Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
13 besök senaste veckan (17487 totalt)
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Har kört en del nu och allt verkar lira, har till och med bra tomgång vid kallstart ända ner till ca -5C som är det kallaste jag testat. Lite högre tänding och en aning fetare blandning verkar räcka, sedan runt 10-12 grader förtändning på varm tomgång.

Däremot har det ibland varit enstaka baktändning på riktigt höga varv vilket kännts lite obehagligt. Har felsökt en del men och var först inne på att bygga ett nytt triggerfäste men har väl egentligen inte trott det var orsaken. Nu har det milda vädret här upp skapat en lucka som gjorde det lättare att ut och testa, inte alla grannar uppskattar ju 7000rpm-loggningar på uppfarten. Har använt det inbyggda oscilloskåpet som möjliggör loggning av triggersignaler på olika varvtal och upptäckte min kamsynk ger lite svängningar runt nollan... Med för låg triggerspänning har det helt enkelt funnits risk att den triggat på materialet jag tagit bort, ren slump att det inträffat så nära varvstopp. I maxxecu kan man ställa in spänning för kamsynk som en kurva, kallas Home Arm voltage så med högre spänning på höga varv lyfter man triggerspänning bort från nollan och mer mitt i fönstret för själva homesignalen. Verkar som det löst problemet så nu drar den lätt till varvstopp som jag satt till 7300!


Så här ser signalen ut på 3000 rpm:


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Och såhär kan man tex ange olika trigger, går även att lägga till fler punkter


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Har hållt på med lite av varje under hösten, bla fått bort lite mer vikt. Hittade det här i vänster framskärm, en stor drös med läbbiga plastsbehållare! Riktigt rejäla och tunga var de och dum som jag är så har jag dessutom kört med en massa vatten i dem. Använder aldrig spolarna. Tog bort allt och ersatte med en liten plutt som jag fäste längst fram i bagaget.


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Hittade också ett väldigt kompakt 40Ah batteri på feltema, typ 5 kg lättare än det dåliga 60Ah jag kört med tidigare. Sammanlagt nästan 15kg bort bara på spolarbehållare och batteri... Sen reservhjulet har jag aldrig kört med, är väl 15 kg bara det. Måste bara lätta mer längst bak nu också!


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Är det någon som vet var man kan köpa tätningar till ATE-bromsoken?

Jag försöker få till bättre kylning av bromsarna, är nästan klar med luftintag och rejäla kanaler till centrum av skivorna, men hade tänkt byta till carrera 84- skivor som är lite tjockare och har bättre kylflänsar. Således behöver jag tjockare distanser mellan ok-halvorna men hittar inte var man köpet tätningar som sitter där..
Någon som har koll? De brukar inte ingå i de vanliga repsatserna vad jag vet.

Eller någon som har gamla carrera bromsok liggande?

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036



PMB Performance i USA har det mesta i bromsväg.
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Utzon hade tätningar!

Började på bromskylningprojektet redan i höstas... siktade på 3 tums slang vilket näästan går fritt och borde vara tillräckligt grov att kunna leverera mycket luft. Tunna printade inlopp sedan glasfiber och epoxy, starkt och lätt.






_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Några dimljus har jag inte men dessa hamnar ungefär där de brukar sitta, man skulle ju kunna gå på RS-fron men det får kanske bli senare. Dessutom gillar jag originalutseendet.

Epoxygrund och epoxylim så det ska väl sitta järnet hoppas jag


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Så lite färg på så ser det rätt okej ut!



_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Ser bra ut!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Snyggt!

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Men sen är hälften kvar... luften ska ju ta sig till bromsarna också Glad i hågen gjöt jag sköldar i glasfiber och satte 3" slang hela vägen.

Svårt att testa frigång på pallbockar så jag satte på dubbdäcken och drog några repor på snövägarna. Så fick jag testat värmesystemet också, hade bytt några slangar till kupén bla, men minus 20 och ändå bra värme i bilen så det får godkänt nu. Hursomhelst verkar det som om man drar 3" precis över bärarm så går det ändå inte helt fritt när man svänger max, så där måste till någon special böj.

Sen började jag fundera på det här med glasfibersköldar.. hur varmt blir det egentligen där? Känner mig inte helt övertygad så nu har jag börjat snickra på några i plåt istället





_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Jakob Hultkvist skrev:

Sen började jag fundera på det här med glasfibersköldar.. hur varmt blir det egentligen där? Känner mig inte helt övertygad så nu har jag börjat snickra på några i plåt istället



Glasfibern är det nog inga problem med, men plasten kanske. Men det finns ju speciella plaster som tål värme bättre.

Mina ovetenskapliga erfarenheter:
Fälgarna brukar ju bli så varma att man inte kan ta i dom, måste ha handskar för att skruva av metallhatten på ventilen, luften när man släpper ut trycket bränner på händerna.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Ja jag brukar köra med en epoxy som tål över 100 grader, iaf efter värmebehandling, men råkade ta en annan den här gången...

Har mätt skivorna till en bit över 200 grader EFTER avkylningsvarv, som jag ju hoppas går ner lite iom nya kylsystemet.. men det är klart att när man sen står stilla så kryper värmen över till allt runt om också

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Att grejorna i hjulhusen blir varma kan jag intyga. På Mantorp hade vi plågat ett gäng Volvobilar på en förarutbildning och när vi stod i depån i en paus small det till som ett pistolskott. Det visade sig att en ventil som hamnat uppåt smält av värmen och flög iväg...

Läcker bil för övrigt! thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Jan-E
Älvsbyn
Här sen Dec 2004
Inlägg: 20



Om du får problem med slangen så finns ju den enklare lösningen med luftstyrning på bärarmen på samma sätt som på GT3:an

_________________
Jan-Erik Forsman

PCS 2074
Porsche 997 turbo -07
Porsche 996 GT3 CS -04 Såld
BMW X3 råoljebrännare
SKS 800
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Värst för slangen är det nog när du står still, annars kyls ju den av kontinuerligt rätt bra. Det är väl möjligen änden på slangen som är vid skölden som mår sämst dock, där är det ju lite strålninsgvärme. Men, det finns ingen anledning att tjorva till det, det som dördar slangen först är väl att den veckas och böjs hela tiden när du kör.

Jag gjorde stosar till mina original sköldar - jag känenr att jag vill skydda styrleder och spindelleder från värme också, inte bara leda dit kalluft. Så om du gör nya så kanske det kan vara ide att göra dem lite större? Vikten är ju strunt samma egentligen. Och så tror jag man ska göra dem rätt stadiga, ofta är ju slangarna rätt styva och det blir ju lite bryt i skölden tänker jag.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Slangen är jag inte orolig för, den tål flera hundra grader men jag får nog leda om den lite. Tänker mer på skölden som sitter bultad i spindeln men gör man den i tunnplåt istället så vet man det fungerar iaf. Klart det ska vara lätt!

GT3an har iofs ett fiffigt litet scoop men det borde vara effektivare att ta luft från högtryckszoonen i fronten rakt in till bromsskivan. Som en äkta rejsingbil. Sen har nog inte min bil lika fint luftflöde under bilen som en gt3

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Håller på att installera huvudströmbrytare... Ska man köra någon form av reglemente så ska brytaren sitta åtkomlig både från förarplats och utifrån och jag är lite sugen att köra roadsport med denna bilen också. Så efter svåra samvetskval om bästa/snyggaste placering hittade jag ett ställe under panelen där man kommer åt den lätt inifrån, sedan får det bli en vajer till hantag utifrån.

Gräva gräva nere vid fötterna för att få fram kabelstam och den grova ledaren som går från batteri, genom tunneln till startmotorn





Höll på en hel kväll att leta källan till signalen jag använt för ECUn, utan framgång. Så till slut fimpade jag den och drog en ny signal direkt från tändningslåset, via brytaren till ECUn. Förutom batteri-generator så kommer huvudbrytaren klippa spänning till motorstyrningen så motorn stannar. Leder grova pluskabeln ungefär som original, bakom pedalerna genom torpeden och in i bagaget, med mattor i bilen blir det osynligt.


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Jakob Hultkvist skrev:
Håller på att installera huvudströmbrytare... Ska man köra någon form av reglemente så ska brytaren sitta åtkomlig både från förarplats och utifrån och jag är lite sugen att köra roadsport med denna bilen också. Så efter svåra samvetskval om bästa/snyggaste placering hittade jag ett ställe under panelen där man kommer åt den lätt inifrån, sedan får det bli en vajer till hantag utifrån.

Verkar vara för sent att tipsa om en elektrisk huvudströmbrytare.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



super7 skrev:
Jakob Hultkvist skrev:
Håller på att installera huvudströmbrytare... Ska man köra någon form av reglemente så ska brytaren sitta åtkomlig både från förarplats och utifrån och jag är lite sugen att köra roadsport med denna bilen också. Så efter svåra samvetskval om bästa/snyggaste placering hittade jag ett ställe under panelen där man kommer åt den lätt inifrån, sedan får det bli en vajer till hantag utifrån.

Verkar vara för sent att tipsa om en elektrisk huvudströmbrytare.


Finns det godkända?


Man skulle kunnat sätta brytaren nära batteriet och haft 2 vajrar, en tillgänglig utifrån och en från instrumentpanelen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
13 besök senaste veckan (17487 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande