Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S240 2010
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (14336 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



När jag beställde takstolar från nässjötakstols fabrik så frågade jag vilken överkapasitetdom hade typ om man kunde lägga något på ett ev loft i takstolarna....nä bara 4 % .. extra beräknat ..så inget loft för grejer eller lyft.. iofs har jag ett loft vid sidan om som skall tåla 350kg/m2.. men ville bara veta.. jag har iofs några glasfiber formar liggande där endå, men det är småvikter...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Michael Th skrev:
När jag beställde takstolar från nässjötakstols fabrik så frågade jag vilken överkapasitetdom hade typ om man kunde lägga något på ett ev loft i takstolarna....nä bara 4 % .. extra beräknat ..så inget loft för grejer eller lyft.. iofs har jag ett loft vid sidan om som skall tåla 350kg/m2.. men ville bara veta.. jag har iofs några glasfiber formar liggande där endå, men det är småvikter...

Jag har helt aningslöst lagt spånt på takstolarna och fyllt garagevinden med allt som inte får plats i garaget + att jag hängt dit ett innertak med gles och takgips... än så länge har det inte rasat...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
kanske ett par såna här...



och 4 st såna här...



och några reglar (45 x 70)?

Nästan gratis (Biltema)... och lådan väger ju iaf under 50 kg...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
stämningsbilder... nåja...




_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 432



Ja brukar allltid ta bort bak clam:n när jag meckar med motor och låda.
Sist jag hade ur motor och låda så tog jag också bort subframe vilket gjorde att man kom åt mycket bättre. Den sitter bara fast med 4 bultar.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
JBT skrev:
Ja brukar allltid ta bort bak clam:n när jag meckar med motor och låda.
Sist jag hade ur motor och låda så tog jag också bort subframe vilket gjorde att man kom åt mycket bättre. Den sitter bara fast med 4 bultar.

Nästa gång åker iaf clamen av.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Om det kommer funka vet jag inte, men den får plats och kan demonteras.
Mina 70 kg håller den lätt för (45x70)

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Dennis Kullman skrev:
Om det kommer funka vet jag inte, men den får plats och kan demonteras.
Mina 70 kg håller den lätt för (45x70)
[img]https://rejsa.nu/im/user/726/2021-06-22-21-48-24_img_20210622_213222.jpg[/img ]
thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
JBT skrev:
Ja brukar allltid ta bort bak clam:n när jag meckar med motor och låda.
Sist jag hade ur motor och låda så tog jag också bort subframe vilket gjorde att man kom åt mycket bättre. Den sitter bara fast med 4 bultar.

Har du kvar bilen? Länge sedan tråden uppdaterades...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Hur svårt ska det behöva vara att hantera en växellåda?? Spenderade själv ett antal timmar att grubbla hur att lyfta i min utan att riskera dö på kuppen . Ivf bra jobbat Dennis thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Hur svårt ska det behöva vara att hantera en växellåda?? Spenderade själv ett antal timmar att grubbla hur att lyfta i min utan att riskera dö på kuppen . Ivf bra jobbat Dennis thumbs up

Tack Edvin!
Jag ska aldrig mer klaga över växellådsbyte på miatan!
Idag kom iaf växellådan dit till slut - efter mycket jobb.




_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962



Snyggt! thumbs up

Inser att jag har en låda att renovera... sköt en växel i min gamla, och saknar dess diffbroms i min nuvarande ersättare. Så vilket år som helst kommer jag också ligga där och stånka...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Ragnar skrev:
Snyggt! thumbs up

Inser att jag har en låda att renovera... sköt en växel i min gamla, och saknar dess diffbroms i min nuvarande ersättare. Så vilket år som helst kommer jag också ligga där och stånka...

Tack Ragnar, och lycka till med det kommande jobbet.
Nu ska jag ut och ge mig på det bakre motor- (växellåds-)fästet som inte ville "lina upp" igår kväll.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Har glömt uppdatera här så jag hoppar direkt till fredagens körning tillika banpremiär för Lotusen och mig. GRC arrangerade och allt flöt (bokstavligt talat) på bra. Premiär i regn var väl inte optimalt men det gick bra. Mer om intryck senare. Här kommer iaf en bild.


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Ooohh spännande!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



Dennis Kullman skrev:
Har glömt uppdatera här så jag hoppar direkt till fredagens körning tillika banpremiär för Lotusen och mig. GRC arrangerade och allt flöt (bokstavligt talat) på bra. Premiär i regn var väl inte optimalt men det gick bra. Mer om intryck senare. Här kommer iaf en bild.



på denna bild är det ändå rätt så tort, tyckte det var mest ubåts racing hela dagen

_________________
henrik nielsen
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Skit snygg är den.
Har du diffbroms på den?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Skit snygg är den.
Har du diffbroms på den?

Mvh, Per

Tack Per!
Ursäkta att jag missat att svara.
Bilen har diffbroms.

Mvh
Dennis

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Kom på att jag lovat skriva om intrycken från Knutstorp (det har inte blivit någon mer bankörning med Lotusen sedan dess; MSCC KM4 blev det, men med miatan).
Utan någon som helst setup och med gamla R-däck kunde det förstås gå lite hursomhelst, men det gick ganska bra, tycker jag.
I ösregnet understyrde det brutalt; det var knappt att jag kom runt i "idioten", men så fort det torkade upp lite fick framhjulen bra tag i banan och bilen blev väldigt lättkörd.
Bromsarna från AP tog VÄLDIGT bra! Med originalstol och 3-punktsbälte blev det en intressant upplevelse - inte minst ner i lito...
Ut på rakan vågade jag inte gå på gas förrän bil och ratt pekade rakt fram (med miatan är det ju fullt ös redan över bäcken) och då sköt det på rejält. Lika försiktig var jag i slutet av rakan; bromsade redan vid 100 m (182 km/h) och som om jag inte haft ABS (miatan har ju inte det...).
Växellådan skötte sig exemplariskt, men ett underligt fenomen visade sig med kopplingen... den är ju ny och lite hårdare än original, men vid fullgasväxling på rakan släppte den kort innan den hämtade sig igen; först trodde jag att jag inte lyft av foten ordentligt men så var det inte...
Efter bankörningen har jag lyckats stressa fram samma beteende några ggr och jag vet faktiskt inte var felet ligger.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Lotusen står under dubbla täcken för att skydda den från en rostig miata.
Renoveringen av den miatan gör att det inte blir något mekat med Lotusen i vinter.
Till våren ska den nya stolen in och riktiga infästningar fixas för 6-punktsbältet.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Idag får bilen nya oljeslangar (recall).
Den enkla lösningen på mitt problem med att kopplingen inte orkar koppla vid fullgasväxling funkade inte; den fabriksmonterade returstrypningen som kan tas bort är redan borta, så det är väl lik förbaskat jag som klantat mig vid monteringen av den nya kopplingen... fattar bara inte hur?


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S240 2010
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (14336 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande