Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Multiplex, mux switch till sprut
2 besök senaste veckan (501 totalt)
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Jag är i behov av att använda mig av fler analoga ingångar än vad sprutet erbjuder och såg att det går att koppla in 3 switchar till en ingång enligt schemat nedan. Sprutet är ett ECU Master.



Det jag vill uppnå är att få in blinkersblink, helljus och halvljus signal in i sprutet för att sedan visa det på en dash via bluetooth

Min tanke är att få 3st 12v signaler som sedan ska konverteras till switchar för att passa enligt schemat. Min tanke är att ha:

3st 12v ingångar
1st +5v
1st jord för 12v
1st sensorjord
1st analog utgång för analog in i sprutet.

Till att börja med, tänker jag rätt? Är det genomförbart?
Jag skulle vilja bygga ett kretskort. Bör jag använda mig av reläer? Vilken typ? Kan jag använda transistorer eller kanske en Arduino?

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jo klart det borde vara fullt genomförbart, men jag får lite ont i huvudet att försöka se framför mig hur det ska göras och faktiskt fungera., finns väll can/bus modul färdig med extra kanaler, som ju gör ungefär det du tänker, bara köpa??

Finns de funktionerna du vill visa på dasch i programvaran??
Jag vill minnas att det var aningens begränsat

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
knotan skrev:
Jo klart det borde vara fullt genomförbart, men jag får lite ont i huvudet att försöka se framför mig hur det ska göras och faktiskt fungera., finns väll can/bus modul färdig med extra kanaler, som ju gör ungefär det du tänker, bara köpa??

Finns de funktionerna du vill visa på dasch i programvaran??
Jag vill minnas att det var aningens begränsat


Tanken är att köra http://realdash.net/index.php som mjukvara och då finns det möjlighet vad jag kan se, måste bara få in det i sprutet så jag kan skicka signalen vidare via bluetooth.

Där sa du nog något, det finns CAN switch board. Så länge jag kan mata en ingång med 12v från blinkrelä eller helljuslampan rakt in så är det klockrent. Då får jag 2 extra analoga ingångar också.

Ska undersöka saken närmre, tack för tipset!

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Extention porten är redan upptagen av bluetooth-adaptern så kan inte installera can switch modulen tyvärr.
Men jag har inte kollat med dem om man kan köra dubbelt på något vis.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Rent praktiskt borde det gå att få till med motstånd direkt från 12v ned till alla tre signaler direkt in på en ensam analog ingång.
Om det sedan blir tillräckligt stabilt för att emu ska kunna skilja på vad som är vad, och att det finns stöd för det i emu. Är upp till att prova. Hur mycket tid är man villig att lägga på det,? iofs är det ju inte värre än att din dash eventuellt visar fel ibland, men det smälter inte motorn som om det vore motorsignaler.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
knotan skrev:
Rent praktiskt borde det gå att få till med motstånd direkt från 12v ned till alla tre signaler direkt in på en ensam analog ingång.
Om det sedan blir tillräckligt stabilt för att emu ska kunna skilja på vad som är vad, och att det finns stöd för det i emu. Är upp till att prova. Hur mycket tid är man villig att lägga på det,? iofs är det ju inte värre än att din dash eventuellt visar fel ibland, men det smälter inte motorn som om det vore motorsignaler.


Jag hade den diskussionen med min lillebror också, men iom att den mäter mellan +5v från sprutet till sensorjord så är jag rädd att det kan bli fel om sprutet letar efter ett givet motstånd/spänning iom att de gärna ville ha en tolerans på 1% på motstånden.

Jag tänkte såhär, att man använder någon typ av relä, av denna typ:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/svagstrom/r . . . .

och göra något som nedan som kopplingsschema, fast med 3 reläer då, men jag har bara ritat på nederna switchen. Tanken är väl att man kan fixa någon typ av kretskort eller liknande med ingångar och utgångar så man inte behöver fundera så mycket när man väl ska koppla in eller byta funktioner.




Lillebror började snacka om transistorer men där kan jag nog inte diskutera så mycket mer än att jag inte riktigt tror på det då jag inbillar mig att man bör använda 5v och iom att man använder två olika kretsar.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja det kan bli knasigt exakt som du säger att koppla 12v direkt mot analoga ingången,
Och ja det bör fungera med sådana "mini-reläer"

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Skruva banåkabil
Multiplex, mux switch till sprut
2 besök senaste veckan (501 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande