Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Vilken långloppsserie och vilken bil vid nysatsning? | 1, 2 >> 3154 besök totalt |
Hej, jag fick frågan under helgen på vilken långloppsserie och bil man ska satsa på om man vill göra en satsning som relativ nybörjare.
Några grabbar som deltagit i tre långlopp och fått blodad tand, man kan vända på frågan och fundera på vilken bil som är lämplig att satsa på inom rimlig budget. Vad skulle ni tipsa om? _________________ Anders Hansson |
||||||||||
Jag har iofs inte erfarenhet av andra serier, men Race4Fun funkade fint som instegsklass för oss som var totala nybörjare. Mycket trevlig community. Alla är hjälpsamma.
Vi har kört 1,5 säsong med låg budget och det har blivit mycket körning. Det skiljer självklart väldigt mycket mellan hur mycket de olika teamen satsar i tid och pengar. Precis som i all motorsport. _________________ Ulf Svensson BMW 325ti Compact (Trackday projekt) BMW M Roadster BMW M2 (såld) |
||||||||||
+1 för Race4fun, tredje säsongen nu, alla är skittrevliga och hjälpsamma. Tävlar gör vi på banan men i depån hjälps vi alla åt.
Peugeot 206GTI / RC är billiga insteg men enligt min åsikt inte så kul att bygga på i längden _________________ |
||||||||||
Är det skrotningskrav i den serien? _________________ Anders Hansson |
||||||||||
Vill man satsa och rejsa mot seriösa så är min rekommendation MSLS i dagsläget!
Min egen analys av långloppsserierna i dagsläget är att det finns utrymme för att skapa nåt som drar större startfält antingen genom samarbeten eller att man skapar nåt nytt, för många som vill köra sina egna i dagsläget... _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||||
Nytt för iår är att skrotningskravet är borttaget för både klass 1 och 2. Reglemente: http://race4fun.se/index.php?route=i Klass 2, den största klassen är den jag skulle rekommendera att köra. lång historia kort vad gäller motor kör man antingen: OTTOMOTOR 2.2L Sugmotor 1.8 Turbo Fri trimning. Maxbredd däck: 205 _________________ |
||||||||||
Vill man köra något seriöst som kostar under 250-300K om året och man fortfarande kan vara med och slåss i toppen är R4F utan tvekan enda alternativet. _________________ |
||||||||||
Som sagt så vill alla lyfta sina serier Vår bil passar inte i r4f och att bygga ny bil kostar tid... _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||||
Vore kul om man kunde öppna upp enklare regler så om man har en bil kan få testa på de olika serierna, vad krävs för att få åka med 2 liters turbo med motor från annat fabrikat och 225 däck? Kan man få dispens eller behöver man bygga om och köpa fälgar och däck för att vara med i de andra serierna? _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
haha sant ! ;D _________________ |
||||||||||
1,8 liter turbo och 2,2 liter sugis är onekligen två helt olika grejer med fri trimning. Men det kanske är ett reglemente som funkar i verkligheten? _________________ Anders Hansson |
||||||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||
erfarenhetsmässigt så funkar såna reglementen i början av serier när dom tävlande inte satsar på vinna oavsett kostnad. ju mer mogen serien / dom tävlande blir, ju viktigare blir det med genomtänkta reglementen. men det är väl en serie som kör med konstgjorda chikaner på banorna så det är väl inte för dom som vill satsa mer ordentligt och köra banorna som dom är tänkta. och då kan det ju funka med grova reglementen. |
||||||||||
Så här kan det se ut från en 1.7 liters sugmotorbil (125hk). Troligen den motorsvagaste i startfältet. Kostade 6000kr på blocket. _________________ Ulf Svensson BMW 325ti Compact (Trackday projekt) BMW M Roadster BMW M2 (såld) |
||||||||||
Kul! Men Sturup är ju mycket momentumbana. Om man ska köra MSLS och åka bakhjulsdrivet, är det BMW M3 som gäller då? Såg senaste resultaten och det verkar vara 10-15 bilar med, stämmer det? _________________ Anders Hansson |
||||||||||
Det är många klasser/serier som inte klarar om det blir 2-3 som maxsatsar. En "lösning" är att hålla prestigen så lång att de som vill karriärraca inte får ut tillräckligt av det och drar vidare till nån annan serie att "förstöra". Och de gånger som det finns nån möjlighet att begränsa på nåt "smart vis" så riskerar det att klåfingras sönder efter ett tag ändå. MSLS har hållit på länge med rätt stora fält, vad gör de för "fel"? |
||||||||||
Hur stora fält är det under säsongen? _________________ Anders Hansson |
||||||||||
Har kört långkopp sedan -00 och även drivit och varit med om att lägga ner en serie pga låga deltagarantal.
Så med mina erfarenheter i bagaget, kan jag med 100% säkerhet säga att reglementesförändringar som syftar till högre farter effektivt dödar racingserier över tid. Idag kommer många som tävlade med oss och tyckker den roligaste tiden var när vi körde med gatdäck och bränslebegränsning. Inga problem att komma med en vass motor, men då räckte inte soppan. Låter tråkigt, men deltagarna lärde sig att väghållning och bromsar är viktigare än balla däck och hög effekt. En BMW E30 325 åkte med oss med 190hk 4-ventilsmotor och kör/körde 59:or på Kinnekulle med 205:or Yokohama AD08. Så det gick att åka ganska fort med ett enkelt koncept! För ett långloppsteam som ska börja köra: Ta en BMW e36/46, börja med en 325 eller 328 motor, sätt på enkla 1-vägs justerbara CoilOvers, Största Original M3 eller liknande bromsar som det finns gott om belägg till, börja köra på bra gatdäck eller R-däck och kör 6-timmars med NSHC.nu. En bra utsorterad bil med spec. enligt ovan kanske inte vinner varje lopp, men det är ett driftsäkert koncept och i långlopp är det varven på banan som räknas INTE bästa varvtiden(även om det är kul). Problemet är att det i nästan alla serier finns ett par team som kommer med extrema bilar typ. avlagda TCR-bilar eller andra fabriksbyggda bilar. Och när dom finns där så dödar det snabbt intresset från vanligt folk att vara med för att betala startavgift och komma 10:a som bäst. För om man är en tävlingsförare vill man ha chans att vinna. Vilket är väldigt svårt, som flera serier ser ut idag... _________________ Christer Folkesson |
||||||||||
Det här året är speciellt men det stämmer, för ett år sen så var det 20-25 bilar. Vad har de andra serierna i startande i år? Kan NSHC och Race4fun ge siffror? En tanke jag har om man ska kunna vinna så är det att man gör fler klasser i samma serie istället för att alla ska ha en egen, kan LeMans blanda LMP och Porschar så lär vi kunna blanda bilar med gatdäck och 225 r-däck... _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||||
Allmänt banåkaforum Vilken långloppsserie och vilken bil vid nysatsning? | 1, 2 >> 3154 besök totalt |