Om hård- och mjukvara för loggning & video
Hur funkar Racechronos "Jämför varv" egentligen, jo såhär!
95 besök senaste veckan (670 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35726

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
När du valt att jämföra två varv, antingen när du valt "compare to best" eller "compare to this" och sen valt ett annat varv du vill jämföra med så finns det olika sätt att presentera det i graferna.

X-axeln kan du välja att vara körd tid eller körd sträcka. Om du väljer "tid" så kommer det skilja en del hur långa de två olika graferna är, eftersom de har olika varvtid, och man måste alltså dra ut eller ihop den ena horisontellt för att de ska bli lika långa. Om du väljer körd "sträcka" som x-axel så brukar diffen vara betydligt mindre men inte noll. Beroende på om man tar aningens vidare eller tajtare spår så blir varvets totala längd lite olika.

När man ska stretcha för att graferna ska bli lika långa på x-axeln i diagrammet så kan man göra på två olika sätt:


Linear

Man drar ut (eller trycker ihop) den ena horisontellt, rakt av jämnt över hela varvet så att de blir lika långa i diagrammet. Problemet här är att om det ena varvet är snabbare på en speciell del av varvet och man stretchar jämnt över hela varvet så kommer de två graferna inte stämma överens var längs varvet man är. Om x-axeln är "tid" så kommer det diffa mer om man kör olika fort på någon del av varvet, om x-axeln är "sträcka" så kommer det diffa var man är längs varvet om det ena grafen är tajtare eller ballongigare kört på vissa delar.


Position

Här försöker man lösa problemet med att dra ut eller ihop olika mycket längs med varvets längd! Det gör man genom att även om x-axeln för huvudvarvet är på tid så kommer jämförelsevarvets graf vara justerad inte på tid utan var bilen är längs varvet vid just den punkten huvudvarvet har kört x-sekunder. Det finns fallgropar med det här eftersom jämförelsegrafen blir distorderad eftersom den inte är linjär på tid längre. Det hela är ett olösligt problem egentligen så allt man kan göra är olika kompromisser. Men för att jämföra hur man tagit olika kurvor till exempel eller var man börjat eller slutat bromsa osv så är det här en bra kompromiss eftersom båda graferna är på samma plats (ungefär) hela tiden i diagrammet. Men en tidsdiffkurva kan bli lite spattig ibland bara så man vet det.


Disabled

Man stretchar ingenting, graferna blir olika långa horisontellt.





Såhär kan du välja:

























Animerad jämförelse!

Se hur huvudkurvan ser likadan ut med olika stretchvarianter men jämförelsekurvan dras ut eller ihop, jämnt eller olika längs varvet:






Om man vill jämföra var man bromsar till exempel så är nog den bästa kompromissen oftast att välja "sträcka" och "position". Den ska ge den minsta förvrängningen av jämförelsevarvet förutsatt att det inte är väldigt stora skillnader i spårval på ballong och tajt.

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35726

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Inga kommentarer?

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Hur funkar Racechronos "Jämför varv" egentligen, jo såhär!
95 besök senaste veckan (670 totalt)


Lista alla annonsörer som stöttar Rejsa.nu på något sätt