Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar SÅLD! BMW M3 E30 -90 2,5L "Clubsport" 250whp/wnm | 3780 besök totalt |
SÅLD
Tjenare, Jag lägger ut en intressekoll där jag är öppen för förslag på byten (pengar uppåt, nedåt, eller rakt) eller rena pengar som jag föredrar helst. Året har varit turbulent runt min bilförsäljning till största del pga. dessa roliga Covid-tider. Bilen "såldes" först redan under våren till Norge där allt var klart förutom den lilla detaljen att norska gränsen inte öppnades.. Efter ett par månader avslutade vi affären och jag började återställa bilen mot "Clubsport" med inredning, från tidigare rensat med bur. Blev en hel del fix med över 40k utlägg och 150-200h i garaget under sommaren för att sedan prova bilförmedling. Då de inte lyckades sälja bilen provar jag lägga ut intressekoll här innan vintervila. PPF utförde en del timmar på bilen i somras och har bra koll på den. Kan vara tryggt att veta. Bilen är alltså en Bmw M3 E30 1990 (org. 215hk motorn, ca 1500ex tillverkade mot föregående årsmodeller med 195hk motorn om över 15.000 tillverkade) Snabba fakta: Motor: Ordentligt preppad S14 med 2,5L. Botten/topp/insug/avgas/styrsystem är ordninggjort och utbytt. Lämnar 250whp @ ~7398rpm och 250wnm @ ~6505rpm på PPFs rullar. Omräknat till 271hp i motorn på deras rullar. Varvstopp på 8000rpm. Har kört ifrån bra mycket mer effektfulla bilar på mantorps långraka efter mapp så misstänker att detta är snarare underdrivna siffror än överdrivna. (För lätt jämförelse: På samma rullar lämnar M3 3.0 286hk (e36/s50) strax över 200whp..) Chassi/drivlina: Stötdämpare, bussningar, upphängningar, bromsar etc. är utbytt och Riktigt välbyggt. Grym känsla & väghållning. Utseende: Karossen är okapad, men estetiska delar är utbytta till att skapa "rätt look" genom åren. Skärmar, front, vinge, inredning etc. Motorn är helt nyrenoverad av föregående ägare och har inte gått mycket alls. Jag har kört 400 mil varav 2st trackdays i min ägo sedan sommaren 2019. Jag körde en trackday med Gran Turismo på mantorp i somras i exakt nuvarande utförande för att testa allting. Det blev varvtider på 1:32:xx - 1:33:xx. Detta på 205/30 -17 Kumho V70 med lite för aggresivt ställda hjulvinklar. Detaljspecs: Generellt: Diamantsvart (omlackad 2009) Elhissar Taklucka Importerad från Tyskland -99 Strax över 20.000 mil på pappret. Motorn byggd ca 2008-2009 (finns en lång tråd på forumet här från första ägaren) och totalrenoverad av förra ägaren 2017-2018. Har sedan inte gått många mil som sagt. Motor: 250whp @ 7398rpm 250wnm @ 6505rpm Varvstopp: 8000rpm 2,5L block (2,3 uppborrat till 2,5 dimensioner) Sport evo 2,5L vevaxel Wössner kolvar H-profil stakar Acl racelager Köhler 300g kamaxlar Hårdare ventilfjädrar Portad topp (org -90 215hp topp ursprungligen) Äkta kolfiber race insugsplenum från en -87 grupp-a racebil. Köhler grenrör Köhler DTM spec avgasrör med racekatalysatorer 48mm separata spjällhus Större bafflat oljetråg med Köhler baffelplåtar Polyuretan motorfästen Bränsle/tändning: Maxxecu Street ECU Vag spolar 465cc spridare AEM 400LPH bränslepump Drivlina: Org Getrag M3 E30 Dogleg Grupp-A svänghjul Sachs motorsport tryckplatta 6p sinterkoppling 188 diff med 3,73 utväxling och 40% (mobimec) Z3M difflock med kylflänsar Väghålling/bromsar: Stoptech 4kolvsok fram 330mm PFC skivor och PFC belägg PFC belägg bak Stålomspunna bromsslangar Millway coilovers fram Äkta DTM coilovers bak tillsammans med uniballs i övre och undre Millway DTM justerbart kit för bakaxel Millway bussningar fram & bak Verrera justerbart stabiliseringsstag fram & bak 17x8 et15 vita Compomotive 205/30 Kumho V700 (205/30) Interiör/exteriör: Recaro kevlarstolar - 3kg styck DTM replica kolfiberspeglar Sport evo replica vinge bak med kolfiberläpp Äkta sport evo framskärmar Äkta evo2 splitter Svarta hella black kopior (org finns kvar), svarta blinkers Startec svarta lysen bak Länk till gammal tråd om bilen: https://rejsa.nu//forum/viewtopic.php?t=8573&postdays=0&postorder=asc&start=0 Länk till min google drive för fler bilder. (Både från mig och motorrenoveringen från föregående ägare) https://drive.google.com/drive/folders/1pN3uyDCF8Jxy6LkkkpsC8b_GuOxhrXva?usp=sharing Med vänlig hälsning Timmy _________________ Timmy Fredriksson |
||
Absolut! Så klart hade man helt tappat bort tråden.. Men efter lite detektivarbete så =) https://rejsa.nu//forum/viewtopic.php?t=8573&postdays=0&postorder=asc&start=0 Här är en länk till min drive för både mina uppdateringar men även från motorrenoveringen från tidigare ägare: https://drive.google.com/drive/folders/1pN3uyDCF8Jxy6LkkkpsC8b_GuOxhrXva?usp=sharing _________________ Timmy Fredriksson |
||
Ja den är lite hård/stum i väghållningen och stolar för att vara "bekväm" att glida runt i. Mycket av den känslan kan nog förändras mycket bara genom stolarna dock. Annars är man ju ruggigt cool när man glider med den Och ja, den är riktigt potent. Tyckte jag såg den på annons. Fin bil! _________________ Timmy Fredriksson |
||
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar SÅLD! BMW M3 E30 -90 2,5L "Clubsport" 250whp/wnm | 3780 besök totalt |