Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Spårval Sturup
1097 besök totalt
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
I mina enfaldiga försök att köra snabbare har jag börjat jämföra loggdata med andra jämförbara data.
Nedan har jag jämfört min senaste körning (1:12.9) med en från Rejsa. Banan är Sturup. Jag kör en BMW 325ti Compact ca 200hk, vikt 1340kg, r-däck. Jämförelseobjekt Golf, 250hk, 1230kg, r-däck. Tid 1:11.1.
Jag använder Racechrono med en extern 10Hz GPS (Gopro8 med 20Hz visar samma tid).
Jag är nästan 2s långsammare, det är nog inget konstigt i sig, men jag är lite konfunderad över orsakerna.
Jag ställer mig följande frågor:

1. Golfen kör nästan 50m kortare än vad jag gör (enligt data, men se pkt 2 nedan). Eftersom snittfarten är ca 27m/s motsvarar det ungefär skillnaden mellan varven. Men är det möjligt att köra ett 50m kortare spår effektivt? Speciellt märkligt eftersom ca 40 av dessa meter ligger efter halva bansträckningen.
2. När jag kikade på spårvalen i Circuit Tools ser det ut som om pkt 1 skulle kunna stämma. Men som tur är hade jag även video (mitt varv ca 7 min in i videon) som visar att skissen i CT inte riktigt stämmer. Då undrar man ju så klart om den andra stämmer eller är felaktig.
3. Hade varit kul om någon expert kunde referera graferna.
4. Om det är riktigt, vad borde jag göra?
5. Min GPS visar att höjden varierar mellan 77-84m. I den andra filen varierar höjden mellan 103-110m. Som referens är landningsbanan på Sturup 72m.

Jag tar gärna annan feedback på spårval.



_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Bilden är väldigt liten men det blåa spåret verkar vara utanför bansträckningen bitvis.

_________________
Anders Hansson
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
sweanders skrev:
Bilden är väldigt liten men det blåa spåret verkar vara utanför bansträckningen bitvis.


Jag lovar att jeg inte var utanför banan denna gången
Den blåa var alltså min som borde stämma. Jag körde inte som spåret på en del ställen. I alla fall inte i förhållande till CT kartan.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



Min första spontana tanke: Det går inte helt att lita på GPSens faktiska placering över banan, då det vajar lite fram och tillbaks från dag till dag, samma med höjd men det spelar mindre roll. Med samma resonemang hade jag inte litat på resonemanget om körd-längd, visst det kan finnas något litet i det, Gaute hade en bra tråd nån gång i antik forntid.

Men till saken då, den viktigaste kurvan som jag ser det på Sturup, som jag själv hade svårast med är den innan start och mål. Se bild:


Här tycker jag inte din GPS trace stämmer med videon i ingången, men väl i utgången/formen på ditt spår. Du kör någon sorts dubbel-apex över depå-ingång och sedan utgång, medan Golfen kör ett vidare spår i utgången. Jag kör själv som Golfen och är övertygad att det finns mycket tid att hämta där för dig, se hur mycket mer hastighet Golfen har med sig i början av rakan!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Golfen kör ett tightare spår med mindre ballongkurva i ingång, ser ut att ha roterat klart tidigare och kan gå mot utgång samtidigt som BMW fortfarande är i svängen.

Kanske tar BMW med sig fart för långt in i kurvan för att komma ur den. Jag hade fokuserat på utgångshastighet ur kurvorna som en övning.

_________________
Anders Hansson
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Min första spontana tanke: Det går inte helt att lita på GPSens faktiska placering över banan, då det vajar lite fram och tillbaks från dag till dag, samma med höjd men det spelar mindre roll. Med samma resonemang hade jag inte litat på resonemanget om körd-längd, visst det kan finnas något litet i det, Gaute hade en bra tråd nån gång i antik forntid.

Men till saken då, den viktigaste kurvan som jag ser det på Sturup, som jag själv hade svårast med är den innan start och mål. Se bild:


Här tycker jag inte din GPS trace stämmer med videon i ingången, men väl i utgången/formen på ditt spår. Du kör någon sorts dubbel-apex över depå-ingång och sedan utgång, medan Golfen kör ett vidare spår i utgången. Jag kör själv som Golfen och är övertygad att det finns mycket tid att hämta där för dig, se hur mycket mer hastighet Golfen har med sig i början av rakan!


Tack, ska testa det. Jag brukar försöka hålla mer in så att jag kör över den streckade depå infartslinjen. Jag har tyckt att greppet när man släpper ut den sedan där har varit lite dåligt.
Däremot tycker jag fortfarande inte att längdproblemet är förklarat. Förskjutning så att GPS:en inte passar banan en viss dag = OK, men inte längd. Över ett varv borde det jämna ut sig.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
sweanders skrev:
Golfen kör ett tightare spår med mindre ballongkurva i ingång, ser ut att ha roterat klart tidigare och kan gå mot utgång samtidigt som BMW fortfarande är i svängen.

Kanske tar BMW med sig fart för långt in i kurvan för att komma ur den. Jag hade fokuserat på utgångshastighet ur kurvorna som en övning.


Tveklöst en sak att testa.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1746



Jag hade tyvärr för dåliga däck fram så det saknades endel grepp, annars hade jag nog kört tajtare runt damkurvan.

Annars håller jag med de andra här. Tajtare spår i damkurvan, försök att glida ut mer för att kunna hålla högre fart ut på start/mål rakan, samma i första svängen glid ut mer tidigare för att få med mer fart ut på långa rakan.

Sen går du in för tidigt i högern till velodromen, vänta ut så du får en rakare ingång till vänstern runt.


_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1746



titta lite till nu

Damkurvan tar du bra. Men ut på start/mål så är du för sent på Apex och gas mot mig om man säger så.

Du glider ut för tidigt och är på gas mycket senare. jag kör väldigt tajt där som du kanske ser.

Men det är nog inte riktigt lika lätt att göra med en bakhjulsdriven bil

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Babbe skrev:
Jag hade tyvärr för dåliga däck fram så det saknades endel grepp, annars hade jag nog kört tajtare runt damkurvan.

Annars håller jag med de andra här. Tajtare spår i damkurvan, försök att glida ut mer för att kunna hålla högre fart ut på start/mål rakan, samma i första svängen glid ut mer tidigare för att få med mer fart ut på långa rakan.

Sen går du in för tidigt i högern till velodromen, vänta ut så du får en rakare ingång till vänstern runt.



Stort tack!
Extra kul att du svarade

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



Babbe skrev:
titta lite till nu

Damkurvan tar du bra. Men ut på start/mål så är du för sent på Apex och gas mot mig om man säger så.

Du glider ut för tidigt och är på gas mycket senare. jag kör väldigt tajt där som du kanske ser.

Men det är nog inte riktigt lika lätt att göra med en bakhjulsdriven bil


Jag tog en titt på videon igen, nu med ljud, och noterar samma sak i flera kurvor. Framför allt tror jag Ulf förlorar mycket på den aggresiva körningen genom Parabolica (efter start mål), bilen hamnar lite här och var okonsekvent varv till varv, men framförallt väääldigt sent på fullgas, först när bilen når yttercurbsen. Det är klart läskigt att gasa på ut där, men med en mer kontrollerad framfart genom första kurvan och ett strategiskt valt sent apex, försöka gå på fullgas från det, så vinner man mycket tid nerför första rakan.

Sedan noterade jag i filmen låg hastighet genom högfartsvänstern. Den är klart läskig, men jag fegar mot mina klass-kumpaner och har mer än 10 km/h högre v-min ser det ut som:


Samma sak efter första "krönet", du bromsar snyggt, styr in till apex bra, men väldigt sen på gasen.
Ner för backen där tar Sebastian första curben på höger sida, prova det med Ulf, du kör väldigt snyggt runt den böjen, men det kostar tid.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:

Ner för backen där tar Sebastian första curben på höger sida, prova det med Ulf, du kör väldigt snyggt runt den böjen, men det kostar tid.


Tack för bra input! Men jag är lite osäker på vilken första curb du menar här?

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4012



Efter gårdagens körning på Sturup vågar jag ge min amatörmässiga input på sådant jag reagerade på.

Videotid 7:13-7:19:
Ligg kvar mitt i banan vid 7:13 för en senare turn-in, gå på gasen tidigare och ta en senare apex vid 7:17 och få med dig mer hastighet ut ur kurvan.

Videotid 7:35-7:37:
Detta kanske inte ger tid men det känns säkrare då det blir rakare över krönet. Det ser ut som du har för bråttom att köra till vänsterkanten vid 7:36.
Ligg kvar längre mot högerkanten vid turn-out (7:35), öva på att hitta stället där du måste svänga vänster för att köra rakt över krönet och i förlängningen fortsätta rakt utmed vänsterkanten vid 7:37.

Videotid 7:42-7:48:
Ta ner farten mer vid 7:42 så bilen inte kommer för långt ut åt höger vid 7:45 där du då kan svänga mer. Då kan du kan gå på gasen tidigare och ändå nudda kurbsen (apex) vid 7:47,5. Det bör ge kortare väg och ändå mer hastighet ut på gamla depårakan. Kanske inte går att göra med en tung bil?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



aerobat skrev:
Pontus Fyhr skrev:

Ner för backen där tar Sebastian första curben på höger sida, prova det med Ulf, du kör väldigt snyggt runt den böjen, men det kostar tid.


Tack för bra input! Men jag är lite osäker på vilken första curb du menar här?



Här!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Såna här trådar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Såna här trådar thumbs up


Bra att du gillar det. För det kommer antagligen en liknande när jag kört lite mer på Knutstorp.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1746



Knutstorp är lätt spårmässigt mot Sturup imo.

Sturup är nog den bana som har tagit längst tid för mig att hitta spår och flytt på så man kan ligga och nöta varv efter varv inom 1-2 sekunder

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
aerobat skrev:
Pontus Fyhr skrev:

Ner för backen där tar Sebastian första curben på höger sida, prova det med Ulf, du kör väldigt snyggt runt den böjen, men det kostar tid.


Tack för bra input! Men jag är lite osäker på vilken första curb du menar här?



Här!


Misstänkte det... Den har känts lite elak mot bilen så jag har undvikit den. Men jag ska testa. Tidigare körde jag rakare där, nu är det en sväng med mindre last över högerhjulen.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Spårval Sturup
1097 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande