Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Garmin Catalyst - avancerad coachdator - filmfilmfilm...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
19 besök senaste veckan (6266 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Magnus Thomé skrev:
Den fokuserar mer på fart genom partierna än spårval. Låter lite konstigt men...


Vilket är viktigast? Rätt eller snabbast?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Finns det hörlursfunktion? Inte en chans att jag hör något i räserbilen.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
JohnC skrev:
Finns det hörlursfunktion? Inte en chans att jag hör något i räserbilen.


Ja, Bluetooth och 3,5mm plugg

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
JohnC skrev:
Magnus Thomé skrev:
Den fokuserar mer på fart genom partierna än spårval. Låter lite konstigt men...


Vilket är viktigast? Rätt eller snabbast?


Exakt. Men inte riktigt vad alla är van vid. Det är en annorlunda variant på flera sätt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Såhär skrev jag på tuben:

Garmin Catalyst - Trackday #2 Mantorp (FULL unedited session 1)

Filming the Catalyst using Racechrono for reference. You can see what the Catalyst shows on it's screen, what the Catalyst says and also see some extra data recorded with Racechrono for reference/comparison to the Catalyst and the driving.

Three warmup laps. Really cool cars on the track! Formula open wheelers, GT40, Ariel and some Porsche GT cars. I start pushing from lap 4. Still some time on the table when I finish the session to what I can do normally. More in session 2!

You be the judge, do you think the Catalyst is giving me good coaching tips this trackday?





_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Det jag kom att tänka på när jag kollade på det körpasset var diskussionerna under förrförra decenniet om tidtagning som stressande faktor under trackdays.
Denna grunka är ju stressande om något, som aktivt pushar dig hela tiden (snyggt garv när du misslyckas att följa rådet om apex fullständigt).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Är nog en personlighetsfråga. Jag blir noll stressad av henne faktiskt. Men det kan defintivt vara en risk förstås.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här är själva huvudfilmen av testandet so far!



_________________
Magnus Thomé
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Min gissning om brand earlier/apex earlier är att den vill att du ska ha din lägsta hastighet tidigare, så att du kan gå på gas tidigare ut ur F2.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Emil Sällberg skrev:
Min gissning om brand earlier/apex earlier är att den vill att du ska ha din lägsta hastighet tidigare, så att du kan gå på gas tidigare ut ur F2.


Det var min gissning också. Jag har ställt frågan till en anställd som sa nej. Men jag har skickat frågan om de använder "Apex" för både Vmin och apex till utvecklarteamet thumbs up

Det var exakt likadant på Sviestad. Vmin tidigare var ett vettigt tips där också (ut ur rondellen)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Intervju av Product Architect Leader på Garmin om Catalyst

https://speedsecrets.com/160-adam-spence-explains-how-the-garmin-catal . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Intervju av project lead på Garmin om Catalyst

https://speedsecrets.com/160-adam-spence-explains-how-the-garmin-catal . . . .


Lyssnat igenom nu. Lyssna igenom om du vill förstå hur Catalyst är tänkt att hjälpa. Är naturligtvis en hel del om annat. Men vill du förstå mer om den så lyssna igenom denna!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Magnus Thomé skrev:
Magnus Thomé skrev:
Intervju av project lead på Garmin om Catalyst

https://speedsecrets.com/160-adam-spence-explains-how-the-garmin-catal . . . .


Lyssnat igenom nu. Lyssna igenom om du vill förstå hur Catalyst är tänkt att hjälpa. Är naturligtvis en hel del om annat. Men vill du förstå mer om den så lyssna igenom denna!!!!
Bra intervju! Hela angreppsättet med Catalyst känns helt rätt med hårt fokus på vilket problem man vill lösa (hjälpa föraren att bli snabbare) och inte bara göra en "cool produkt".
Baserat på intervjun känns det som "wow en så'n skulle man ha!", men när jag tittar på dina videos Magnus blir jag mer fundersam: ställer alla praktikaliteter till det så mycket att värdet jämfört med att bara få en + eller - deltatid mot personbästa inte är så stort? Hur lätt är det egentligen att uppfatta vad man gjorde rätt när den säger "good job!" jämfört med när det inte går bra? Det kommer trafik i vägen som förvillar. Det blir inte en massa varv efter varandra med lika förutsättningar, utan körpasset tar slut istället?

_________________
Johan Lekås
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Man får ju se till att hyra banan själv, eller åtminstone köra tillsammans med likvärdiga och förare man har förtroende för (dvs tävlingsträning och inte mixad laidback trackday).
Om det bara finns enskilda halvvarv som är ostörda så är det ju omöjligt att göra bra analys.
Möjligen om man fokuserat på enskild sektor och ser till att fila på den 5-6 gånger i rad.

Det är ju svårt att veta om det är trafik eller om du verkligen kör så inkonsekvent när man inte använder video som input.

Men att bygga AI baserat på video+GPS+Accelerometrar lär nog ta ett tag, och frågan är väl om intresset finns att bli coachad på F1-nivå (och lägga den tid som det skulle kräva).

Så det blir väl lite frågan om detta är ett verktyg för vilka trackdays som helst, eller om det är vettigt nog för det tävlande enmansteamet som har svårt att få ihop en analys på egen hand (vid de begränsade träningstillfällen som besöks).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
På Sviestad funkade det kass av flera skäl. Mycket trafik, vilket förvirrade mig vad den egentligen menade. Tipset i utgången ur rondellen som var ologiskt. Och allmän ovana med den, första gången jag hade den igång. På Mantorp fick jag en helt annan upplevelse. Där tog jag in mycket mer vad den sa. Tipset i hårnålen är ju identisk med uturrondellentipset. Har ställt frågan om de menar flytta Vmin.

På annat ställe skrev jag såhär om Mantorp:

Yes, some tips were "Yup, you are so right", some felt good like "Oh! Yeah I should try that", some "Oh really? That's interesting" and finally some where "What?".

I often felt I was a bad pupil not following the tips actively and correctly, probably due to my driving being based on gut feeling (=eyesight and butt) rather than having any braking and turn in points. But I also felt that I surely would get better at taking in the tips and following them more correctly.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bra video jag hittade som visar lite hur den presenterar kördata


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Emil Sällberg skrev:
Min gissning om brand earlier/apex earlier är att den vill att du ska ha din lägsta hastighet tidigare, så att du kan gå på gas tidigare ut ur F2.


Det var min gissning också. Jag har ställt frågan till en anställd som sa nej. Men jag har skickat frågan om de använder "Apex" för både Vmin och apex till utvecklarteamet thumbs up

Det var exakt likadant på Sviestad. Vmin tidigare var ett vettigt tips där också (ut ur rondellen)


Har fått svar att nej, det är apex mot banans kant, inte var Vmin placeras. Jag kikade noga på filmerna och konstaterade att på både Mantorp och Sviestad så var "optimal", där sektorn var snabbast, att jag tog redigt med curbs. Så när hon säger "Apex earlier" så är det helt enkelt fel. Vad hon vill är "ta mer curbs" , för då gick det bäst. Detta dök alltså upp på exakt samma sätt på både Mantorp och Sviestad och på samma långsamma dryga 90-gradare bara. Jag har rapporterat det som en bugg. Det blir nog bra om de skruvar lite på den thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



[quote="Magnus Thomé"]
Magnus Thomé skrev:

Har fått svar att nej, det är apex mot banans kant, inte var Vmin placeras. Jag kikade noga på filmerna och konstaterade att på både Mantorp och Sviestad så var "optimal", där sektorn var snabbast, att jag tog redigt med curbs. Så när hon säger "Apex earlier" så är det helt enkelt fel. Vad hon vill är "ta mer curbs" , för då gick det bäst. Detta dök alltså upp på exakt samma sätt på både Mantorp och Sviestad och på samma långsamma dryga 90-gradare bara. Jag har rapporterat det som en bugg. Det blir nog bra om de skruvar lite på den thumbs up

Blir det inte ungefär samma sak? Hon lär ju inte veta om du kör på curbsen eller inte. Ett i någon mening snävare spår där man kör på curbsen kan väl lätt uppfattas som en tidigare apex?

_________________
Sune Karlsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Blir ju svårt att förstå rådet liksom bara. Och tittar man på just de här två ställena så blir apexet inte tidigare, utan tvärtom, när man skär hårdare eftersom det är skarpa 90-gradare. Däremot så skär man över bankanten (inte curbsen medräknade då alltså) tidigare. Men som sagt, det blir ju omöjligt att förstå.


Och jodå den ska veta var kanterna är eftersom de använder kameran för att veta var kanterna är. Jag misstänker att de behöver finjustera hur de hantyerar kantdetekteringen när det gäller curbs. Eller så har de problem med det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Magnus Thomé skrev:
Blir ju svårt att förstå rådet liksom bara. Och tittar man på just de här två ställena så blir apexet inte tidigare, utan tvärtom, när man skär hårdare eftersom det är skarpa 90-gradare. Däremot så skär man över bankanten (inte curbsen medräknade då alltså) tidigare. Men som sagt, det blir ju omöjligt att förstå.


Och jodå den ska veta var kanterna är eftersom de använder kameran för att veta var kanterna är. Jag misstänker att de behöver finjustera hur de hantyerar kantdetekteringen när det gäller curbs. Eller så har de problem med det.


Hur funkar det på banor där det typ inte finns curbs i traditionell mening med breda röd/vita betongelement?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Blir ju svårt att förstå rådet liksom bara. Och tittar man på just de här två ställena så blir apexet inte tidigare, utan tvärtom, när man skär hårdare eftersom det är skarpa 90-gradare. Däremot så skär man över bankanten (inte curbsen medräknade då alltså) tidigare. Men som sagt, det blir ju omöjligt att förstå.


Och jodå den ska veta var kanterna är eftersom de använder kameran för att veta var kanterna är. Jag misstänker att de behöver finjustera hur de hantyerar kantdetekteringen när det gäller curbs. Eller så har de problem med det.


Hur funkar det på banor där det typ inte finns curbs i traditionell mening med breda röd/vita betongelement?


Ingen som vet

Jag gissar att detekteringen av kanter är någon smart variant som de kan tweaka men vi får väl se.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Garmin Catalyst - avancerad coachdator - filmfilmfilm...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
19 besök senaste veckan (6266 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande