Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (17474 totalt)
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Japp för sent! Men jag kollade på knapp-varianten också.. tyvärr är jag för trög för att förstå fördelarna med en sådan, man måste dra kablar dit den sitter oavsett och de kommer från olika håll. Dyra är de också. Och fula! speciellt på en gammal bil
Sen gillar jag att veta att när man slår av så allt liksom mekaniskt bortkopplat

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Det finns en stor fördel med att ha en mekanisk brytare som sitter så man når den fastspänd (och inte bara ha vajer till den), det är att du lätt kan återställa den om (när) du kommer åt den vid fel tillfälle.

BTDT (min sitter framför växelspaken)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Den här når man i princip från förarplats men man får sprattla ordentligt för att slå av den av misstag

Kollar lite hur man skulle fäst bogseröglor på något hyfsat rejält och snyggt sätt men hittar inget riktigt klockrent ställe. Bak kan jag kanske fästa delvis i chassiet men fram kommer jag inte på något bra.. tar gärna inspiration om någon har gjort en snygg lösning på en sådan här bil?

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Jakob Hultkvist skrev:
Den här når man i princip från förarplats men man får sprattla ordentligt för att slå av den av misstag

Kollar lite hur man skulle fäst bogseröglor på något hyfsat rejält och snyggt sätt men hittar inget riktigt klockrent ställe. Bak kan jag kanske fästa delvis i chassiet men fram kommer jag inte på något bra.. tar gärna inspiration om någon har gjort en snygg lösning på en sådan här bil?
Bandöglor öppnar upp mycket för diskreta lösningar, men om det är lite distans mellan den hårda fastsättningen och öppningen i karosseriet/kofångare så blir det sneddrag vid användning (alltid praktiskt att kunna använda ögla vid lastning på släp etc).

Men en bandögla som är instoppad bakom en slot (bara en litre dragflärp sticker fram) kan bli stilrent, betydligt mer så än en 80mm ögla med gångjärn IMO.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Niklas Falk skrev:
Jakob Hultkvist skrev:
Den här når man i princip från förarplats men man får sprattla ordentligt för att slå av den av misstag

Kollar lite hur man skulle fäst bogseröglor på något hyfsat rejält och snyggt sätt men hittar inget riktigt klockrent ställe. Bak kan jag kanske fästa delvis i chassiet men fram kommer jag inte på något bra.. tar gärna inspiration om någon har gjort en snygg lösning på en sådan här bil?
Bandöglor öppnar upp mycket för diskreta lösningar, men om det är lite distans mellan den hårda fastsättningen och öppningen i karosseriet/kofångare så blir det sneddrag vid användning (alltid praktiskt att kunna använda ögla vid lastning på släp etc).

Men en bandögla som är instoppad bakom en slot (bara en litre dragflärp sticker fram) kan bli stilrent, betydligt mer så än en 80mm ögla med gångjärn IMO.


Går det skruva in någon stål-hittepå likt detta som kommer ut under bakluckan? Det var hiskeligt lite att fästa i där bak!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Ja bandögla skulle kanske funka fram men det är ju som du säger lätt att det sliter i karossen om den fäster en bit bakom.

Bak har jag nog hittat en lösning som funkar mha infästning till stötfångaren. Alt skulle man kunna fästa direkt i motorn undertill

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Började knacka ihop en ny bromssköld i plåt istället, inte lika exotiskt som fibervarianten men garanterat värmetålig


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Och bromsoken med nya distanser så ska den tjockare skivan få plats


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Min fru undrade vad det var för liten alpacka jag hade 3D printat..




Den passade iaf bra bakom panelen Fästet för vajern verkar gå fritt och med så mycket röda kablar känns det lite bra med ett icke ledande material. Pinsamt egentligen hur mycket tid man spenderade på att fundera på det här och innan alla kablar var dragna som man tänkt sig.. ägnat flera kvällar åt det nu och i teorin är så otroligt enkelt genomförd


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Måste också skriva att jag gillar bilen. Hoppas att få se och höra den live thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Det är det enkla som är svårt.
Tjusigt!

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Vad fint det blir - heja heja! Jag har lite kompisar som röstat för att jag ska sätta ITB på Carrera-motorn som ska i min Boxster. Här är ett exempel: https://store.jenvey.co.uk/porsche-watercooled-sf48-taper-kit-ckpe04-k . . . .

Jag vet att det är en usel idé och att jag kan allt för lite om sånt för att prova på det men när jag läser din tråd framstår det helt plötsligt som en jättebra idé...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Ombyggnaden med separata spjäll är den bästa uppgradering jag gjort på bilen hittills. Det går ju en del tid, framförallt fundera ut hur det ska styras mjukvarumässigt och vad det då kräver för hårdvara och vice versa, men då hade den iofs k-jetronic att börja med så i princip som att konvertera en förgasarbil. Din har ju redan alla givare och triggers som krävs, tändsystem mm så det blir ju förmodligen lite enklare men antagligen inte lika stor skillnad heller.

Dock törs jag nog lova även om du uppgraderar från ett modernt styrsystem att du får ett annat riv i motorn med separata spjäll!

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Jakob Hultkvist skrev:
Ombyggnaden med separata spjäll är den bästa uppgradering jag gjort på bilen hittills. Det går ju en del tid, framförallt fundera ut hur det ska styras mjukvarumässigt och vad det då kräver för hårdvara och vice versa, men då hade den iofs k-jetronic att börja med så i princip som att konvertera en förgasarbil. Din har ju redan alla givare och triggers som krävs, tändsystem mm så det blir ju förmodligen lite enklare men antagligen inte lika stor skillnad heller.

Dock törs jag nog lova även om du uppgraderar från ett modernt styrsystem att du får ett annat riv i motorn med separata spjäll!


+1 på detta!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



safe skrev:
Jakob Hultkvist skrev:
Ombyggnaden med separata spjäll är den bästa uppgradering jag gjort på bilen hittills. Det går ju en del tid, framförallt fundera ut hur det ska styras mjukvarumässigt och vad det då kräver för hårdvara och vice versa, men då hade den iofs k-jetronic att börja med så i princip som att konvertera en förgasarbil. Din har ju redan alla givare och triggers som krävs, tändsystem mm så det blir ju förmodligen lite enklare men antagligen inte lika stor skillnad heller.

Dock törs jag nog lova även om du uppgraderar från ett modernt styrsystem att du får ett annat riv i motorn med separata spjäll!


+1 på detta!

+2 på detta!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Gör ett försök till att få lite mer camber fram. Har redan byggt om topplagringarna, typ gjort plattan smalare för att komma in närmare karossen men för att få 2+ grader krävs ännu mer våld.

Porsche verkar ha glömt göra tillräckligt stora hål på alla sina modeller så det kräver en del filande och plåthammare


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Det är faktiskt väsentlig mellan original SC och senare Carrera skiva, trots att det bara är 4mm tjocklek blir själva luftkanalerna nästan dubbelt så stora


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Jakob Hultkvist skrev:
Gör ett försök till att få lite mer camber fram. Har redan byggt om topplagringarna, typ gjort plattan smalare för att komma in närmare karossen men för att få 2+ grader krävs ännu mer våld.


Jag gjorde samma sak men hade svårt att få in mer än 1.5 grader i alla fall. Ett mjukt dammskydd över stötdämparen behövs också för övrigt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Ja jag hade ca 1,4 innan, redan då med ganska mycket filande men verkar lyckats få ytterligare 7-8mm nu så det borde bli lite över 2 men vi får väl se när allt är inspänt. Det stora hålet är begränsningen nu även efter plåtmassage

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Fick klart lite grejer förra helgen, fjäderbenen har fått flyttade spindlar ca 17mm med lite extra förstärkning mot benet samt ett extra stag för att kunna justera bumpsteer med uniballs.

Fint väder att lacka fjäderben


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Vart ganska mycket meck att flytta spindlar på boge benen då de har en knöl som spindeln måste över. Spindeln måste alltså tas av och fräsas ur vilket jag inte gjorde själv men med alla turer hur vi skulle göra med bumpsteer och eventuellt böja styrarmar tog det ändå en jäkla tid innan det blev klart.

Väl vid montering gick inte de nya stötdämparna ner i röret.. vad tusan?
Visade sig att svetsarna fått lite väl mycket genombränning så det stack ut på insidan
Med lite grådaskigt humör lyckades jag iaf med det här specialverktyget slipa svetsarna 40cm ner inne i röret...


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (17474 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande