Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 35, 36, 37 >> 154 besök idag (98866 totalt) |
Jo som sagt, bankörningarna duggar tätt den här säsongen... I torsdags kväll var det dags för ett privat arrangemang på Sturup Raceway.
Nya belägg fram skulle varit på väg sedan i måndags men DHL strulade med leveransen, de hämtade inte paketet hos PEAN Sweden förrän på onsdagen. Med minsta möjliga marginal kom det fram på torsdagen. Beläggen hämtades hos ombudet 90 minuter innan avfärd. Monterat och klart samt en snabbtvätt av bilen hade jag 30 minuter kvar för lite lunch och en dusch. Just in time, på riktigt! Jag och min son Edvin cruisade genom semestertrafiken söderut och var framme strax efter kl 18. En halvtimme senare äntrades banan. Det var kul att köra på Sturup igen. Det är väl kanske inte den bana som passar 1700 kg Aston Martin bäst men det första snabba partiet är ju riktigt skönt! Jag körde några varv själv först, därefter premiär för min frus systerson Hugo. Han körde Aston och jag satt bredvid och försökte ge råd. Riktigt kul och rytmen i körningen blev allt bättre vartefter varven gick. Senare under kvällen laddade jag på lite och hade hela tiden folk i passagerarstolen. Hugo såklart, men även Edvin åkte med en hel del. Sammantaget en lyckad kväll med mycket körning och bara några enstaka bilar på banan. Aston rullade på i närmare en timma av de 1h15min - 1h20min vi hade tillgång till banan så många varv blev det. Nedan ett hopklipp av 4-5 varv. Kvällens bästa tid blev 1:11,79. Stämningsbild efter avslutad körning... Illa slitet höger framdäck Jag tänkte mig inte för när jag monterade hjulen. Banorna körs vanligtvis i högervarv varför vänster framdäck tar mest stryk. Efter Kinnekulle fick vänster framdäck sitta höger fram istället. Med tanke på de många och långa vänsterkurvorna på Sturup borde de mest slitna framdäcket monterats på vänster sida. Men icke, nu slets det genom slitytan istället... Däcket i sig har 6 mm mönster kvar men ytterkanten tar ordentligt med stryk. Visst hålls temperaturen i schack numera men slitagebilden är inte vacker. Det finns excentriska insatser för kullederna att köpa just för att få mer camber. Det är en lagom uppgradering till nästa säsong. Efter bankörningen spenderades kvällen och natten i min svägerskas familjs sommarhus i Smygehamn. Fredagens hemfärd gjordes på kurviga skånska småvägar med siktet inställt på kaffe i Eslöv med bröderna Skoog, superkul att träffa er, innan farthållaren kopplades in och E6an transporterade oss hem till Torslanda. En riktigt trevlig och nöjsam dygnsresa med sonen i passagerarstolen! Bilglädje! Nattvila i Smygehamn _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Vad hade du för camber fram? Undrar om din bil får samma problem som många BMW när man går upp lite i camber, att det blir elakt innerkanslitage istället (oberoende hur man labbar med någorlunda vettig toe för att försöka få bort det).
_________________ Magnus Thomé |
||||
Jag har 2,2 grader camber både fram och bak men bakdäcken slits mer jämnt. Skulle vilja prova någonstans runt 3,2 grader fram istället.
Nedan en bild som Christian Jansson tog på Gelleråsen förra veckan. Bilen rollar ju en del så jag tror nog att framdäcken skulle må bra av lite mer camber. Tänkte även jag skulle höra med Alister på Valiant Ecosse vad han rekommenderar för camber. Det var av Ali jag köpte bromskylningskittet och han har mycket erfarenhet av racing och bankörning med Aston Martin. Det är också Ali som säljer de excentriska hylsorna. Av en händelse ska vi förbi Nürburgring nästa vecka där även Ali håller till... En sommarpresent till sig själv kanske? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Finfint att ni stannade till på en kaffe & lite gott snack! _________________ Patrik Skoog |
||||
Nämen, vad ligger här? Utanför bild finns även förlängda styrstag för att inte riskera för få gängvarv om man maxar ut cambern. Med detta kit installerat kan jag nå över 4 grader negativ camber. Nu har jag maxat ur på 2,2 grader.
Nämen, var råkade vi hamna? Parkeringsplatsen vid Sabine Schmitz kurve. Kolla minen på passageraren... Edvin var minst lika nöjd som sin far över valet att ta första stoppet på semestern vid Nürburgring. Och så den obligatoriska filmen efter lite bankörning. Hade tur/bra tajming med turistkörningen. Det var förvånansvärt lite folk där så det var städat på banan och inte mycket trafik. I Bergwerk passeras vi av en GT3 RS. Nästan ingen fartskillnad alls... Kvällen avslutades på Pistenklause tillsammans med Per. Supertrevlig vana vi har att "springa på varandra" på Nürburgring. Slut på OT! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Sektionen Porschen passerade er heter Kesselchen. Bergwerk är högerkurvan som nyper på slutet, innan stigningen börjar på riktigt (och trippel vänstern). Vilket härligt familjeäventyr! Dina/ditt barn är lyckligt lottade, tänk om man hade fått uppleva något sådant som barn. Då hade man blivit torsk väldigt tidigt. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Helt riktigt, André! Vilken kurva Bergwerk är vet jag egentligen men Kesselchen har gått mig förbi... Bra att du korrigerar så nivån på informationen i tråden hålls på anständig nivå.
Min son är för övrigt helsåld på motorsport och följer gärna med på banträffar. Han är en försiktig herre och fortfarande svårt nervös när han ska köra kart, köpte en S125 till honom i våras, men jag hoppas han växer in i det. Tänker att han och jag kan ha hur kul som helst när han kommit in i körningen och fått upp farten. Dottern vägrar däremot följa med runt Nürburgring efter hennes, enligt egen utsago, "nära-döden-upplevelse" förra året. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Bilen har stått oanvänd sedan före semestern och kvällen på Sturup i privat regi. Semester, poolbygge och lite karting har tagit all tid. Vädret har ju dessutom gjort sitt bästa för att hålla entusiastvagnarna i garagen.
NSHC - Gelleråsen Men säsongen tog inte slut i juli. Förra lördagen var jag med gamla kollegor på CEVT för att köra NSHC (Nordic Six Hours Cup) på Gelleråsen med deras Porsche 944 S2 #44 i teamet Uni5 Racing. Jag har bara kört sprintracing och track days så det här med långlopp och att göra det som team med en bil är helt nytt för mig. Teamet är helt nytt, de köpte bilen förra vintern och ingen av dem har tävlat tidigare. De har kört NSHC under året, börjat hitta lite fart och är nu med riktigt hyggligt. Depåstoppen är dock långsamma och att tanka med jeepdunk där konkurrenterna har snabbtankanläggningar gör att de tappar ett par varv vid varje stopp. Bilen har lämnats orörd sedan föregående ägare och endast visst förebyggande underhåll utförts. Målet är inte på något sätt att vinna utan att vara med och lära sig, köra och ha kul tillsammans. Ett kontor som är lite för litet för mig. Jag fick sjunka ner i stolen något och sitta som en ostbåge för att inte slå huvudet i taket och burrören. Inte helt optimalt. Det var med dessa förutsättningar jag var med som chaufför på sista deltävlingen. Då jag aldrig kört bilen skulle jag ta första delen av kvalet för att få några varv innan tävlingen. Fredagen var rejält blöt men under kväll slutade det regna och tävlingen under lördagen skulle vara torr. Mina första varv på lördag morgon var därför på blöt bana men snabbt upptorkande. Bilen var lättkörd, fantastiskt sköna bromsar och även om jag försökte lära mig bilen och körde med stora marginaler gick den relativt snabbt. Faktiskt så snabbt att vi toppade resultatlistan när generatorremmen gick av och jag körde in i depå. Det ska naturligtvis sägas att detta var första halvan av kvalet och de andra inte fått upp farten ordentligt. Serien har en del riktigt vassa bilar som i sina bästa stunder är ca 5 sekunder snabbare. Värst antar jag en BMW M3 E46 GTR med 535 hk på hjulen var. Viss skillnad mot en original 944 S2 med 220 hk på veven men vad jag vill säga är att bilen har riktigt fin balans och att det, trots ingen tidigare erfarenhet av bilen eller ens bilmodellen, gick att sätt konkurrenskraftiga tider i de luriga förhållandena. Efter generatorremsbytet gick nästa förare ut och fick köra sista delen av kvalet på torrt. Vi slutade kvalet på plats 11 totalt vilket är mer i nivå av vad bilen klarar av prestandamässigt. Generatorremsbyte efter bara 8 varv i kvalet Dags att köra! Eller inte... Jag skulle gå ut som tredje förare och planen var att varje stint skulle vara ca en timme. Vid första depåstoppet stannade vi från 12e plats. Långt depåstopp som kröntes med att vi spillde bränsle och fick 2 varvs avdrag flyttade oss till 20e och sista plats. Om jag inte minns fel tappade vi 4-5 varv mot dem vi fajtades med innan stoppet. Efter andra stinten var det dags för mig att köra, fortfarande på sista plats. En snabbkoll under huven var planerad medan jag hoppade in i bilen. Då upptäcktes en fin stråle bränsle, säkert över en meter hög, från fuel railen. Det visade sig att det börjat spricka i en lödd anslutning mellan själva railen och returröret. Vi provade att sätta bränsleslang över, kemisk metall, tig-svetsa och som sita försök kapa bort och sätta slang över. Inget av dessa 3 timmar långa försök stoppade läckaget. Då kastade vi in handduken, tog en kopp kaffe och lastade bilen på kärran. Ridå! Synd att det aldrig blev någon körning på torrt. Det hade varit kul att få känna på bilen och komma in i körningen ordentligt men sådant är det ibland. Svårt att förutsäga att en fuel rail ska spricka och det är klart att ingen kan beskyllas för ett sådant fel. Vi fick aldrig ordning på den läckande fuel railen och därmed var racet över för Uni5 Racing. 2 timmars körning blev under finalracet. SVKG - Falkenberg Min ursprungliga plan var att NSHC skulle vara finalen på bilsäsongen -23. Det snöpliga slutet gjorde att jag tänkte om då vädret såg lovande ut och biljetter till SVKG's Höstrus(k)et fortfarande fanns tillgängliga. Sagt och gjort, batteriet på Aston stödladdadades och oljetryck crankades innan torrsumpsåttan vevades igång för första gången på flera månader! Dagens sista möten tog i bilen innan jag landade med perfekt tajming på Falkenbergs Motorbana ett par minuter före förarmötet. Strålande solsken och +20 grader gjorde eftermiddagen och kvällen till en höjdare! Den rutinerade arrangörsstaben i SVKG levereade ett bra arrangemang med mycket körning och alla förare skötte sig, dvs inga dumheter eller avåkningar som tog bantid. Bilen fungerade klanderfritt. Original Bridgestone RE050A i 235-bredd agerade reservdäck då ytterkanten av framdäcken slets ner fullständigt och delaminerade på Sturup. Den där utsökta balansen jag har med rätt däck (har kört på 255 mm breda Michelin Pilot Sport 4S fram) infann sig såklart aldrig men anpassade man körningen efter det minskade greppet fram gick det helt ok ändå. Sista passet mäktade jag med en 52,05 vilket bara är drygt 3/10s långsammare än personbästa med bilen från Vårruset med SVKG i maj. Fantastiska förutsättningar denna septembertorsdag! Jag fick också provköra Peters (Dvorak) och Fredriks (Figgz) E36 BMW Cup-bil. De köpte den under en Torsdagsträff på Beefeaters Inn efter ett par öl men har inte körts så mycket under säsongen. Det är en 323i som är byggd för klass Standard, dvs i princip bara rensad på allt onödigt, bur och lite bättre stötdämpare. Återigen, det är roligt att köra lätta bilar på bana! Det finns inte så mycket effekt så det var viktigt att hålla Vmin så högt som möjligt och bära med sig farten genom kurvorna. Lite fränt att man från Nyhemskurvan håller fullt sånär som på ett confidence-lift innan Högfartarn hela vägen till Ginstkurvan. Bilen var riktigt snäll och lättkörd även om jag inte blev kompis med bromsarna. ABS'en är bortplockad men bromssystemet är original i övrigt vilket ger en väldigt stum och tungtrampad pedal. Jag föredrar en lättare pedal med lite längre slag som i mitt tycke är lättare att modulera bromsverkan. Men det är helt otroligt hur kul man kan ha trots att den är så billig. Ett perfekt exempel på att motorsport inte behöver kosta allt man äger och lite till. Gissar att herrarna Sundström och Boivie är klart nöjda med sitt gemensamma inköp! Stort tack för provkörningen! Inte helt lätt att lämna Falkenberg efter en fin avslutning på banåkasäsongen 2023. Vi blev ståendes och tjötade alldeles för länge Summa summarum fungerar bilen fantastiskt bra. Planerna för nästa säsong är än så länge ny hjulvinkel-setup. Mer camber fram för att få däcken att leva längre och bilen ska höjas bak enligt instruktioner från Valiant Ecosse vid Nürburgring. Bromsoken ska renoveras och jag skulle vilja ha bättre bromsskivor fram. Bromsprestandan är fullgod men känslan är rätt rå med vibrationer vid alla tillfällen utan vid maxattack. Just Valiant Ecosse har tagit fram ett kit med separata bells i aluminium och 10 mm större skivor som ska fungera riktigt bra. En distans läggs mellan upright och caliper för att schimsa ut oket. Då vinner man effektiv radie på bromsen vilket precis det man vill för ökat bromsmoment. Receptet kommer inte helt oväntat från GT4-bilarna... På den estetiska sidan skulle jag vilja lägga ny ppf/skyddsfolie men jag är inte helt bekväm med att riva bort den gamla filmen. Vore riktigt tråkigt om jag gjorde fel och fick med mig lacken under. Ja, vi får se om det blir av eller ej. Någon som är familjär med aktiviteten och vill ge mig tips vad man bör tänka på? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Kul att läsa! Och en entusiastbil blir som bekant aldrig 100% klar..
Ang film har jag alltid fått bort mina egna mha värmepistol, lagom varmt o små etapper, men det kanske redan var självskrivet. |
||||
Att du kan köra fort i en 944S2 förvånar mig inte alls
Den har inte överdrivet med effekt men resten äv bilen håller hög klass. Kul med lite rapport _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Jepp! Jag gjorde så på min. Funkade perfekt. 👌 _________________ Jens Lanvin |
||||
Tack för tips kring att få bort folien. Ska kolla på AMMO nyc och göra likadant. Värmepistolen var min grundtanke annars.
Idag var det final i SVKG's konbaneserie Sprint Cup. Jag hann inte vara med förra gången och då försvann möjligheten till bronspengen. Så varför inte prova något nytt? Karten borde väl vara rätt kul även i konbana? Jag hade inte en aning om det skulle funka. Eller snarare hur väl utväxlingen stämmer. Kollade lite gamla filmer och jodå, det kan nog stämma rätt väl. På de snabbaste partierna har jag drygt 100 km/h med Aston och när karten varvar ur har jag 115-120 km/h. Undrar om det går att bygga temperatur nog för att det ska vara körbart? Der är ju trots allt viss skillnad att köra på en jämn kartbana mot ett smutsigt flygfält. Men provar man inte så vet man inte! Jag stämde av att jag var välkommen med karten och fick tummen upp. Kul! Så, hur gick det då? Gick det få till några konkurrenskraftiga tider? Jo, det var halt och sladdade vansinnigt mycket men i takt med att varven gick greppade däcken upp. Fort gick det också. En sisådär 6 sekunder snabbare än tiderna Sjuorna mäktade med. De gjorde låga 59'or där jag med karten körde 53,2 (om jag minns rätt). EDIT: justerat tider så de stämmer med verkligheten. Sjuorna körde låga 59or som bäst, inget annat. Normalt sett är det enormt jobbigt att köra kart jämfört med bil på bana. Konbana är mer intensivt än bankörning för det svänger precis hela tiden. Aldrig några raksträckor att slappna av på och jag glömmer ofta att andas för att jag koncentrerar mig så. Att kombinera kart och konbana är nog det mest intensiva jag gjort. Tre varv efter varandra och jag var tvungen att stanna och andas, enormt anfådd alltså på mindre än 3 minuters körning. Karten gick ett par extra vändor med Klingan och Per Landfors, båda två klart adrenalinstinna efteråt... Tyvärr inga egna bilder men hoppas det kommer! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Vi som hade förmånen att alla tre på nära håll ute på banan har en och samma bild på näthinnan från er alla typ den här /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Vilket roligt påhitt att ta med karten!
Tyvärr hade jag redan lämnat så jag missade uppvisningen, 7 sekunder snabbare än snabbaste bil är respekt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 35, 36, 37 >> 154 besök idag (98866 totalt) |