Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Garmin Catalyst - avancerad coachdator - filmfilmfilm...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (6242 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har inte hunnit kolla igenom hela men verkar vara en vettig genomgång?


_________________
Magnus Thomé
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Fick min Catalyst i torsdags. Kastade snabbt in den i bilen inför körningen på Arlanda igår för att testa.

Fick ju skapa en ny bana för TT1. Med nya mjukvaran så hoppade den igång så fort man kom upp i 90km/h. Funkar med andra ord på långsamma banor nu. Sen efter man slutat logga kan man enkelt flytta start-och-mål. Passen efter det var det bara att starta "som vanligt".

Testade lite snabbt. Var med och arrade träffen, så det fanns inte så mycket tid att köra.
Ska bli kul att testa på en riktig bana sen i vår. När man har lite mer tid på sig också.

Bjuder på en film från första stinten med Catalysten.


Lite kul när den vid 4:25 säger "Nästa höger, ta med mer fart". När det är fuktigt just där.
Kunde inte låta bli att garva där.

Var lite småmeckigt att exportera datan så man kunde overlaya den med RaceRender, men gick till slut.

Jag tycker den funkar riktigt bra. Var ärligt talat lite småskeptisk innan, men superöverraskad. Den ger helt klart vettig feedback. Och Delta/Split är riktigt bra att ha.
På en bana man inte kört så mycket så är ju det sjukt nice att få snabb feedback medan man kör så man vet vilket spår som gick fortast.

Rätt skönt att kunda analysera vad man gjort utan att behöva ta fram laptopen och så. Är ju van vid att köra Race Technologys DL1 sen tidigare. Den är ju bättre på att analysera i efterhand. Men är lite meckigt att hålla på under dagen när man ha fullt upp med annat. För snabbanalys är Garminen faktiskt himla bra.

Mina OMP-handskar funkar inte med kapacitiva touch-panelen. Det är lite drygt. Men man överlever.

All-in-all supernöjd.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fick du ut kördata i bättre än 1Hz???

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
NiklasFalk skrev:

Lite kul när den vid 4:25 säger "Nästa höger, ta med mer fart". När det är fuktigt just där.
Kunde inte låta bli att garva där.


Har du kollat i graferna varför hon sa det? För det betyder att du haft högre fart men sen kört saktare och hon ba' "nädu, du körde ju fortare tidigare, kom igen!"

_________________
Magnus Thomé
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Magnus Thomé skrev:
Fick du ut kördata i bättre än 1Hz???

Nope. I Garmin Connect verkar allt vara i 1Hz. Det är väl gjort för deras klockor och sånt, typ.

Men för lite overlay så räcker det nästan.

_________________
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Magnus Thomé skrev:
NiklasFalk skrev:

Lite kul när den vid 4:25 säger "Nästa höger, ta med mer fart". När det är fuktigt just där.
Kunde inte låta bli att garva där.


Har du kollat i graferna varför hon sa det? För det betyder att du haft högre fart men sen kört saktare och hon ba' "nädu, du körde ju fortare tidigare, kom igen!"

Jo, varvet innan var nog liite långsammare än varvet innan det.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är väl den grejen som jag känt mig lite osäker på. Bromsa senare än.. vadå? Förra varvet? Hur bromsade jag just det varvet? Inte senare än jag gjorde när jag bromsade senare förra gången? Man vill ju inte bromsa för sent

Generellt tycker jag det funkar men man måste liksom vänja sig in vid arbetssättet på något sätt. Och "bromsa senare" får man ta som "du slarvar lite ibland och bromsar för tidigt just här. Jobba nu på att bromsa mer konsekvent här, kanske försök ta ett mer exakt riktmärke? Fokusera nu för fan!"

_________________
Magnus Thomé
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Magnus Thomé skrev:
Det är väl den grejen som jag känt mig lite osäker på. Bromsa senare än.. vadå? Förra varvet? Hur bromsade jag just det varvet? Inte senare än jag gjorde när jag bromsade senare förra gången? Man vill ju inte bromsa för sent

Generellt tycker jag det funkar men man måste liksom vänja sig in vid arbetssättet på något sätt. Och "bromsa senare" får man ta som "du slarvar lite ibland och bromsar för tidigt just här. Jobba nu på att bromsa mer konsekvent här, kanske försök ta ett mer exakt riktmärke? Fokusera nu för fan!"

Håller med till 100%

Ska som sagt bli intressant att testa den mer på riktigt. thumbs up

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Allvarligt talat så blir jag mer och mer övertygad att bara man anpassar sig så är det här vägen framåt för att bli bättre

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Snyggt jobbat Niklas

_________________
Janne Ström
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



3DBlaster skrev:
Snyggt jobbat Niklas


_________________
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



NiklasFalk skrev:
Bjuder på en film från första stinten med Catalysten.
thumbs up
Men vad är det den menar med "bromsa längre"? Vad är skillnaden mot "bromsa senare"?
För "bromsa längre" kan ju inte gärna betyda "bromsa mindre hårt över en längre sträcka"? Vet inte när man vinner tid på det

_________________
Johan Lekås
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Johan Lekås skrev:
NiklasFalk skrev:
Bjuder på en film från första stinten med Catalysten.
thumbs up
Men vad är det den menar med "bromsa längre"? Vad är skillnaden mot "bromsa senare"?
För "bromsa längre" kan ju inte gärna betyda "bromsa mindre hårt över en längre sträcka"? Vet inte när man vinner tid på det

Tror det är bromsa mot apex, typ.
Trailbrake'a. Längre in i kurvan.

_________________
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Det betyder väl att du har vid ett tidigare tillfälle bromsat senare utan att köra av, så fortsätt med det.

_________________
Anders Hansson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Johan Lekås skrev:
Men vad är det den menar med "bromsa längre"?

Vad säger den på andra språk? Ibland blir det ju lite konstigt vid översättningar...

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Brake longer

Och det var bromsa "djupare" när jag kollade på loggarna

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



sweanders skrev:
Det betyder väl att du har vid ett tidigare tillfälle bromsat senare utan att köra av, så fortsätt med det.
Då är det väl "bromsa senare"?

Magnus Thomé skrev:
Brake longer
Och det var bromsa "djupare" när jag kollade på loggarna
Dvs samma bromspunkt som tidigare men inte lika kraftigt och därmed längre in i kurvan?

_________________
Johan Lekås
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Johan Lekås skrev:
sweanders skrev:
Det betyder väl att du har vid ett tidigare tillfälle bromsat senare utan att köra av, så fortsätt med det.
Då är det väl "bromsa senare"?

Magnus Thomé skrev:
Brake longer
Och det var bromsa "djupare" när jag kollade på loggarna
Dvs samma bromspunkt som tidigare men inte lika kraftigt och därmed längre in i kurvan?


Longer är väl längre in i kurvan? Inte längre sträcka?

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Brake deeper hade varit lättare att förstå

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Magnus Thomé skrev:
Brake deeper hade varit lättare att förstå
För mig då som fortfarande inte förstår ; Vad menar du Magnus att det är för skillnad mellan "bromsa längre/brake deeper" och "bromsa senare/brake later"?

_________________
Johan Lekås
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag misstänker det här är problemet, den kan inte säga två saker samtidigt. Brake later är att man börjat bromsa senare. Brake longer är att man troligtvis börjar bromsa senare men det centrala enligt apparaten var att man trailbromsade djupare. Och den kan inte säga båda sakerna utan måste välja en.

Gissar jag.


EDIT:

"Brake later" är gissningsvis att du bromsat för tidigt och haft lägre fart in mot/ fram till kurvan och varit bättre tidigare med högre fart in mot/fram till kurvan som bäst

"Brake deeper" är gissningsvis att du inte bromsar lika djupt in i kurvan som du gjort som bäst

_________________
Magnus Thomé
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Garmin Catalyst - avancerad coachdator - filmfilmfilm...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (6242 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande