Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Garmin Catalyst - avancerad coachdator - filmfilmfilm...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (6241 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Men är det så illa som du nämnde förut att det blir en ny analys varje pass? eller var det per dag?

För kan du be dom ändra det?
alltså optimal lap som man kört bör ju sparas för varje bana så man utgår från den nästa gång man kör där igen och då får tips från varv1.

För det är ju vansinnigt om den ska börja analysera på nytt varje gång? man vill ju kunna jämföra och förbättra sig mot sin bästa tid man hade förra gången..
Eller om man låter någon annan köra som sätter några kurvor bättre så vill man ju ha dom tipsen med när man sedan själv kör.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Man kan själv jämföra vilket varv som helst mot vilket varv som helst från andra dagar osv. Men coachningen den gör är från de fyra senaste dagarnas körning max

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Magnus Thomé skrev:
Och jodå den ska veta var kanterna är eftersom de använder kameran för att veta var kanterna är.


Oki, jag har inte läst allt om den så det kanske står...
Men kan den enkelt skapa "nya" banor som inte finns inlagda som tidigare genom att köra några varv på banan? GPS och kamera för kantdetektering låter som upplagt för att enkelt skapa "egna" banor.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Och jodå den ska veta var kanterna är eftersom de använder kameran för att veta var kanterna är.


Oki, jag har inte läst allt om den så det kanske står...
Men kan den enkelt skapa "nya" banor som inte finns inlagda som tidigare genom att köra några varv på banan? GPS och kamera för kantdetektering låter som upplagt för att enkelt skapa "egna" banor.


Exakt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Magnus Thomé skrev:
Man kan själv jämföra vilket varv som helst mot vilket varv som helst från andra dagar osv. Men coachningen den gör är från de fyra senaste dagarnas körning max


Men det är väl just det ju som är poängen med denna apparat? alltså coachningen?
Så att den bara fungerar för senaste fyra dagarna är ju idiotiskt

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Magnus Thomé skrev:
Man kan själv jämföra vilket varv som helst mot vilket varv som helst från andra dagar osv. Men coachningen den gör är från de fyra senaste dagarnas körning max


Men det är väl just det ju som är poängen med denna apparat? alltså coachningen?
Så att den bara fungerar för senaste fyra dagarna är ju idiotiskt


Lyssnade du på podcasten jag länkade till? Där berättar han lite hur tänket är. För den är verkligen helt annorlunda tänkt än vad vi är vana vid. Och den har fördelar och nackdelar helt klart. Men jag kan se hur den skulle passa mig alldeles utmärkt för att träna på två saker, jämnhet och medvetenhet om vad jag gör. För jag "bara kör" normalt utan bromspunkter, turninpunkter osv. Jag tittar och känner efter i magen o kör typ "nu känns bra att bromsa" eller svänga in utan att vara speciellt med tankemässigt vad jag faktiskt gör. Så coachtipsen både rättar mina ojämnhetsfel och gör mig även medveten om vad och hur jag gör fel de sämre varven.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Jag lyssnade lite halvt medans jag gjorde annat samtidigt, men får kanske lyssna igen?

Men på vilket sätt skulle det vara negativt om den jämförde med mina tidigare körningar gjorda för månader/år sedan mot dom jag gjorde igår?
Jag kör ju inte speciellt ofta sist var för 1år sedan..

I racechrono kan du ju återuppta tidigare körning och sedan få en ny optimal tid baserat på äldre och dagens körning och att då få en coachning som baseras på detta gör ju att man kanske lyckas sätta ett varv likvärdig optimal varvet vilket ju skulle vara perfekt thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja jag saknar grön/röda staplar som Racechrono har för hastighet OCH tidsdiff mot ett fritt valbart varv.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Magnus Thomé skrev:
Ja jag saknar grön/röda staplar som Racechrono har för hastighet OCH tidsdiff mot ett fritt valbart varv.


Du som nu har kontakt med Garmin, har du lust att skicka önskemål till dom om dels grönt/rött som du saknar samt att coachningen går att spara så den kommer ihåg hur man körde sist på varje bana oavsett hur länge sedan det var..
(för det känns ju väldigt konstigt att en modern dator ska tappa minnet efter några dagar? påminner om spektrum och C64 m.m. tiden då man fick ladda datorn varje gång med det man ville göra och så fort man stängde av den så försvann allt..)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har en lista som jag bollar med dom. Lite smågrejer som att kunna radera sessioner som är ointressanta, lite buggar (optimallapvideon gillar inte alla vidoespelare tex) och saker vi snackat om här i tråden thumbs up

Men jag tror det kommer kvarstå att det främst är en coachingapparat. Inte en laptimer i sig. Inte en videoinspelare i sig. Även om den även gör de sakerna så är det sekundära saker, jodetkanmanjuanvändadentillocksåiof. Jag vill absolut ha data overlay till exempel så då blir det till att ha flera apparater (hoppas de lägger till det dock!)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag väntar på svar på de här grejerna och även några saker som jag inte fattar sen tänkte jag göra en video där jag petar runt och kollar på hur man kan få ut tips och info från graferna och hur upplägget "är tänkt" att jobbas med. Tänkte nog göra den på engelska med, är lite folk på Fejjan och några på Bimmerworld där jag postat innan som uppskattar det tror jag. Men det är väl okej? Misstänker att ingen har problem med att förstå min Svenskinspirerade engelska

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Garmin kom på att många av presumtiva kunder till Catalysten finns här (svårt att hitta bättre ställe att nå intresserade tror jag) Så de kör banner ett tag, trevligt bidrag till Rejsa! Du som tänker surfa iväg o kolla pris och info på deras sida gör det gärna genom att klicka på bannern.

Om du inte orkar vänta på att bannern dyker upp i överkanten av siden så finns alla banners här:

www.rejsa.nu/sponsorer

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Magnus Thomé skrev:

Men jag tror det kommer kvarstå att det främst är en coachingapparat. Inte en laptimer i sig. Inte en videoinspelare i sig. Även om den även gör de sakerna så är det sekundära saker, jodetkanmanjuanvändadentillocksåiof. Jag vill absolut ha data overlay till exempel så då blir det till att ha flera apparater (hoppas de lägger till det dock!)


Med tanke på priset 11799kr så bör dom nog se till så den kan användas till allt..
Och just för coachningens skull så vore det ju bra om den kom ihåg tillbaka i tiden och kunde börja coacha direkt man börjar köra för dagen.
För det lär ju inte vara någon som har en bana ensam för sig självt en hel dag och bara tänkte använda apparaten 1 gång vilket det nu verkar som den är framtagen för?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
De som säljer den verkar se den som en komplementapparat till AIM Solo 2 med logger/ECUtillbehören. Inte som den enda burk man har. Men jag tycker nog en del kan ha den som enda burk, speciellt om man inte orkar ha arton sladdar, appar och burkar at meka med utan bara en enda att koppla in. Om man till exempel inte orkat ta tag i loggning alls just på grund av det. När Racechrono med extern GPS plus OBD2 dongel är "äh va knökigt jag orkar inte...". Då är den en av de alternativ man nog ska kolla upp innan man bestämmer sig, och se om den passar hur man vill ha det.

Jag vill ha data overlay på video och export av 10/20Hz GPS/ECU-loggar till exempel så jag kommer köra med Racechrono och den här parallellt framöver. Jag bangar ju inte för massa små burkar (fyra däckskameror t.ex. även om det är lite tröttsamt )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag fick en fråga på Youtube och eftersom jag ansträngde mig för att svara lite ordentligt så tänkte jag att jag postar det här också



Citat:
Does this assume every track is flat or does it somehow sense on and off camber sections of the track? On some tracks, a tight inside line may be best to avoid off camber sections on the outer half, especially when elevation changes are also occurring.


You're touching on something quite important, the Catalyst doesn't know the fastest possible line round a track, it only knows how you've driven and what you did when you were your fastest. The easiest way to describe it is that it'll point out when you are sub-optimal to what you can do (or rather, have done). When you get to an unknown track you'll try out many different lines and try to remember what was fastest (including where it's best to sacrifice something to gain elsewhere). This is what it does, it helps you remember the fastest way you got around the track. If you stop trying alternative lines it can't help you. So for an extremely competent consistent fast driver it is not of much use. And not either for an extremely consistent stubborn "I'm sticking to this way, so there!" bad driver.

I'm more and more leaning towards describing the Catalyst on track coaching as "pointing out your mistakes". Which for an inconsistent driver like me is a VERY good thing. Instead of just driving on and forgetting them I'm loudly told and reminded the following laps what I did wrong, or rather what I should have done, but didn't.

So it doesn't replace the help you can get from following a friend who knows the track, studying a track guide or getting help from a human coach who knows the track.

But it'll help you when you are out on your own to keep track of when you are driving your optimal and when you are driving sub-optimal to what you can do, or rather have done. With a normal logging system this is exactly what you do, you later(!!) look at the squiggly lines and find out what you actually did when you set your fastest times. The Catalyst checks your squiggly data logging lines in real time and tells you right there and then!

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Och just därför att den utgår från dina tidigare körningar så vore det ju guld om den kom ihåg hur du körde längre tillbaka i tiden än några dagar..
Så den inte ska behöva lära sig om att hitta bästa spåret varje gång..
Detta borde ju Garmin fatta?
Vore bra om man då även kunde lagra olika bilar för varje bana, i fall man är flera på samma enhet.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Om den hade längre "minne" så skulle det ju vara intressant att låta den åka med ett antal olika förare i samma bil
och i så fall coacha mot det sammanlagt bästa (jo, lite samma problem som att optimalvarv med alltför många sektorer, en snabb kan förstöra nästa).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kanske missat om det redan besvarats - men hur var det med monteringsplattan till kameran?

Kan man "ploppa loss" kameran från plattan och trycka fast den på en extraplatta i en annan bil om man har två bilar?
Eller om man vill använda Catalysten i fler bilar - går det att alternativt sugkoppsmontera kameran kanske - är det möjligt...?
Är det öht rimligt att flytta den mellan bilar hyggligt snabbt och enkelt...?

(Jag har inte läst manualen ännu...)
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/GUID-16C78876-E016-40FD-8A0A-0 . . . .

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Kanske missat om det redan besvarats - men hur var det med monteringsplattan till kameran?

Kan man "ploppa loss" kameran från plattan och trycka fast den på en extraplatta i en annan bil om man har två bilar?
Eller om man vill använda Catalysten i fler bilar - går det att alternativt sugkoppsmontera kameran kanske - är det möjligt...?
Är det öht rimligt att flytta den mellan bilar hyggligt snabbt och enkelt...?

(Jag har inte läst manualen ännu...)
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/GUID-16C78876-E016-40FD-8A0A-0 . . . .


Man får faktiskt med två fästplattor med dubbelhäftande (stark) tejp till kameran. Ploppar i o ur.

Finns även sugproppsfäste till kameran på Amazon.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Och just därför att den utgår från dina tidigare körningar så vore det ju guld om den kom ihåg hur du körde längre tillbaka i tiden än några dagar..
Så den inte ska behöva lära sig om att hitta bästa spåret varje gång..
Detta borde ju Garmin fatta?
Vore bra om man då även kunde lagra olika bilar för varje bana, i fall man är flera på samma enhet.


Ja att få välja fritt vad man har som referensvarv när man blir coachad (istället för average just detta besök på banan), dessutom även andras körningar, står högt på listan tillsammans med data overlay i video

Den kan lagra flera bilar och flera förare.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ett välkänt Rejsaansikte blev tillfrågad att ha allmänna åsikter om loggning i en "artikelannons" https://www.bilsport.se/artikel/sa-blir-du-snabbast-pa-motorbanan

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Garmin Catalyst - avancerad coachdator - filmfilmfilm...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (6241 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande