Andra projekttrådar
RS4 B7-08 den tyska raggarbilen
15 besök senaste veckan (6247 totalt)
1, 2   >>
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2620


Trådstartare
tänkte inte lägga upp nån tråd egentligen,men vi kan väl kalla det en komihåglista
efter att ha sålt den galna 500hk A3 jag byggt på under några år så tog jag tag i å börja leta efter en gammal kärlek.
jag har varit torsk på rs4 sen den lanserades,så jakten började när PPF köpte A3an.
efter att ha tittat på några st så började jag inse att fan detta kommer inte gå bra,i princip alla RS var ganska äckliga med halvsunkig historik,men en dag dök det upp en svensksåld 2008 av sista årsmodellen som hade gått under 12k mil.
så på försommaren 2018 tog med mej Erikjakan å åkte å kolla,han sa att jag skulle köpa den om de kändes rätt så de gjorde jag.
prutade ner den 10 lax för framskivorna såg lite trötta ut å åkte hem.
perfekt,nu har man en bil som jag inte ska göra ett skit med,bara ragga,tanka å ha de gött......josattee
den har den sedvanliga utrustningen dom brukar ha,förutom "lamboratten",men det kompenserades av skalstolarna med det superovanliga race cloth tyget






20 mil efter köp sade å började den yla på lågvarv,lät skitskumt.
kontaktade bilfirman som frågade om dom skulle ombesörja felsökning eller om jag ville lämna in på nåmn verkstad jag känner mej bekväm med thumbs up
lämnade in den på kompisens verkstad som är VAG specialister och dom konstaterade att det var PCV ventilen som var dålig och orsakade oljudet,bad dom se över hela bilen och då konstaterades att även vattenpumpen fuktade,dom drog en offert till bilfirman som tog det utan omsvep,bra jobat thumbs up
sen var allt frid å fröjd, konstaterade att bilen kanske borde sänkas lite gran för rätt raggarstuk,så det beställdes ett Bilstein B14 kit,när jag ändå skulle rota i framvagnen var det lika bra att byta ut alla famvagnsdelar,så ett Meyle HD kit åkte med av bara farten
rev ner allt å glasblästrade å klarlackade hjulspindlarna så de blir fräsht
pressade även i nya hjullager
alla moddar har gjorts under vinter avställningarna,kan vara lite i o ordning





beställde nya AP skivor från Reyland å flyttade över mina gamla centrum










sen fick bromsoken sej en omgång,dessa blästrades,gulkromaterades,lackades å fick en ny tätningssats






fyndade till slut en "lamboratt" som jag tycker är ett måste i en RS



eftersom jag gillar de svart så folierade vi listerna å bisting fick brassa på lite färg på speglarna,jag hade en uppsättning extra liggandes




sen åkte en uppsättning 20" på i nyrenoverad version



monterade kåpor för B stolparna,frontläpp samt bakdifuser i kolfiber




sitter sen tidigare ett non res,nonflap milltek på,och försökte få ett lite sportigare ljud genom att bygga om från H pipe till X pipe, gjorde lite skillnad kanske




gjorde även en carbon clean hon min kompis som driver CM autoteknik då jag tyckte den kunde missa lite när den var kall,blev en oljeservice å
nya stift, jäklar vilken skillnad de blev,nu går hon gött igen








konstaterade att 20" är helt värdelöst när man svikör småvägar,de funkade inge bra helt enkelt
efter sedvanlig vårpolering å allmänn rekond så konstaterades att det var rätt sliten lack i fronten på den,sen hittade jag en rostblåsa på ena bakdörren,så bilen revs ner å skickades på hellack




20" hjulen såldes å org 19" hjulen fick sen en genomgång



eftersom lasse här på forumet tydligen tycker om sin BMW mer så kände han att det var en bra ide att sälja på mej sitt gamla kolfiber induction kit, JA tack tyckte jag





så nu är vi framme i nutid....som rallyquattro bruka säga...tror jag







har sonderat terrängen lite för vad jag behöver inför vinterns pyssel,ska plocka ner subframes fram å bak å blästra å pulverlacka,sen i med lite nya bussningar å så....då var Lasse framme igen,JA tatck sa jag å hala upp lädret igen.
massa 034 motorsportprylar,såsom motorfästen,subframefästen,växellådsfästen å lite bra ha grejer








sen har jag bytt ut lite färgglada lock under huven mot svarta dito från porsche å nyare Audis samt ett nytt oem expansionskärl



_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Pegg 107
A6 2.0 Tdi Ultra
RS4 4.2 raggarbil
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 570



Kul att se mer bilder på din RS4a thumbs up

Den blir fin med allt jobb du lägger ner på den.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
AUDI RS4 B7 2007
SKODA KAROQ 2018
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2620


Trådstartare
Tack lasse, trodde inte själv att de skulle bli så mkt jobb,den var ju fin när jag köpte den 😳

_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Pegg 107
A6 2.0 Tdi Ultra
RS4 4.2 raggarbil
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
erikjakan
Sockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 6376



Jakans fetaste raggarbil ju!

Det vart rätt mycket micklat med den 😁, men den är jävligt fin nu!

_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
OneYet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 619



Rostfläck på bakdörren = Hellack!

En sådan kombi har ju länge legat på en önskelista.

_________________
Fredrik Liljenberg

Opel Speedster 2.2 SC
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2620


Trådstartare
OneYet skrev:
Rostfläck på bakdörren = Hellack!

En sådan kombi har ju länge legat på en önskelista.


Eftersom jag e sista ägaren på den här så ville jag göra de ordentligt,lacken var verkligen trött,dessutom råkade jag massakera en svindyr alu framskärm när jag försökte åka lågt÷fitment+busa=erik fick svetsa lite
Det är ganska trötta 420 hästar,så den lär tuktas för att vakna till liv.
Var uten på en långtur å spöade hårt runt västmanland med ett par possepolare å den gjorde sej bra på vägarna,fick ihop 20+ mil.
Tyvärr upplever jag den rätt läskig å instabil vid hårda 200kmh inbromsningar på kurviga vägar,får hoppas bussningsjobbet gör susen
Dessutom blev jag bromslös ett par gånger å smetade ut mina skitbelägg på skivan, så en uppsättning riktiga belägg å kylning måste fixas

_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Pegg 107
A6 2.0 Tdi Ultra
RS4 4.2 raggarbil
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4849



Mange K skrev:
OneYet skrev:
Rostfläck på bakdörren = Hellack!

En sådan kombi har ju länge legat på en önskelista.


Eftersom jag e sista ägaren på den här så ville jag göra de ordentligt,lacken var verkligen trött,dessutom råkade jag massakera en svindyr alu framskärm när jag försökte åka lågt÷fitment+busa=erik fick svetsa lite
Det är ganska trötta 420 hästar,så den lär tuktas för att vakna till liv.
Var uten på en långtur å spöade hårt runt västmanland med ett par possepolare å den gjorde sej bra på vägarna,fick ihop 20+ mil.
Tyvärr upplever jag den rätt läskig å instabil vid hårda 200kmh inbromsningar på kurviga vägar,får hoppas bussningsjobbet gör susen
Dessutom blev jag bromslös ett par gånger å smetade ut mina skitbelägg på skivan, så en uppsättning riktiga belägg å kylning måste fixas


Vet inte vilka bakok och handbromsfunktion du har på din bil, men är det med mekanisk arm som trycker ut en kolv kolla att detta fungerar bra. Om det har börjat kärva lite så fungerar inte justeringen ordentligt och då ligger kolv/arna lite för långt ifrån beläggen och det tar lite tid innan de sätts an och inte lika hårt som vid rätt justerat. Och du tappar kanske 20% bromsverkan som frambromsarna får ta istället.

Svarta locken får du gärna skriva ut artikelnr på, känns som jag behöver handla

_________________
Roland Johansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2620


Trådstartare
Tack för tipset rolle,ska se om jag kommer fram till nåt ang bakoken.


Här är artickelnumren jag handlade på, det svarta till spolarvätskan finns bara till R8,å det är för litet,så där fick det bli ett kinalock från ebay


Glykol New version 2Q0121321A

Bromsoljelock porsche 99635511901

_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Pegg 107
A6 2.0 Tdi Ultra
RS4 4.2 raggarbil
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2620


Trådstartare
När man trodde man bara skulle ragge runt på sommaren utan skit under naglarna.....
Var å hämtade en -01 A3 1.8T åt styvsonen som ville ha en egen kärra
Oskruvad orginalbilar finns det å göra på, typ alla vevhysslangar känns som slemmiga tentakler efter år av olja å röret till oljestickan gick av när vi kolla oljan,tur ett nytt kostar 88kr på audi 😁


_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Pegg 107
A6 2.0 Tdi Ultra
RS4 4.2 raggarbil
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
uranium
Söderhamn
Här sen Apr 2009
Inlägg: 41



Snyggt jobbat thumbs up Gillar verkligen den här typen av jobb som du gör där man förfinar en bil och förstärker/byter ut det som är nödvändigt utan att spåra ur (jaja, allt är relativt ) men låter allt se ut som att det hade kunnat vara original.

_________________
///Niklas Holm
Kör: Mitsu evo 3 430whp 530nm
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
robber
Ekerö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 4714



Det känns som att nästa steg är total rensning, KW v3 alt Öhlins mfl, skalstolar, rdäck etc sen flytta tråden till "Våra race- och banåkarbilar"

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
zero, zip, zilch, nada
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2620


Trådstartare
uranium skrev:
Snyggt jobbat thumbs up Gillar verkligen den här typen av jobb som du gör där man förfinar en bil och förstärker/byter ut det som är nödvändigt utan att spåra ur (jaja, allt är relativt ) men låter allt se ut som att det hade kunnat vara original.


Tackar, försöker hålla det så diskret det bara går




robber skrev:
Det känns som att nästa steg är total rensning, KW v3 alt Öhlins mfl, skalstolar, rdäck etc sen flytta tråden till "Våra race- och banåkarbilar"


Nää nån renodlad banåkarbil blir detta aldrig, men kw v3 är nog inte helt orimligt att det kan bli, för mina b14 är ganska värdelösa då jag gärna skulle vilja prova justera lite mer än bara höjd

Fick hem ett paket från verkline idag,mkt prisvärda prylar som verkar funka bra om man surfar runt lite
Blev diffbussning samt bakre subframebussningar i alu
Var skeptisk till alu,men enl dom som kör med dom så blir det inte mkt mer vibrationer å oljud sålänge man kör polybussningar på övriga ställen.
Känns sådär å köpa svarvade alubitar när man jobbar med sånt dagligen, ska cadda av dom utifall
Ska snart lägga en order på polysar till resten av bakvagnen så man har alla delar när vintern kommer


_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Pegg 107
A6 2.0 Tdi Ultra
RS4 4.2 raggarbil
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 1916



Det är många som vittnat om att carbon clean + mappning får dessa att leva upp till sitt rätta jag, den ena har du ju avklarat redan

Längtar själv efter att få brumma runt med BNS motor, jag har min med tillhörande manuella låda i ett något större och tyngre skal dock :P (Audi V8 -91)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2620


Trådstartare
Cassius skrev:
Det är många som vittnat om att carbon clean + mappning får dessa att leva upp till sitt rätta jag, den ena har du ju avklarat redan

Längtar själv efter att få brumma runt med BNS motor, jag har min med tillhörande manuella låda i ett något större och tyngre skal dock :P (Audi V8 -91)


Det ska vara nån annan form av programvara,men inget jag känner är wow iaf, tänkte få en ny gjord till den med bla bortplockad kallstartsfunktion (det är ju en sommarbil) för den håller på att riva garaget å triggar ett antal billarm när den drar igång på förhöjd å elak tomgång.
Ska kolla upp vilka alternativ som finns,MRC i england är duktiga,men jag bor ju i sverige :/

_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Pegg 107
A6 2.0 Tdi Ultra
RS4 4.2 raggarbil
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
magnum
Bromma
Här sen Apr 2006
Inlägg: 351



Mmm fina att åka i dom , lite mer direktörsbil än räcer känns de som ..

_________________
Carl Svedenius -Megane Rs Trophy
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2620


Trådstartare
magnum skrev:
Mmm fina att åka i dom , lite mer direktörsbil än räcer känns de som ..


Ja den är riktigt fin att mata mil i, högljudd i stan,å knäpptyst på landsväg

_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Pegg 107
A6 2.0 Tdi Ultra
RS4 4.2 raggarbil
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2620


Trådstartare
En helg i omvårdnadens tecken...
Fre kväll blev de en olje+filterservice...10L olja katchiiing
Sen lördagskvällen ägnades åt att riva insug, efter sett en obehaglig ökning av insugsflaps som släpper och orsakar totalhaveri så gjorde vi en flap delete, som tur är så har jag en fantastisk kompis som inte gör annat än att skruva VAG bilar hela dagarna å gillar starköl så rev vi insuget och plockade bort flapsen, man får knacka ur 16st "frostpluggar" så man kommer åt skruvarna till plåtarna, axlarna samt ställmotorerna lät vi sitta kvar så man slipper göra en ny mapp för att slippa felkoder.
Så nu har ett orosmoment eliminerats....
Men konstaterade vä inre drivaxeldamask var trasig, så nästa projekt blir att byta samtliga damasker, för går en så lär väl resten kasta in handduken snart.





_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Pegg 107
A6 2.0 Tdi Ultra
RS4 4.2 raggarbil
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4849



Mange K skrev:
En helg i omvårdnadens tecken...
Fre kväll blev de en olje+filterservice...10L olja katchiiing
Sen lördagskvällen ägnades åt att riva insug, efter sett en obehaglig ökning av insugsflaps som släpper och orsakar totalhaveri så gjorde vi en flap delete, som tur är så har jag en fantastisk kompis som inte gör annat än att skruva VAG bilar hela dagarna å gillar starköl så rev vi insuget och plockade bort flapsen, man får knacka ur 16st "frostpluggar" så man kommer åt skruvarna till plåtarna, axlarna samt ställmotorerna lät vi sitta kvar så man slipper göra en ny mapp för att slippa felkoder.
Så nu har ett orosmoment eliminerats....
Men konstaterade vä inre drivaxeldamask var trasig, så nästa projekt blir att byta samtliga damasker, för går en så lär väl resten kasta in handduken snart.

https://rejsa.nu/im/user/4380/2020-08-29-22-43-29_20200829_183331.jpg
https://rejsa.nu/im/user/4380/2020-08-29-22-43-50_20200829_191942.jpg
https://rejsa.nu/im/user/4380/2020-08-29-22-44-07_20200829_194809.jpg
https://rejsa.nu/im/user/4380/2020-08-29-22-44-26_20200829_195136.jpg


Jag tror du ljuger, med en tom cocacolaplatta som rymmer delar i alla bilder....

Inte ok

Min lite äldre blöjtaxi tar bara 8.5 liter vid oljebyte men det är ju ingen rs, så inte gjord för att köra för i kurvor. Gamla Dkv V8 tog 10 liter vid byte

Och du glömmer väl inte damaskerna i bakvagnen?

Undrar om det är de vanliga flapparna som ändrar insugslängderna efter gaspådrag och varvtal, på de äldre moroterna verkar de stabilt byggda men varvar ju inte lika mycket. Eller har rs4 andra flappar? Mitt problem är mer att ena raden flappar fastnar i vevhuvsventilationsolja och inte rör sig som korrekt, men efter lossning verkar det inte hända lika lätt.

_________________
Roland Johansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2620


Trådstartare
Rolle

Balre damaskerna byts i vinter när bakvagnen åker ner, tyvärr kan jag inte vänta till dess med dom främre för den har slabbat ur sej fett.

_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Pegg 107
A6 2.0 Tdi Ultra
RS4 4.2 raggarbil
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4849



Mange K skrev:
Rolle

Balre damaskerna byts i vinter när bakvagnen åker ner, tyvärr kan jag inte vänta till dess med dom främre för den har slabbat ur sej fett.


Du har väl redan kollat att det är en reva i damasken men det är inte helt ovanligt att de 'fuktar' fett för att buntbandet inte håller ihop riktigt bra. Undra om inte äldre slutkört fett lättare flyter iväg också. Är det ända problemet kan ju ett nytt buntband vara en tillräcklig lösning för stunden.

_________________
Roland Johansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2620


Trådstartare
Rolle

Det var en reva i vä inre damask, så nu är alla 4 bytta fram när jag ändå höll på å grisade

_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Pegg 107
A6 2.0 Tdi Ultra
RS4 4.2 raggarbil
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Andra projekttrådar
RS4 B7-08 den tyska raggarbilen
15 besök senaste veckan (6247 totalt)
1, 2   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >