

/.../


Hade ju varit riktigt nice att få tag på en sådan för att ha i ett baja bug bygge. Står en -69 hemma med obefintliga skärmar och påbörjat cal looker projekt i garaget som ska få lite tid någon gång. Blivit mer och mer sugen på att bygga baja av den.. Tar i alla fall med mig denna infon för det var inget jag visste att det satt på bussarna fram till -67

_________________
A-l-e-x-a-n-d-e-r - H-e-d-s-t-r-ö-m

BMW 330d e91 -10
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 570


Trådstartare
Ja, det är klart att om man behåller hjulväxlarna funkar ju växellådorna i bubblorna. Jag såg ett flertal Bajabuggys som har monterat hjulväxlarna horisontellt för att få bakhjulen längre bak.

Jag hade som sagt bara tänkt rengöra lådan och sedan sätta tillbaka den i bilen men det blev ett grundligare arbete än så. Så först bort med bromsarna och sedan bort med hjulväxlarna och drivaxelrören.


_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
VW Transporter 1966
mm.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 570


Trådstartare
Jag renoverade bakbromsarna samtidigt som jag höll på med växellådan. Det fanns mycket kvar att slita på beläggen men den ena sidan hade läckt växellådsolja så det blev nya belägg, monteringssats och hjulcylindrar. Även skönt att slippa asbestbelägg.
Jag hade köpt renoveringssatser till de gamla bromscylindrarna men fick fel renoveringssats (Autodoc.. ) och när jag även konstaterade att de var i ett ganska dåligt skick så blev det nya cylindrar. Bromsköldarna blästrades och målades. Handbroms järnen slipades och sprayades med Volvo vinrödmetallic. Varför Volvofärg? Jo, för att den burken stod ytterst i färgskåpet.


Yttre kåpor till hjulväxlarna slipade och målade. Skall bli kul att montera ihop prylarna!!


_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
VW Transporter 1966
mm.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Andra projekttrådar
VW Transporter 1966 Dags för växellåda och bakbromsar.
12 besök senaste veckan (6890 totalt)
<<   1, 2, 3   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >