Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Egenkonstruktion i F1 style - 3/4 skala ?
1, 2   >>
1550 besök totalt
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Jag har provat att köra på bana en gång, Kinnekulle med Locost Sweden, och tyckte att det skulle vara så mycket lättare att köra med en lättare bil. Den jag körde väger 800kg.
Sedan dess har jag funderat på vad man skulle bygga och är lite inne på att bygga en bil i F1 style fast inte 2,0 meter bred och 5,6 meter lång som dagens F1 är. Drivning med bakmonterad MC motor, 1550mm spårvidd, 3500mm hjulbas, 1 sits.

Skulle en sådan bil passa in i någon tävlings klass ?

_________________
Göran Nilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Låter väldigt mycket som Formula Studentbilarna


Tävlingsklass hoppas jag någon annan har någon bra idé om thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Radical.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Finns en klass som är lite så redan dock utan mc motor.

Kom och kör med Aquila Synergy cup sverige thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Finns en klass som är lite så redan dock utan mc motor.

Kom och kör med Aquila Synergy cup sverige thumbs up


De bilarna kände jag inte till, kollade lite snabbt, verkar väldigt intressant 👍🏻 Skall fördjupa mig i den klassen.

_________________
Göran Nilsson
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Citat:
Citat:
Kom och kör med Aquila Synergy cup sverige thumbs up


De bilarna kände jag inte till, kollade lite snabbt, verkar väldigt intressant 👍🏻 Skall fördjupa mig i den klassen.


Nja det var inget för mej, bara fabriksbyggnad bilar med kostnader därefter.
Som jag nämnde i inledningen så vill jag gärna bygga själv, eller alternativt renovera något färdigbyggt.

_________________
Göran Nilsson
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Duvan skrev:
Citat:
Citat:
Kom och kör med Aquila Synergy cup sverige thumbs up


De bilarna kände jag inte till, kollade lite snabbt, verkar väldigt intressant 👍🏻 Skall fördjupa mig i den klassen.


Nja det var inget för mej, bara fabriksbyggnad bilar med kostnader därefter.
Som jag nämnde i inledningen så vill jag gärna bygga själv, eller alternativt renovera något färdigbyggt.

Vad jag har läst mig till finns det ingen klass för egenkonstruerade bilar med centralt placerad förare. Möjligen timeattack, men där behöver karossen vara liknande en befintlig 2-sitsig bil. https://timeattacknu.se/rulebook/
Timeattack är i princip fritt avseende konstruktion, och har ingen minimivikt.
Det som kommer närmast det du beskriver är RS i SPVM. Minsta tävlingsvikt 480kg, men med förar- och passagerarutrymme på var sida om mittlinjen. https://www.spvm.se/spvm/reglemente/
Bil i Roadsport och Modsport i SPVM ska åtminstone ha siluett av bil i "godkända sportvagnar"-listan (se länk ovan)
SSK har minimvikt på 800 kg i alla sina klasser, så inga lättviktare där

_________________
Johan Lekås
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Å jag som byggt formelbila4 själv, vet inte heller om någon klass .
Det närmaste jag kan tänka mig är väll att leta delar å sätta ihop tex en egen formel opel lotus formel vee eller liknande. å tävla i historiska.
https://www.rhkswe.org/klasser/

Annars blir det som för mig. Bygga bil för att man tycker byggande/utveckling är kul, och bara köra trackdays. Sen inns nog en å annan "show/uppvisningstävling" per år man kan vara med i om man tycker det är kul. Men ingen serie ,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Jag är också sugen på att skapa en hemmabyggd "one-seater". Problemet jag stött på då jag läst på lite är (precis som tidigare nämns) att bilar av fomel-typ, med öppna hjul, inte är välkomna på särskilt många track days. En hemmabyggd formelbil kommer man ju ha lite svårt att hitta en tävlingsklass för och även om man lyckas så vill man ju kunna träna och latja på track days.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Duvan skrev:
Nja det var inget för mej, bara fabriksbyggnad bilar med kostnader därefter.
Som jag nämnde i inledningen så vill jag gärna bygga själv, eller alternativt renovera något färdigbyggt.

Det finns en inte helt liten grupp här i Sverige som syssla med att renovera och tävla med gamla formelbilar. De har en facebook-grupp med ganska flitig trafik där man kan dreggla över helt underbart vacka bilar. Klart det inte blir direkt billig racing, men inte heller alls så dyrt som i alla fall jag trodde från början.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Många föreningar å klubbar har släppt på fler öppna tilfällen senaste åren.
Driversclub som exempel, mantorps egna testdagar,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Duvan skrev:
Citat:
Citat:
Kom och kör med Aquila Synergy cup sverige thumbs up


De bilarna kände jag inte till, kollade lite snabbt, verkar väldigt intressant 👍🏻 Skall fördjupa mig i den klassen.


Nja det var inget för mej, bara fabriksbyggnad bilar med kostnader därefter.
Som jag nämnde i inledningen så vill jag gärna bygga själv, eller alternativt renovera något färdigbyggt.


Visst att ingångspriset kan vara avskräckande, men en begagnad bil börjar på ca 150000

Sett till löpande kostnader så tar man igen det där.
Två sett däck för hela säsongen
4-5 liter soppa per heat
Behöver aldrig byta bromsskivor
Jag har inte hört om någon som har bytt belägen ännu
Ny motor på skroten kostar från 5000 och är bytt på ca 3 timmar.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Torkel K skrev:
Jag är också sugen på att skapa en hemmabyggd "one-seater". Problemet jag stött på då jag läst på lite är (precis som tidigare nämns) att bilar av fomel-typ, med öppna hjul, inte är välkomna på särskilt många track days. En hemmabyggd formelbil kommer man ju ha lite svårt att hitta en tävlingsklass för och även om man lyckas så vill man ju kunna träna och latja på track days.


Vad är argumenten till att inte släppa in bilar med öppna hjul på banan ?
Vet du några organisatörer som tillåter respektive ej tillåter öppna hjul ?

_________________
Göran Nilsson
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
knotan skrev:
Många föreningar å klubbar har släppt på fler öppna tilfällen senaste åren.
Driversclub som exempel, mantorps egna testdagar,


#knotan, först vill jag säja att jag följer ditt F1 projekt med stort intresse 👍🏻

Att de har släppt är det bara för dej eller är det rent generellt ?

_________________
Göran Nilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Duvan skrev:
Torkel K skrev:
Jag är också sugen på att skapa en hemmabyggd "one-seater". Problemet jag stött på då jag läst på lite är (precis som tidigare nämns) att bilar av fomel-typ, med öppna hjul, inte är välkomna på särskilt många track days. En hemmabyggd formelbil kommer man ju ha lite svårt att hitta en tävlingsklass för och även om man lyckas så vill man ju kunna träna och latja på track days.


Vad är argumenten till att inte släppa in bilar med öppna hjul på banan ?
Vet du några organisatörer som tillåter respektive ej tillåter öppna hjul ?


Delvis är det nog en del "så har vi alltid gjort" på samma sätt att inte blanda gatbilar och racebilar på samma pass. Tveksamt om det finns något faktiskt regelverk hos SBF för det senare. Men kanske för det förra. Kör man under SMA istället så är det hursomhelst inte ett regelhinder.

MEN! Det ställer höga krav på deltagarna att vara uppmärksamma. På många träffar kan några deltagare missa en stor färgglad vanlig bil bakom sig / bredvid sig. En låg formelbil (eller för den delen en Seven) är betydligt lättare att missa. Två fullstora bilar som krokar ihop är en sak. Men med en 1,5 tons bil och en liten open wheeler kan även en liten incident sluta oerhört illa.

Men arrangörer som har jämn hög "kvalitet" på deltagarna kan blanda, det fungerar alldeles utmärkt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
#magnus thomé
Skulle det göra någon skillnad om alla hjulen hade typ MC-skärmar ?

_________________
Göran Nilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Duvan skrev:
#magnus thomé
Skulle det göra någon skillnad om alla hjulen hade typ MC-skärmar ?


Så länge den inte är gatreggad så hamnar du nog i samma läge ändå. Men Drivers Club är klockren arrangör med många datum varje år thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Duvan skrev:



#knotan, först vill jag säja att jag följer ditt F1 projekt med stort intresse 👍🏻

Att de har släppt är det bara för dej eller är det rent generellt ?


Tack , thumbs up

Jag tror det är mer generellt än just för mig. Kanske finns fler arrangörer idag, och kanske även fler udda bilar som dyker upp på trackdays. inte bara formelbilar som är små/lätta/snabba och oregistrerade, varken hos sbf eller transportstyrelsen.

Skulle tro att det finns minst ett par event i månaden inom Sverige om man bara vill bygga eget och köra på skoj.


Men är det tävling som lockar så finns nog inget alternativ med en egenbyggd bil tyvär,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Rolig idé, men det är nog svårt att tävla med en egenbyggd "formelbil", som Knotan skrivit. Att köra ihop med karossbilar är farligt, man tänker olika och närkontakt är ju inte kul om man sitter i en liten open wheeler.
Men jag kom just på att EAS, Erland Andersson, har ett projekt med en liten rörramsbil med mc-motor. Tanken med den var/är väl att få till en egen klass eller åka med SPVM. Det finns en tråd här på rejsa med ett påbörjat bygge. Det kanske skulle vara nåt för dig.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



J.Schuman skrev:
Finns en klass som är lite så redan dock utan mc motor.

Kom och kör med Aquila Synergy cup sverige thumbs up


när jag tittar på deras hemsida ser det ut som att det är en instegsklass för barn ?

_________________
henrik nielsen
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



fordcapri skrev:
J.Schuman skrev:
Finns en klass som är lite så redan dock utan mc motor.

Kom och kör med Aquila Synergy cup sverige thumbs up


när jag tittar på deras hemsida ser det ut som att det är en instegsklass för barn ?


Det är både en instegsklass för ungdomar och så finns det en Seniorklass som ser ut att växa till nästa år.

Det som skiljer är att seniorerna har lite högre totalvikt än vad ungdomarna har.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Egenkonstruktion i F1 style - 3/4 skala ?
1, 2   >>
1550 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande