Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Banracingbilar
SÅLD: Abarth 500 Assetto Corse 2011, Vinnarbil i CAR Chall
2200 besök totalt
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Har börjat fundera på om jag är klar med racingen som förare efter 13 år och testar därför att lägga ut bilen till försäljning.
Fabriksbyggd tävlingsbil från Abarth i Italien, årsmodell 2011. Bilen togs fram som enhetsbil till ett Europeiskt mästerskap som kördes mellan 2011 och ca 2016 sedan ytterligare 2 år som Italienskt mästerskap. 2014 kom en uppgraderad variant av bilen som kallades 695. Klassen kördes också som mästerskapsserie i Sverige 2011 och 2012. Bilen är inte registrerad och har aldrig varit registrerad i något bilregister.
Bilen har gått i Svenska Alfa Romeo klubbens klubbracingserie, CAR Challenge. Sveriges billigaste racingserie som lockar 20-30 bilar varje race, alla italienska bilar välkomna. Normalt upplägg är endagsevenemang med 2 träningar, kval och 2 sprintrace (ca 15 minuters racetid per race). Serien körs normalt på Gelleråsen, Kinnekulle, Knutstorp och Rudskogen. Även Mantorp, Mittsverigebanan och Vålerbanan har använts. Bilen klassar in perfekt i klass 3. Har även gjort ett gästspel på Spa 2016 i Tysk-Nederländska Alfa Romeo cupen.
Jag har med denna bil vunnit klass 3 och totalen (flest poäng totalt av all deltagare oavsett klass) i CAR Challenge de senaste två åren. Nytt poängrekord för serien förra säsongen med 8 vinster och 2 andraplatser på 10 race. Jag har kört bilen i 4 säsonger och den har tagit sig i mål i alla race utom ett, punktering, alltså extremt pålitlig och driftsäker.

Lite tider om det är intressant:
Gelleråsen: 1:18,2
Mittsverigebanan: 1:11,2
Kinnekulle: 1:02,5
Knutstorp: 1:11,7

Motor: 4-cylindrig, 1,4 liter, 4 ventiler per cylinder, turbo. 190 hk på 102 oktan. Är körd på 98/99 oktan under min tid. Likadan motor som i gatbilarna men med egen styrbox/mjukvara från Abarth. Ny olja och oljefilter inför nästa säsong följer med.
Växellåda: 6-växlad manuell från Fiat Punto med racediff från fabrik. Växellåda genomgången och 4:ans växelgaffel (känd svaghet) uppgraderad vintern 2016/2017. Diffen helrenoverad vintern 2016/2017. Ny olja för nästa säsong följer med.
Bromsar: Standard 500 Abarth med belägg från Endless. Nya bromsskivor monterade fram, ej använda än. En uppsättning i princip nya belägg och en uppsättning som går att använda för träning ett tag till. Justerbar bromsbalans från kupén. Bakbromsarna slits i princip inte och fram räcker beläggen minst 2 säsonger. Nya hjullager vintern 2016/2017. Extra uppsättning nya hjullager följer med.
Däck/fälgar: 4 st original Abarth 500 AC OZ-racing, vita, med Kuhmo V70 K21/22 (Super soft/Soft) 205/40x17. Används vid regn. 4 st original Abarth 695 AC OZ-racing, vita, med Kuhmo V70 K61/91 (Medium/Hard) 205/40x17. Hard fram och medium bak. 4st fälgar, gråa no-name, med slitna Kuhmo V70 K91, 205x40-17. 2 utslitna och 2 som går att använda för träning och reserv. 1 par nya och oanvända Yokoham Advan A052, 205x45-17 för användning fram i torrt när nuvarande framdäck tar slut. 1 par nya Kuhmo V70 215x40-17, K91. Går att klassa in i klass 3 om man är tung förare eller monterar ballastvikter i bilen. Bakdäcken håller i en evighet och fram har det krävts 1 till 2 uppsättningar per säsong. 1 uppsättning äldre slicks och en uppsättning äldre skurna slicks/regndäck följer med.
Dörrarna är helt original med elhissarna kvar. Fönsternät finns.
Förarstol från Abarth 695 AC, årtal 2014. 6-punktsbälte årtal 2012. Passagerarstol original Abarth 500 AC, årtal 2011. 6-punktsbälte årtal 2010.
2 år gammalt lättviktsbatteri, Li-ion, från TopEnd Batteries med voltmeter i kupén. Regnljus finns monterat på bakre kofångare.
Bilen är helt original och alla plomberingar finns kvar. En buckla på höger dörr och framskärm är de enda synliga krigsskadorna. Bedömer de som lätta att fixa. En extra nedre spoiler/splitter fram följer med. Bilen väger ca 1020 kg som den står och har gått 7005 km, varav ca 2500 km i min ägo. Bilen är i min ägo körd på R-däck förutom vid besöket på Spa 2016 då slicks användes.
Transponder från AIMS, äldre utan abonnemangstvång, kan följa med.
Depåtält 3x3 m (24MX). Stabil ihopfällbar ram med lösa sidor kan följa med. Batteriladdare med snabbkoppling kan följa med.

120 000:-

Trailer finns att köpa till. Lindevagnen FC1500-395E årsmodell 2008. Totalvikt 1500 kg, tjänstevikt 460 kg. Den har helt tippbart flak med vinsch och ramper som förvaras under. Egenbyggt sidogaller medföljer så den kan med fördel användas för transport av annat tex. till återvinningsstationen. Mycket stabilt och lättkört på vägen. Bromsar servade på verkstad 2019. Nya sommardäck (C-däck) 2020. Dubbade vinterdäck och ett sommardäck på fälg som reserv följer med. Bytt till LED-ljus bak och 13-polig kontakt 2019. Besiktigad till 2021-01-31. Golvet, marinplyfa, ser lite sunkigt ut på ovansidan men är fortfarande fint i kärna och på undersida.

28 000:-

Paketpris 140 000:-

Trailer, transponder och övriga tillbehör säljs separat i efterhand om den nya ägaren inte önskar dessa.

In-car-film: https://www.youtube.com/watch?v=EYx5DW0wTyc
Fler filmer finns att hitta på min youtubekanal.

Kontakt via pm, jonasklakken(snabela)gmail.com eller på o73o6o3219




_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
695-fälgarna och 215-däcken sålda separat så jag justerar priset på bilen till 105 000 SEK.

Kan även skicka med godkänd presenning, brandsläckare och en låda Absol så får du ett i princip komplett "Börjarejsapaket". Följer också med ett grymt stabilt kamerafäste som monteras på buren.

Kan även tänka mig att sälja min kompletta förarutrustning inklusive HANS till ett bra pris i paket med bilen. Underställ, overall och handskar storlek large. Skor storlek 43. Hjälm storlek 63. Är 187 cm och väger 88 kg.

https://www.alfaromeo.org/var-verksamhet/car-challenge/ kan du läsa mer om Alfa Romeo klubbens racingserie Challenge. En serie med stor öppenhet, mycket trevlig stämning, schysst racing och alla hjälps åt i depån eftersom alla vill vinna på banan istället för på WO.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
SÄLJES Banracingbilar
SÅLD: Abarth 500 Assetto Corse 2011, Vinnarbil i CAR Chall
2200 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande