Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motorsport (inkl motion) = Friskvårdsbidrag!
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (5423 totalt)
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Miholu skrev:
Jag skickade in en begäran av frisvårdsersättning till min närmsta chef. Bifogade då orderbekräftelse och kvitto på betalningen, jag lade även till kommentar att det var motorsport innehållande motion.

Min chef skickade in detta men blev kontaktad av en representant hos Skatteverket som sade att de inte kommer godkänna vår begäran. Enligt den killen så uppfyller inte uthållighetskörning på bana deras kriterier för motion.


Men "Mindfulness som stresshantering" är motion menar samma handläggare?

Håller med Kolja, handläggares åsikt behöver nog prövas i annan instans före den godtas

Ur 4 Bedömning https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/384456.html?date=2020- . . . .
"HFD:s domar innebär att förutsatt att utgivet friskvårdsbidrag erbjuds hela personalen och uppgår till mindre värde kan friskvårdsbidraget användas för att ersätta kostnader för aktiviteter som innehåller moment av motion. Förutom traditionella motionsaktiviteter som träning på gym, simning och deltagande i olika bollsporter kan friskvårdsbidraget således användas för kostnader som den anställda haft för aktiviteter som mer har karaktär av hobby eller fritidsaktiviteter så länge dessa aktiviteter innehåller moment av motion. Ett friskvårdsbidrag kan då användas för sådana aktiviteter som innehåller moment av motion och träningsom exempelvis agility, sportfiske, och enduro så länge som övriga förutsättningar för skattefrihet är uppfyllda. Friskvårdsbidraget kan även användas för personliga startavgifter i tävlingar som innehåller inslag av motion"

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Miholu
Hallsberg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Update!

Ringde idag direkt till Lönechefen som har direktkontakt med skatteverket.
Friskvårdbegäran nu godkänd för långlopp och betals ut på nästa lön!

Tydligen rådde det stor osäkerhet hos både lönekontor och skatteverket, då ingen av de hade sett en sådan begäran förut (troligtvis för att den är så pass ny) och de var frågande till om den innehöll motion.
Så länge den innehöll någon typ av motion är den okej kom man fram till, man får det dock inte för virtuell motorsport enligt dem, men det rör ju inte mig. :P

_________________
Micke Holfve
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6255



Miholu skrev:
Update!

Ringde idag direkt till Lönechefen som har direktkontakt med skatteverket.
Friskvårdbegäran nu godkänd för långlopp och betals ut på nästa lön!

Tydligen rådde det stor osäkerhet hos både lönekontor och skatteverket, då ingen av de hade sett en sådan begäran förut (troligtvis för att den är så pass ny) och de var frågande till om den innehöll motion.
Så länge den innehöll någon typ av motion är den okej kom man fram till, man får det dock inte för virtuell motorsport enligt dem, men det rör ju inte mig. :P


Thats the spirit!
No retreat, no surrender, we shall never give up these shores!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Bra att veta, detta med skattemyndigheten. Jag har lämnat in underlag från ett antal banträffar. Tack och lov har jag loggar från min pulsmätare som nog visar ganska tydligt att det handlar om mer motion än många andra former av detsamma.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Allmänt banåkaforum
Motorsport (inkl motion) = Friskvårdsbidrag!
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (5423 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande