Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motorsport (inkl motion) = Friskvårdsbidrag!
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (5393 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tack till Bill i MX5-klubben som tipsade!


https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/p . . . .


Är detta relativt nytt eller sen länge?

_________________
Magnus Thomé
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Motorsport, om aktiviteten innehåller motion. Vad klassas som motion?

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97



..."om aktiviteten innehåller motion"? Vem/vad definierar "innehåller motion"?

*edit: jag var visst lite långsam

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En joggingtur runt depån så är man väl hemma.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
En joggingtur runt depån så är man väl hemma.
Det räcker nog med pulskurva från ett körpass för att påvisa att det inte är som att sitta i en solstol.
Du har väl det i Racechrono (eller värmekamera över ansiktet i hjälmen )?

Men för egen del har det mest blivit marklyft (tält, betonggrisar, och annan packning), men med taskiga lungor så blir det puls och flås av det med.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97



Ah, bra idé! Tar på min gamla Garmin ForeRunner med pulsband. Den kommer vara mäkta imponerad av mitt nya rekord med avseende på kilometertid - hinner kanske med nytt rekord på halvmara också under ett pass, lite beroende på bana

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Jobbar på ett bolag som har en friskvårdsportal, skatteverkets benämningar är alltid öppna för tolkning vilket kan ge oss spännande situationer.

De ger också olika svar på innebörden beroende på vem du talar med.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Virtuell Bilsport har nog lite mer uppförsbacke innan man får igenom det, iaf på "motionsnivå".

Enduro är väl en självklarhet, men allt är ju en glidande skala.
och filosofiskt, måste allt ha bidrag, finns det inget som bär sig på egna ben?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Niklas Falk skrev:
Virtuell Bilsport har nog lite mer uppförsbacke innan man får igenom det, iaf på "motionsnivå".

Enduro är väl en självklarhet, men allt är ju en glidande skala.
och filosofiskt, måste allt ha bidrag, finns det inget som bär sig på egna ben?


Bidraget är personligt som man kan få delvis subventionerat av sin arbetsgivare för att röra på sig, som en motivation.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Motion det är det där man gör när man svettas väl?

När man kör långlopp så svettas jag kopiöst, men frågan är väl mer vad är det för kvitton man behöver för att kunna dra av det. Friskvårdsbidrag har alltid getts mot kvitto om det inte gått att fakturera direkt.

Så hur tänker ni? Ska man sätta upp anmälningsavgiften som friskvård?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Tord skrev:
Motion det är det där man gör när man svettas väl?

När man kör långlopp så svettas jag kopiöst, men frågan är väl mer vad är det för kvitton man behöver för att kunna dra av det. Friskvårdsbidrag har alltid getts mot kvitto om det inte gått att fakturera direkt.

Så hur tänker ni? Ska man sätta upp anmälningsavgiften som friskvård?

Hm lurigt ska man gå enligt praxis för andra friskvårdsbidrag aktiviteter så är anmälningsavgifter inte avdragsgilld bara skälva avgiften för utförandet.

Som skrivet tidigare SKV är luddiga och det kan vara knepigt.

Tex innehåller en bankörning
1. 100kr Anmälningsavgift
2. 100kr Avgift för bankörning
3. 100kr Fika ev annat utanför körningen

Så får man enbart användra friskvårdsbidraget för punkt 2 dvs bara 100kr inte 300kr totalt för alla.

/Robin

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Det där med friskvårdspeng är lite märkligt ibland.
Jag har snöat in på löpning och springer en hel del. Jag får inte använda pengen för att köpa löparskor.
Inte heller kan jag använda den till anmälningsavgiften till ett marathon...

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Jag försöker få igenom mitt dagspass med tracklife just nu, borde inte vara några konstigheter tycker jag!
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Hade en dialog i veckan med HR gällande min karting och möjlighet till friskvårdsbidrag.
Enligt HR-kvinnan innehåll inte karting motion och var därför inte möjligt. Sin kunskap kring att karting och annan motorsport inte innehöll motion baserade hon på att hon kört hyrkart en gång.

Efter en förklaring av hur grymt fysiskt karting faktiskt är, mycket jobbigare än all bilracing jag kört, gick hon med på att låta mitt träningskort gå som friskvårdsbidrag.

Dert verkar onekligen som att det är upp till var och ett företag vad som anses ok eller ej, så det kan alltså hjälpa att slipa på argumenten.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Johan Samson skrev:
Hade en dialog i veckan med HR gällande min karting och möjlighet till friskvårdsbidrag.
Enligt HR-kvinnan innehåll inte karting motion och var därför inte möjligt. Sin kunskap kring att karting och annan motorsport inte innehöll motion baserade hon på att hon kört hyrkart en gång.

Efter en förklaring av hur grymt fysiskt karting faktiskt är, mycket jobbigare än all bilracing jag kört, gick hon med på att låta mitt träningskort gå som friskvårdsbidrag.

Dert verkar onekligen som att det är upp till var och ett företag vad som anses ok eller ej, så det kan alltså hjälpa att slipa på argumenten.


Helt klart enklare när beslut utgår från listan utan personligt tyckande; är sporten med på listan eller inte?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Jag brukar göra sjukt många steg när jag är på banan en dag, bara knatandet mellan depå och bil för att hämta grejer.

Sedan går man väl alltid ett varv runt banan kvällen innan race?

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



sweanders skrev:
Jag brukar göra sjukt många steg när jag är på banan en dag, bara knatandet mellan depå och bil för att hämta grejer.

Sedan går man väl alltid ett varv runt banan kvällen innan race?
På Falkenberg Classic i helgen blev det många kilometer gående, typ 100ggr mer än jag gör på en normal vecka (ToR brevlådan).
Träningsvärk i vaderna borde man ju få ersättning för...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Miholu
Hallsberg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag provade detta nu, men fick nerslag från skatteverket på långlopp.

_________________
Micke Holfve
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Miholu skrev:
Jag provade detta nu, men fick nerslag från skatteverket på långlopp.


Hur "provade" du detta? Fick samtliga anställda samma förmån?

Du kan överklaga beslutet inom besvärstiden och behöver påvisa att långlopp innehåller någon form av motion.

På Skv webbportal kan man läsa:

Nytt: 2020-07-10

Högsta förvaltningsdomstolen har klargjort att i de fall motions- eller friskvårdsaktiviteten bekostas med friskvårdsbidrag kan kravet på att motionsaktiviteten ska vara av "enklare slag" inte ges samma betydelse som när förmånen utges i form av en naturaförmån. Det innebär att om aktiviteten som sådan innehåller någon form av motion kan friskvårdsbidraget användas för att bekosta hela eller del av aktiviteten. (HFD 2018 ref. 2, HFD 2020-06-26, mål nr 5704-19 och HFD 2020-06-26, mål nr 5705-19). Om förmånen ges ut i form av ett friskvårdsbidrag kan exempelvis kurser i ridning, hästkörning, utförsåkning, segling, dykning, kajakpaddling, agility, sportfiske och enduro omfattas av skattefriheten. Personlig tränare som anlitas på exempelvis ett gym, på golfbanan eller i ridhuset kan omfattas av skattefriheten.

Även startavgifter i motionstävlingar som bekostas via friskvårdsbidraget är skattefria oavsett om startavgiften är individuell eller avser en gruppanmälan. Om arbetsgivaren i samband med tävlingen även betalar kostnader för resor eller övernattning ska de anställda beskattas för den delen.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Miholu
Hallsberg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag skickade in en begäran av frisvårdsersättning till min närmsta chef. Bifogade då orderbekräftelse och kvitto på betalningen, jag lade även till kommentar att det var motorsport innehållande motion.

Min chef skickade in detta men blev kontaktad av en representant hos Skatteverket som sade att de inte kommer godkänna vår begäran. Enligt den killen så uppfyller inte uthållighetskörning på bana deras kriterier för motion.

_________________
Micke Holfve
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Om det är lite stake i företaget så accepterar de inte en enskild skattehandläggares åsikt utan låter pröva saken i förvaltningsdomstol. Man ska inte ge sig.

Man kan notera Högsta förvaltningsdomstolens uttalande; ..."om aktiviteten som sådan innehåller någon form av motion kan friskvårdsbidraget användas för att bekosta hela eller del av aktiviteten".

Min understrykning.

Och jag utgår ifrån att ert försök har skett efter juni i år då den nya ändrade praxisen kom?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Allmänt banåkaforum
Motorsport (inkl motion) = Friskvårdsbidrag!
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (5393 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande