Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M4 Competition Clubsport 2018
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (10045 totalt)
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
Lägger upp en tråd på min M4 som jag köpte på BMW i Borlänge Januari 2020.
Bilen är i grund en svensksåld fullutrustad Competition 2018 som vid köpet hade rullat 800 mil.

I Mars skickades bilen på Transport ner till Manthey Racing/Raeder Motorsport i Tyskland som gjorde de flesta uppdateringar för att vara helt klar till slutet på April, Då vistelse i Tyskland ej skulle bli möjligt pga Covid så skickades bilen hem igen för att jag istället skulle kunna köra trackdays här hemma i väntan på att komma ner till ringen!
Bilen hemkom 1/5 och jag har kört 3 träffar på Kinnekulle och en heldag på Gelleråsen.
Men suget efter Nürburgring blev galet stort så jag tog en spontanresa ner förra veckan och körde en kvällskörning för att sedan åka vidare, Bilen lämnades kvar i Tyskland tills vidare, Nästa resa ner blir redan nästa vecka då även en trackday är bokad!

Bilens uppdateringar är gjorda för att bilen även ska funka som Clubsport så att man åker gott även på vanlig väg då denna verkligen skulle användas till allt typ:-) Men inget blir som planerat... :-) I Juni tog jag BE-Körkort och en kärra är införskaffad så ev kanske jag säljer M4:an och köper något helrejsigt... Vi får se..!

Bilen är uppdaterad med följande:

Interiör:
M Performance Ratt i Alcantara
M Performance Startknapp
Recaro Pole Position ABE i Läder/Alcantara
Raeder/Manthey Justerbara underreden
Schroth 4P Bälte Förarsida
---------------------
Chasssi:
KW/Manthey 3-Vägs Clubsport med deras egna fjäderstup
KW Justerbara Topplagringar/Ledlager
KW DCC Chassi Electric Deleter
H&R Krängningshämmare Fram&Bak
H&R Spacer Fram&Bak
Millway Toestag/Ledlager i bakvagn
Millway Bussningar/Ledlager i bakvagn
Schirmer Race Engineering Diff Excenterkit
Setup+Cornerweight av Manthey Racing
---------------------
Bromsar:
Pagid RSC 1 Ceramic Belägg F+B
Stålomspunna slangar F+B
Endless bromsvätska
---------------------
Exteriör:
Keramisk 2-Komponents Lackkonservering
MK Rennsporttechnik GT4 Vinge Carbon
MK Rennsporttechnik GT4 Splitter GFK
Manthey/Schroth Towhook Fram&Bak
---------------------
Hjul:
Apex SM10 banfälgar 10x19 / 11x19
Pirelli Trofeo R 265/35 - 295/30
Pinnbultar i naven för lättare hjulbyte
---------------------
Övrigt:
Borttagna sekundärkattar
Diverse kodade funktioner
GTS Mjukvaror DCT/Diff/Styrning
-----------------------------------------------







_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
v33
Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 143



Riktigt cool bil thumbs up

_________________
Gust4v V35tlund

Toyota GR86
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Mumsmumsmums!!!!

Mer en bil att ha kul med på stora snabba banor (Ringen) än tajta små banor (Sturup Raceway, Gröndal... typ )

Men urhärligt recept som varje bil du haft thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Fantastiskt fin. thumbs up

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



En M4 HELT I MIN SMAK!! 😍😍😍😍👍👍👍👍

Så sjukt perfekt!

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 328



Galet snygg👍

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Mumsmumsmums!!!!

Mer en bil att ha kul med på stora snabba banor (Ringen) än tajta små banor (Sturup Raceway, Gröndal... typ )

Men urhärligt recept som varje bil du haft thumbs up



Det helt sjuka är att bilen känns som smidigast på småbanor och presterar bra tider "här hemma" och kändes "trögstyrd" på ringen, men med ny setup avsedd för och nya däck hoppas jag att instyrningen blir mycket bättre än senast!

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Peo.K skrev:
Magnus Thomé skrev:
Mumsmumsmums!!!!

Mer en bil att ha kul med på stora snabba banor (Ringen) än tajta små banor (Sturup Raceway, Gröndal... typ )

Men urhärligt recept som varje bil du haft thumbs up



Det helt sjuka är att bilen känns som smidigast på småbanor och presterar bra tider "här hemma" och kändes "trögstyrd" på ringen, men med ny setup avsedd för och nya däck hoppas jag att instyrningen blir mycket bättre än senast!


Intressant! Ja det är väl så att det går att justera en hel del åt de olika hållen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
Avsedd för ringen skulle det stå:-)
Shakeoff:en på ringen gick med totalt sopslut däck och hoppas det går bättre med nya puckar!
Med Meganen åkte jag som snabbast med tokslut däck.. Inte en aning varför dock...



Magnus Thomé skrev:
Peo.K skrev:
Magnus Thomé skrev:
Mumsmumsmums!!!!

Mer en bil att ha kul med på stora snabba banor (Ringen) än tajta små banor (Sturup Raceway, Gröndal... typ )

Men urhärligt recept som varje bil du haft thumbs up



Det helt sjuka är att bilen känns som smidigast på småbanor och presterar bra tider "här hemma" och kändes "trögstyrd" på ringen, men med ny setup avsedd för och nya däck hoppas jag att instyrningen blir mycket bättre än senast!


Intressant! Ja det är väl så att det går att justera en hel del åt de olika hållen.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
Var nere mellan 6-11/8 men tyvärr så var vädret inte optimalt för att mata varv då det låg stadigt på 35 grader och över..
Hade OGP Trackday bokad på Fredagen, dessvärre så är den bandagen inte optimal då gentlemännen i gamla Påssar aldrig kan titta i en backspegel samt att minst 5 Alfa Sud ska kompisköra utan att släppa förbi någon!
Men det kom inte som en överraskning då det var samma förra året..

Bilen stod nyskodd med Trofeos samt med nya dämparinställningar anpassade för Nordslingan så jag var taggad!
De 2 första varven kände jag på bilen och gick därefter in i depå och släppte ur luft, de följande 2 varven gick jag på mer attack, bilen är grymt snabb i stort sett överallt även om vikten känns väl i de tighta partierna vilket också märks på däck och belägg.
Efter tankning märkte jag att vänster framdäck släppt luft, jag pumpade upp samtliga igen och åkte ut på nytt varv men vänster fram byggde inte upp tryck så jag åkte till Manthey för att byta däck men då det inte fanns däck i mina dimensioner att tillgå fick istället 4 st Cup2 läggas på i väntan på nytt Trofeo skulle komma, När Cup2 var pålagda var dock banan stängd pga av olycka så jag tog istället sikte på turistkörningen som var magiskt bra då jag fick några fria varv!
Tyvärr så funkar Cup2 inget vidare på en tung M4:a tyvärr, så under helgen blev det ingen mer bilkörning utan mer fokus på festligheter:-)
Skulle stannat kvar veckan ut men då värmen inte gav sig bröt jag upp och drog hemåt!
Bilen ska nu åter vara redo på Trofeos så är sugen på en vända ner igen

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Ska bli spännande o se om CUP2C (connect) funkar bättre med sina styvare stommar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ska bli spännande o se om CUP2C (connect) funkar bättre med sina styvare stommar.


På en tung bil kan det nog göra susen, nu när däcken släpper är det svårt att återfå greppet, kan nog helt klart botas med en hårdare stomme.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Jag har aldrig gillat hur CUP2 är precis förbi greppgränsen. TrofeoR mycket trevligare när det väl släppt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291




_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Grymt fin bil

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

BTG skrev:


Du gillar ju inte nyare BMW har jag hört ju






_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Magnus Thomé skrev:
BTG skrev:


Du gillar ju inte nyare BMW har jag hört ju



Nja, en av de jag har är från 2015. Men i sak har du rätt. Det blir bara mer och mer dataspel.

Flaggan var mer ryggdunk tillskriven viljan att satsa, både på bil för snabbåka men också att köra på Ringen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
M3 E46 är nog i mitt tycke den sista riktiga M-Bilen men då dom är svåra att få tag på nya får man åka modernt junk helt utan känsla:-)
Då jag inte skruvar själv och vill ha problemfritt ägande får man helt enkelt inse att man snart lika gärna kan sitta hemma i en simrigg och få bättre körkänsla än i en modern "M-Bil".. Att det går fort hjälper liksom inte, det blir inte så kul för det. Detta är ju inget unikt för BMW utan gäller de flesta andra märken också givetvis!
Kanske låter helt sjukt men så är det...även om det låter konstigt för den yngre generationen! Men som 40 plussare är man ju uppväxt med de "Riktiga" M-Bilarna som verkligen ger något tillbaka! Av allt som cirkulerar på Ringen tycker jag nog faktiskt riktiga hardcorebyggen på M3 E36/46 är det som är mest ball av allt och är galet avundsjuk på att de har tid/energi att hålla liv i dem
Och sen ljudet, En M3 3,2 med riktigt insug och i stort sett raka rör är magiskt bra💖

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Peo.K skrev:
M3 E46 är nog i mitt tycke den sista riktiga M-Bilen men då dom är svåra att få tag på nya får man åka modernt junk helt utan känsla:-)
Då jag inte skruvar själv och vill ha problemfritt ägande får man helt enkelt inse att man snart lika gärna kan sitta hemma i en simrigg och få bättre körkänsla än i en modern "M-Bil".. Att det går fort hjälper liksom inte, det blir inte så kul för det. Detta är ju inget unikt för BMW utan gäller de flesta andra märken också givetvis!
Kanske låter helt sjukt men så är det...även om det låter konstigt för den yngre generationen! Men som 40 plussare är man ju uppväxt med de "Riktiga" M-Bilarna som verkligen ger något tillbaka! Av allt som cirkulerar på Ringen tycker jag nog faktiskt riktiga hardcorebyggen på M3 E36/46 är det som är mest ball av allt och är galet avundsjuk på att de har tid/energi att hålla liv i dem
Och sen ljudet, En M3 3,2 med riktigt insug och i stort sett raka rör är magiskt bra💖


Riktigt bra sammanfattat, nog fått 50 frågor varför jag sålde M2an så fort och det är av exakt denna anledning thumbs up

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
bmwrickard
Ekerö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 593



Peo.K skrev:
M3 E46 är nog i mitt tycke den sista riktiga M-Bilen men då dom är svåra att få tag på nya får man åka modernt junk helt utan känsla:-)
Då jag inte skruvar själv och vill ha problemfritt ägande får man helt enkelt inse att man snart lika gärna kan sitta hemma i en simrigg och få bättre körkänsla än i en modern "M-Bil".. Att det går fort hjälper liksom inte, det blir inte så kul för det. Detta är ju inget unikt för BMW utan gäller de flesta andra märken också givetvis!
Kanske låter helt sjukt men så är det...även om det låter konstigt för den yngre generationen! Men som 40 plussare är man ju uppväxt med de "Riktiga" M-Bilarna som verkligen ger något tillbaka! Av allt som cirkulerar på Ringen tycker jag nog faktiskt riktiga hardcorebyggen på M3 E36/46 är det som är mest ball av allt och är galet avundsjuk på att de har tid/energi att hålla liv i dem
Och sen ljudet, En M3 3,2 med riktigt insug och i stort sett raka rör är magiskt bra💖


Väl skrivet thumbs up Håller med till 100%!
Har försökt hitta en passande modernare BMW M-bil som en ersättare till min E36 M3 3,2 men det är väldigt svårt att få samma känsla för en nyare bil (min M3 är från -97 så den saknar tom antispinn...). Har provat olika M2, M4 etc av nyare snitt men de talar inte till mig på samma sätt. Blir nog att vårda och behålla det man har!

Fin M4 fö thumbs up

_________________
Rickard Edgren
BMW M3 Clubsport -97
BMW 325i Coupé -94
BMW 530d xDrive -17
BMW 320i xDrive -15
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Peo.K skrev:
M3 E46 är nog i mitt tycke den sista riktiga M-Bilen men då dom är svåra att få tag på nya får man åka modernt junk helt utan känsla:-)
Då jag inte skruvar själv och vill ha problemfritt ägande får man helt enkelt inse att man snart lika gärna kan sitta hemma i en simrigg och få bättre körkänsla än i en modern "M-Bil".. Att det går fort hjälper liksom inte, det blir inte så kul för det. Detta är ju inget unikt för BMW utan gäller de flesta andra märken också givetvis!
Kanske låter helt sjukt men så är det...även om det låter konstigt för den yngre generationen! Men som 40 plussare är man ju uppväxt med de "Riktiga" M-Bilarna som verkligen ger något tillbaka! Av allt som cirkulerar på Ringen tycker jag nog faktiskt riktiga hardcorebyggen på M3 E36/46 är det som är mest ball av allt och är galet avundsjuk på att de har tid/energi att hålla liv i dem
Och sen ljudet, En M3 3,2 med riktigt insug och i stort sett raka rör är magiskt bra💖


Preaching to the altar boy brother!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M4 Competition Clubsport 2018
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (10045 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande