Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 CS 1977. Monterar.
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17   >>
67 besök idag (36387 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Härlig känsla!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054


Trådstartare
Verkligen härlig känsla att allt börjar att passa ihop.

Tanken nu är att passa in kylsystemet igen, köra i vakuum för att se så att det är tätt och sen fylla på det med vatten och glykol.

Sen blir det bromsar, det som är kvar där är att montera huvudcylindern, koppla ihop rören bakåt och förbereda för att koppla på bakre oken. Och montera handbromsdetaljerna.

Sen blir det hjulupphängningar

Sist koppla el.

Allt som har med karossen att göra utöver att svetsa i fästen för förarstolen får vänta tills det är provkört.


Ska jag kanske provköra med enbart grenröret

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054


Trådstartare
Var iväg och hämtade ett kjolpaket till bilen





Som det ser ut ordentligt monterat.


Köpte också en mikrofon till systemkameran för att försöka att få lite bättre ljudåtergivning.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054


Trådstartare
Med en MSD box i bilen så vill man ju gärna kunna justera varvstoppet litegrann, så det blev en


Sen så är det ju nice att kunna justera hur mycket före eller efter tdc det ska tända. Fick tag på en sån modul för några år sen också.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054


Trådstartare
Luftburk ordnad, behövde inte göra den själv, mer än att ta hål i bakplatan.


Passar med millimeter till godo under huven.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Fasen vad fint detta blir Johan! Bra kämpat.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054


Trådstartare
Sakta framåt.

Framvagnen är iallafall helt monterad och helt åtdragen.

Näst på tur är att få klart bakvagnen.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054


Trådstartare
Nu är även bakvagnen typ slutmonterad. Det kan vara så att det ska monteras ditt ett par plåtar för att stärka upp övre stötdämparbulten. Ska också modda vredet för justering av dämparna så att dom går att vrida där dom sitter nu.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054


Trådstartare
Efter bakvagnen så flyttades fokus tillbaka fram till motorn.

En oljekylare har väntat på att bli monterad. Idag varför det dags, placering av filtret valdes, slangar tillverkades, källaren fästes in och det började tillverkas luft styrning runt oljekylaren.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054


Trådstartare
Några timmar till lagda.

Bältet på förarsidan sitter nu fast ordentligt.

Broms rören under bilen är klara, ska bara monteras nya clips till dom.
Kvar på bromsarna är att göra rören på bakvagnen, lufta huvudcylindern och sen lufta hela systemet.

Luft styrningen vid oljekylaren är klar.

Började titta på gaswiren, slaget på pedalen räcker för att öppna spjället helt. Behöver lösa en returfjäder på pedalen dock.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054


Trådstartare


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Får du den att gå rent på mc- förgasarna genom hela registret?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Kolja skrev:
Får du den att gå rent på mc- förgasarna genom hela registret?

Äsch, låter som överkurs! Den behöver bara gå rent över 5500rpm...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054


Trådstartare
Det vet jag inte ännu, men hoppas på att det ska vara relativt enkelt att få den att gå rent. Alla förutsättningar finns, nu också med en bränslepump som har rätt tryck för förgasare.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054


Trådstartare
Bit för bit så betas listan med småjobb av.

Plockade ur gaswiren och drog om den innifrån bilen istället, för att lättare kunna justera spänningen mot spjällen.

Börjar se bra ut framifrån

Hittade ett "litet" rosthål på passagerarsidan, som blev lite större när det blev renkapat

Insugsburk med luftfilter, filtret ser lite litet ut. Men ska nog fungera

Vevhusventilationen monterad

Från passagerarsidan så ser det typ färdigt ut

Lite luftstyrning runt oljekyllaren, ska dit en plåt till på vänster sida.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054


Trådstartare
Plattan som håller i luftburken sitter nu fast. Får se om det räcker med öppning för varje förgasare eller om det behöver öppnas upp lite mer neråt.

Elen under huven kommer att gå till dom här DTM kontakterna och sen vidare in i bilen.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054


Trådstartare
Efter lite städande och runtflyttande i garaget så har bilen kommit ner på hjulen igen. Den ska dock höjas litegrann.


Eftersom jag nu har ett lyftbord att hissa och sänka bilen med så har pallbockarna bytts mot ett par gipsbockar. Riktigt trevlig höjd att jobba på under nu.

Börjar se bra ut under huven

Ikea har börjat sälja en trevlig garage vagn.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054


Trådstartare
Lite jobb på elsystemet har också gjorts. Under huven så ska det dit en till kontakt för oljetempsgivaren, sen är den delen klar. Bakifrån så är allt kablaget klart. Så det som återstår är att göra klart själva ihopkopplingen.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



En liten fundering: om man skippar kröken mellan luftburken och luftfiltret? ...Och sätter luftfiltret direkt på burken, hade man kunnat få dit ett större filter då?

_________________
Magnus Falk
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



stilldouble skrev:
En liten fundering: om man skippar kröken mellan luftburken och luftfiltret? ...Och sätter luftfiltret direkt på burken, hade man kunnat få dit ett större filter då?


Du tappar tanken med att få in kall luft i insuget. Därav slangen.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
stilldouble skrev:
En liten fundering: om man skippar kröken mellan luftburken och luftfiltret? ...Och sätter luftfiltret direkt på burken, hade man kunnat få dit ett större filter då?


Du tappar tanken med att få in kall luft i insuget. Därav slangen.


Dels det. Men inloppet till burken sitter så nära både huven och expansionskärlet att det inte går att få in ett filter där ändå.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 CS 1977. Monterar.
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17   >>
67 besök idag (36387 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande