Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
7 besök senaste veckan (17472 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Vilket MaxxECU system köper du?
Ska ha ett till en 924 med turbo, blir sannolikt ett "Street" för mig.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Det är Street också, verkar vara bra kvalitet, bra support och hög upplösning som man vill ha när man kör bränsle mot TPS har jag märkt. Tycker deras mjukvara är ganska lätt att navigera i också, man hittar det mesta ganska fort. Enda jag funderade på var ifall man skulle testat dubbla rader spridare... och ha typ höga injektorer rakt ner i tratten också. Då vill man kanske helst ha ett som kan styra 12st sekventiellt men prislappen blir en helt annan och just nu kändes det inte värt det extra krånglet

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
En annan trevlig sak är att man kan testa en del grejer individuellt, tex köra enstaka spridare eller tändutgångar för att felsöka eller dubbelkolla så tändföljd blivit rätt.

Gjorde en egen mini-reläcentral som hamnar under passagerarsätet, här får matning och säkringar för lambda höger/vänster, spridare och ECU sitta ganska skyddade. Kopplas sen mot en kontakt till maxxEcu kabelhärvan så denna går lätt att ta loss eller bygga om senare. Skruvade mot en liten plåt med kardborre på baksidan så kan man trycka fast den i mattan och bara rycka fram när man snabbt vill kolla säkringar


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Relä till tändsystem fick sitta på den fantastiskt fula original Porschenpanelen för laddrelä mm. Till matningen satte jag en rejäl enpolig deutsch-kontakt så man lätt ska kunna lossa kablaget om man vill ta ut motorn eller likn.

Tändförstärkarna ska egentligen sitta så de får viss kylning, dessa är från Audi a8 och sitter original på insuget. Jag bultade dem mot aluplåten, tänker att med den stora höfläkten så kan det nog leda bort ganska mycket värme?...



_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Tändspolarna passade verkligen som en smäck med sina gummitätningar och allt, tycker själv det här blev en riktigt bra lösning på tändning, bra prestanda och ganska diskret



_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Coil on plug är verkligen helrätt, enkelt, snyggt, smidigt och bra.
Använder vag spolar på min bil.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Vad kör du för triggersystem? Är det från original 3,2a eller något eget?

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Några utskrivna trattar och insug som ska klämma basplattan till k&n filterna... Rätt fin känsla att få ut något som passar perfekt mot spjällhusen med rätt fasning på kanterna och skruvfästen mm
Lätt blir det också!



_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Har parallellt haft fälgarna hos fälgfixarna för breddning.. För att slippa tunga tjocka spacers tänkte jag sätta 9" fälgarna fram, nuvarande framfälgar breddas till 10" och hamnar bak! Då behövs bara en tunn spacer bak och ingen fram, blir snyggare, lättare och bättre geometri för framvagnen då 9"arna dessutom har mer offset

Fick tillbaka dem "råa" så det har krävts lite lack och polering, men tror det blir riktigt bra!



_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Jakob Hultkvist skrev:
Vad kör du för triggersystem? Är det från original 3,2a eller något eget?


36-1 hjul på remskivan och original givaren flyttad dit. Emerald ECU triggar spolarna i wasted spark. Spridarna batch körs.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Jakob Hultkvist skrev:
Har parallellt haft fälgarna hos fälgfixarna för breddning.. För att slippa tunga tjocka spacers tänkte jag sätta 9" fälgarna fram, nuvarande framfälgar breddas till 10" och hamnar bak! Då behövs bara en tunn spacer bak och ingen fram, blir snyggare, lättare och bättre geometri för framvagnen då 9"arna dessutom har mer offset

Fick tillbaka dem "råa" så det har krävts lite lack och polering, men tror det blir riktigt bra!




Snyggt, vad har du för bromsar, med 930 ok behöver jag 7mm spacers fram för att Fuchs inte ska ta i. Behöver 5mm bak tror jag...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Ok men vad har du för fuchs? Jag kör original bromsar med ds3000 belägg, det har funkat hyfsat men sliter fruktansvärt mycket belägg på Fällfors med alla långa rakor. Därför har jag snickrat på ett bromskylningssystem med 3" slang från fronten... Det är inte riktigt klart än men jag tänkte börja med mer kylning innan jag går över till större skivor/belägg.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Jakob Hultkvist skrev:
Ok men vad har du för fuchs? Jag kör original bromsar med ds3000 belägg, det har funkat hyfsat men sliter fruktansvärt mycket belägg på Fällfors med alla långa rakor. Därför har jag snickrat på ett bromskylningssystem med 3" slang från fronten... Det är inte riktigt klart än men jag tänkte börja med mer kylning innan jag går över till större skivor/belägg.


16", 7" fram och breddade 7or bak till 8", har smal kaross. Alla Fuchs ser likadana ut på insidan, förutom de som satt på 944 turbo, de har mer plats för bromsar. Det är alltså mot ekrarna det blir tajt. Jag har bara någon mm mellan fälg och ok med mina spacers.

Det finns typ två sätt (använder bägge på två olika bilar) att få på större skivor fram, flytande 3.3 turbo skivor som monteras på insidan av hubben som original eller att svarva ner hubben lite för att trä en 993 skiva över. Det sistnämnda blir också som en spacer då på 5 mm.
Så planera för att kunna använda lite spacers med dina fälgar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Okej, 9"orna breddar ju mer inåt än de 8" jag kört med tidigare så i det avseendet funkar de ju faktiskt bättre med spacer. Däremot skulle jag gärna slippa använda det, lätt att det kan bli lite obalans och styrningen blir ju en aning tyngre. Plats i hjulhusen finns iaf än. 930 ok ligger nog tyvärr utanför min budget men de flytande skivorna skulle kunna vara en bra uppgradering!

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Har aldrig märkt av någon obalans från spacers, flera Porschemodeller kom med spacers från fabriken, bla 930.

Det är din ökade spårvidd och bredare däck som kommer påverka trögstyrdheten och belastningen, inte om det sitter spacers eller inte.

Mycket caster kommer du vilja ha också, det blir också tungstyrt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



930 ok är dyrt, men de är ju pga att det är en smidig bolt-on (nästan) lösning som är tillräckligt stora samtidigt som de får plats under 15".
Finns andra alternativ, på min bil med 993 skivor har jag 928 S4 ok fram, de sitter på vanliga 993 också tror jag, snäppet under "big red".
Bak har jag inte riktigt koll på vad som kan passa budgetmässigt med ok, men 930 skivor är det enklaste.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
911Grodan
Spånga
Här sen Dec 2010
Inlägg: 8



Jakob Hultkvist skrev:
Det är Street också, verkar vara bra kvalitet, bra support och hög upplösning som man vill ha när man kör bränsle mot TPS har jag märkt. Tycker deras mjukvara är ganska lätt att navigera i också, man hittar det mesta ganska fort. Enda jag funderade på var ifall man skulle testat dubbla rader spridare... och ha typ höga injektorer rakt ner i tratten också. Då vill man kanske helst ha ett som kan styra 12st sekventiellt men prislappen blir en helt annan och just nu kändes det inte värt det extra krånglet


Kul projekt. Snyggt med egenprintade prylar.

Denna operation gick min 911 igenom för 1,5 år sedan.

En summering :
Maxxecu Street, triggerhjul 36-1 o triggerfäste från GSF, Ford Focus triggergivare (den enda jag hittade som var 12mm), VAG pluggar.
I min sitter det GSX750 spjäll med TPS, egna aluminium insug. Bosch spridare ~350cc/min (de är kanske för stor), BTR från HKS.
Sedan kör jag med sekventiell tändning/sprut med hjälp av ett Clewett kit där trigger sitter på kammen. Oroväckande att borra i kammen bara, men det blev riktigt bra.
Installerade även en tempgivare på en av flänsarna till 3:ans cylinder. Inte helt optimalt, men funkar.

Gjorde även en egen kabelstam över motorn så jag kunde ersätta den gamla.
Aldrig gjort något liknande och gillar verkligen MaxxEcu

Motorn är en 3.2SS med 964 kammar. Pigg o glad.

_________________
H a n s M a r k e b r a n t
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
safe skrev:
Har aldrig märkt av någon obalans från spacers, flera Porschemodeller kom med spacers från fabriken, bla 930.

Det är din ökade spårvidd och bredare däck som kommer påverka trögstyrdheten och belastningen, inte om det sitter spacers eller inte.

Mycket caster kommer du vilja ha också, det blir också tungstyrt.


Spårvidden minskar ju nu när jag har framfälgar som breddar mer inåt, kör samma däcksbredd som tidigare bara fälgen blir bredare, spacer ökar ju spårvidden hur man än ser på det?

Har provat en del olika spacers och de tunnare har ju ingen centrering utan man får spänna försiktigt med hjulbultarna, blir bra ibland och ibland inte men jag är kanske en klant som spänner ojämnt.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Roligt med liknande projekt, jag har iofs byggt en del tidigare men tycker ändå det blir mycket gnugga geniknölarna. Främst i planeringen hur alla grejer ska funka ihop både geometriskt och med styrsystemet, allt får ju heller inte plats var som helst och ibland blir det uppfinna hjulet igen känns det som. Många smådetaljer som inte är värt att skriva om men som ändå tar en jäkla tid att få till ibland... Billigt blir det inte heller fastän det inte är några direkt dyra saker var för sig.

En fråga till er som med liknande motorer, vad kör ni för förtändning ca på fullast? Jag provade ställa tändningen i bänken med originalmotor och k-jet men särskilt mycket mer än 25 grader gillade den inte alls!

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
911Grodan
Spånga
Här sen Dec 2010
Inlägg: 8



Detta med problemlösning är ju det som jag tycker är kul. Även jakten på prylar. Hur får jag det snyggt och med bästa funktionalitet.
Hade ingen riktig tempgivare första året och det orsakade massa problem vid varmstart.

Jag kör med 26 grader vid WOT. Läste en del på Pelicanparts där kör ju vissa jänkare 35+. Vilket jag nog inte skulle göra. Vill ligga på den säkra sidan.
Jag gjorde en grov bromsning av min och fick ut 223hkr på hjulen.

_________________
H a n s M a r k e b r a n t
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



På fullast, ökande från 20 vid 1600 varv upp till 31 vid 6400 och uppåt.
Inget jag hittat på, det är frammappat av Svalle på tsmotorsport och senare av Claus på turbo center.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
7 besök senaste veckan (17472 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande