Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
VW Transporter 1966.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
19601 besök totalt
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Point of no return!
Bara att konstatera att inre trösklar är för dåliga och de yttre redan är reparerade, på ett charmigt men tvivelaktigt sätt. Jag har beställt en del ekonomiplåt från www.classicvw.se i Skellefteå men det kommer att behöva beställas mer.
Fram med vinkelharry och kapa bort biten framför vänster bakhjul, och vad hittar jag där?? Jo ovanför domkraftfästet hittar jag massor med tygrester, förhoppningsvis är de från någon hästfilt som morfar hade i garaget och inte stoppningen från sätena. Förbannade möss!!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Det ser ändå hanterbart ut i jämförelse med en del andra vrak man hittar på youtube.
Kul att se att arbetet går framåt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Splitt dubbelhytts pickupper är nästan alltid värda att reparera...
Tråkigt med mössattacker då dom kan fördärva mycket med mösspisset som rostar/luktar... lyckligtvis finns i princip all plåt man kan tänkas behöva att handla ny i kvalitetsplåt..

_________________
Michael Thulesius
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Ja, att den här bilen skulle räddas var det aldrig någon tvekan om.. Tyvärr så räddade jag inte morfars reservdelsbil, en splitbuss som stod uppallad utanför garaget. Men jag tog bort allt som gick att ta bort innan den skrotades, men detta var ju över 20 år sedan.

Att se på Youtubevideos med rostiga splitbussar som skall räddas är en av mina favorithobbies!
Här är två favoriter. Enjoy!

https://youtu.be/bbod1_4ELMo

https://youtu.be/R7YWXKOKyp0


Halvrisiga projekt..

(Hur gjorde man snyggare länkar till tuben??)

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



En favorit är den här:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



den bussen som dom flyger ut med helikopter . tog dom inte med botten plattan, org motor osånt ?

_________________
henrik nielsen
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Bort med portalväxlarna och flippa spindlarna fram! Då blir den väl lagom låg?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Janne: Den där filmen är ju riktigt cool! Så fränt att göra den körklar i skogen och sedan köra ner den från berget efter 40år. Jag vet var det står några skogsvrak, man kanske skulle..

Fordcapri: De tog nog med sig allt. Dels för att det var en mycket tidig buss med "svåra" delar och dels för det var nog överenskommelsen med ägaren/markägaren.

SevenEight: Nä, man kan inte ta bort portalväxlarna, då får man ju en bil med en växel framåt och fyra bakåt..
Men man kan vrida hjulaxlarna ett halvt varv så att hjulcentrum hamnar ovanför växellådan, då får man en låååååg VW. Men det vill man väl inte ha...? Man vill ju kunna smattra runt träden som de gör i filmen som Janne länkade till. Man vill ju kunna köra där en Volvo XC70 inte kommer fram!

Fast det är snyggt med låga splittar!


_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Ja, inte hann jag så långt som jag hade tänkt denna sommar. Planen var att motor och växellåda skulle vara på plats vid den här tiden men rosten var värre än jag trodde. Så nu får jag tänka om. VW:n rullades ut och rengjordes så mycket som möjligt med tryckluft, för att få bort damm och smuts, sedan fick Porschen faktiskt flytta ut från den varma delen av källaren/garaget och Pickisen rullades in. Jag måste fortsätta med rostlagningen i vinter annars blir den ju aldrig klar!

Att det var en riktigt blåsig höstdag gjorde inte ett dugg när man skall städa insidan och undersidan på en bil.



Alla vet att Janne har fina mattor i sitt garage, men har han sjuttiotalsgardiner..?

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Så pickisen fick byta plats med Porschen så nu har jag möjlighet att fortsätta jobba med folkan under vintern. Det känns bra! Det som känns mindre bra att hela flaket och golvet runt omkring är täckt med VW delar så det går ändå inte att jobba med bilen. Men jag hittade en rejäl hylla i grovsoprummet på jobbet så nu börjar det likna ordning igen. Som tyskarna säger: Ordnung muB sein! Då fortsätter vi med rosten!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Bilauktioner är ju alltid trevliga och intressanta och idag startade en auktion som jag tänker följa med stort intresse. Bilwebauctions auktionerar ut en svensksåld Dubbelhytt från 1965. Jag bedömer den vara aningen sämre i skicket än min men förövrigt väldigt lik. Jag kan faktiskt inte komma ihåg när det såldes en Dubbelhytt senast så det ska bli mycket intressant att se vad priset blir när klubban faller.
/Claes

https://bilwebauctions.se/oktoberauktion-2-2021/volkswagen-typ2-t1-dop . . . .



_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Slutpriset blev till sist 251000:- för den kompletta, men halvrisiga dubbelhytten! Det var faktiskt mer än vad jag hade trott. Men det var ju en auktion och det räcker ju med två halvrika och tävlingsinriktade VW- snubbar för att priset skall dra i väg.. Vore dock kul om bilen stannar i Sverige.
Påverkar det mig och min renovering? Nja, jag skall nog köpa ett bättre lås till min garageport. Min bil är ju dessutom noga utspridd över hela garage/källardelen så den är ju ganska svårstulen.
Händer det något mer då? Jo, främre kofångaren är demonterad, och bakom den fanns det rost..

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



claes t skrev:
Händer det något mer då? Jo, __________ är demonterad, och bakom den fanns det rost..
Sådär, då har du ett fylleri-templat för många framtida uppdateringar

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



tycker inte priset var så farligt då det i dagsläget finns fler lyxbussar än splitt dubbelhytter då dom bara förbrukades.. vet ett sågverk där 3 styck stod.. som använts för skogshuggare... men dom var helslut och krossades på plats..
så nej det var nästan billigt...
en kompis far har köpt 2 splittbussar i hyfsat skick(inte perfekt) för runt 400 styck...hans egen splittbuss är uppe i runt 250k. iofs med porsche bromsar Alänk framvagn coils och subaru impretza motor och låda... givetvis besiktigad så..

_________________
Michael Thulesius
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Perfekt, Niklas, den där kommer att spara mycket av min tid i fortsättningen! Tusen tack!!

Ja, det finns ju många äldre fordon som är till salu för väldigt höga priser, men när de väl säljs så vet man ju vad det faktiska priset var ( för just den bilen vid just den tiden.). Bland de andra auktionspriserna så var det en väldigt fin Volvo PV Sport som stack ut när den gick för 425000:-
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Händer det något mer då? Jo, den lilla, svetsade plåten på golvet bakom föraren är demonterad, och bakom den fanns det rost.



Fan, jag måste beställa ekonomiplåt till golvet oxå....

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



beställer du svart plåt från klockerholm ångrar du dig senare... dvs när du får hem den.. den är inte bockad utan mer som en sinuskurva.. i tunn plåt... en beg bit golv från en splitbuss eller bay dvs andra generationen passar perfekt eller
grön från classik fab..
eller
autocraft..
tex
http://www.autocrafteng.co.uk/shop/split-screen-van_60/panels-and-body . . . .
köpte billig svart... slutade med att jag gav bort den.. kunde inte ta betalt för skiten...

_________________
Michael Thulesius
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Tack för tipsen, Michael!
Jag har beställt all plåt från www.classicvw.se i Skellefteå, känns som om det är ganska bra kvalitet. Så även golvplåten beställdes därifrån. 1mm tjock och med god passform. Så här ser den ut mot en bortkapad golvbit.


Jag hoppades ju (ganska blåögt) att min Pickup inte skulle vara så rostig men det var ju ganska dumt. Nu har jag nyss fått hem den tredje laddningen med plåt men jag är inte säker på att det är den sista. Nu är det bara att kapa vidare och sedan starta svetsen!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



..Ja classik upnorth har bra sortiment...
rost... det brukar se "bra" ut tills man börjar kapa...
men för varje bit man byter.. blir det bättre....

_________________
Michael Thulesius
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Aj då, bakom de där plåtarna i hörnet såg det faktiskt värre ut än vad jag hade trott..
Men notera de kraftiga sidokrocksskydden som VW har byggt in i sidan av bilen! De där skulle nog stå mot en ganska kraftig spark av en femtonåring, eller en sidokollision med en cyklist!


En klok bilrenoverare sa en gång: -Man måste fortsätta att kapa bort delar av det rostiga golvet, förr eller senare hittar man friskt golv.
Och han hade rätt, jag hittade ett friskt golv. Det är gjort av betong och fanns 30cm under bilen!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Det visar sig att det blir en hel del arbete på bilens undersida. Och jag har märkt att det är inte lika njutningsfullt att ligga under en bil sedan man har fyllt 50.... Någon fler som gjort den iakttagelsen?

Så, en billyft hade ju varit toppen, eller en karossnurra, eller kanske en Tipgirl! Men den hinner inte införskaffas eller ryms inte så då fick det bli en lagom lång träbit med fem borrade hål som fästes i transaxelröret. Så brädan tillsammans med framhjulet gör att man kan tippa Pickuppen ganska ordentligt på sidan.
En tämligen enkel lösning på ett ganska stort problem!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Andra projekttrådar
VW Transporter 1966.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
19601 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande