Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 CS 1977. Monterar. | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 15, 16, 17 >> 384 besök senaste veckan (36105 totalt) |
För att komma ut och köra lite så måste ju motorn också få lite kärlek.
Nedre halvan av motorn är nästan klar att hängas ner i bilen efter det att svänghjul och koppling har skruvats dit. Viktigt med bra packningar när man gör iordning motorn också. Passar på att byta alla packningar och packboxar när jag ändå håller på, läckage är så tråkiga. Sen vill jag ju ha ett extraktorgrenrör på bilen, men priset på dom som finns att köpa är inte direkt passande. Så jag printar ut lite passbitar och modellerar upp hur jag vill ha det innan jag sen svetsar ihop det på riktigt. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Blir intressant att se hur grenröret blir, vilka längder siktar du på? Har ett FVD grenrör från eriks bil uppmätt om du vill ha lite mått.
Ska du inte passa på att putsa till kanalerna lite? Finns ju lite lågt hängandes frukt där när allt ändå är isär _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Längdmässigt så har jag kikat runt på dom typ 3 olika tillverkarna som har bilder på sina 924 grenrör och tror nog att jag kommer att få ihop något liknande. Men lite mått ifrån ett FVD skulle inte skada att ha
Jag har 2 topplock, det ena får vara standard så länge. Det andra är tänkt att det ska portas, få grenröret och en lite vassare kam. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Erik mätte upp det åt mig när jag gjorde en del 924 motorsimuleringar. Har för mig att det såg rätt bra ut då iaf. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Stor dag idag
Började med att få dit kopplingen Sen på med kopplingskåpan och lite annat smått och gott. Sen när motorn ändå hängde där i luften var det ju lika bra att göra slag i saken Lite runtflyttande av prylar på platsen så att karossen kunde rullas bakåt och sen var det "bara" att sänka ner motorn Väl på plats, men ser det inte lite tomt ut Jodå, det gör det, lika bra att lägga dit toppen och insuget också för att det ska se lite mer "rätt" ut 3D printade pluggar för att det inte ska ramla ner skräp igenom hålen för spridarna. Toppen kommer att lyftas av igen eftersom det är en hel del kvar runt nedre delen av motorn kvar att ordna med. Både el och oljeledningar. Samtidigt så kommer den då också att få en ordentlig övergång med roterande stålborsten för att bättre matcha med hur resten av motorn ser ut. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Ja, det är ju bara en halv V8 😉 Skämt åsido. Med tanke på vinkeln på motorn ser det som gjort ut för en halva till. Bra jobbat! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Det vanligaste motorbytet i USA är en chebby smallblock eller LS. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
elen påbörjad. ett jäkla aber när det är hur mångs som helst som har varit inne och pillat i dom elsystemen som jag har liggandes. Men till slut så ska det nog bli bra, ska rensa ner och förenkla så mycket det bara går.
Även påbörjat att renovera upp bromsoken, typ fått klart bakrutan och lite annat. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
_________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Just dom bakbeläggen hade vi på den ursprungliga bilen i den här tråden när vi körde landskampen. Ett sjukt nice belägg som inte ens syns att det är nött eller kändes som att det tappade minsta lilla bett.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Produktiv helg i garaget nu.
Växellådan har hittat upp på sin plats under bilen, nya soppa pumpen sitter på plats, bytt ut alla gummislangar i soppasystemmet bak. Började även fixa runt motorn med el och kopplingswire. Har också moddat växellänkaget så att det inte är några gummibussningar kvar, tajt och skön känsla nu. Kopplingen inkopplad. El till och ifrån startmotor och generator indragen i coupen. Växellådan på plats. Modifierat och tajtare länkage. original med slappa gummibussningar nedanför. Ny soppapump. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Inte ofta jag skriver här men däremot kikar jag in så snart det uppdateras
Bra jobbat med bilen _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jäklar vad motorn lutar på 924an.
Hade en när jag va 18, blir bra sugen på att försöka köpa tillbaka den när jag läser den här tråden. Fast jag skulle stoppa i en Honda K20/24 motor i den. Fortsätt kämpa, jag läser också med stort intresse! _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||
Råkade hända en liten grej idag.
Rengjort toppen utvändigt och så gott det går invändigt. Bytt till nya pinnbultar och kopparmuttrar till grenröret sen blev det att bulta dit toppen med en ny topplockspackning och bultar. Det som är kvar är att momentdra toppen och montera det som har med kamen att göra innan den delen är klart. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Några timmar till lagda i garaget. börjat att montera ihop och momentdra allt på motorn. bit för bit faller det på plats. Trevligt dock att se att det just nu ser bra mycket mer städat ut än vad det har gjort tidigare under huven.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Några timmar till lagda. Nu börjar framvagnen och allt runt motorn att sitta där det ska. Tanken är att försöka få klart allt utom elsystemet först, och sen koppla elen.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
elsystemsfunderingar:
https://www.924board.org/viewtopic.p _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Så, vad pågår här?
Inte allt för mycket nu inför jul och nyår, men lite nya delar är beställda och väntas på att dom ska komma hem. Men det hålls också på och planeras för en ny elcentral so ska förse alla vitala funktioner och vara besiktningsduglig. Har dock bytt huvudbromscylinder och behållare till en ifrån turbon som är för skivbromsar runt om. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 CS 1977. Monterar. | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 15, 16, 17 >> 384 besök senaste veckan (36105 totalt) |