Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Det här med fyrhjulsstyrning?
<<   1, 2
2625 besök totalt
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



På min bil på konbana skiljer det 1.5 sekund mellan 4WS och 2WS på bana som tar runt 1.20-1.30 minuter.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Daugaard skrev:
På min bil på konbana skiljer det 1.5 sekund mellan 4WS och 2WS på bana som tar runt 1.20-1.30 minuter.


Vad är snabbast?

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



steffe skrev:
Daugaard skrev:
På min bil på konbana skiljer det 1.5 sekund mellan 4WS och 2WS på bana som tar runt 1.20-1.30 minuter.


Vad är snabbast?
och varför?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Elmotorer (eller möjligtvis hydraulik) är nog det som är i dagens system.

Gaspedalen har ju varit det länge och nu även broms by wire på vissa nya bilar. Så tillverkarna har nog kommit runt skräcken för fel för länge sen
Bromspedal helt utan mekanisk koppling mellan pedal och hydraulik (bara en pump i varje hjulhus) tar nog ett tag.
Eftersom E-gas är intimt kopplad till ECU så är det väl extremt ovanligt med gashäng, så de flesta felen blir inte så farliga. E-gas på en förgasarbil med mekanisk tändning och soppapump hade varit mer risky.

Failure modes på styrning och bromsar anses nog värre utför en alpväg, än att du tappar e-gasen.

Att AMG verkar ha individuell bakhjulstyrning med 1,5 grader vardera (total toe +-3 grader är en del) ger möjligheter, men även om det får tuppjuck så bör du klara av att vara kvar på alpvägen.


Som jag har förstått har Audi E tron ingen mekanisk koppling till bromsen

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238



Kompisen har det på sin Porsche 991 Turbo S.
Det är helt fantastiskt att se den kolossen köra konbana, precis lika smidig som en Super 7... Den är rejält snabb på bana också. Beteendet ska bara sömlöst, bilen bara tar sig dit man pekar ratten

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Jag upplevde det ganska svårt att komma överens med 991RS i början pga bakhjulsstyrningen.
Det blev mycket breischladd i de tighta svängarna typ T13, Wehrseifen, Bergwek & Steilstrecke.
Jag gillar det inte och hade gärna kunnat välja bort det.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Niklas Falk skrev:
steffe skrev:
Daugaard skrev:
På min bil på konbana skiljer det 1.5 sekund mellan 4WS och 2WS på bana som tar runt 1.20-1.30 minuter.


Vad är snabbast?
och varför?


4WS var snabbare då den kunde ta snävare kurvor / högre kurvhastighet.

Snabbare bilen i Road & Tracks konbana 1988 👌


_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418



Kört de en hel del främst på Skyline R32GTR och Meganen.

Funkar klockrent för hobbynivå , lättkört och trevligt betende allämt tycker jag samt man känner lika lätt om något hjul släpper som en vanlig styrning. Eller så råkar båda bilarna bara våra byggda så. Bilen känns kanske lättare än den egentligen är ?

Är man en förare på toppnivå och skall jaga hundradelar så klart är vikten ett problem.

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
v33
Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 143



Tycker också det funkar bra i Meganen, i raceläge iaf så bilen svänger "mot" med bakhjulen upp till 100km/h och man får mindre svängradie och över det svänger dem samma som framhjulen för ökad stabilitet. När man kör i sportläge så svänger bilen "mot" upp till 60km/h tror jag.

Det funkar när man bara kör som vanligt men när man kör lite mer inspirerat på slingervägar så känns det konstigt om man är van vid banbeteendet eftersom styrningen beter sig olika för olika kurvor när man svänger beroende på fart.

Så jag har ställt om mitt personliga läge att alltid köra raceläget att svänga mot upp till 100km/h då blir den konsekvent och tycker det funkar riktigt bra.

_________________
Gust4v V35tlund

Toyota GR86
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Niklas Falk skrev:
Med mappning efter syfte och erfarenhet av föraren (en väldig massa "OM") så skulle ju individuell "extra styrnign" på alla fyra hjulen kunna göra ett och annat (se det som +- en grad toe som styrs datormässigt).
Det skulle ju kunna bli variabel Ackerman, olika toe efter GPS mm mm.

Helt elektrisk styrning utan mekanisk backup tar nog ett tag, men om styrarm/toestag kunde variera lite i längd så skulle det kunna hända saker.
Men det är naturligtvis ingen biltillverkare som skulle våga vara först med att släppa ut en sån lösning på vägen.
Men det borde ju inte behövas så snabb justering (det känns inte som toevinklar behöver justeras så många gånger per sekund) så en bra mekanisk känsla borde kunna finnas.

Men det är säkert nån som försökt förr, men idag är ju styrsystemen så mycket kraftfullare.

Att krångliga system plockas bort när man modifierar bilar har ju mera med enkelhet att göra. Det blir lättare att få till med den kunskap/erfarenhet som finns tillgänglig.
Det var ju ganska länge som det var en sanning att Vanos mm måste låsas på en trimmad motor...
(eftersom trimmaren inte fattade hur man kan använda den, alternativt att kunden bara var intresserad av en maxsiffra och inte ville betala 3-4ggr mer för att fixa resten).


Excenter med worm-drive så den är självhämmande vid motorbortfall skulle ju kunna funka. Lätt tillräckligt snabbt för att ändra beroende på körfall också. Lite kreativt användande av redan tillgängliga givare i ESC-systemen så kan man bygga både yaw-dämpande och turn-in främjande tuning. snabb rakt fram och stabil vid bromsning osv.

Låter som ett kul projekt när jag tänker efter. undrar om bilprovningen skulle grina.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Fixa lite aktiv camber när man ändå är i farten

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Magnus Thomé skrev:
Fixa lite aktiv camber när man ändå är i farten


Det får komma senare i så fall, det påverkar ju inte alls lika mycket som toe.

Vilken våt dröm förresten, att kunna automatisera en toe-camber iterationsprocess.
Köra ett svep med olika inställningar med justering varannat varv och referensvarv var femte eller så. sen bara nöta tills datorn tänder grön lampa. Sen analysera var på varvet vilken inställning var snabbast och göra ny grundmapp.

Antar att det får bli nån slags "events" som triggar också, motstyrning i kurva, bromsning, acceleration osv. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



MaZ skrev:
Låter som ett kul projekt när jag tänker efter. undrar om bilprovningen skulle grina.
Går det inte att få till det tillräckligt litet så det kan gömmas i damasken till inre styrleden ("servo" som driver en 10mm justering av styrarmens längd)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Niklas Falk skrev:
MaZ skrev:
Låter som ett kul projekt när jag tänker efter. undrar om bilprovningen skulle grina.
Går det inte att få till det tillräckligt litet så det kan gömmas i damasken till inre styrleden ("servo" som driver en 10mm justering av styrarmens längd)?


Nja, det låter vanskligt, då får man ha en väldigt fin gänga nånstans eller en våldsam utväxling (med vändglapp).

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

MaZ skrev:
Niklas Falk skrev:
MaZ skrev:
Låter som ett kul projekt när jag tänker efter. undrar om bilprovningen skulle grina.
Går det inte att få till det tillräckligt litet så det kan gömmas i damasken till inre styrleden ("servo" som driver en 10mm justering av styrarmens längd)?


Nja, det låter vanskligt, då får man ha en väldigt fin gänga nånstans eller en våldsam utväxling (med vändglapp).


Massa utväxling och vändglapp löser man ju med en lägesgivare eller? Så länge sista "kugg-övergången" låser läget när motorn är avstängd så borde det väl funka finfint

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Det här med fyrhjulsstyrning?
<<   1, 2
2625 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande