Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Exige S240 2010 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (14336 totalt) |
Jag reagerade också på slitaget på tryckplattans "fingrar" efter bara 1200 mil (iofs 10 år...). Lagret självt (obelastat då förstås) känns - om jag nu minns rätt - "normalt". Lagret kostar ju bara någon hundring så det verkar väl dumsnålt att inte byta; kanske lika bra att byta rubbet? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Nope, japanerna förstod inte det kravet. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
På Oplarna är det nästan lag på att du byter slavcylinder och hela rubbet när du har ned kopplingen. Men då är det ju en F23-låda från GM vi pratar om och inte en kvalitetsgrej från Japan. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||||
Det blir byte trots att det är kvalitetsgrejer från Japan. Slavcylindern sitter som tur är utanför lådan så den byter man "lätt" (trångt...) även senare om det inte blir nu. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Nu är jag såpass "hel" att jag kan börja meka lite med målet att ha bilen klar till semestern.
Det går nog att göra på en dag om man är frisk och taggad, men jag tar det väldigt lugnt... Johan Hwasser var inom med mitt "nya" svänghjul igår på sin väg upp till timeattack på Kinnekulle, så nu har jag nog alla delar. Svänghjulet (fidanza) väger 3,6 kg (original väger 6 kg, vilket även det ju är rätt lite). _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Fint, vill veta hur du upplever detta sen? :-) Jag funderar på att byta mitt till ett lättare med mest för att spara vikt därbak. Och mitt väger redan 4.7-4.9 Så kanske inte värt det?! Lycka till. , Per _________________ Per Axblom |
||||||
Jag hade ju inte bytt om inte lådan ändå skulle av... Jäkla massa jobb för ett kilo (i ditt fall) Men... ett steg på vägen för att få Lotusen lika bra som miatan. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Jag tänkte passa på att sätta i diffbroms till hösten samtidigt i så fall. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||
Ah, ja då har du ju ett fint tillfälle. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Jag har nog tagit mig vatten över huvudet... växellådan ligger på golvet igen efter försök med domkraft och motorkran.
Det som behövs är nog fler händer och mer muskler. Frågan är bara hur de ska få plats? Tyvärr står ju en klump till domkraft och håller upp motorn, och sen är saxlyften också ivägen. Nåja, idag kom iaf lite vätskor. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Hmm.. nu ska vi se vad minnet säger mig. Har bytt låda själv på Rover-spec ett ordentligt antal gånger, och Toyota-lådan har jag bytt iaf en. För ena varianten vill jag minnas att tricket var att vrida lådan 90 grader innan man lyfte upp den, och sen vrida upp den runt ingående axel väl på plats. Men det borde nog varit Rover-lådan...
Iaf, jag har alltid använt mig av två (lite större) domkrafter - en under motorn som jag styr vinkeln på paketet med, och så en som jag håller upp lådan med. Själv är bäste skyddsombud! Motorlyft gillar jag inte - svårt med access pga clamen, och sen stödben in under bilen som bara är ivägen. _________________ Ragnar Burenius |
||||||
Tack Ragnar! Håller med om motorlyft... Tyvärr är även saxlyften ivägen och den kan jag ju inte flytta på. Lådan måste absolut vridas för att gå fri från subframen. Jag får samla energi till ett nytt försök imorgon. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Domkraft, träklossar, ren förtvivlan.
Har gjort det två gången och andra gången var det mycket svårare..... Behövde dock inte vrida något på Opellådan. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||||
Håller takstolarna för en litet kedjespel som lyfthjälp?
Kräver rätt placering, men det blir inga motorlyftsben ivägen. En A-ställning kan ju göra det flyttbart (gammal gungställning, typ). |
||||||
Tanken har slagit mig, men för att det inte ska vara för lätt har domkraft nr 2 dessutom tappat sin returfjäder vilket kräver polygrip för att manuellt dra tillbaks kolven efter varje lyft... och låsringen som krävs för att fixa den har jag förstås inte fixat inför detta jobbet. Beställde igår kväll, men ska nog försöka jaga rätt på en i stan idag. Sen återstår att lista ut hur jag och domkraften båda ska få plats under bilen. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Jag kommer hela tiden tillbaks till den tanken (takstolarna), men kan faktiskt inte svara; lite läskigt när bilen redan är på plats... men... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
https://www.byggmax.se/gungbeslag-ja Det står nåt om "barnsliga själar", så det kan väl inte vara fel |
||||||
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Exige S240 2010 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (14336 totalt) |