Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kort styrväxel till Porsche 944??
1477 besök totalt
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Nån som vet om det finns någon kortare styrväxel som passar på Porsche 944?

Jag har 3,6 varv idag och skulle vilja ha lite mindre. Vet inte riktigt vad som är lämpligt, kanske 2,5-2,7 varv??

Eller om det finns ca 10st 944 ägare som har samma problem så finns det ekonomi i att ta fram kugg som passar i befintligt hus.......

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



FSN skrev:
Nån som vet om det finns någon kortare styrväxel som passar på Porsche 944?

Jag har 3,6 varv idag och skulle vilja ha lite mindre. Vet inte riktigt vad som är lämpligt, kanske 2,5-2,7 varv??

Eller om det finns ca 10st 944 ägare som har samma problem så finns det ekonomi i att ta fram kugg som passar i befintligt hus.......


Tror att styrväxeln från 944 med styrservo är lite kortare än dom utan, så en sådan med bortplockad styrservo är kanske ett alt? Eller är det en sådan ni redan har?

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
FSN skrev:
Nån som vet om det finns någon kortare styrväxel som passar på Porsche 944?

Jag har 3,6 varv idag och skulle vilja ha lite mindre. Vet inte riktigt vad som är lämpligt, kanske 2,5-2,7 varv??

Eller om det finns ca 10st 944 ägare som har samma problem så finns det ekonomi i att ta fram kugg som passar i befintligt hus.......


Tror att styrväxeln från 944 med styrservo är lite kortare än dom utan, så en sådan med bortplockad styrservo är kanske ett alt? Eller är det en sådan ni redan har?


Är 3,1 varv på dom med servo. Vill ha lite mindre.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Vi kör med servo-styrväxeln fast utan pumpen, hålen är pluggade med gummiploppar. Det funkar bra på alla banor jag kört med bilen, kräver omtag bara i skarpa hårnålar. Mycket vassare växel än så kan nog bli riktigt jobbigt om banorna har många hårnålar.

Jag körde en massa på sturup igår och var mycket nära att få blåsor i händerna. En extrem bana iofs.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
borg skrev:
Vi kör med servo-styrväxeln fast utan pumpen, hålen är pluggade med gummiploppar. Det funkar bra på alla banor jag kört med bilen, kräver omtag bara i skarpa hårnålar. Mycket vassare växel än så kan nog bli riktigt jobbigt om banorna har många hårnålar.

Jag körde en massa på sturup igår och var mycket nära att få blåsor i händerna. En extrem bana iofs.


Kan du kolla om ni har 3,1 varv på Red Devil bilen? Tydligen så skall TurbOCup ha ännu vassare växel.

En grej till: Min koppling har ansökt om förtidspensinering. Har en 6-puckars liggande hemma men ingen bra lösning för navcentrum, bultarna till svänghjulet krockar ju.

Ni har tydligen löst det problemet??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



FSN skrev:
borg skrev:
Vi kör med servo-styrväxeln fast utan pumpen, hålen är pluggade med gummiploppar. Det funkar bra på alla banor jag kört med bilen, kräver omtag bara i skarpa hårnålar. Mycket vassare växel än så kan nog bli riktigt jobbigt om banorna har många hårnålar.

Jag körde en massa på sturup igår och var mycket nära att få blåsor i händerna. En extrem bana iofs.


Kan du kolla om ni har 3,1 varv på Red Devil bilen? Tydligen så skall TurbOCup ha ännu vassare växel.

En grej till: Min koppling har ansökt om förtidspensinering. Har en 6-puckars liggande hemma men ingen bra lösning för navcentrum, bultarna till svänghjulet krockar ju.

Ni har tydligen löst det problemet??


Jag kan kolla växeln nästa gång jag åker till garaget.

Lösningen är en specialgjord adapterplatta som gör att kopplingen går fritt från bultarna till svänghjulet. Vi köpte våra grejer från Dalhems, skulle passa 944a enligt de. Vilket det givetvis inte gjorde. Det var billigt med skapade en hel massa extraarbete. Om jag minns rätt så fick vi svarva till alltihopa när det var färdigihopsatt för att kapa bort de delar som tar i skruvarna.

Jag har inga bilder på hur det ser ut klart och monterat men jag hittade en halvfärdig adapterplatta i garaget så jag tog lite bilder på den. Det saknas hål för att nita fast lamell-armarna och navcentrat.
Motorn ska strax bytas ut thumbs down så jag kan passa på att ta lite bilder på den då. VLösningen funkar ok, det skakar ordentligt när man försöker slira på kopplingen. Men funkar bra för race, där finns det ju bara två lägen på kopplingen, inne och ute. Den har hållt alla bantimmar vi kört sedan bygget, kanske 30-40 timmar.

Jag rekomenderar absolut lättning av svänghjulet om du sätter i sinter. Uppväxlingen tvåan-trean kan bli jobbig annars, motorn tappar inte varv tillräckligt snabbt.

Christian som ligger bakom detaljen borde ha ritningar/skisser någonstans.


_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
borg skrev:
FSN skrev:
borg skrev:
Vi kör med servo-styrväxeln fast utan pumpen, hålen är pluggade med gummiploppar. Det funkar bra på alla banor jag kört med bilen, kräver omtag bara i skarpa hårnålar. Mycket vassare växel än så kan nog bli riktigt jobbigt om banorna har många hårnålar.

Jag körde en massa på sturup igår och var mycket nära att få blåsor i händerna. En extrem bana iofs.


Kan du kolla om ni har 3,1 varv på Red Devil bilen? Tydligen så skall TurbOCup ha ännu vassare växel.

En grej till: Min koppling har ansökt om förtidspensinering. Har en 6-puckars liggande hemma men ingen bra lösning för navcentrum, bultarna till svänghjulet krockar ju.

Ni har tydligen löst det problemet??


Jag kan kolla växeln nästa gång jag åker till garaget.

Lösningen är en specialgjord adapterplatta som gör att kopplingen går fritt från bultarna till svänghjulet. Vi köpte våra grejer från Dalhems, skulle passa 944a enligt de. Vilket det givetvis inte gjorde. Det var billigt med skapade en hel massa extraarbete. Om jag minns rätt så fick vi svarva till alltihopa när det var färdigihopsatt för att kapa bort de delar som tar i skruvarna.

Jag har inga bilder på hur det ser ut klart och monterat men jag hittade en halvfärdig adapterplatta i garaget så jag tog lite bilder på den. Det saknas hål för att nita fast lamell-armarna och navcentrat.
Motorn ska strax bytas ut thumbs down så jag kan passa på att ta lite bilder på den då. VLösningen funkar ok, det skakar ordentligt när man försöker slira på kopplingen. Men funkar bra för race, där finns det ju bara två lägen på kopplingen, inne och ute. Den har hållt alla bantimmar vi kört sedan bygget, kanske 30-40 timmar.

Jag rekomenderar absolut lättning av svänghjulet om du sätter i sinter. Uppväxlingen tvåan-trean kan bli jobbig annars, motorn tappar inte varv tillräckligt snabbt.

Christian som ligger bakom detaljen borde ha ritningar/skisser någonstans.



Har tittat på svänghjulet men tycker inte att det finns så värst mycket att lätta. Och hur går det med balansen i veven om man lättar svängjulet, skall inte hela paketet balanseras tillsammans efter det.

Varför är det så viktigt att motorn kommer ner snabbare i varv vid växling om man kör med sinterlamell? JAg trodde att det var starten som var lite knepig men körningen som vanligt ungefär???

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



FSN skrev:

Har tittat på svänghjulet men tycker inte att det finns så värst mycket att lätta. Och hur går det med balansen i veven om man lättar svängjulet, skall inte hela paketet balanseras tillsammans efter det.


Vi lämnade det till Tolli för lättning och det var något lättare när vi fick tillbaka det. Mer vet jag inte, jag litar på honom. Men det låter inte helt orimiligt att du har rätt.

FSN skrev:

Varför är det så viktigt att motorn kommer ner snabbare i varv vid växling om man kör med sinterlamell? Jag trodde att det var starten som var lite knepig men körningen som vanligt ungefär???


Starten har jag inga problem med alls. 4000rpm, släpp kopplingen och ge fullt så drar den iväg som attan.
Men om du inte matchar helt rätt vid uppväxling så tar bilen en enormt skutt framåt eftersom motorn har för högt varv. Synd om växellådan och drivknutarna. Sintern har ingen som helst barmhärtighet. Givetvis kan man vänta lite längre så att varvet blir rätt, går säkert att lära sig men är mycket frustrerande.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Äntligen! Efterlängtade bilder på vår adapterplatta för att få kopplingen att gå fritt från bultarna i svänghjulet.




_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Skruva banåkabil
Kort styrväxel till Porsche 944??
1477 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande