Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 35, 36, 37   >>
13 besök idag (97338 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
DahlbergR skrev:
På min 996a (1400kg) åker jag Bridgestone Potenza Sport. Jag går ut på kalla däck på lite under original rekommenderat tryck. När dem sedan är varma sänker jag till 2.0 i fram ca, och 2,2 i bak.

Trycket ligger sedan där i den regionen. Sen om yttertempen blir varmare under dagen så får jag sänka lite till. Men trycket skenar aldrig under passet tycker jag. Men ytan blir ju väldigt varm så blir halt ändå.

Jag har PB på 1:01,2 på kinnekulle. Kör oftast endast två varv i rad på full attack och sedan ett avkylningsvar.
Har kört en 1:01,8 tid 10 minuter in i passet efter några varv i hyfsat tempo (1:02 tider) blandat med avkylningsvarv.

Tittar du på tider från Club-klassen i TimeattackNu så ser du samma mönster. 1-2 snabba varv, sedan ett eller ett par långsamma, och fullt ös igen.

Det är svårt med gatdäcken att hålla jämna tider varv efter varv på full attack.

Mycket bra info! Tack! thumbs up
Men du kör (precis som Klingan) med betydligt lägre tryck än jag provat med hittills. Jag har inte velat gå lägre för att hålla slitaget på själva slitytan av däcket. Lite mer camber skulle såklart hjälpa däckssidorna vid lägre tryck också. Nu är det enligt originalspec, dvs -0,5 grader.

Jag behöver nog anpassa min körning precis som du skriver genom att lägga in ett par avkylningsvarv mellan attackvarven.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Johan Samson skrev:
MaZ skrev:
Borde inte ballongspår bara ge dig ännu mer steady state understeer? Djup bromsning mot apex för att ge tryck på framhjulen och sen gas ut ur kurvan för att ge lite överstyrning?
Har du diffbroms förresten? (Sa han med ett litet leende )

Jo, det kan vara så. Jag tog ju de spår jag tog för att det kändes bäst och mest naturligt när jag körde. Reflektionen kom snarare efteråt när jag kollade på klippen från dagen.
Diffbroms, japp det sitter en där.



Gris.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1963



Är det fortfarande lika lite körning på BMWs träffar?

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
Det var flera år sedan jag körde med BMW CS sist så jag kan inte riktigt jämföra.
Denna gången var det samarrangerat med GTI-klubben och två grupper (vanlig SBF-licens respektive PR/"prova på"-licens) som turades om i 20 minuterspass från 9:30 till 16:00.
Ingen BMW Cup eller familjekörning utan bara dessa två grupper, så det blev allt mycket körning. thumbs up


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1963



Johan Samson skrev:
Det var flera år sedan jag körde med BMW CS sist så jag kan inte riktigt jämföra.
Denna gången var det samarrangerat med GTI-klubben och två grupper (vanlig SBF-licens respektive PR/"prova på"-licens) som turades om i 20 minuterspass från 9:30 till 16:00.
Ingen BMW Cup eller familjekörning utan bara dessa två grupper, så det blev allt mycket körning. thumbs up



Ja, det låter ju som en riktigt gött upplägg thumbs up

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Johan Samson skrev:

Patrik Skoog skrev:
Stiliga spårval, som vanligt. Kompenserar en del för sämre grepp thumbs up

Jag har allt lite spårvalsfunderingar... Hjälp mig här nu!
Mina spårval sitter i ryggmärgen från tiden i BMW Cup där jag körde en 1000 kg lätt E30. En enormt stor skillnad mellan bilarna. Typ 700 kg lättare men också ca 200 hk svagare. E30'n däcksbredd var 205 och senare 225 runtom. Det är mycket vikt framdäcken på Vantagen ska tåla jämfört med den lättfotade E30'n.

Så till mina tankar. Jag kör väldigt snåla spår jämfört med vad många andra gjorde på träffen. Ett idealspår under tävling är ju i vissa fall snålare för att förhindra att någon stoppar in nosen lagom till man tänkt ta sig in mot apex.
Det jag funderar på är om jag med Vantagen skulle kunna sänka varvtiderna med ett "ballongspår" istället? Skulle det avlasta framdäcken något?
Den kurvan jag tänker på närmast skulle i så fall vara Kvarnkurvan.
Likaså skulle jag vilja prova att gå ner på tvåan i sista kurvan ut på start/målrakan. Fartmässigt är den kurvan lite snabb för tvåan men för långsam för trean då jag hamnar lite långt ner med varvtalet. Men kanske skulle framdäcken må bra av en något lägre lägstafart men en senare apex och hårdare acceleration som tvåans växel ger?

Jag blir inte heller riktigt klok på hur jag ska hantera gatdäcken. Denna gången försökte jag stabilisera däckstrycket kring 2,7 bar varmt. Då fick jag släppa ut luft efter varje pass och när jag klockar från filmklippen gick det betydligt långsammare (ca 1:04-tider) senare på dagen jämfört med de första två passen (ca 1:02,5).
Någon som åker på gatdäck och provat mer? Fick nästan känslan av att ju mer luft jag släppte ut desto mer rörelse fick jag i däcken som byggde än mer tryck och temperatur. R-däck och slicks beter sig inte så.
Någon som kört mycket bana med gatdäck och kan vägleda mig?


Vi båda har som du vet ganska identiska spårval så jag kan tyvärr bara hålla med dig
Efter att ha tittat på din film hade jag samma reflektion, att många andra bilar kör betydligt längre sträcka per varv jfm dig. Det är samtidigt tydligt att du kommer i kapp i den jämförelsen så det kan inte vara helt fel. Du verkar fått bilen snäll, fin och "trygg" att köra närmre gränsen. Men som sagt lite mycket väntan på framvagnen. Sen är de däck du har i det sämre segmentet så ett par skyssta gatdäck i kombo med lite bättre hjulvinklar kommer troligen göra susen på varvtiderna. Bra tips till Louice i julklapp. Under en där minuten skall du säkert komma då, om vi åkte låga 59:or med en gammal E36 kombi på 225 r däck

Min något begränsade erfarenhet av gatdäck på bana säger samma sak, att det finns en liten "sweetspot" (1-2 varv) att sätta en bra tid. Sen behöver däcken vila upp sig lite.

Oavsett inspirerande Johan att se dig använda bilen på "rätt" sätt, det börjar klia i fingarna att skruva ihop min gatbil tills nästa säsong!

_________________
Patrik Skoog
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Hatten av Johan för hur du kör din bil, var ett sant nöja att se dig dundra fram med ställ idag efter sista konan

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969




_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Tack för duellen idag Johan!

Taggat fighting face när hornen växte och du visade var skåpet skulle stå!



Riktigt snyggt och vasst kört!!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



https://www.abswheels.se/falgar/rota/?pid=ROTIKR19518D1P20PCHG0730& . . . .

5x114,3

https://mocomp.se/15-braid

Snyggaste bilen på sprinten, ska ta på mig bättre kläder någon gång och snika till mig lite provsitta.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Är det 5x114.3 på aston?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Janne J skrev:
Är det 5x114.3 på aston?


Låter som Mitsbishi i mina öron..?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Det måste vara den vanligaste fördelningen.. Aston, Honda, Ford, Dodge, Chrysler, Ferrari, Hyundai, Kia, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Renault, Subaru, Toyota m.fl, m.fl.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



och min Mustang!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
I söndags var det dags för final i SVKG's Sprint Cup på Vårgårda flygfält någon timme norr om Göteborg. Arrangörerna i racingsektionen har slipat på upplägget och trots många bilar flyter det på riktigt fint och man får relativt mycket körning. Inget stressande med att ställa sig i kö utan man kör i turordning efter hur man står parkerad i depån. Riktigt bra upplägg som kombinerar däcksparkande, gött tjöt och däckstjöt!

Konbanan var dagen till ära längre och innehöll olika sektioner med snabbare respektive tightare avsnitt, tekniskt som vanligt. Fast märkbart längre. Första vändan undrade man om det aldrig skulle ta slut.

För mig som konbane-rookie var det grymt att få en heldag med mycket körning. Jag tycker allt att jag tog både ett och två steg i min körning. Å andra sidan dubblerade jag min erfarenhet i konbanan denna söndag så det är väl skönt om man kan göra lite framsteg. Generellt sett tycker jag nog att jag kör lite tightare runt konerna, planerar lite bättre för att hålla lägstahastigheten högre. Det finns fortfarande att putsa på såklart, bland annat kom jag oftast för fort in i näst sista konan innan raksträckan inför vändning och målgång. Då blev svängen runt sista konan lite tight, som förvisso belönades med en power oversteer, men inte optimalt ur varvtidssynpunkt.
Jag tycker mig också fått till modereringen av gasen bättre med mer stödgas genom konpartierna istället för av och på. Det var en av grejerna jag funderat på mellan körningarna som jag tycker jag fick till lite bättre nu.
Men konbana är tekniskt och riktigt svårt att få till och det är uppenbart att de erfarna är toksnabba i allt de sätter sig i. (Hej Figgz, mr referenschaufför! )

Bilen fungerar som vanligt fläckfritt. Lite underhållsladdning hemma i garaget och kontroll av däckstrycket efter Kinnekulle var de massiva förberedelserna som krävdes.
Den nya främre krängaren provades för första gången på Kinnekulle för några veckor sedan men jag tycker nog att det riktiga eldprovet kom i den tighta konbanan. Det är fortfarande framändan som är begränsningen men jag är mycket nöjd med beteendet nu. Den styr in riktigt fint med god precision och understyr lätt när gränsen för greppet uppnås. Driftvinkeln i utgångarna kontrolleras enkelt med högerfoten och inte någon gång överraskas man av giftiga kast eller retursladdar. Otroligt lättkörd och underhållande bakom ratten!

Under dagen kördes oftast dubbelstintar, dvs två varv direkt efter varandra. Under det andra varvet kom jag vanligtvis halvvägs innan däckstempen stigit för mycket med mer understyrning som följd. Men tiderna sjönk i takt med att fler varv placerades på erfarenhetskontot.
1:15,64
1:14,61
1:14,04
1:13,07.

Jag hade egentligen bestämt mig för att åka hem när Christian tog med Figgz som bollplank och coach i sin fina BMW E30 "332is" och körde riktigt snabbt. Figgz satte en referenstid på 1:10 blankt (!) medan Christian direkt förbättrade sitt eget personbästa till "mitten-1:12". Då var det ju bara att dra på sig hjälmen igen...
Mycket riktigt gick det att putsa tiderna och ett par vändor senare var min bästatid 1:11,24. Stinten tidigare sattes en 1:12,05 och med dessa tider tror jag att jag landar sprintfinalen på en andraplats i klass A, ett par tiondelar bakom omöjlige Figgz efter hans tidstillgägg på en sekund för att han kör på R-däck. Långt över förväntan alltså och nöjd stängde jag avgasventilen, hällde upp en kopp kaffe medan jag lyssnade på en pod och körde hemåt.

Film från dagens bästa varv. Jag har även köpt Racechrono Pro och det var premiäranvändning. Det var inte helt lätt att få till synkningen mellan filmen och laptimerdatan. Särskilt inte då jag vill att tidtagningen ska matcha den officiella tidtagningen som SVKG använder. Det får bli en extern GPS-puck till Höstrusket på Falkenberg nästa vecka. Då kan jag dessutom använda en officiell bansträckning med sektorer och start/mål på rätt ställe.

Nåväl, håll tillgodo!




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
Janne J skrev:
Är det 5x114.3 på aston?

Japp, som Axly skriver är det en hel del japanare, Ford och några Ferrari som har 5x114,3. Jag har inte stött på den bultdelningen tidigare.
Jag skulle vilja ha ett set hjul till med ett steg bredare R-däck på. Har förvisso inte letat jättemycket men jag har inte hittat något jag vill ha som passar. I och med att jag har rätt breda spacers och också kapat original pinbultar vill jag ha något med samma offset som originalhjulen.
Kanske slutar i ett extra set originalfälgar men de brukar vara rätt dyra även som begagnade.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1056



Hatten av till grym körning :
Byt nu till racepasset på Falkenberg, hade varit sköj att försöka hänga på thumbs up

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675




Så snyggt, så snabbt!! Tack för igår!
Hysteriskt kul och trivsamt umgänge!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 188



Johan Samson skrev:
... Det får bli en extern GPS-puck till Höstrusket på Falkenberg nästa vecka....


Mycket fint kört och som f.d. DB9-ägare så har jag allt respekt för ditt val av banbil thumbs up thumbs up thumbs up

Har du letat reda på en puck som du tror på?

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
Tack Jonathan! Ingen Aston Martin i garaget längre?

Nej, jag har bara börjat googla lite och de första sökträffarna pekar på Garmin GLO 2. Kan dock ingenting så om någon vet vad man ska tänka på skulle lite hjälp uppskattas!

Hur öppet måste en gps-puck placeras? I vindrutan eller bakrutan som i fallet med Vantagen är ännu mer flack än framrutan? Tappar man all prestanda om pucken ligger "under tak"?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 188



Johan Samson skrev:
Tack Jonathan! Ingen Aston Martin i garaget längre?

Nej, jag har bara börjat googla lite och de första sökträffarna pekar på Garmin GLO 2. Kan dock ingenting så om någon vet vad man ska tänka på skulle lite hjälp uppskattas!

Hur öppet måste en gps-puck placeras? I vindrutan eller bakrutan som i fallet med Vantagen är ännu mer flack än framrutan? Tappar man all prestanda om pucken ligger "under tak"?



Tyvärr inget nytt sedan jag skiljdes från den förra. Sneglat otaliga gånger på V8 Vantage likt din, får se hur länge till jag kan hålla mig.

Jag delar alla de frågor du har Återkommer ifall jag skulle hitta något lämpligt!

RaceChrono säger såhär:
https://racechrono.com/article/faq/which-external-gps-should-i-buy


_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 35, 36, 37   >>
13 besök idag (97338 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande