Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil oljetrycks givare med lampa racing bil i kurva | << 1, 2 5 besök senaste veckan (1927 totalt) |
Typ så här Loggen är från förra veckans trackday i Fällfors _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Jag kör med innovate mätare och är mycket nöjd!
https://www.mrtuning.se/universal/matare/innovate/innovate-mtx-d-oljetryck-oljetemp/?gclid=EAIaIQobChMIz9rarLq96wIVhumyCh3XCgtxEAQYAiABEgKGN_D_BwE _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
Ingen lösning är perfekt på egen hand. Ett rimligt tråg är ju en förutsättning. Men ibland så står man där med en baksump som inte kan hålla tillbaka vid lång inbromsning (trots styrbafflar och täcklock). |
||||
Kort svar: Du har fel. Längre svar: Du (som så många andra) fattar inte hur en accusump faktiskt funkar. Accusumpen laddas av trycket från oljepumpen och den laddas med EXTRA olja, UTÖVER den olja motorn vill ha. Så om din motor vill ha 4 liter så fyller du den med 6 liter. Så fort du varvar upp lite lagras 2 liter i din accusump som reserv, medan 4 liter används i motorn precis som vanligt. Accusumpen laddas av oljetrycket och den sitter parallellt med oljepumpen. OM oljepumpen har oljetryck laddas accusumpen, men accusumpen kommer ALDRIG STJÄLA olja eller oljetryck från motorn. OM man sätter en accusump på slangen från en oljekylare lägger man också till en backventil, så den alltid trycker åt rätt håll. Så, under raksträckan har du 4L i motorn och 2L i accusumpen. Oljetrycket är typiskt konstant över typ 4-5000 varv, så accusumpen laddas till t ex 4bar och ligger konstant där, precis som trycket i motorn. Sedan går du in i kvarnkurvan och då kaviterar din oljepump. Så FORT oljetrycket i systemet går under 4bar kompenserar accusumpen. Den tömmer då t ex 0,5l in i din motor och går från 4-3,7bars tryck. Sedan är du igenom kurvan. Då har du 4,5L i motorn: Så fort oljepumpen kan pumpa ett tryck som är HÖGRE än 3,7bar avstannar flödet från accusumpen och den laddas upp med de extra 0,5l igen. Accusump utvecklades i USA för de som kör ovalbana. Där var det såklart ett vanligt problem att de tappade oljetryck i de lååånga kurvorna. En korrekt dimensionerad accusump kan försörja motorn med oljetryck i 5-10 sekunder. Hur stor man väljer beror såklart på vilken motor man har och om man kör ovalbana eller road course. Jag skar vevlagren (så in i helvete) i en R1 motor på Kinnekulle i den Westfield jag hade då. 14000rpm genom kvarnkurvan - vips så var det kört. Jag installerade en ny motor och en accusump på 2 liter för att försörja min motor med 4l oljekapacitet. Det tog ca 8s för accusumpen att tömmas helt då jag slog av motorn och jag såg helt OK oljetryck på min mätare i 5s. Min oljetrycks-varning satt på 25psi och efter installationen hade jag inte en enda varning (kameran filmade mätarn). _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Bra förklaring, men sen ser inte hur man kan gämföra en MC-motor & en ngt trimmad bilmotor med tanke på hur olika miljöer de är utvecklade för. T.e.x: om en bilmotor monteras på en MC & Vice versa är konstruktionen ur sin natur 1. Hur många grader är en MC motor konstruerad för att luta i en kurva ELLER stumt monterat vertikalt med bibehållen smörjning? VS. bilmotor? (mc tråg är rätt platta å grunda, bilar djupa breda) 2. Varvtal, inte många bilmotorer som dras över 7'rpm dagligen flera gånger, men inte heller många R1or eller liknande sporthojar som körs +1000mil om året vinter som sommar. äpplen & päron, å jag säger inte att det inte funkar, men ett rätt konstruerat å utänkt skvalp säkrat tråg klarar sig oftast utan att dra luft. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Beror ju på vilken motor du har, alltså om det är ett stort bra tråg att bygga skvalp plåtar inuti, min förra bil för 10 år sedan en Audi 5-cylindrig byggde jag skvalp plåtar i flera omgångar, men med sne ställd motor och trångt och lågt tråg så är det inte så lätt och alla banrace bilar jag vet om kör antingen accusump eller torrsump på dessa motorer. Jag fick vevlager ras trots skvalp plåtar och monterade sedan accusump, men den styrde jag även via sprutet så hade en magnetventil som bara öppnades över ett visst varvtal och även först då om trycket var under typ 3-4 bar (hade 6 bar i motorn) för att slippa få för mycket olja i motorn när den står och går på tomgång eller på lågt varv då motorn normalt har lågt tryck. Satte även en lysdiod i blickfånget som lös varje gång ventilen öppnade så kunde då se ibland vid inbromsning eller kurvor när den jobbade, hade inga problem efter det med vevlager ras utan det fungerade bra och även fungerat bra för ägarna efter mig. Men min nuvarande bil med V8 har bra stort tråg med skvalp skydd original som fungerar väldigt bra utan något extra, i alla fall än så länge.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
quote="Jovani"]Bra förklaring, men sen ser inte hur man kan gämföra en MC-motor & en ngt trimmad bilmotor med tanke på hur olika miljöer de är utvecklade för.[/quote]
Jag har inte jämfört några motorer alls. Jag har bara svarat på frågan::
Vad gäller motortyper så är som sagt accusumpen född inom USAs circle-track-värld. Jag är med andra ord beredd att sätta ganska stora pengar på att den motortyp accusumpen absolut oftast är appliceras på är "någon av GMs V8or". Diskussionen "skvalpplåt eller accusump" ser jag som ganska meningslös. Skvalpplåtar är ju långt billigare och måste väl ses som standard. Om motorn klarar sig med det (+lite överfyllning) eller behöver en accusump också(!) beror ju på en mängd variabler: Vilken bil motorn sitter i, däck, downforce och allt annat som påverkar vilka G-krafter som genereras, samt hur banan/banorna som bilen ska gå på är utformade. Min Westy som exempel igen: Internet är absolut fullt av bekräftelser på att R1an bara behöver skvalpplåt då den sätts i en BEC. Men MIN bil, med Minimal vikt, slicks och lite Down force kombinerat med Kinnekulle bevisade att Man måste bedöma från fall till fall. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Just kvarnkurvan och rakställd MC-motor blir ju idealt driftfallet inbromsning på MCn. Så det borde den väl klara av... Men hur många maxbelastar en MCmotor under retardation
Det verkar finnas anekdoter på att trycksatt oljeskum inte är lika illa som inget tryck. Men det bygger ju på att oljepumpen pumpar luft lika gärna som olja, och tryckfallet mestadels beror på att luft komprimeras och ger ett lägre flöde (det är ju flödet+motståndet i lagerspel som ger mottrycket). |
||||
Men nackdelen är att du måste in med ögat i "strålen" för att se den ordentligt (så det blir inte samma universalitet som en stor glödlampa som du ser bra även när du skruvar med bilen). |
||||
Så sant! När min skar i en högerkurva så gjorde den det i en högfartskurva. Givetvis just där då jag inte möjlighet att titta på instrumentet. Såklart är det där man har mest att göra som g-krafterna är som störst. Från det att mätaren störtdök under 3 bar så skar den på microsekunder. Intressant att se filmen och inse att ingen lampa i världen hade gett informationen i tid så att föraren (jag) hann reagera. Det är dom där luftfickorna som kommer in vid 6000rpm som dödar, ...blixtsnabbt. Lär att känna bilen, se var det är som oljetrycket sjunker, videofilma, jobba med oljetråget, pickupen, alltid ha rätt mängd olja. Olika motorer är olika bra på att hantera oljan, M3an funkade bra, 944an "not so much". Eller ännu hellre torrsump med en bra cistern. Dyrt, men det är en motorrenovering också. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Jag har programmerat min Race Technology Dash4, så att den larmar genom att tända all lysdioderna rött om jag ligger under 3,0 bar i oljetryck över 1800rpm. Då täcker den all körning på bana, men i depån på tomgång efter körning så larmar den inte när jag ligger på ca 1,2 bar.
För ett par år sedan gick den ena suganslutningen till min AutoVerdi torrsumpspump av på Gelleråsen under race. Tack vare att kapaciteten är så pass hög i sugstegen jämfört med trycksteget, så lyckades pumpen evakuera all olja i tråget och jag tappade aldrig tryck eller förlorade någon olja. Däremot kunde jag se på min oljetrycksmätare att nålen vibrerade, gjorde snabb check på dashen och såg att trycket stämde där så jag fortsatte. Det var först ett par varv senare som jag såg att jag tappat vakuum i vevhuset som jag bröt och körde i depå. Anledningen till den vibrerande nålen var att jag sög luft genom den trasiga sugstegsanslutningen. Dvs jag hade kört på olja/luft blandning deluxe. Efter detta kontrollerade jag vev och ramlager när pumpen var på reparation hos AutoVerdi och de var oskadda. |
||||
Ett flertal vw från åttiotalet och början på nittiotalet har en sådan svart låda inbyggd i instrumentet, varvräknarkortet. Två oljetryckskontakter, en lågtryckskontakt samt en högtryckskontakt för varvtal över 2000 rpm Borde inte vara så svårt för någon elektronikkunnig att justera varvtalet till kanske 3000 rpm ? _________________ Roland Johansson |
||||
Skruva banåkabil oljetrycks givare med lampa racing bil i kurva | << 1, 2 5 besök senaste veckan (1927 totalt) |