Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 33, 34, 35   >>
105 besök senaste veckan (92796 totalt)
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

cat7even skrev:

Om jag kommer ihåg rätt är det lämpligt att lägga i friläge så fort som möjligt i köer


Nja, det behöver du inte göra med Ferraris F1-låda iaf.
Det är ju inte så att den står och slirar på kopplingen, när du står still och har tryck på bromsen.
Hamnar man i kö med F1-låda och inte vill slita så mycket koppling, så ska man undvika att glida med i sakta mak så att kopplingen hela tiden kopplar i och ur. Bättre att ta lite avstånd till framförvarande.

Speedshift i Aston funkar inte som Ferraris F1-låda. Speedshift är lite, hmm, speciell
Men det är liknande som på Ferrari, en "manuell" låda med robotstyrd koppling/växling.
Finns i tre versioner om jag inte minns fel, haft förmånen att få testa alla och v3 är bättre, men jag är inte riktigt vän med hur dom funkar.

Kompisen hade en Vantage V8, en Vantage V8 N430 och nu en Vantage V12 S.
De har olika versioner av Speedshift-lådan.

Gillar verkligen Aston, specifikt Vantage - kudos till trådskaparen som mekar själv thumbs up
Riktigt kul läsning!

Jag gör allt själv på min Ferrari, så det är fullt möjligt att meka den här typen av bilar hemma.

_________________
Johan H
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Johan H skrev:
Speedshift i Aston funkar inte som Ferraris F1-låda. Speedshift är lite, hmm, speciell
Men det är liknande som på Ferrari, en "manuell" låda med robotstyrd koppling/växling.
Finns i tre versioner om jag inte minns fel, haft förmånen att få testa alla och v3 är bättre, men jag är inte riktigt vän med hur dom funkar.

Kompisen hade en Vantage V8, en Vantage V8 N430 och nu en Vantage V12 S.
De har olika versioner av Speedshift-lådan.

Gillar verkligen Aston, specifikt Vantage - kudos till trådskaparen som mekar själv thumbs up
Riktigt kul läsning!

Jag gör allt själv på min Ferrari, så det är fullt möjligt att meka den här typen av bilar hemma.

Tack, Johan! Vad är det för Ferrari du har?

Vad jag läst så är det exakt samma låda i V8 Vantage och Ferrari 355 F1. Om hydrauliken är samma vet jag inte, men mjukvaran är definitivt unik för respektive märke.
Jag tycker att Sportshift funkar bra. Den är inte helt smidig vid rangering/parkeringsmanövrar men det är inte manuella bilar med stenhård koppling heller. Utöver det gillar jag att växla med paddlar. Jag har ingen egen erfarenhet av de uppdaterade lådorna men recensionerna blir bättre för varje uppdatering.
"Alla" på YouTube tycker att det är ett jättelyft med det svänghjul/kopplingspaketet jag nu monterat på min bil så jag är riktigt sugen på att prova och se hur jag upplever det.

Hur som helst, lite småskruvande i veckan så nu är bilen ihopskruvad igen sånär som på bakre halvan av avgassystemet. Återstår även att lura ut min fru i garaget för att få hjälp med att lufta kopplingen.




Nya svänghjul/kopplingspaketet är precis 1 kg lättare än original där svänghjulet bidrar med ca 600 gram och det dubbelskiviga lamellpaketet och tryckplattan står för resten.




Bildbevis på att nya friska grejer är på plats!


Min nya växellådslyft gav upp redan på första jobbet... Skräp!
Låsringen som håller fast kolven till fotpumpen hade löjligt litet ingrepp och lossnade hela tiden. Fick borra hål och sätta en kapad M4-skruv som låsning istället.

Riktigt gött i alla fall att bytet är gjort och det var smidigare än jag trodde det skulle bli.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Snyggt jobbat Johan!

Våra V8:or får mysa lite tillsammans i vår tycker jag. Brossans 12:a kan väl också få vara med där bak

_________________
Patrik Skoog
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Bra jobbat! thumbs up Angående växellådslyften "pay now or pay again later" som jänkarna säger. En tvåtumfyra vertikalt bär mer vikt än man tror.

Ferrari 348, 355 och Mondial 3.4T har en tvärställd låda med svänghjul och koppling längst bak. Din låda är liknande de som sitter i 456, 550, 575, 599, 612 och Maserati 4200, Quattroporte och GranTurismo (Cambiocorsa och DuoSelect). De är tillverkade av Graziano, liksom till 360, 430 och Enzo. De som är manuella eller har "F1" är samma låda förutom växlingsarrangemanget och kopplingspedalen. Kopplingen är Valeo antar jag då den ser likadan ut som till 430, 599 och Enzo förutom färgen på tryckplattan. Även Audi R8 och Lamborghini Gallardo hade Graziano låda och Valeo koppling.

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Johan Samson skrev:

Tack, Johan! Vad är det för Ferrari du har?

Jag tycker att Sportshift funkar bra. Den är inte helt smidig vid rangering/parkeringsmanövrar men det är inte manuella bilar med stenhård koppling heller. Utöver det gillar jag att växla med paddlar.


Jag har en F430 F1 -09, just nu isärskruvad både här och där.
Framvagnen är nerplockad för rengöring, passar på att byta bussningar i bärarmarna och montera dit ett hydrauliskt liftsystem av delvis egen konstruktion, för att slippa skrapa fler farthinder.

Sportshift är det naturligtvis, inte Speedshift..
Sportshift 1 är 6-växlad och är som du skriver lite osmidig i lågfart.
Sportshift 2 är 7-växlad, skall vara mycket trevligare i lågfart. Kom 2012, tror jag.

Det jag inte gillar med Sportshift är att man måste (bör) lyfta av vid växling, precis som en manuell.

På F430 F1 så var relät som styr hydraulpumpen lite underdimensionerat, fick till följd att relät hängde sig och F1-pumpen körde sönder sig själv, enkelt förklarat. Finns ett uppdaterat mekaniskt relä, men jag gillar solidstate om det finns att tillgå, vilket det gör på eftermarknaden hos https://www.scuding.com/
Detta kanske inte är ett problem på Aston, men tipsar om att Scud Ing's solidstate-relä finns även till Aston Martin. Kika in på deras hemsida och se om det är något för dig.

Jag var f.ö. rätt nära att råka köpa en Mansory-kittad svart Vantage roadster för några år sedan.
Den var så galet snygg, har fortfarande bilderna sparade och kikar på dem ibland.

_________________
Johan H
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Johan Samson skrev:

https://rejsa.nu/im/user/463/2021-03-06-16-37-56_img_4403.jpeg
Bildbevis på att nya friska grejer är på plats!



thumbs up
Läckert Johan!
Mindre masströghet också, det kommer göra sitt till på responsen!

Vad är målet med 2021? Mer aktiva turer eller även något inslag av bana/konbana?


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Snyggt jobbat Johan!

Våra V8:or får mysa lite tillsammans i vår tycker jag. Brossans 12:a kan väl också få vara med där bak

Taget! Men han får åka sist som straff för att han låter bäst!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
C311 skrev:
Bra jobbat! thumbs up Angående växellådslyften "pay now or pay again later" som jänkarna säger. En tvåtumfyra vertikalt bär mer vikt än man tror.

Ferrari 348, 355 och Mondial 3.4T har en tvärställd låda med svänghjul och koppling längst bak. Din låda är liknande de som sitter i 456, 550, 575, 599, 612 och Maserati 4200, Quattroporte och GranTurismo (Cambiocorsa och DuoSelect). De är tillverkade av Graziano, liksom till 360, 430 och Enzo. De som är manuella eller har "F1" är samma låda förutom växlingsarrangemanget och kopplingspedalen. Kopplingen är Valeo antar jag då den ser likadan ut som till 430, 599 och Enzo förutom färgen på tryckplattan. Även Audi R8 och Lamborghini Gallardo hade Graziano låda och Valeo koppling.

Mvh/Thomas


Aha, är det så många Ferraris och Maserati's som har Granziano-lådan! Och inte 355 som jag förstått det. Hydrauliken på V8 Vantage är Magneti Marelli. Var det samma hydraulikpaket på alla dessa eller fanns det varianter?
Kopplingen är Valeo, korrekt. thumbs up


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Johan Samson skrev:
Patrik Skoog skrev:
Snyggt jobbat Johan!

Våra V8:or får mysa lite tillsammans i vår tycker jag. Brossans 12:a kan väl också få vara med där bak

Taget! Men han får åka sist som straff för att han låter bäst!



_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Johan H skrev:
Jag har en F430 F1 -09, just nu isärskruvad både här och där.
Framvagnen är nerplockad för rengöring, passar på att byta bussningar i bärarmarna och montera dit ett hydrauliskt liftsystem av delvis egen konstruktion, för att slippa skrapa fler farthinder.

Sportshift är det naturligtvis, inte Speedshift..
Sportshift 1 är 6-växlad och är som du skriver lite osmidig i lågfart.
Sportshift 2 är 7-växlad, skall vara mycket trevligare i lågfart. Kom 2012, tror jag.

Det jag inte gillar med Sportshift är att man måste (bör) lyfta av vid växling, precis som en manuell.

På F430 F1 så var relät som styr hydraulpumpen lite underdimensionerat, fick till följd att relät hängde sig och F1-pumpen körde sönder sig själv, enkelt förklarat. Finns ett uppdaterat mekaniskt relä, men jag gillar solidstate om det finns att tillgå, vilket det gör på eftermarknaden hos https://www.scuding.com/
Detta kanske inte är ett problem på Aston, men tipsar om att Scud Ing's solidstate-relä finns även till Aston Martin. Kika in på deras hemsida och se om det är något för dig.

Jag var f.ö. rätt nära att råka köpa en Mansory-kittad svart Vantage roadster för några år sedan.
Den var så galet snygg, har fortfarande bilderna sparade och kikar på dem ibland.

Ferrari F430 tycker jag är fantastisk snygg och den är nog en perfekt representant för en era jag uppskattar som mest. Högvarviga sugmotorer och en ren, enkel design. Numera är det en täving i vem som kan vara mest grotesk...
De nyare är såklart bättre och snabbare men jag går inte igång på dem på samma sätt.

Sportshift I fanns inte när V8 Vantage lanserades utan kom först till 2007. Lådan uppdaterades inför MY09 med lite nya funktioner men framförallt växlingarna i lågfart.
Sportshift II (7-växlad, precis som du skrev) lanserades med V8 Vantage S 2011. Till vanliga V8 Vantage kunde Sportshift II väljas som option från MY12.25 (ett sent uppdateringsfönter där rätt många uppdateringar produktionssattes)
Det finns ju en Sportshift III också, men det var bara till V12 Vantage S från maj 2103.
Edit: Nördfaktan kommer från min vältummade bibel: The definitive guide to Gaydon era Aston Martin.

Känner inte till om reläproblemen fanns hos Aston Martin också. Något nytt att leta info om...
Ska absoluit läsa länktipset du gav. thumbs up

Men det går absolut att fullgasväxla med Sportshift. Över 5 000 rpm och mer än 80% gaspådrag så växlar den snabbare. Men annars är det som du säger, släpp gasen när man växlar så blir det mjukast.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Figgz skrev:
thumbs up
Läckert Johan!
Mindre masströghet också, det kommer göra sitt till på responsen!

Vad är målet med 2021? Mer aktiva turer eller även något inslag av bana/konbana?


Jo, jag hoppas den ska kännas lite rappare nu! thumbs up

Först och främst har jag tänkt att köra mycket men det är klart att jag är sugen på både bana och konbana. Har precis blivit medlem i SVKG så det kan nog bli något gästspel. Har visserligen bara ett set hjul och däcken är löjligt hala, men någon måste ju vara rundningsmärke.


Hör du att bortförklaringarna kommer redan...

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Host, host..... Kan man köra med en Mustang 1965 kan man köra med en Aston... host, host...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Janne J skrev:
Host, host..... Kan man köra med en Mustang 1965 kan man köra med en Aston... host, host...

Haha! jodå, du ska allt få köra ifrån mig! thumbs up

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Johan Samson skrev:
C311 skrev:
Bra jobbat! thumbs up Angående växellådslyften "pay now or pay again later" som jänkarna säger. En tvåtumfyra vertikalt bär mer vikt än man tror.

Ferrari 348, 355 och Mondial 3.4T har en tvärställd låda med svänghjul och koppling längst bak. Din låda är liknande de som sitter i 456, 550, 575, 599, 612 och Maserati 4200, Quattroporte och GranTurismo (Cambiocorsa och DuoSelect). De är tillverkade av Graziano, liksom till 360, 430 och Enzo. De som är manuella eller har "F1" är samma låda förutom växlingsarrangemanget och kopplingspedalen. Kopplingen är Valeo antar jag då den ser likadan ut som till 430, 599 och Enzo förutom färgen på tryckplattan. Även Audi R8 och Lamborghini Gallardo hade Graziano låda och Valeo koppling.

Mvh/Thomas


Aha, är det så många Ferraris och Maserati's som har Granziano-lådan! Och inte 355 som jag förstått det. Hydrauliken på V8 Vantage är Magneti Marelli. Var det samma hydraulikpaket på alla dessa eller fanns det varianter?
Kopplingen är Valeo, korrekt. thumbs up



Det är nog Magneti Marelli som har gjort hydraulik till alla Graziano, även till E-diffen. Sen har det meckats med programvaror och hårdvara. Även Lamborghini Aventador och McLaren 650S har Graziano växellådor. Tror det även är samma splines på kopplingen, 25 st på 23 mm diameter. 430 Challenge har sinterlameller och 6 fjädrar istället för 5 som på övriga 430. Min Aston Martin favorit är Vantage V12 Zagato men det är bara bakdelen som är Zagato, resten är den ursprungliga Vantage med mindre ändringar. Mer brutal än snygg. V8:an låter gott. En stor skillnad mot Jaguarversionen av motorn, men nu är det Mercedesmotorer med turbo som gäller och dovare toner. Av de tillverkade Ferrari 430 var det bara ca 5% som hade manuell låda. 458 blev den sista som Pininfarina gjorde den utvändiga designen. Chefen Andrea Pininfarina var på väg till jobbet på sin Vespa när han blev påkörd och omkom. Pininfarina hamnade därefter på obestånd och interiören färdigställdes internt av Ferrari. 488 har detaljändringar som inte passar ihop även om de har en kraftfull motor och senare har de fixat till fronten på 488 Pista. Jag råkade vara i Modena när 430 premiärvisades, dock ej på officiell inbjudan men italienare gillar att prata. Jag sa vem som skulle ersätta Schumacher i F1 när det blev aktuellt och de skrattade men jag fick rätt 2 år senare. Själv föredrar jag stor sugmotor och manuell växellåda om det är en prestandabil, till vardagsbilen en vanlig automatlåda.

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 455



Det är bra tryck i hydrauliken när du skall lufta. Det kommer en rejäl skvätt.
Tipset är att ha fyllt på i behållaren och att sätta en slang, ner i en flaska och en trasa eller liknande över.
Vi gjorde bara 2 gånger på Stefans bil. Första kom det luft i den andra var det mest vätska.

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09
Caterham 7 Superlight R400 -05
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 480



Världens snyggaste bilar tycker jag thumbs up
Och sugmotor. thumbs up thumbs up
Hyrde en DB9 cab i Tyskland för några år sedan, vi körde nercabbat hela tiden så man kuinde höra 12an
Asgrym bil thumbs up

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
C311 skrev:
...massa intressanta saker...

Thomas, du är ett levande uppslagsverk vad det gäller de italienska skönheterna!

Z3 M skrev:
Det är bra tryck i hydrauliken när du skall lufta. Det kommer en rejäl skvätt.
Tipset är att ha fyllt på i behållaren och att sätta en slang, ner i en flaska och en trasa eller liknande över.
Vi gjorde bara 2 gånger på Stefans bil. Första kom det luft i den andra var det mest vätska.

Yes, jag var förberedd! Jag tog två-och-en-halv pumpning för att säkert stänga nippeln under tryckfasen och därmed slippa luft. Klarade mig från spill och knappt en deciliter hydraulolja hittade ner i flaskan. thumbs up

PH-Racing skrev:
Världens snyggaste bilar tycker jag thumbs up

Kan bara hålla med!
Jag blir glad av att bara gå in i garaget och se siluetten under täcket...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Johan Samson skrev:
C311 skrev:
...massa intressanta saker...

Thomas, du är ett levande uppslagsverk vad det gäller de italienska skönheterna!



Tack, egentligen bara från 70-talet och framåt. Före det var allt tillverkat för hand, en i taget. Aston Martin fortsatte längre än så med hantverket. Jag åkte igenom Newport Pagnell för 30 år sedan och såg den gamla fabriken. Var det här inte större än så tänkte jag men Aston Martin är det enda brittiska bilmärke som är och har varit varit intressant för mig.

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Yeay, nyrenoverade fälgar!
Stod i valet och kvalet om de skulle lackeras svarta men då bilen är original i övrigt och bjuder på väldigt lite "bad boy"-känsla fick det bli originalkulören. De fanns även något mörkare med diamond cut men jag tycker att de rena aluminiumytorna kan bli lite väl blänkande. Så helt vanligt silverlackerade fick det bli.
Det var första gången jag sett något som Fälgfixarna gjort och jag måste säga att det finns inte något att anmärka på. De är som nya, både in- och framsida.

Idag väntas även ett paket med transmissionsolja och nya centerkåpor till fälgarna. Hydraulikolja för att toppa upp det som luftades ur kopplingen är också på väg. Sedan är jag redo för säsongen!

Dags att se över karten inför säsongen också. Några har redan börjat fuskträna så det är hög tid...








_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Superfint! thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Fin bil och kul att du skruvar, kul att följa!

Pulverlackar fälgfixarna eller är det vanlig lack?

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 33, 34, 35   >>
105 besök senaste veckan (92796 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande