Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S240 2010
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14325 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Nu kan mekandet börja.
Det blev 170x45-reglar.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



De är inte lätta att jobba med
Men det ser bra ut. Du har den tvärgående balken bak där klossarna är som är det mesta av vikten. Finns puckar att montera innanför golvet så behöver du inte ta av golvet varje gång, men om man lyfter bilen så ofta har man kanske andra problem
Du har en bra krok på liften fram om du vill ha lite extra försäkring. Jag drog alltid en rem runt bärarmen fram och ned på liften. Speciellt om jag lyfte av mycket vikt fram som fälgar, bromsar m.m
Sen tror jag att de som faller av baklänges är lyft punkten vid dörrarnas bakkant för de längre bak är jobbigare att komma åt.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Du kan alltid ta bort bakhjulen men inte framhjulen för lite extra balans med.

Vad ska hända med bilen nu då?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Du kan alltid ta bort bakhjulen men inte framhjulen för lite extra balans med.
Vad ska hända med bilen nu då?

Mvh, Per

Lådan ska ur och få en ny synkring på 2:ans växel.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Nu är lådan äntligen ute. Skriver lite mer om det senare.


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Nu är lådan hos Japtuning för byte av 2ans synkring. Med lite tur behövs inte mer.
Under tiden är det mest skruva bort, inspektera, tvätta som gäller.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
M_H
Stockholm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 52



Vad har du för bredd på garaget och vad är det för lyft?

Har trångt själv, men vill gärna ha en lyft...

Snygg Exige btw! Sålde precis min Elise och är säker på att den kommer bli saknad:(

_________________
M@gn u sH u l t
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
M_H skrev:
Vad har du för bredd på garaget och vad är det för lyft?

Har trångt själv, men vill gärna ha en lyft...

Snygg Exige btw! Sålde precis min Elise och är säker på att den kommer bli saknad:(


Hej Magnus!
Garaget är ca 2,9 m brett och lyften är från anab.

http://anabint.se/Produkter_verkstad_Saxlyftar_TDY-P3010.html

Jag gillar inte att sälja prylar; har nästan alltid ångrat mig. Oftast gitarrer iofs.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Växellådan är klar hos Japtuning och ska snart hämtas hem; jag lär inte kunna sätta den på plats på ett bra tag p g a min knäledsfraktur, så under tiden tröstköper jag lite prylar istället.
Växellådan såg förresten väldigt fin ut enligt Japtuning - inte ens den bråkande synkringen var särskilt dålig, men byttes förstås.
Idag beställde jag efter mycket vånda ett nytt grenrör + katalysator från Komo-tec.
Det är till skillnad från det Weapon R 4-2-1 jag har nu konstruerat för en kompressormatad motor.
Om någon med Elise S2 är intresserad av mitt Weapon R så är det bara att skriva en rad.
Häromdagen köpte jag även en kabel för att kunna använda min AIM Solo 2 datalogger även i Lotusen; kan ju vara kul att få lite mer bildata än i miatan där jag bara får RPM.


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
I garaget är det mest odling...
Jag själv gör framsteg; 10 veckor efter operation kan jag gå korta sträckor utan kryckor, och jag kan cykla på trainern, men... mekande är långt borta.
Satte på underhållsladdaren idag; det är väl ungefär vad jag klarar.




_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Dennis Kullman skrev:
I garaget är det mest odling...
Jag själv gör framsteg; 10 veckor efter operation kan jag gå korta sträckor utan kryckor, och jag kan cykla på trainern, men... mekande är långt borta.
Satte på underhållsladdaren idag; det är väl ungefär vad jag klarar.


Härligt med små framsteg, delarna ser väldigt blanka och fina ut
Hoppas du kryar på dig fort nog att komma och kriga med oss i år.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



Skruvar Japtuning med lådorna själva?

Bertil Carlsson hade ett par såna lådor inne nyligen.
Kanske var ett förmedlat jobb? 😉

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
Skruvar Japtuning med lådorna själva?

Bertil Carlsson hade ett par såna lådor inne nyligen.
Kanske var ett förmedlat jobb? 😉


Jag tror att du har rätt...
Det blev lite underligt när jag hämtade lådan så jag fick aldrig frågat om detaljer.
Jag tror att jag ska ringa Bertil.
Jag som aldrig förr sett en synkring i verkligheten blev väldigt förvånad när jag med lådan fick den gamla och tycker att den ser helt ny ut. Har jag tänkt fel? Innan jag köpte bilen lämnade Jocke in den för att få undersökt varför det inte gick att växla ner från 3an till 2an utan skrap (om man inte dubbeltrampade / väntade). De testade först med oljebyte och den gamla oljan glittrade då av mässing. Oljebytet hjälpte inte och jag köpte bilen övertygad att synkringen var boven, så det blev byte, men nu blir jag lite fundersam...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Dennis Kullman skrev:
I garaget är det mest odling...
Jag själv gör framsteg; 10 veckor efter operation kan jag gå korta sträckor utan kryckor, och jag kan cykla på trainern, men... mekande är långt borta.
Satte på underhållsladdaren idag; det är väl ungefär vad jag klarar.


Härligt med små framsteg, delarna ser väldigt blanka och fina ut
Hoppas du kryar på dig fort nog att komma och kriga med oss i år.


Tack Pontus!
Än så länge har jag inte vågat provtrampa på någon kopplingspedal (tur att bruksbilen har automatlåda).
När benet håller för det och kan böjas nog för att jag ska komma in i bilen ska jag nog kunna köra. :-)
Miatan behöver bara få generatorn på plats och det ska jag nog kunna fixa själv om en tid. Lite värre med Lotusen...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Även om det är små steg så blir man glad att se att det går framåt för dig thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Även om det är små steg så blir man glad att se att det går framåt för dig thumbs up

Tack Edvin!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Nu har jag pratat med Bertil som mycket riktigt bytte synkringen. Han var förvånad över att lådan var så fin men när jag berättade att den bara gått 1200 mil fick ju det sin förklaring. Men så var det ju det där med att synkringen ser ut som ny... Bertil sa att om han öppnat lådan av annan anledning så hade han inte bytt synkringen baserat på hur den såg ut. Mässingsglittret i oljan som tömdes ut innan jag köpte bilen tyckte han inte behövde indikera något större slitage. Nåja, lådan blir ju inte sämre av att Bertil går igenom den och byter en pryl som kanske inte behövde bytas. Nu kan det ju vara så att nedväxlingarna från 3an till 2an faktiskt kommer att fungera när lådan kommer på plats, men om det är något mer jag kan göra för att känna mig säkrare på det så är det ju läge nu...
Bertil funderade på kopplingen men sa i samma mening att det ju då borde märkts på någon annan växel också...
Vajrarna?
Spakstället?
Slavcylinder?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Lite sned gaffel kan nog påverka det med.
Det jobbigaste är om det bara är frågan om att plocka isär och sätta ihop som gjort det tillräckligt annorlunda så symptomet försvinner.

Det jobbiga är ju om du inte kan sluta leta efter om felet är fixat eller inte

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Lite sned gaffel kan nog påverka det med.
Det jobbigaste är om det bara är frågan om att plocka isär och sätta ihop som gjort det tillräckligt annorlunda så symptomet försvinner.

Det jobbiga är ju om du inte kan sluta leta efter om felet är fixat eller inte

Japp - och om jag byter en massa mer i förebyggande syfte (efter 1200 mil...) kan följande hända:
1) allt funkar perfekt - och jag har ingen aning om varför (OK, men irriterande)
2) problemet kvarstår - och jag har slängt (ännu mer) pengar i sjön (inte OK och ännu mer irriterande).

Exempel: Jag har köpt ett fidanza svänghjul för att få motorn att vara lite mindre sävlig (främst vid "blipp" vid nedväxling), men hade inte tänkt byta koppling eller ens urtrampningslager (1200 mil...), eller?

Växelvajrar och annat "utanför" lådan är det ju ingen större finess med att byta nu; nog för att det är trångt, men det värsta är nog ändå att ansluta dem till lådan när den sitter på plats.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Någon som ser något konstigt?



_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Ditt urtrampningslager verkar gå tungt?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S240 2010
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14325 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande