Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 CS 1977. Monterar.
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
22 besök senaste veckan (45527 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2393



J.Schuman skrev:
Ingen turbo eller likande i den här bilen, så det ska räcka med den här kopplingen. Hade troligen funkat lika bra med original, men jag ville ha ner vikten på roterande massan.

Skulle du kunna väga den du har? Nyfiken på viktskillnaden nämligen.


Ja, om jag kommer ihåg det i helgen.

Jo, original hade nog hållit bra. Den klarar nog 150-200 kusar nånting.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2393



J.Schuman skrev:
Ingen turbo eller likande i den här bilen, så det ska räcka med den här kopplingen. Hade troligen funkat lika bra med original, men jag ville ha ner vikten på roterande massan.

Skulle du kunna väga den du har? Nyfiken på viktskillnaden nämligen.


Enligt badrumsvåg, 6.0 kg.
300 Nm om någon är intresserad av en starkare koppling till 924.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6191


Trådstartare
safe skrev:
J.Schuman skrev:
Ingen turbo eller likande i den här bilen, så det ska räcka med den här kopplingen. Hade troligen funkat lika bra med original, men jag ville ha ner vikten på roterande massan.

Skulle du kunna väga den du har? Nyfiken på viktskillnaden nämligen.


Enligt badrumsvåg, 6.0 kg.
300 Nm om någon är intresserad av en starkare koppling till 924.


Var det bara tryckplattan, eller med lamell?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2393



J.Schuman skrev:
safe skrev:
J.Schuman skrev:
Ingen turbo eller likande i den här bilen, så det ska räcka med den här kopplingen. Hade troligen funkat lika bra med original, men jag ville ha ner vikten på roterande massan.

Skulle du kunna väga den du har? Nyfiken på viktskillnaden nämligen.


Enligt badrumsvåg, 6.0 kg.
300 Nm om någon är intresserad av en starkare koppling till 924.


Var det bara tryckplattan, eller med lamell?


Tryckplatta och lamell.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2393




_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6191


Trådstartare
thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6191


Trådstartare
Lite mer delar har trillat in.

När motorn nu ska ut för att byta kopplingen då kändes det perfekt att också uppdatera det sista röret i kylsystemet dom fortfarande är i vanligt stål. Nu blir alla rören i rostfritt.


Detta rör ersätter då det röret som går in under expansionskärlet i den här bilden.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6191


Trådstartare
Hittade en bild på svänghjulet, finns lite mer att ta om det skulle vara så.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3228



Kanske missade det tidigare, men vilken vikt landade det på?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6191


Trådstartare
om inte minnet sviker mig helt så landade det på strax under 7 kilo.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6191


Trådstartare
Eftersom bruksbilen ska besiktigas senast i slutet av november och den behöver lite jobb för att kunna besiktigas så är det den som står först i tur för jobb.

Men så fort den är besiktigad så är det dags att ta tag i den här igen. Första jobbet blir att få motorn att gå ordentligt så att den kan få stå på lite förhöjd tomgång och göra en första inslitning av kammen.

Sen blir det att vända på bilen så att motorn kan åka ur för byte av koppling och svänghjul.

Medans allt det görs så kommer det att fortsättas med rostlagning, elfix och annat smått.

Finns även lite planer på ytterligare lättningar av delar som annars inte lättas, det är tur att jag har lite extra delar som jag kan "offra".

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
fiskolja
Malmö
Här sen Okt 2024
Inlägg: 8



Grymt givande tråd.
Följer med stort intresse!

_________________
Oscar Cinthio
Porsche 924
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6191


Trådstartare
Eftersom Porsche tyckte att det var en bra ide med att bara ha en saxsprint som låsning för stagen till krängaren så vart det en uppgradering. Den krängaren som jag har liggandes är så pass långt gången att saxsprintarna gick av inne i krängaren, och att försöka borra ur dom gick inte.

Så hur löser man det enklast? Jo, genom att köpa sig ut ur problemet. Powerflex har en "ny" produkt som är klämmor att montera på krängaren för att låsa den i rörelse i sidled.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3228



Köpte liknande till min bakre ställbara krängare, fast då är det klämmor till hydraulrör, billiga och finns i massvis av storlekar Funkar bra iaf!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6191


Trådstartare
Sparar en bild till mig själv.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6191


Trådstartare
Ny är min "lilla" vinge hemma igen blir kanske lite stor på den här lilla bilen dock



Sen så eftersom bilen är sänkt och det blir en del bumpsteer av det så har även styrlederna bytts mot ett par som justerar bort det problemet.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Löv1
Ale
Här sen Jan 2019
Inlägg: 39



Var har du styrleds lösningen?
Mvh

_________________
Markus löfman
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6191


Trådstartare
Kommer faktiskt inte ihåg

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6191


Trådstartare
Jahopp, det var ju inte riktigt så här året skulle avslutas men eftersom kopplingen och svänghjulet ska bytas så är det lika bra att göra det redan nu. Ska samtidigt göra om bromsrören från huvudcylindern och byta till en grövre kabel mellan startmotorn och batteriet.


Dock känns det skönt att ha provat mina tankar om elsystemet och annat runt motorn nu när den lyftes ur.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6191


Trådstartare
Sådär, nu sitter nya kopplingen monterad. Lite småfix runt motorn kvar innan den åker tillbaka ner i bilen.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6191


Trådstartare
Och nu är motorn i igen

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 CS 1977. Monterar.
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
22 besök senaste veckan (45527 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande