Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (17474 totalt)
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Tar väl och lägger upp denna bilen också, har blivit dålig på att uppdatera min gamla alfatråd men det är för att den fungerar så bra så den är helt underhållsfri (lögn).
Efter att ha avverkat ett par gråa original 911or hittade jag denna 2016 som kändes mer "rätt", ljus färg och svart inredning stod högt på listan så jag for ner till småland hyfsat fast besluten. Den var då "i princip" till salu, men det dröjde ändå ett år innan ägaren var nöjd med skicket så att jag kunde få köpa den 😊
Bilen har varit plastbreddad någon gång sent 80-tal, men renoverades igen och fick turbokaross i plåt på 90-talet då plasten inte höll måttet, verkar bra gjort och har fått lite bilder av tidigare ägare. Motor renoverad av perry för ca 10 år sedan men läcker lite olja ändå. Lådan var genomgången av känd firma men jag tyckte inte den var särskilt bra så den har jag gått igenom en gång till.
Förre ägaren har haft den till långresor, träffar på nurburgring mm men för min del har det mesta blivit slalom med porscheklubben och några trackdays på nya Fällforsbanan.

Tanken är inte att bygga en racer, mer någon form av clubsportliknande som ger rätt känsla

Lite spec på bilen och några saker som jag hunnit göra:

* Renovering av växellåda, nya lager, synkringar, förstärkta lagerlägen, länkage etc
* Bytt från turbo till glasfiber Carreravinge, även trösklar i gf
* Lite spartansk inredning, sandtlerstol, momoratt, ny hatthylla i alcantara
* Nya bussningar elephant racing överallt, kulleder bak i bärarmarna, 27mm stavar, turbostag, dämpare bilstein
rally 1000 lakes. Eibach 25mm justerbar krängare bak
* Gjort om övre fäste till fjäderben fram för mer camber
* Bytt fälgar från 17" till 16". Kör 15" med r-däck
* Avgas typ early headers, egenbyggd ljuddämpare
* Lackat om trösklar, nya lister mm
* Nya stålomspunna bromsslangar, ds3000 belägg
* Lättare koppling med tryckplatta i alu






_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Kul med en gammelelva för skojkörning. Trodde alla stod i luftavfuktade kuvöser och väntade på värdeökning numera

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4090



Detta gillar jag thumbs up

Har denna sommar velat fram och tillbaka vad jag ska göra med min 911 SC-82 och så startar du en tråd med inspiration, kul!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367



Ser helrätt ut detta.
Breda karosser är mumma

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare



Kan sakna min 1970 T ibland men sen kommer jag ihåg hur eländig o rostig den var... Men drömma om en fin... får man ju fortsätta att bara drömma om

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Fantastiskt charmig bil

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Älskar hur totalt o-subtila 80-tals Porsche Turbo är thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Underbar bil, grattis!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Tack Ja rätt balanserade är de ju riktigt härliga på banan med men det tar ju ett tag att sortera ut en gammal bil.

Lite bilder från växellådsrenoveringen... Lådan var ju genomgången av känd firma en tid innan jag köpte bilen men särskilt bra kändes den inte så våren 2018 plockade jag ner den. Blev ett rätt omfattande jobb när det visade sig pinjonglagret hade snurrat i diffhuset, som tur var finns det numera lösningar med överdimensionslager. Div nya lager, synkringar, dogringar och arbete och väldigt många tusenlappar senare är den bra igen. Passade på att lätta drev på 5ans växel (som snurrar med tvåan), köpte det mesta från Tuthill och kör med deras förstärkning och billet lagerhållare för pingong och axiallager.











_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Några hemmagjorda specialverktyg som annars kostar många tusen från porsche... Egentligen handlar det mest om att hålla fast saker i ett viss läge när man mäter spelen eller hylsor för att komma åt muttrar som sitter illa till. Ibland kan liksom en träpinne ersätta ett porscheverktyg för 3 tusen spänn







Provkörning!


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Några bilder från fällfors som det ofta ser ut. En massa nytt.. och så jag







LeMansvinnarnummer:


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



WOW, En riktig läckerbit. längtar tills jag får se den live!

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Jo men den gömmer sig gärna länge i garaget på somrarna så att se den live är inte så lätt

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Snabbspolar lite till ett projekt jag håller på med nu.. Beslöt mig för att byta ut det gamla k-jet sprutet mot separata spjäll och ny motorstyrning. Inte för att det fungerade direkt dåligt, tvärom gick den ganska bra men gillar responsen och ljudet man kan få med separat spjäll och så banar det ju väg inför framtida motorbygge.

Klarar heller inte av tanken på att det satt ventiler som stryper flödet på en annars rätt trevlig motor så jag tog ett ljupt andetag och slet ut hela ormboet..




Hej då. Särskilt vackert var det ju inte iallafall

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Rensat motorrumet, bort med i stort sett allt som går att ta lös, svetsa lambdauttag på grenrören, blir 60-2 triggerhjul på remskivan. Mockar upp höjd och form på spjäll och insug med 3d utskrivna plaströr



_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare

Är det fortfarande så med de riktigt tidiga insprutningssystemen att börjar de krångla så kan det vara skitsvårt att på rätsida på det?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Delvis är det nog så, det är ganska många komponenter som ska fungera men de är väl i regel ganska pålitliga.

Min ursäkt är att fast motorn är renoverad så läckte den lite olja, så någon gång måste jag ta isär och packa om den. Men när man ändå gör det så blir det väl att trimma ordenligt med andra kammar, kolvar, dubbeltändning osv. Men för att det ska vara någon vits så måste jag ju först ha ny motorstyrning och insugssystem... och helst ITB?
Så man kan säga att ITB hjälper mot oljeläckage!

Jag var inne på förgasare först... för att det är så vackert old school. Sen mekanisk insprutning. Men sen tittade jag i plånboken och bestämde att det blir ett modernt system som jag bygger själv.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Jakob Hultkvist skrev:
Så man kan säga att ITB hjälper mot oljeläckage!

Det är bra nån lagom ursäkt för att trimma

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2236



Vad är det för spjäll du använder?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Jakob Hultkvist skrev:
Så man kan säga att ITB hjälper mot oljeläckage!
Du njuter av ljudet så du struntar i läckaget thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Det är 44mm från en triumph daytona.. velade rätt länge mellan olika men tycker dessa är fint gjorda med slimmad axel och kullagrade med ett smart länkage till själva spjällaxeln. Man kunde naturligtvis tagit från en 4cyl också, att det blev dessa hade mer att göra med storleken och infästning till trattar mm. Har provat större spjäll på alfan och tycker det är lite svårt att få riktigt bra kontroll vid små spjällägen, blir lite mer av/på. Dessa borde ändå räcka till runt 300hk?..

Niklas Falk skrev:
Jakob Hultkvist skrev:
Så man kan säga att ITB hjälper mot oljeläckage!
Du njuter av ljudet så du struntar i läckaget thumbs up


Precis.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (17474 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande