Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 13 besök senaste veckan (17487 totalt) |
Monterat och klart med nya bromskylningen med rejäla slangar och en printad del som i möjligaste mån ger plats för styrutslag. Dämparna blev bilstein 0115 som jag haft tidigare och tycker är bra kompromiss för bana/gata, fasta men riktigt sköna att åka på.
Satte passande damasker över uniballsen, får se om de håller skiten borta. Nu behöver det ställas in hjul på alla ledder, justeras bumpsteer och köras in bromsbelägg som blev pagid rsh den här gången. |
||
Husköp samt en extra unge kom ivägen för eventuella klubbracingplaner. Ungen var ganska väntad, att han skulle komma syntes på mamman.. Men sen har nya husprojektet tagit verkligen all tid senaste månaderna. Det positiva är att garaget är betydligt större så nu slipper man klättra längs väggarna så fort man ska meka med något
För att vara åskådliggöra, här är gamla garaget som jag jobbat med bilarna de senaste 15 åren |
||
Nu blir det ca 40 kvm vilket kanske låter lite men jämfört med att tidigare knappt kunnat gå runt bilen så känns det som en modern f1-fabrik.
Fick lägga lite jobb på epoxylack av golv mm men det blev iaf ljust och fräscht! Och visst ser 911an glad ut åt sitt nya hem! |
||
Lite oväntat efter förra vinterns jobb så blev motorn så rapp att mätarnålen inte hänger med när man varvar upp tex mellan nedväxlingar..
Så jag har iaf skickat iväg varvräknaren på uppdatering med modern elektronik och mätartavla till 8k så man ska se vad man egentligen varvar. Störigt då efter x-antal tusenlappar att den fortfarande är seg! Någonting verkar ligga som ett filter på signalen för i testbänken hos jige är den supersnabb. Måste kolla om det kommer från gamla givakabeln i bilen eller om det är något filter i ECUn. Kanske någon annan Porschekunnig vet om det sitter någon kondensator eller likn på vägen från tändsystemet? |
||
Jag vill minnas att min också var väldigt seg och "dämpad" (turbomotorn är iofs inte särskilt rapp så det störde inte så mkt). Hur funkar mätaren om man bara matar den på testbänken? Går den på spänning eller matar du tändsignal till den? Om "omvandlingen" frekvens/spänning sker i mätaren och den reagerar rappt på testbänken är det antingen fel på ingående signalen eller så sker dämpningen i ECU'n. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Tack! Mätaren har jag kopplat på gamla signalkabeln i motorrummet så ECUn matar den där gamla CDI-tändningen tidigare satt. Så den får typ tändsignal från ECUn som ska vara en fyrkantsvåg, har provat ställa olika spänning genom sprutet men det hjälper inte. Ser ut som att mätarnålen är "tung".
När Jige kör mätaren i testbänk så använde han fyrkantvåg och då svarar den direkt, nästan fladdrar. Så jag borde väl prova att sätta en ny kabel direkt från sprutet till mätaren... har bara inte haft tid att krångla med det, härvan är ganska väl gömd i bilen som det är nu. |
||
Har du kvar CDI boxen?
I såna fall matar du mätaren med signal från CDI boxen och jag tror inte det är en signal som är helt kompatibel med hur en modern mätaren fungerar. Mata varvräknaren med tacho signalen från ECUn så blir det nog bra. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Nä den får ju tachsignal från sprutet.. fast kopplad på gamla signalkabeln i motorrummet. Mätaren är nog inte långsammare än innan men det märktes inte då när responsen inte var lika vass.
|
||
Tror inte det ska vara något mellan mätaren och den änden i motorrummet, men det kan ju vara lönt att mäta motståndet i kabeln bara för att vara säker.
Tror inte min är supersnabb när man torrvarvar motorn, men den hänger ju med när den accelererar. Men ärligt talat kollar jag inte på varvräknaren så mycket, varvstoppet går in snällt men tydligt vid 6800 och där är det dags att växla. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Så den är "pigg" i testbänken och "trög" från ECU:n? Då skulle jag titta på PWM-förhållandet för signalen, ECU kanske ger korta pulser och bänken 5/50 fyrkantsvåg. (kika med oscilloskop). Alternativt finns det en konding någonstans på vägen från ECU:n till räknaren. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Det verkar så ja. Det kanske är en definitionsfråga men jag har bara pratat med testbänkaren på tel, just nu är iaf motorn rappare än mätaren. Se nedan vad jag kan ändra på i ECUn men även om jag provar olika "dury" på fyrkantsvågen eller skiftar från 5 till 12v så blir resultatet ungefär samma. Inget jätteproblem som Magnus säger så hänger den med när man accelererar men vid tex mellangas vid en nerväxling kan det lätt skilja tusen varv eller mer
|
||
Gillar bilen och bygget, blir ganska avis! Men jag undrar försiktigt hur det är ett problem att varvräknaren inte hänger med vid mellangas? Varvräknaren på många gamla bilar, tex min Miata, hänger nästan aldrig med... inbyggd charm kallas det väl? Man kör ju ändå mkt med öronen tänker jag. [/i] _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||
Nä egentligen kan man ju klara sig helt utan varvräknare, så det är väl inte direkt ett problem. Men lite störigt är det allt när man betalat några tusen för att få den snabb och exakt men det blev knappt någon skillnad
Kolla den här filmen från ca 1min.. stackmätare, han behöver inte fundera vilket varv det blev i starten https://youtu.be/oTpKLpz--W8 |
||
Banträff med Porscheklubben på Fällforsbanan imorgon, känns alltid som man är för dåligt förberedd men på med 15 tummarna och sen får det vara klart. Framvagnen är iaf grovinställd hemma i garaget
Egentligen gillar jag stuket bättre med lite högre profil men det finns ju inga vettiga gatdäck i de dimensionerna |
||
|
||
Banmöte i lördags med PCS open pit, körde 3-4 pass sen var jag nöjd. Fick inleda med att skruva
Först hoppade hela spjällenheten av från insugen.. räckte viss inte att dra dit med klämmorna så det blev en specialare med najtråd. Men det mest störande visade sig att den blåser ut en del olja genom vevhusventilationen.. Verkar vara när det blir riktigt varmt och höga varv för jag har inte märkt något tidigare, inget hamnar heller i catchtanken utan det sölar ner motorrummet istället. Måste kolla på det, antingen för litet utlopp ur tanken eller så är den felkopplad?.. Annars är jag rätt nöjd med hur bilen går nu, bättre fart på rakan och trevlig balans även om den är lite mjuk, man får parera baken lite i ingången. Bromsarna biter bra och mattas inte, mätte skivtemperatur till ca 250°C efter ca halvt lugnt sista varv så kanske runt 300 egentligen?.. Blev en snutt med gopron sista passet, världens sämsta ljud https://youtu.be/dp_iwrUHXH0?t=12 |
||
Hur ser vevhusventilation-historien ut? Jag har problem på min att att den vill kasta ur olja, speciellt på höga varv och g-krafter. Jag tror det till stor del handlar om att oljan i tanken skvalpar runt nära ventilationen och när den trycker på så har den mycket lätt att få med sig oljan. Jag får mycket mindre problem när jag kör oljenivån på MIN-strecket än närmare max. Det kan ju dock föra med sig andra problem med mindre olja... En lösning jag har på gång är en oljetank som är 5 cm djupare och med en svalpplåt så att oljag inte ska kunna trycka upp sig så enkelt upp mot främre övre delen. På tidiga RSR bilar hade de problem med samma sak, pumpen ksamma ställe som din kunde suga oljetorrt vid hårda inbromsningar speciellt i vänstersväng. Då flyttade de anslutningen mellan tank och pump (samma som din 81 har) samt förlängde tanken och gjorde den större. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Det är en liten svarvad aluburk med filter på, slangen går direkt till burken ingen återcirkulation. Det låter som en ganska vettig analys men kan det verkligen skvalpa ända dit upp, slangen sitter just under påfyllningslocket?
En sak jag tänkte på är att oljedimman som fastnar i filtret har nog svårt att hitta ner i burken igen, behövs kanske inte så mycket skvalp utan det blåser ut i motorrummet när det är fullt. Själva burken är tom... märkte jag igår |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 13 besök senaste veckan (17487 totalt) |