Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Garmin Catalyst - avancerad coachdator - filmfilmfilm...
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (6241 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
https://buy.garmin.com/en-US/US/p/690726

Sjukt avancerad verkar det som!







Mina testvideos:

Vad finns i lådan: https://youtu.be/KO__EOYflEo

Torrsimma, gå igenom menyer osv: https://youtu.be/UbLraKy80Z4

Fixa fästet! https://youtu.be/di2LOT9s0Uw

Test på Arlanda Test Track, för kort raka! https://youtu.be/t4FwV07BDs4

Test på Tierp Arena, bugg! https://youtu.be/WqSx2ufZ6tc

Testad (funkar!) på Sviestad av Janne. För att lyssna på vad coachen faktiskt säger ute på banan: https://youtu.be/20ta7pwTzkw

Testad (och funkar!) på Sviestad av mig. För att lyssna på vad coachen faktiskt säger ute på banan: https://youtu.be/baJP7Tg9RX4


Testad på Mantorp och lite åsikter (se till slutet för kommentarer):






Bra video jag hittade som visar lite hur den presenterar kördata


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Garmins egna produktvideos








_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare







_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Jag som precis investerat i en ny Gopro. Den här verkar mer avvancerad än RaceNavigator. Finns det något pris?

Edit: såg det nu, 10 sköna alltså.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
964RS skrev:
Jag som precis investerat i en ny Gopro. Den här verkar mer avvancerad än RaceNavigator. Finns det något pris?

Edit: såg det nu, 10 sköna alltså.


Ja så det är ju ett snäpp upp men inte "riktig" racingloggingpris å andra sidan.



Väldigt speciell inriktning, inte på att logga allt till höger o vänster för att efteråt sitta och försöka förstå massa datakurvor alls. Utan en "tipslåda", en datorcoach. Blir spännande o se hur bra den funkar. Men Ross Bentley har tydligen gett positiva omdömen (någonstans)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



Magnus, kan inte du få låna en för en recension?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Magnus Thomé skrev:
Väldigt speciell inriktning, inte på att logga allt till höger o vänster för att efteråt sitta och försöka förstå massa datakurvor alls. Utan en "tipslåda", en datorcoach. Blir spännande o se hur bra den funkar. Men Ross Bentley har tydligen gett positiva omdömen (någonstans)
Om man nyktert tänker tillbaka på alla år som man kört med delar av information som "bara" behöver fixas med litegrand för att skapa kunskap så är kostnaden inte så tokig om den passar usecaset.

Visst kan du göra det mesta billigare med en mix av grunkor, kunskap och tid. Men det finns definitivt en marknad för att packa ihop det i en totallösning och ta bra betalt för det.
Nåt som fungerar likadant varje gång och blir en kompis får extremt mycket mer användning än ett hopkok av saker kräver två synkade personer och rätt månfas för att kunna ge nåt tillbaka.

Så vad väntar du på Magnus, polera din däcktempslösning och fila på direktanalys tillsammans med Antti?
Tänk att gå från loggrafer som kräver tid till att direkt föreslå camber, tryck, dämpare etc ändringar thumbs up
Men det är ju en magisk balans över att ge förtroende i ihopbakade råd och att anses vara gimmick.


Hmm, funderar om denna skulle vara kompatibel med datorfientliga förare som väljer att stanna vid förgasare (eftersom "de inte inte behöver en laptop för att startas"). Jag gjorde ett test med Racechrono i den bilen för länge sen, men det sket sig för att det var för pilligt.
Kan detta vara en grunka som "just works"?

Tracks:
Citat:
Sweden
Anderstorp Raceway, Anderstorp
Drivers Club Ljungbyhed, Ljungbyhed
Falkenbergs Motorklubb, Falkenberg
Gotland Ring Northern Loop, Visby
Karlskoga Motorstadion, Karlskoga
Kinnekulle Ring, Gotene
Mantorp Park, Mantorp
Mittsverigebanan, Harnosand
Ring Knutstorp, Kågeröd
Sturup Raceway, Svedala
Tierp Arena, Tierp

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det finns definitivt en parallell till Michelins Connect app som också ger klara direkta rekommendationer (ja i det fallet snarare order ) om vad du ska göra och inte bara massa data som man måste lista ut saker själv från. Jag gillar upplägget om det fungerar thumbs up Jag kommer göra en utvärdering av Michelin Connect faktiskt, blir kul att se det parallellt med att kamerorna visar faktiska temperaturer man får när man följer råden

Antti fick en länk till Garmin Catalyst och jag har precis mailat Garmin. Så får vi se. Att Michelins Connect funkar och ger rätt råd är jag övertygad om men det här känns som det behöver undersökas närmare. Men som sagt Ross Bentley var tydligen positiv vilket ju är en signal om något!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



Max, snodde mailet du skickade vidare till mig..

Citat:
I think you know that I don't like to waste your time by sending you emails about things that you can't use. I hate spammy emails more than anyone! So, I only send messages when I have something important to share with you. Today, is one of those times.

Over the past couple of years, I've been consulting with Garmin (yes, the watch, avionics, marine, GPS, etc. company) on a product for motorsport, and it's just been announced. To say I'm excited about it is an understatement!

It's called the Garmin Catalyst, and it's kinda creating a new category within what might be considered the data/telemetry world. They define it as a driving performance optimizer. To me, it's like what snowboarding was to skiing. Sure, both sports involved sliding down a snow-covered mountain, but they're different. And sure, the Garmin Catalyst uses data, but it's focused on helping you be a better driver and really optimize your time on the track.
Image
Quick story: Not quite a year ago, I spent two full days driving at Heartland Park, focused on providing feedback on the usability of the Catalyst. For me, it was a blast! Two days of having a car and track to myself, and all I had to do was drive consistently at the limit and give feedback on how the Catalyst product worked for me. After all that track time, to say that I was comfortable driving at the limit was an understatement - I knew the car and track well. Towards the very end of the second day, I set out with one objective: to listen to the Catalyst - to have it coach me on what to do to be an even better driver. It told me to focus on three things (Opportunity 1, 2 & 3), and I did. After just half a dozen laps, I had knocked 0.9 seconds off my very best lap time! I was shocked. I thought I was already driving the car at its limit, and yet the Catalyst found almost a full second for me.

As author James Clear says, "When feedback is immediate, clear, and concrete, people learn quickly. When feedback is delayed, abstract, and opaque, people rarely learn." That's the problem with most data systems - you don't get the feedback until you're back in the paddock, where you can't do much about it (then you have to pull out the laptop, and interpret a bunch of squiggly lines on a screen). With the Garmin Catalyst, feedback is immediate, real-time, when you can do something about it.

I'm a huge proponent of using data to help improve one's driving, but I've always felt that these data systems were designed by engineers, for engineers, and us drivers had to adapt them to help us improve our driving. The Garmin Catalyst is designed first by drivers, for drivers. It's a driver's tool. It's like having a driver coach, like me, with you at all times - in the car, and between on-track sessions.

No, don't worry, I'm not changing careers and becoming a salesperson for Garmin! But, having been involved in the development of the Catalyst, I'm proud of what it does. It's going to revolutionize our track-driving world.

Check it out by clicking here.

Keep learning and having fun!

Ross

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13191



Snygg idé, bra gjort Garmin!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954



OM den är så bra så lär ju många vara intresserade och då kan man ju dela på kostnaden mellan kompisarna, så kör man ett pass var med den eller liknande.
Eller köpa och hyra ut ?

Men en undran är det bara efteråt man får tips eller pratar den medan man kör och kan säga till vid varje kurva om man ligger fel eller rätt?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
RallyQuattro skrev:
OM den är så bra så lär ju många vara intresserade och då kan man ju dela på kostnaden mellan kompisarna, så kör man ett pass var med den sov.
Eller köpa och hyra ut ?

Men en undran är det bara efteråt man får tips eller pratar den medan man kör och kan säga till vid varje kurva om man ligger fel eller rätt?


Både och vad jag förstått. Titta på tips på skärmen i depån. Få tips pratat ute på banan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126



Kanske går att ordna ett gruppköp till bättre pris. Då får Garmin ut lite referencer snabbt.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fick ändra trådrubriken så ni slutade posta nya trådar om den


Ett testex är på väg hitåt! Extremt nyfiken på vad den klarar av faktiskt thumbs up Tänkte filma lite på olika banor så man kan höra vad den säger osv. Så får man köra så bra man kan och köra som skit o testa vad den säger då

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2835

Namndispens
Namndispens

Hur hårt kopplad till molnet är denna lösning!

Notering: för en kort tid sedan la allt av för Garmin efter att de blivit hackade, och allt krypterades (backup anyone?). Det fick till följd att Garmin connect, som stödjer alla deras klockor, slutade fungera. Efter ett par veckor kom allt tillbaka, men under den tiden....... Allt var och är cloud beroende.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2835

Namndispens
Namndispens

Magnus Thomé skrev:
köra som skit o testa vad den säger då

Enkelt, låna ut den till mig så löser jag det på 1 sekund....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bamsefar skrev:
Magnus Thomé skrev:
köra som skit o testa vad den säger då

Enkelt, låna ut den till mig så löser jag det på 1 sekund....


Jag kan nog också från o till




_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Ha den på vid en åktur med Björk eller liknande

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
WfQC
Fagersta
Här sen Dec 2018
Inlägg: 40



Intressant när man ändå inte har börjat med video än men uppfyller cam fästet TR 5.23 eller kan man dela och ta loss kameradelen inför race, tro? Ser för mig ut som limmad och rör inte mer.
Hej
Kari

_________________
Kari Hautakangas
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Är helt klart en intressant produkt. Börjar ju bli lite aktuellt då min GPS puck börjar bli trött och jag börjar bli lite less på att hålla ihång en gammal androidtelefon bara för loggning. Dessutom ladda kamera och sen synka ihop alltihopa.

3d printa ihop ett snyggt integrerat fäste i en nyare bil skulle ju kunna bli sjukt bra. Gillar att man kan ta loss enheten och använda den i depån.

Är smart att den iaf sägs identifiera vilka sektorer som faktiskt skulle kunna gå att kombinera till ett realistiskt idealvarv. Men den lider av samma problem som andra loggers att man bara kan jämföra med sig själv dvs det bygger på att man nån gång har kört så snabbt som det går på just det stället på banan.

Säg att man tex fegbromsar på ett ställe på banan dvs karnske 80% av vad som går, då kommer den bara identifiera skillnad mot den bästa inbromsningen. Inte identifiera att bilen faktiskt klarar mer g kraft under inbromsning på andra ställen.

Loggers är ju sjukt bra om man har ett riktigt bra referensvarv i samma bil. Var väldigt bra när man körde långlopp och då hade referensvarv satta av en annan och bättre förare än en själv, då såg man att man tex tappade tid i Parisern på differansen mot bästa varvet och kunde göra ändringar. Skulle säkert gå att fixa om man detekterade en g cirkel och sen analyserade differans mot den för att identifera ställen där det borde gå att köra snabbare. Sen karnske det inte går pga odjämnheter eller sämre grepp i asfalten men det är ju en annan sak. Blir kul att se utvärdering av denna, bör ju finnas på plats till nästa sesong.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



När du konsekvent prickar ditt referensvarv (ner till kurvhastigheter etc) så kan inte denna produkt hjälpa dig.
Men du kan söka anställning som konsekvent testförare, även om din bil kan göras snabbare på ett annat sätt.

Det enda tillfälle jag analyserat mig själv så var det högfartarn på Falkenberg, där tre olika sätt gas samma tid i sektorn och samma hastighet ut, men ett sätt var mycket lugnare (mindre på gränsen).
Den typen av råd är nog svårt att automatisera, men att detta är det enda fallet jag orkat pussla ihop saker för analys säger ju en del.

Den analys som verkligen blir gjord är ju bättre än den överlägsna analysen som aldrig blir utförd.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Garmin Catalyst - avancerad coachdator - filmfilmfilm...
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (6241 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande