Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 CS 1977. 3d printning.
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
23 besök idag (34322 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Vadan detta, en ny 924a tråd

Vad är det här om kan man fråga sig

Jo det här handlar om den lilla vita långloppan som vi i speedlab/fartlab körde 6 timmars landskampen i november med Varför får den nu helt plötsligt en egen tråd? Vart har den stått och gömt sig? Frågorna är många och svaren finns lite här och vart om man letar efter dom...

Men kort sagt så har jag efter en hel del luskande lyckats med att ta över ägandet på den bilen till i transportstyrelsens arkiv, så då kan det presenteras lite mer vad som är tanken med bilen. Mer än att den bara ska stå och samla damm i garaget mellan det att vi bestämmer oss för att köra något med den där den inte behöver vara reggad eller besiktigad.

Besiktigad säger jag jupp, bilen ska försöka att fixas iordning så att den tar sig igenom bilprovningens nålsöga Senast godkända besiktning gjordes 2013-04-18 och då noterades det att defrostern hade bristfällig funktion Tanken är då att ha bilen till att köra slalom, trackdays, lite långlopp och liknande.

Vad vet jag då såhär på rak arm att det måste åtgärdas för att kunna besiktiga? jo:
Bakbromsarna försvann helt under sista delen av racet
Hastighetsmätarwiren gick av halvvägs in i racet
Vindrutetorkarna behöver gås igenom
Bakspegarna behöver bytas ut
Styrväxeldamaskerna behöver bytas
Viss rost i golvet finns fortfarande kvar och behöver åtgärdas
Växellänkaget behöver renoveras
Handbromsen behöver smörjas upp och få en brytare till lampan installerad
Montera en passagerarstol

För syns skull så tänkte jag också dra ett varv med rost stopps färg på insidan av taket och sen gå över hela insidan med en burk ljus färg.


Vad behöver göras frammåt sen då för att bilen ska bli en rolig glassräcer
Se över varför den trollar bort kylvätska när den står parkerad.
Byta bussningar i framvagnen
Byta fjädrar och dämpare fram
Montera en krängningshämare fram
Byta dämpare i bakvangen
Svetsa i dom sista rören till buren
Se över elsystemet ordentligt.
Oljekylare?
Splitter?
Plastdelar till karossen?

Det finns en del att göra på bilen, vi byggde den på 17 dagar inför racet i november, så delar av det vi gjorde då kommer att behöva ses över. Dock så känner jag som så att eftersom det ändå är en svensksåld -79a så förtjänar den en andra (eller 28onde) chans. Ja bilen har haft 27 ägare före mig, i vissa sammanhang på bilen så märks det väldigt tydligt, men i andra så går den bara som en klocka.

En laddning med blandade bilder helt utan inbördes ordning





När vi hämtade den

11
12
16
22
33
42
56

Förberedelse för racet (helt utan inbördes ordning :roleyes:










































Färdigt för race








Från racet








Efter racet


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Oväntat! Hyffsat hinkig minst sagt, men det kan nog bli kanon med lite småpill. Krävs ju inte mycket för att göra dom skoj och banklara, bra bromsbelägg

Behöver du några delar? Har ett set plåtisar med gamla hankook z211 rdäck, hårdare framfjädrar å kanske nåt annat

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Visst var det oväntat, även för min del kan jag säga

Delar kan absolut vara intressant thumbs up Kika vad du har och dra ett pm med priside

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
citerar min egen racerapport och det som skrevs om bilen i november i min andra porschetråd.
J.Schuman skrev:
Det har varit lite tyst här, det beror på att jag råkade bygga en till 924 tävlingsbil Detta tillsammans med killarna i speedlab. Bilen byggdes för att vara med i landskampen på Mantorp nu i helgen som var.

Kan enkelt säga att hade vi vetat innan vad som väntade oss i dom mörka vråna av elsystemet så hade vi nog valt en annan bil.

Bilen hade i ett tidigare liv gått i STEC grus cup. Vi funderar fortfarande på vad på bilen som egentligen skrämde oss mest, hur elen var fulkopplad, att den aldrig hade haft fullgas eller monteringen av förarstolen.

Vi kan börja med förarstolen som kommer att synas på bilderna. Den var bultad i skenor som i sin tur var skruvade i två bitar av 10 mm formplyfa. Genom dom senare så var det ett antal franska träskruvar dragna ner igenom det som var kvar av golvet och sen igenom ytterligare 2 st 10 mm formplyfa skivor. Det fyrpunktsbältet som satt i bilen var fäst i stolen och sen ner i baksätet
https://rejsa.nu/im/user/11260/2019-11-11-21-20-55_received_5295959642 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/11260/2019-11-11-21-20-55_received_5487635425 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/11260/2019-11-11-21-20-55_received_7699291534 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/11260/2019-11-11-21-20-55_received_4967358010 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/11260/2019-11-11-21-20-55_received_4349447271 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/11260/2019-11-11-21-20-55_received_6802476424 . . . .

Hur gick det sen då? Kan en 41 år gammal rostig Porsche som har körts i gruscupen klara ett 6 timmars race på Mantorp utan att gå sönder?

Jodå det kunde den, vi startade på 48:e plats av 54, efter oturlig teknisk flagg precis i början så var vi nere på sista plats och vände innan vi sakta jobbade oss uppåt igenom fältet. Vi slutade på en 27:e plats med 140 varv körda (dom som vann körde ca 160).

Gick något sönder under racet?
Både ja och nej
Vi fick en backspegel bortkörd och vindrutetorkare på passagerarsidan slutade att vifta. Utöver det så hade vi inte ett ända oplanerat stopp på hela racet

Det vi verkligen la vikt på att ordna innan vi körde var att ha nya däck och bra bromsar, särskilt med tanke på att det sitter solida skivor fram original på bilen.
https://rejsa.nu/im/user/11260/2019-11-11-21-31-49_received_2588752414 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/11260/2019-11-11-21-31-49_received_6558096282 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/11260/2019-11-11-21-31-49_received_2570333889 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/11260/2019-11-11-21-31-49_received_4297314210 . . . .

Just nu står bilen och vilar sig lite medans det bestäms vad hur vi ska göra med den.



Lite av "fynden" som gjordes.
Citat:
Bästa i elsystemet vi hittade var nog soppapumpen. Original går det en 2,5 kvadrat ledning från reläet. Nu gick det en 0,75 från tändspolen den gav inte heller mer än 9 volt....

Citat:
Rattnavet var också en sån grej, vi fick ta i som F**n för att få loss muttern. Vid försök att återmontera navet som satt i bilen kom vi fram till att det inte var ett Porsche nav, splinsen i navet var inte ens i närheten av att ta tag i rattstångens splines. Det hade alltså bara hållits ihop med klämkraft.

Citat:
Tilläggas bör också att mellan träskivorna så går också bränslerören, så om stolen hade brutit sig loss så hade den slitit av dom rören och sprutat soppa överallt också...

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Och just nu står den typ såhär...

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Kul att en gammal häck till räddas!

"defrostern hade bristfällig funktion"
Defroster är väl inget krav, eller?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



safe skrev:
Kul att en gammal häck till räddas!

"defrostern hade bristfällig funktion"
Defroster är väl inget krav, eller?


Jo, på bilprovningen.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Aldrig varit med om att dom har testat defrostern på nån av mina bilar Men den är iallafall fixad, blåser för fullt upp på rutan nu eftersom vi ordnade det inför racet

Apropå något mer relevant så är bakre delen av bilen påbörjad i nerrivningen. Bromstrummorna är borta och växellådan är nertagen.

Det visade sig att precis som jag trodde så var växellådsfästena ganska så slut. Tänkte fylla dom med rutlim när jag ändå har allt nere. Dock är allt under bilen bak extremt smutsigt och grusigt efter att bilen har gått på grusbanorna. Så det kommer att bli mer rengöring än vad jag hade tänkt.

Positivt från idag är dock:
Bakre delen av avgassytemet är "nytt"
Handbromswirana är också typ nya (dom var jag lite orolig för)
Inte alls den mängden rost under rumpan som befarades.

Bilder kommer.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Har råkat ut för det vid regbesiktning. Det är ju många saker som kollas då som de släpper på en vanlig besiktning.

Defroster kan ju vara skönt att ha ändå, det regnar ju emellanåt och är svalt ibland. Speciellt långlopp körs ju ibland i svalare väder.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Bildur
Status just nu:



Trasigt




En 4 petad låda...


Bromsarna är helt okej ut, men byter backarna ändå.


Tomt...


Som sagt, defrostern fungerar vill man dock att den ska blåsa någon annanstans än på rutan så får man krypa under instrumentbrädan för att ändra det

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gustav_H78 skrev:
safe skrev:
Kul att en gammal häck till räddas!

"defrostern hade bristfällig funktion"
Defroster är väl inget krav, eller?


Jo, på bilprovningen.


Sikten framför allt, hålla rutan is&imfri, ni har väl uppmärksammat att vindrutespolaren ska funka och ha vätska i sig för de kollar den också sen ett par år tillbaka.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Jodå, det har iallafall jag koll på. Just torskarna behöver ses över eftersom höger arm slutade att vifta under racet spolningen fungerar dock utmärkt

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



4växlat! Då kan du planera in byte till 5vxl så småningom, solklart bästa prestanda per krona man kan göra

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Såsmåningom ja kan hända att det framgent funderas på ett motorbyte också, skulle det bli av så blir det byte till 5 växlat också. Men så länge så får den 4 petade vara kvar eftersom den ändå väger lite mindre än vad den 5 petade gör

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Dock har jag sett att massor av gummiupphängningar till diverse delar på bilen är antingen trasiga eller på väg att gå sönder. Någon som vet vart man kan hitta den här typen av kuddar i olika storlekar till inte allt för stora pengar?


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



J.Schuman skrev:
Dock har jag sett att massor av gummiupphängningar till diverse delar på bilen är antingen trasiga eller på väg att gå sönder. Någon som vet vart man kan hitta den här typen av kuddar i olika storlekar till inte allt för stora pengar?



Såna finns väl lite överallt, vet att jag köpt på Swedol.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Gustav_H78 skrev:
safe skrev:
Kul att en gammal häck till räddas!

"defrostern hade bristfällig funktion"
Defroster är väl inget krav, eller?


Jo, på bilprovningen.


Hittade ett dokument på transportstyrelsen om vad som ska kontrolleras.
Där står det att defrostern bara kontrolleras om Polisen anmärkt på det, vid en flygande besiktning antar jag.

Besiktat många gånger utan defroster (911 utan värmekammare).

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Så, vad är nu planen?

Eftersom växellänkaget visade sig vara smått omöjligt att köpa löst så har det ordnats med en komplett 5 växlad 924 låda som ska bultas upp, det kommer att komma en liten guide och genomgång på vad som behövs för att göra det bytet.

Krängningshämmare är den här bilen helt befriad ifrån, det har också rotats fram igenom kontaktnätet, inga herejöses krängare utom bara "standard". Men till att börja med så kommer standard att vara en trevlig uppgradering.

Bränslesystemet ska få nya slangar överallt där dom sitter med slangklämmor för att få risken för haverier.

Motorn kommer att lyftas ut av några olika anledningar, dels så är det lite rost runt torpedväggen som jag inte kommer åt utan att ta ur motorn. Men jag vill även passa på att göra rent spisen ifrån en massa år av småläckage av olja och skit.

Elsystemet ska få sig en ordentlig överblick igen och troligen byggs det en helt ny elcentral för att få allt fräscht och fungerande.

Rost finns det fortfarande en del i golvet på passagerarsida, så där kommer det att bli samma behandling som på förarsidan. Nytt golv på hela passagerarsida.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Status just nu i garaget...

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



4 på gång? nån som går?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 CS 1977. 3d printning.
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
23 besök idag (34322 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande