Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Tråd om 360-videos (både som råmaterial eller slutresultat)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (1259 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2486


Trådstartare
Jag har precis köpt en beggad gopro fusion 360 kamera, alltså en kamera som spelar in ALLT runt omkring sig. Sedan får man antingen välja ut efteråt det man är intresserad av och göra en "vanligt" film. eller så kan också göra 360 "VR" filmer som den som tittar kan panorera omkring i.

Det funkar att stoppa/starta/preview i racechrono. (bilden blir 360, rätt svårt att se )

Kameran kom idag och jag gjorde en liten testinspelning i i bilen och gjorde två filmer med enda skillnaden att den ena automatisk panorerar när jag svänger. Film nummer två kommer så snart den renderat klart (vilket tar rätt lång tid) mina två 4 minuters filmer tog någon timme vardera att renderas.

Vill man få upp mätare från racechrono får man alltså efter rendering lägga över filmen i racechrono och skapa ytterligare en film där, skall prova det imorgon.

Gopro fusion kom 2017, är ersatt av gopro max. men det är fortfarade en frän kamera med inbyggd GPS osv, Så den funkar (förmodligen) att skapa varvtidsvideor med inbäddade GPS data från videon.

edit: youtube tuggar några minuter till...


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

360 är kul



Fast vi kanske ska ha en egen tråd för 360-video!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2486


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
360 är kul
Fast vi kanske ska ha en egen tråd för 360-video!


jag är inte ute efter perspektivförskjutna 360 filmer med en selfiestick genom rutan :-) . Jag ville prova att det går använda racechrono + gopro 360 kamera tillsammans som vanligt när man kör bana. Minns det från nascar där kameror roterade inne bilen för att visa omkörningar etc.

skall prova lägga racechrono overlay på samma film idag.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2486


Trådstartare
Samma video utan automatisk panorering och med racechrono overlay. jag kopierade över filen till mobilen, länkade och gjorde en export i racechrono. lite mera jobb än att filma med racechrono direkt.
Tanken var att kunna få lite roligare in-car video med racechrono som man dessutom har möjlighet att manuellt panorera när något spännande händer runt bilen.

Vore ju fränt om man kunde få automatisk videotracking av saker som rör sig runt bilen...


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Coolt med 360 kamera, men undrar om det blir lika bra bild som med en vanlig Hero 8 black i tex 4K ? Gissar inte, men man får ju å andra sidan filmmaterial åt alla håll på en gång så kan man sen använda det för att klippa ihop en trevlig film istället för att använda 2-3 vanliga Hero kameror placerade åt olika håll.


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Nisse977 skrev:
Coolt med 360 kamera, men undrar om det blir lika bra bild som med en vanlig Hero 8 black i tex 4K ? Gissar inte, men man får ju å andra sidan filmmaterial åt alla håll på en gång så kan man sen använda det för att klippa ihop en trevlig film istället för att använda 2-3 vanliga Hero kameror placerade åt olika håll.



Det blir sämre bild, för skulle den filma i 4k runt om så skulle det ta ofantligt mycket minne, läste något test om denna kamera om detta, så bara filma rakt framåt eller bakåt så är vanlig kamera mycket bättre.

Sen var det tydligen problem med redigering, har man MAC så fanns det färdigt program men det fanns inget till PC som klarade redigera utan att förlora kvalité på filmen, dom hade testat alla möjliga program på pc.

Men det är ju häftigt med sådana filmer där du som tittare kan snurra runt och välja vad man vill se på thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Benny Steen skrev:
Magnus Thomé skrev:
360 är kul
Fast vi kanske ska ha en egen tråd för 360-video!


jag är inte ute efter perspektivförskjutna 360 filmer med en selfiestick genom rutan :-) . Jag ville prova att det går använda racechrono + gopro 360 kamera tillsammans som vanligt när man kör bana. Minns det från nascar där kameror roterade inne bilen för att visa omkörningar etc.

skall prova lägga racechrono overlay på samma film idag.


Ja jag gick lite crazy där

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



RallyQuattro skrev:

Det blir sämre bild, för skulle den filma i 4k runt om så skulle det ta ofantligt mycket minne, läste något test om denna kamera om detta, så bara filma rakt framåt eller bakåt så är vanlig kamera mycket bättre.

Sen var det tydligen problem med redigering, har man MAC så fanns det färdigt program men det fanns inget till PC som klarade redigera utan att förlora kvalité på filmen, dom hade testat alla möjliga program på pc.

Men det är ju häftigt med sådana filmer där du som tittare kan snurra runt och välja vad man vill se på thumbs up

Ja det har sina fördelar med 360 filmning thumbs up

Har själv ingen sådan kamera men skulle tycka det var kul att ha en. Känner inte till det där med programvaran man redigerar med. Antar att det som vanligt löser sig med tiden. Om det inte finns funktioner i Adobe Premiere eller Vegas Pro för att redigera sådan film så kommer det nog snart.

Lite samma problematik som uppstått med de senaste AMD processorerna som totalt utklassar Intels motsvarigheter på laptopmarknaden. Trevligt att dom är snabba, men ska man använda den till videoredigering så läste jag att det idag ännu inte finns stöd för hårdvaru-rendering i tex Premiere, så om man vill använda den snabba hårdvarufunktionen så går det inte utan man får istället använda den flera gånger långsammare renderingen på klassiskt mjukvaru-vis, å andra sidan är det väl den typen av rendering som ger absolut bäst slutresultat, men skillnaderna krymper med tiden Brukar köra hårdvaru-baserad rendering med min laptop nu för tiden när man redigerar 4K-material osv.

Magnus Thomé skrev:

Ja jag gick lite crazy där

Hehe ja det måste man göra när man ska testa thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Jag har använt Insta360 Studio 2020 för att redigera (gratis). Den tar från alla kameror vad jag vet, jag har en billighets från Xiaomi.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Det var den nya GoPro MAX som testades i Ljud&bild i somras, tyvärr kan man inte läsa så mycket utan att betala på nätet, men ni ser redan i den lilla text som står om PC problemet.

https://www.ljudochbild.se/test/foto-video/gopro-max/?hw=1

Jag läste tidningen och dom testade massa olika PC program, flera gjorde att filmen blev rejält mycket större i GB än originalet och samtidigt tappade i kvalité, den enda var att bearbeta på en MAC.
Eller ladda upp filmen utan att redigera..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2486


Trådstartare
Kameran jag använder, Gopro fusion360 använder Fusion studio som funkar bra i windows. Det går välja kvaliten på exporten utan bekymmer. begränsat men lättjobbat. Det finns också plugins till Adobe.

Gjorde en testvideo till idag. Filstorlek på orginalfilerna 2 x 271 Mb och efter rendering får man ut 1st mp4 på 171Mb när den var 37 sekunder lång och 4k. Bildkvaliten försämrades när man lägger den på youtube.

Skulle man montera kameran utanför bilen skulle kameran panorera automatisk i den riktning man svänger som med mopeden. Borde kunna bli betydligt roligare racevideos än vanliga tråkiga in-car som bara föraren är intresserad att titta på. Notera bildartefakterna som blir när man har grejor för nära kamerans skarv mellan fram/bak linsen. (i mitt fall ena backspegeln)

Värt att notera är bildstabiliseringen som är fantastiskt bra. Jag såg att hela kameran vibrerade när jag körde men det syns inget alls.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Benny Steen skrev:
Kameran jag använder, Gopro fusion360 använder Fusion studio som funkar bra i windows. Det går välja kvaliten på exporten utan bekymmer. begränsat men lättjobbat. Det finns också plugins till Adobe.

Gjorde en testvideo till idag. Filstorlek på orginalfilerna 2 x 271 Mb och efter rendering får man ut 1st mp4 på 171Mb när den var 37 sekunder lång och 4k. Bildkvaliten försämrades när man lägger den på youtube.


Men en undran, dessa filmer ovan är väl inte 360 graders?
Eller hur gör jag för att själv kunna titta åt vilket håll jag vill när jag ser på dina filmer?
För nu ser jag ju bara åt det håll du själv valt att filma?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2486


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Benny Steen skrev:
Kameran jag använder, Gopro fusion360 använder Fusion studio som funkar bra i windows. Det går välja kvaliten på exporten utan bekymmer. begränsat men lättjobbat. Det finns också plugins till Adobe.

Gjorde en testvideo till idag. Filstorlek på orginalfilerna 2 x 271 Mb och efter rendering får man ut 1st mp4 på 171Mb när den var 37 sekunder lång och 4k. Bildkvaliten försämrades när man lägger den på youtube.


Men en undran, dessa filmer ovan är väl inte 360 graders?
Eller hur gör jag för att själv kunna titta åt vilket håll jag vill när jag ser på dina filmer?
För nu ser jag ju bara åt det håll du själv valt att filma?


nä, Jag kommer nog mest göra om till vanliga filmer. Jag är ute efter kunna "rikta" kameran till dit där händer efteråt. inte skapa rena 360 filmer.
filmen ovan är det faktiskt kameran själv som valt vinkel utifrån vald startvinkel. men jag kan fixa en 360 också för utvärdering.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Benny Steen skrev:
RallyQuattro skrev:
Benny Steen skrev:
Kameran jag använder, Gopro fusion360 använder Fusion studio som funkar bra i windows. Det går välja kvaliten på exporten utan bekymmer. begränsat men lättjobbat. Det finns också plugins till Adobe.

Gjorde en testvideo till idag. Filstorlek på orginalfilerna 2 x 271 Mb och efter rendering får man ut 1st mp4 på 171Mb när den var 37 sekunder lång och 4k. Bildkvaliten försämrades när man lägger den på youtube.


Men en undran, dessa filmer ovan är väl inte 360 graders?
Eller hur gör jag för att själv kunna titta åt vilket håll jag vill när jag ser på dina filmer?
För nu ser jag ju bara åt det håll du själv valt att filma?


nä, Jag kommer nog mest göra om till vanliga filmer. Jag är ute efter kunna "rikta" kameran till dit där händer efteråt. inte skapa rena 360 filmer.
filmen ovan är det faktiskt kameran själv som valt vinkel utifrån vald startvinkel. men jag kan fixa en 360 också för utvärdering.


Okej, för jag trodde du skulle göra riktig 360 graders film och även försöka få in mätare i den filmen?

Men gör en film med fusion studio och se om det fungerar bra och hur stor filen blir om du gör den i riktig 360 graders.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2486


Trådstartare
Det kommer inte gå lägga en overlay av racechrono mätare över en 360 film. 360 filmer är flera olika format idag och stöds inte av racechrono. Man får än så länge utgå från en 360 och beskära ner den till en vanlig "platt" mp4.

Provade lite på kartbanan idag, körde flera olika placeringar och varianter. Fusion studio klarar inte lägga olika vinklar i en video. (statiskt overCapture keyframe). man får antingen köra man rakt utan panorering eller också låta den vrida bilden efter gyrot. Men då hamnar inte alltid det som är intressant i bilden...

Men det skall gå med andra videoprogram så jag håller på att testa. Men det går skapa roliga videos helt klart!

nedan är gjort i 5.2k/30frames , det bör bli bättre "flyt" med 3k/60frames.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

För att välja utsnitt manuellt där mjukvaran panorerar/zoomar automatiskt mellan utsnitten så tycker jag insta360 studio funkar bra. Men det är ont om finesser annars

_________________
Magnus Thomé
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2486


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
För att välja utsnitt manuellt där mjukvaran panorerar/zoomar automatiskt mellan utsnitten så tycker jag insta360 studio funkar bra. Men det är ont om finesser annars


Skall prova det, man behöver tydligen exportera via fusion först. Jag behöver inte så mycket finnesser. Jag prioriterar att få ett snabbt arbetsflöde så videos inte blir liggande.

Det är därför jag alltid gillar racehrono. Med 10 minuters arbete + en timmes rendering har man en video på tuben :-)

Tricket med trolla bort selfiesticken och skapa drönarliknande videos tycker jag är hur fränt som helst.
Här kör jag lite försiktigt med en 1.2 meters fasttejpad selfiestick. sned framåt/uppåt.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2486


Trådstartare
Bra tips med används insta360 studio Magnus. Där fanns funktionerna jag saknade.

Nu har jag fått till arbetsflödet. Jag börjar med fusion studio, trimmar bort onödigt i början och slutet. så det inte blir allför långt. Exporterar det rakt upp och ner som en 360film i H.264 i lämpligt upplösning.

Sedan kan öppna filmen i insta360 studio och där kan man använda "deep track" som följer något i bilden och flyttar kameran efter objektet. Och även manuellt genom markera keyframes och vrida dit det roliga händer.
Vista360 studio är också bättre på att vrida till perspektivet så inte horisonten blir krökt osv. Och det är också snabbare att jobba i.

Så det har jag provat i nedan video. Därefter kan man även lägga på mätare via racechrono.
Tycker det blir rätt roliga videos. Skall prova samma sak långloppsbilen om 2 veckor med kameran monterad utanpå bilen.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2486


Trådstartare
senaste testet:
Videon som är från gårdagens kartträning. Jag öppnade den i fusionstudio och bara exporterade direkt. (fusionstudio "stichar" ihop filerna så datorn tuggar själv en stund)

Därefter öppnade jag den i insta360 studio och körde "deep track" mot karten bakom genom nästa hela videon. minimalt med jobb och helt ok resultat. G-krafterna i kurvorna gör att kameran "lutar" pga full stabilisering., skall göra en version med bara anti-skak istället.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Trevligt att deep track byter kart när du blir frånkörd. thumbs up

Att det lutar stör väl analysen men jag upplever det som att jag behöver luta mindre när jag tittar på

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2486


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Trevligt att deep track byter kart när du blir frånkörd. thumbs up

Att det lutar stör väl analysen men jag upplever det som att jag behöver luta mindre när jag tittar på


Nä, fokusbytet fick jag göra manuellt. riktigt så smart är den inte. Och frånkörd blir jag även utan kameran. Det var snarare så att dom snurrade bakom lite längre än vanligt då jag ville ha mycket kartar omkring mig på filmen.

Men jag har å andra sidan äldsta karten i gänget, en från 2007 och när vi byter kart imellan blir jag inte frånkörd. Så det blir nog något nyare till nästa år.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Tråd om 360-videos (både som råmaterial eller slutresultat)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (1259 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande