Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
VW Transporter 1966.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (19624 totalt)
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1218



Janne J skrev:
Grymt många pluspoäng på den bilden!


instämmer till fullo

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Tack alla, ni är ju för snälla!
Även Eberspächern kämpade mot rejält. De sex skruvarna som måste lossas vara alla så rostiga så att de måste dras av. Suck.. Men värmaren ser iallafall ut att vara i bra skick! Den skall rengöras, ses över och provköras innan den monteras tillbaka igen.


Nästa moment blir att demontera och inspektera bensintanken. Den här bilen har ju inte blivit tankad sedan början av 1980-talet, så tanken behöver en översyn. Jag vet var den sitter, man kan se den bakom gallret, men inte hur jag skall få ut den?? Den sitter under flaket, mellan motorn och kupén.

Jaha, den måste framåt. För längst in under baksätet finns två stora luckor som går att skruva loss och innanför dem har man monterat tanken. Jag river vidare!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Eftersom pickupen inte har tankats sedan åttiotalet så är det ju lika bra att plocka ur den för en undersökning. Så bort med baksätet. Visste ni förresten att förvaringsutrymmet under baksätet på en VW dubbelhytt 1966 rymmer över 350 liter. En VW golf av tredje generationen har ett bagageutrymme som rymmer 330 liter..

Vad fanns då i detta enorma utrymme? Jo, damm, smuts, rester av råttbon, rester av de som bodde i råttbona osv.



På min bil har man dessutom monterat batteriet under soffan i stället för längst bak i motorutrymmet där det sitter i bussarna. Därför fanns det en elektrisk batterivärmare samt en liten, fast monterad batteriladdare från tyska Siemens. Så i stället för att sätta batteriet på ett varmt ställe så monterades batteriet på ett kallt ställe med en elektrisk värmare. Känns nästan som en fransk Citroën-lösning...

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Men titta, där inne har vi ju den lilla tanken! Tankbanden lossade snyggt och till min stora glädje fanns det fortfarande bensin i tanken, då kan den ju inte ha så stora rosthål. Lyckades slanga ur 15 liter bensin från åttiotalet. Soppan luktade inte mycket men smakade ganska illa, som ny soppa men mycket "fetare", mera oljig liksom. Att slanga soppa utan att provsmaka känns ju ganska meningslöst.


Men titta där, ett fynd! Bland allt damm, smuts och rost ligger ju orginaltanklocket! Hur har det hamnat där?


Jo, VW har lämnat ett jättestort hål vid tanklocket. Alltså, jättestort. Och tappade man ner något så hamnar det långt ner i ett utrymme som man inte kommer åt. Faktiskt lite konstigt att det bara låg ett tanklock därnere.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Den lilla 40-literstanken kom ut såsmåningom. Skitig och dammig, så klart, men ser ut att vara i bra skick. Efter att ha rengjorts noga så fylldes den med vatten upp till röret och fick stå ett dygn. Helt tät. Perfekt! Tanken har ju en del ytrost på utsidan. Känns sådär att sätta tillbaka tanken med rost men är inte speciellt sugen på att börja blästra eller slipa heller.. Jag tror det får bli någon rostskyddsfärg som man kan måla direkt på rosten, typ Hammerite Anti rost, eller dylikt. Vad tror ni om det?


_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4091



Jag hade gått över den med roterande stålborste eller sådan där rengöringsrondell av krullig plast. Bättre att hitta ett hål nu än sedan när du är ute och kör.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



håller med janne
det lite fusk/synd att inte göra den fin när du ändå gör så mycket jobb på bilen
btw.. det blir en fin bil

_________________
henrik nielsen
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Jaja, jag snyggar väl till tanken då. Ja, jag vill ju inte sätta tillbaka en bensintank med ytrost, det ser ju inte ok ut. Men samtidigt så sitter ju tanken monterad i ett utrymme som man inte kommer åt, alltså helt utan insyn (ja, jag vet att jag redan har lackerat detaljer som sitter inuti bromstrumman.). Och man skall även komma ihåg att pickisen inte skall bli någon utställningsbil i 500000:- klassen utan en bil som jag törs använda. Min morfar körde ju gärna över ett dike och ut i skogen om det behövdes och det hade jag också tänkt göra. Bensintanken gick jag över med en roterande mässingsborste innan den penselmålades med satinsvart. Snyggt och funktionellt!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Efter lite funderande så blev beslutet att Siemensladdaren, batterivärmarnen och diverse kablar monterades bort. De sitter bara i vägen och kommer ändå inte att användas. Men jag undrar vem som har monterat prylarna, om de monterades på fabriken, hos VW återförsäljaren i Sverige eller om det är SCA som har monterat dem. Jag är lite imponerad av enkelheten i fästet som är gjort av ett vinkeljärn.


Nu åker iallafall alltihop i soptunnan!

Näää, jag har svårt att kasta originalprylar, så de har blivit rengjorda, uppmärkta och ligger i en liten igentejpad pappkartong som får följa med bilen om den någon gång skall säljas.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



claes t skrev:
Jaja, jag snyggar väl till tanken då. Ja, jag vill ju inte sätta tillbaka en bensintank med ytrost, det ser ju inte ok ut. Men samtidigt så sitter ju tanken monterad i ett utrymme som man inte kommer åt, alltså helt utan insyn (ja, jag vet att jag redan har lackerat detaljer som sitter inuti bromstrumman.). Och man skall även komma ihåg att pickisen inte skall bli någon utställningsbil i 500000:- klassen utan en bil som jag törs använda. Min morfar körde ju gärna över ett dike och ut i skogen om det behövdes och det hade jag också tänkt göra. Bensintanken gick jag över med en roterande mässingsborste innan den penselmålades med satinsvart. Snyggt och funktionellt!


thumbs up thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4091



Kul att du sparar gammal utrustning, den har ju sin plats i historian även om inte du har den monterad.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
När motorfolk får höra att man har en VW pickup från sextiotalet så får man ofta kommentaren
"Oj vad häftigt! Är den rostig?" Mitt självklara svar har alltid varit: "Nä, faktiskt inte!"


Men nu när jag har ägnat några timmar åt att skrapa smuts och rost på undersidan så får jag nog revidera mitt svar till "Ja, lite.." Jag hade inte tänkt göra så mycket åt utsidan men trösklar, domkraftfästen och några balkar måste fixas till ordentligt. Men nu har jag ju iallafall en anledning till att beställa en plåtbockningsmaskin som jag har önskat mig länge!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
I morgon är det sista slalomtävlingen med Porscheklubben, så i dag blir det inget meka VW. Porschen måste ut och få lite uppmärksamhet inför tävlingen. Bekymret är bara att för att Porschen ska kunna komma ut så måste VW testbänken flyttas. Men efter att ha gjort lite mätningar kom jag fram till att bilen borde precis kunna passera under motorn om jag hissade upp den maximalt.
Funkade det? Jajamän!
Var det nervöst? Ja, en aning...

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Hmmmmmm..........🤔



_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Fälgval eller sänkning? Oavsett tycker jag låga bubblor (i alla dess former) är så läckert! thumbs up Fint jobb i övrigt, kommer bli bra detta!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



har 9*17 porsche hjul ..med 944 svingor på min bay buss... så alt 1

_________________
Michael Thulesius
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Ja, det vore trevligt med lite fetare hjul och Porsche Twistfälgarna med 255:or fick ju plats....
Men, nä, det kommer att bli orginalhjul men jag tror att jag skall byta diagonaldäcken mot en uppsättning feta 165:or!

Men arbetet med den undre, bakre delen av bilen har fortsatt i helgen. Och tyvärr finns det gott om damm, smuts och rost.... Jag hade ju tidigare tänkt låta bli att göra ingrepp i karossen men rondellen och svetsen måste fram för den nedre delen av bilen är för dålig. Trösklar (inre och yttre) är på sina ställen helt slut. Troligtvis har det kommit in vägdamm som har blivit fuktig och sedan kommer rosten!


_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Säga vad man vill om dylika rostlagningar. ..men tackvare dom finns många äldre bilar kvar för oss att renovera nu.......

_________________
Michael Thulesius
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011
Inlägg: 143



För en som mig, som har dålig koll på VW's gamla bilar, sitter det portalaxlar på alla pickupper? Visste inte att de ens fanns att få på T1, T2, T3..

_________________
BMW M2 -18
Audi A3 Cab -18
VW Up! -12
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Jesper Persson skrev:
För en som mig, som har dålig koll på VW's gamla bilar, sitter det portalaxlar på alla pickupper? Visste inte att de ens fanns att få på T1, T2, T3..
på typ 2 dvs buss pickup..
T1 dvs den första generationen av dom satt det navreduktioner för att kompensera för den dåliga motor effekten. .
Användes även..om jag fattat rätt i militär varianten av bubbla (annan öppen karross )med vattentät karross/underdel och propeller... "swimwagen"...

_________________
Michael Thulesius
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Michael: Ja, rostlagningarna har ju faktiskt en viss charm med sina svetsar och popnitar men insidan av trösklarna är så dåliga så de måste bort. Jag tycker faktiskt att det är märkligt att en bil som bara har rullat 5500 mil på vägar utan salt kan vara så rostig! Jag kan dock glädjas åt att de bakre hjulhusen och rambalkarna är i riktigt bra skick.

Jesper: Jag kan inte ge något bättre och utförligare svar än Michael! Alla splitbussar och pickisar hade hjulväxlar fram till 1967.

Plåtbock.
När det gick upp för mig att jag måste byta en del plåt så bestämde jag mig för att köpa en enklare plåtbock. Att bocka plåt med ett skruvstycke och en hammare är inte svårt men det blir aldrig snyggt.
Jag kollade Biltemas, Julas, Verktygsbodens och alla verkade okay. Biltemas väger 14kg osv.
Sedan hittade jag en firma söderut som sålde en modell som klarade enmeters plåt och vägde 33kg, den verkar rejäl! Perfekt, den tar vi!
Blev dock aningen besviken när paketet vägde 21kg enligt posten och plåtbocken vägde endast 18kg när jag packat upp den. Hade 15kg försvunnit i frakten?
Jag påtalade detta för firman och fick snabbt en ursäkt och sedan var viktuppgiften borta i annonsen.
Jaja, plåtbocken verkar dock helt ok, så nu är det väl bara att sätta i gång och laga rost.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Andra projekttrådar
VW Transporter 1966.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (19624 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande