Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Opel Kadett C Caravan
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4109 totalt)
T033E
Bor 331 73
Här sen Sep 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Torn bak har jag för ståendes dämpare, men fram känns lite "Old school" idag finns de la ett större å bättre utbud på både dämpare å fjädrar så den ombyggnaden fram känns inte nödvändig

_________________
Tobias Lundström
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



T033E skrev:
Torn bak har jag för ståendes dämpare, men fram känns lite "Old school" idag finns de la ett större å bättre utbud på både dämpare å fjädrar så den ombyggnaden fram känns inte nödvändig


Old school ? Merparten av förstärkningsplåtarna i Epytec- satsen fanns ju också redan på sjuttiotalet och kombinerades med dubbleringen av tornen. Eller tänker du bygga om mer radikalt med coilovers ? Å andra sidan om man håller sig utanför rallystigarna så kanske förstärkningen av tornen inte är så nödvändig, de är ju mest till för att hålla dämparna på plats, bärarmarna är ju lagrade i framvagnsbalken.

_________________
Kai Anttila
Citera
T033E
Bor 331 73
Här sen Sep 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Jaa några rallyskogar blir de då inte, här blir de asfalt
På sin höjd grusväg med fikakorg
Bilen ska bara bli en rolig sommarbil med bättre köregenskaper å en kraftigare motor

_________________
Tobias Lundström
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Originaltornen är bara dit punktade, I kombination med ett extra torn för att få mer plåt som håller emot hel eller söm svetsade man också båda tornplåtarna. Det är inte den kralligaste lösningen original, även om det finns dom som gatkör med coilovers istället för stötdämparen och orörda torn

Med tanke på motorn, och att du säger att det är gatkörning som är tanken, borde originaltornen fungera så länge du inte har mer än stötdämparen där. Sen är det ju enkelt att lägga på lite mer svets för sinnesron

Coilovers fram kräver förstärkning och att man tänker till om man vill ha bra funktion på det och ifall man vill kunna lita på att det håller. Bak är enklare Men det finns ju gott om sänksatser också om man inte vill köra justerbar höjd (+ att det går bygga in justerhylsor för fjädringen och ha dämparen separat, den lösningen var den första av totalt tre jag gav mig på med min bil)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
T033E
Bor 331 73
Här sen Sep 2020
Inlägg: 20


Trådstartare



_________________
Tobias Lundström
Citera
T033E
Bor 331 73
Här sen Sep 2020
Inlägg: 20


Trådstartare



_________________
Tobias Lundström
Citera
T033E
Bor 331 73
Här sen Sep 2020
Inlägg: 20


Trådstartare





_________________
Tobias Lundström
Citera
Andra projekttrådar
Opel Kadett C Caravan
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4109 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande