Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 6 besök senaste veckan (17474 totalt) |
Japp för sent! Men jag kollade på knapp-varianten också.. tyvärr är jag för trög för att förstå fördelarna med en sådan, man måste dra kablar dit den sitter oavsett och de kommer från olika håll. Dyra är de också. Och fula! speciellt på en gammal bil
Sen gillar jag att veta att när man slår av så allt liksom mekaniskt bortkopplat |
||||
Det finns en stor fördel med att ha en mekanisk brytare som sitter så man når den fastspänd (och inte bara ha vajer till den), det är att du lätt kan återställa den om (när) du kommer åt den vid fel tillfälle.
BTDT (min sitter framför växelspaken) |
||||
Den här når man i princip från förarplats men man får sprattla ordentligt för att slå av den av misstag
Kollar lite hur man skulle fäst bogseröglor på något hyfsat rejält och snyggt sätt men hittar inget riktigt klockrent ställe. Bak kan jag kanske fästa delvis i chassiet men fram kommer jag inte på något bra.. tar gärna inspiration om någon har gjort en snygg lösning på en sådan här bil? |
||||
Men en bandögla som är instoppad bakom en slot (bara en litre dragflärp sticker fram) kan bli stilrent, betydligt mer så än en 80mm ögla med gångjärn IMO. |
||||
Går det skruva in någon stål-hittepå likt detta som kommer ut under bakluckan? Det var hiskeligt lite att fästa i där bak! _________________ Pontus Fyhr |
||||
Ja bandögla skulle kanske funka fram men det är ju som du säger lätt att det sliter i karossen om den fäster en bit bakom.
Bak har jag nog hittat en lösning som funkar mha infästning till stötfångaren. Alt skulle man kunna fästa direkt i motorn undertill |
||||
Började knacka ihop en ny bromssköld i plåt istället, inte lika exotiskt som fibervarianten men garanterat värmetålig
|
||||
|
||||
Min fru undrade vad det var för liten alpacka jag hade 3D printat..
Den passade iaf bra bakom panelen Fästet för vajern verkar gå fritt och med så mycket röda kablar känns det lite bra med ett icke ledande material. Pinsamt egentligen hur mycket tid man spenderade på att fundera på det här och innan alla kablar var dragna som man tänkt sig.. ägnat flera kvällar åt det nu och i teorin är så otroligt enkelt genomförd |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Vad fint det blir - heja heja! Jag har lite kompisar som röstat för att jag ska sätta ITB på Carrera-motorn som ska i min Boxster. Här är ett exempel: https://store.jenvey.co.uk/porsche-w
Jag vet att det är en usel idé och att jag kan allt för lite om sånt för att prova på det men när jag läser din tråd framstår det helt plötsligt som en jättebra idé... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Ombyggnaden med separata spjäll är den bästa uppgradering jag gjort på bilen hittills. Det går ju en del tid, framförallt fundera ut hur det ska styras mjukvarumässigt och vad det då kräver för hårdvara och vice versa, men då hade den iofs k-jetronic att börja med så i princip som att konvertera en förgasarbil. Din har ju redan alla givare och triggers som krävs, tändsystem mm så det blir ju förmodligen lite enklare men antagligen inte lika stor skillnad heller.
Dock törs jag nog lova även om du uppgraderar från ett modernt styrsystem att du får ett annat riv i motorn med separata spjäll! |
||||
+1 på detta! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
+2 på detta! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Gör ett försök till att få lite mer camber fram. Har redan byggt om topplagringarna, typ gjort plattan smalare för att komma in närmare karossen men för att få 2+ grader krävs ännu mer våld.
Porsche verkar ha glömt göra tillräckligt stora hål på alla sina modeller så det kräver en del filande och plåthammare |
||||
Det är faktiskt väsentlig mellan original SC och senare Carrera skiva, trots att det bara är 4mm tjocklek blir själva luftkanalerna nästan dubbelt så stora
|
||||
Jag gjorde samma sak men hade svårt att få in mer än 1.5 grader i alla fall. Ett mjukt dammskydd över stötdämparen behövs också för övrigt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Ja jag hade ca 1,4 innan, redan då med ganska mycket filande men verkar lyckats få ytterligare 7-8mm nu så det borde bli lite över 2 men vi får väl se när allt är inspänt. Det stora hålet är begränsningen nu även efter plåtmassage
|
||||
Fick klart lite grejer förra helgen, fjäderbenen har fått flyttade spindlar ca 17mm med lite extra förstärkning mot benet samt ett extra stag för att kunna justera bumpsteer med uniballs.
Fint väder att lacka fjäderben |
||||
Vart ganska mycket meck att flytta spindlar på boge benen då de har en knöl som spindeln måste över. Spindeln måste alltså tas av och fräsas ur vilket jag inte gjorde själv men med alla turer hur vi skulle göra med bumpsteer och eventuellt böja styrarmar tog det ändå en jäkla tid innan det blev klart.
Väl vid montering gick inte de nya stötdämparna ner i röret.. vad tusan? Visade sig att svetsarna fått lite väl mycket genombränning så det stack ut på insidan Med lite grådaskigt humör lyckades jag iaf med det här specialverktyget slipa svetsarna 40cm ner inne i röret... |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 6 besök senaste veckan (17474 totalt) |