Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
"Brummande" EBC skivor med Grenstuff belägg.
1 besök senaste veckan (1196 totalt)
thordan

Här sen Jun 2004
Inlägg: 106


Trådstartare
Monterade EBC skivor för ca ett år sedan. Använde då originalbeläggen en tid. Inga speciella missljud eller liknande uppkom då.
Nyligen monterade jag Greenstuffbelägg till dessa skivor. Då uppkom ett brummande ljud vid hårda inbromsningar.
Vad kan detta bero på?

_________________
Thord Bengtsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



Det brukar vara standard med ett brummande ljud när man bromsar hårt med slitsade skivor - frågan är väl varför du inte hörde det med originalbeläggen? Du kanske inte bromsade lika hårt med originalbeläggen eller brukade köra med musik på hög volym...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
thordan

Här sen Jun 2004
Inlägg: 106


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Det brukar vara standard med ett brummande ljud när man bromsar hårt med slitsade skivor - frågan är väl varför du inte hörde det med originalbeläggen? Du kanske inte bromsade lika hårt med originalbeläggen eller brukade köra med musik på hög volym...


Jodå, det blev en hårda inbromsningar med originalbeläggen , men inget sådant ljud då. Men misstänkt att det kunde vara slitsningen det skulle bero på men konstigt då att att inte originalbeläggen lät så.
Men då kanske det inte är nått man ska bry sig i så mycket då om flera har samma ljud vid hårda inbromsningar med slitsade skivor...

_________________
Thord Bengtsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hmm...varför köra med Greenstuff om du tänker bromsa hårt?

Annars är det så att det tar en stund innan nya heplatta belägg slipar in sig till samma form som skivan har. Med andra ord så kommer det att bildas "hotspots" tills dom har körts in, vilket leder till brummande ljud.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
thordan

Här sen Jun 2004
Inlägg: 106


Trådstartare
beepbeep skrev:
Hmm...varför köra med Greenstuff om du tänker bromsa hårt?

Annars är det så att det tar en stund innan nya heplatta belägg slipar in sig till samma form som skivan har. Med andra ord så kommer det att bildas "hotspots" tills dom har körts in, vilket leder till brummande ljud.


Ja, jag har ju läst lite om "greeshit" beläggen här på forumet Men bättre än origonalbelägg från Mekonomen ska d väl va iaf.
Tycker jag har kört in beläggen ett tag nu men ganska mycket bromsande. Har nog blivit en 2-300 mil totalt...
Men jag får väl ut o nöta lite mer bälägg tills det försvinner då...

_________________
Thord Bengtsson
Citera
Skruva banåkabil
"Brummande" EBC skivor med Grenstuff belägg.
1 besök senaste veckan (1196 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande