Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 34, 35, 36   >>
1340 besök senaste veckan (95213 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Theo skrev:
Fin bil och kul att du skruvar, kul att följa!

Pulverlackar fälgfixarna eller är det vanlig lack?

Tack!

Det är pulverlack. Våtlack är tydligen inte lika motståndskraftig mot stenskott och annat slitage som fälgarna utsätts för, enligt Fälgfixarna själva.
Fördelen med en seriös renovering är ju att de avlackerar hela fälgen för att se eventuella skador som dolts under färg. De riktar fälgen om det behövs innan kantstöningsskador svetsas, därefter pulverlackas samtliga ytor på fälgen, inte bara utsidan. Sedan bearbetas färgen bort på anläggningsytor mot bromsskiva och hjulskruvar. Resultatet är fälgar som inte går att skilja från fabriksnya.

thumbs up

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4476



Fantastisk bil. Vackert och så låter dom ju!

Tack för att du delar hur det är att äga och pyssla med dom.

Det har varit en bil jag har funderat på många gånger genom åren.

Man har ju sett dom på VLN genom åren och hört dom!

I mina ögon en Ringen klassiker.


_________________
Jens Lanvin
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Riktigt fint resultat på fälgarna! thumbs up thumbs up thumbs up

Hoppas att du kommer ut till någon av konbane- eller bankörningarna i år så man får
titta på pärlan i verkligheten!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Riktigt fint resultat på fälgarna! thumbs up thumbs up thumbs up

Hoppas att du kommer ut till någon av konbane- eller bankörningarna i år så man får
titta på pärlan i verkligheten!

Jajjemen, jag har absolut tänkt att köra både konbana och bankörning i år. Har börjat surfa runt lite efter lämpliga r-däcksfälgar, men till en början blir det lågfriktionsdäck.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Som för så många andra innehöll påskhelgen även min premiärtur för säsongen.
Alllting fungerade precis som önskat. Kopplingsingreppet är betydligt bättre och mjukare, störst skillnad upplevde jag vid parkering/rangering. Känns bra att löst det som beskrivs som bilens svaga punkt.
Efter varmkörning skulle en enkel utrullningsprocedur genomföras för att lära mjukvaran det nya masströghetsmomentet från det lättare svänghjuls- och kopplingspaketet.

För att bilen ska förstå att den ska lära sig nya masströgheten måste komfortläget läggas i i, växellådan i autoläge samt a/c'n stängas av. Därefter ska man lugnt accelerera till 110 km/h, sedan släppa gasen och motorbromsa ner till 65 km/h. Upprepa 3 gånger. Under dessa motorbromsningar lär sig mjukvaran masströghetsmomentet för att inte sätta felkoder och varna i dashen för misständningar.
Smidig och enkel proocedur även om en och annan säkert ansåg att jag körde lite ryckigt...

En två-timmarstur på småvägarna söder om Landvetter hanns med senare under helgen också. Riktigt kul att komma ut och köra lite!

Så en bild med de nyrenoverade hjulen på plats.


Att kolla oljenivån är inte helt smidigt på bilen, just för att den har torrsump. Processen beskriver att motorn måste vara kall, starta den och låt stå på lätt förhöjd tomgång (ca 2 000 rpm) i 20 sekunder. Vänta 30 sekunder innan man läser av stickan. Avläsning ska inte göras på varm motor då oljan expanderar i varmt tillstånd.
Innan jag drog igång bilen kollade jag på stickan och den var helt torr! Shit, jag körde ju inte särskilt mycket i fjol men lyckades den slicka i sig så mycket olja att det gick torrt på stickan? Ville inte starta den så utan började fylla på. Efter 2,5 liter syntes det fortfarande inget. Hmm, märkligt!
Bestämde mig för att starta för att kunna läsa av oljan enligt beskiven process och mycket riktigt hade jag överfyllt massor! Så när bilen står en längre period sjunker oljan undan så mycket att nivån inte längre syns på stickan innan rätt process har gjorts.
Bara att tömma ut, kolla nivån, tömma ut lite till, osv till maxnivån var nådd. Nya lärdomar!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Snyggt Johan!

Vilket imponerande jobb att göra kopplingsbyte på en så modern bil. thumbs up thumbs up

Får vi se den på konbana?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Snyggt med nyrenoverade fälgar thumbs up, bytte du däck också eller du kör slut på dem först?

_________________
Patrik Skoog
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 412



Det verkar finnas många sätt att kolla oljan med torrsump beroende på bilmärke, motortyp och typ av torrsump. Nivån i oljetanken kollas med motorn igång på de flesta, eller alla.

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
dvorak skrev:
Snyggt Johan!

Vilket imponerande jobb att göra kopplingsbyte på en så modern bil. thumbs up thumbs up

Får vi se den på konbana?

Tack Peter!

I och med att alla tävlingar med karten är inställda fram till den 30/6 tänkte jag i köra konbanesprinten med SVKG. Jag tänkte i alla fall vara med på premiären nu den 22/4 och se hur kul det är. Min erfarenhet av konbana är högst begränsad. Tre rundor i Bilsport Superstage som BMW Sport Club arrangerade för drygt ett decenium sedan är allt...
Vill minnas att det var svårt att placera bilen rätt då då små j-la konerna i nästa kurva är omöjliga att se. Det lär ju knappast vara lättare nu när man kan titulera sig som medelålders.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Snyggt med nyrenoverade fälgar thumbs up, bytte du däck också eller du kör slut på dem först?

Tack, tycker också det blev riktigt prydligt
Var inne på svarta hjul ett tag men bilen i övrigt är mer aristokrat än boyracer och då tror jag det passar bättre med originalfärg.
Jag lät återmontera de tokhala Bridgestone-däcken. Kanske går att sälja då de är i princip helt nya. Annars får bakdäcken offras i SVKG's Gymkhana-träff senare i sommar.

Planen på lite längre sikt är Michelin Pilot Sport 4S som hyllas av andra Vantage-ägare. Jag är inte helt säker på om jag verkligen vill gå hela vägen till renodlade r-däck. Då behöver jag troligtvis vassare bromsbelägg, vätska och kylning också.
Jag hade Michelin Pilot Supersport på M135'an som jag tyckte var en riktigt bra kompromiss. Funkade kalla till vardags utan att vara livsfarliga men föll inte genom fullständigt på bana heller. Enligt däcksnasarna är Pilot Sport 4S bättre på bana än gamla Supersport var men de har fortfarande kvar de positiva egenskaperna från ett gatdäck.
Någon som provat och kan recensera?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087



Johan Samson skrev:
dvorak skrev:
Snyggt Johan!

Vilket imponerande jobb att göra kopplingsbyte på en så modern bil. thumbs up thumbs up

Får vi se den på konbana?

Tack Peter!

I och med att alla tävlingar med karten är inställda fram till den 30/6 tänkte jag i köra konbanesprinten med SVKG. Jag tänkte i alla fall vara med på premiären nu den 22/4 och se hur kul det är. Min erfarenhet av konbana är högst begränsad. Tre rundor i Bilsport Superstage som BMW Sport Club arrangerade för drygt ett decenium sedan är allt...
Vill minnas att det var svårt att placera bilen rätt då då små j-la konerna i nästa kurva är omöjliga att se. Det lär ju knappast vara lättare nu när man kan titulera sig som medelålders.



Kul thumbs up

Det är det här som gör att konbaneträffarna inte bara blir den egna körningen, att titta på andra är lika stor behållning

Gött jobbat i vinter och skitsnygga fälgar

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Johan Samson skrev:
Patrik Skoog skrev:
Snyggt med nyrenoverade fälgar thumbs up, bytte du däck också eller du kör slut på dem först?

Tack, tycker också det blev riktigt prydligt
Var inne på svarta hjul ett tag men bilen i övrigt är mer aristokrat än boyracer och då tror jag det passar bättre med originalfärg.
Jag lät återmontera de tokhala Bridgestone-däcken. Kanske går att sälja då de är i princip helt nya. Annars får bakdäcken offras i SVKG's Gymkhana-träff senare i sommar.

Planen på lite längre sikt är Michelin Pilot Sport 4S som hyllas av andra Vantage-ägare. Jag är inte helt säker på om jag verkligen vill gå hela vägen till renodlade r-däck. Då behöver jag troligtvis vassare bromsbelägg, vätska och kylning också.
Jag hade Michelin Pilot Supersport på M135'an som jag tyckte var en riktigt bra kompromiss. Funkade kalla till vardags utan att vara livsfarliga men föll inte genom fullständigt på bana heller. Enligt däcksnasarna är Pilot Sport 4S bättre på bana än gamla Supersport var men de har fortfarande kvar de positiva egenskaperna från ett gatdäck.
Någon som provat och kan recensera?



Jag har Pilot Sport 4S på både 5:an och M3:an. Nu har jag inte kört på bana med dem så någon recension från verkligheten kan jag inte bidra med. Men är grymt nöjd med dem i övrigt, både ljudnivå, våtgrepp och på kurviga vägar.
Angående svarta fälgar och boyracer.. -det blev svarta competitionfälgar på M3:an och även svarta M performance på 545e..

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Helrätt val med originalkulör på fälgarna Johan! thumbs up thumbs up thumbs up

Det är skitkul att köra både bana och konor, men det hade inte varit
samma sak utan chansen att få träffas, tjöta och få kolla närmre
på andras åk o uppdateringar i verkligheten!

Bra jobbat med bilen!
Har sagt det innan, men ser fram emot den 22/4, blir mycket
kul den dagen!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Vansinnigt snygg bil! thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Johan Samson skrev:

Att kolla oljenivån är inte helt smidigt på bilen, just för att den har torrsump. Processen beskriver att motorn måste vara kall, starta den och låt stå på lätt förhöjd tomgång (ca 2 000 rpm) i 20 sekunder. Vänta 30 sekunder innan man läser av stickan. Avläsning ska inte göras på varm motor då oljan expanderar i varmt tillstånd.


Kul att få se lite uppdateringar och att bilen är i drift igen. thumbs up

Intressant att man måste kolla oljenivån med kall motor.
På min F430 med torrsump så måste motorn vara varm när man kollar oljan, minst 70 graders oljetemp.

_________________
Johan H
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 412



Johan H skrev:
Johan Samson skrev:

Att kolla oljenivån är inte helt smidigt på bilen, just för att den har torrsump. Processen beskriver att motorn måste vara kall, starta den och låt stå på lätt förhöjd tomgång (ca 2 000 rpm) i 20 sekunder. Vänta 30 sekunder innan man läser av stickan. Avläsning ska inte göras på varm motor då oljan expanderar i varmt tillstånd.


Kul att få se lite uppdateringar och att bilen är i drift igen. thumbs up

Intressant att man måste kolla oljenivån med kall motor.
På min F430 med torrsump så måste motorn vara varm när man kollar oljan, minst 70 graders oljetemp.


Oljelocket har ibland lossnat på F430. Även oljefiltret. Vissa har extra låsning på båda.

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



C311 skrev:
Johan H skrev:
Johan Samson skrev:

Att kolla oljenivån är inte helt smidigt på bilen, just för att den har torrsump. Processen beskriver att motorn måste vara kall, starta den och låt stå på lätt förhöjd tomgång (ca 2 000 rpm) i 20 sekunder. Vänta 30 sekunder innan man läser av stickan. Avläsning ska inte göras på varm motor då oljan expanderar i varmt tillstånd.


Kul att få se lite uppdateringar och att bilen är i drift igen. thumbs up

Intressant att man måste kolla oljenivån med kall motor.
På min F430 med torrsump så måste motorn vara varm när man kollar oljan, minst 70 graders oljetemp.


Oljelocket har ibland lossnat på F430. Även oljefiltret. Vissa har extra låsning på båda.

Mvh/Thomas


På min bruksjaguar är proceduren lika, om inte än mer intrikat.
En ska ha kört motorn över någon minimum temperatur, sedan stänga av och vänta en liten stund. Är man för snabb så går det inte, är man för långsam går det inte heller. Någonstans mellan 30 och 45 sekunder vill jag minnas fungerade bra, avläsning görs i någon meny i instrumentkluster, fysisk sticka existerar ej.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

C311 skrev:
Johan H skrev:
Johan Samson skrev:

Att kolla oljenivån är inte helt smidigt på bilen, just för att den har torrsump. Processen beskriver att motorn måste vara kall, starta den och låt stå på lätt förhöjd tomgång (ca 2 000 rpm) i 20 sekunder. Vänta 30 sekunder innan man läser av stickan. Avläsning ska inte göras på varm motor då oljan expanderar i varmt tillstånd.


Kul att få se lite uppdateringar och att bilen är i drift igen. thumbs up

Intressant att man måste kolla oljenivån med kall motor.
På min F430 med torrsump så måste motorn vara varm när man kollar oljan, minst 70 graders oljetemp.


Oljelocket har ibland lossnat på F430. Även oljefiltret. Vissa har extra låsning på båda.

Mvh/Thomas


Stämmer, Ferrari ändrade åtdragningsmomentet sedan några bilar rasade motorn då oljefiltret skruvat ur sig. Det är ganska övertydligt numera, tryckt på oljefiltret med stora text vilket moment det skall dras med, så ingen går på gamla specifikationer.

Det är Challenge-bilarna som har låsning.

_________________
Johan H
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Janne J skrev:
Kul thumbs up

Det är det här som gör att konbaneträffarna inte bara blir den egna körningen, att titta på andra är lika stor behållning

Gött jobbat i vinter och skitsnygga fälgar

Christian Jansson skrev:
Helrätt val med originalkulör på fälgarna Johan! thumbs up thumbs up thumbs up

Det är skitkul att köra både bana och konor, men det hade inte varit
samma sak utan chansen att få träffas, tjöta och få kolla närmre
på andras åk o uppdateringar i verkligheten!

Bra jobbat med bilen!
Har sagt det innan, men ser fram emot den 22/4, blir mycket
kul den dagen!

Jo, precis som ni skriver är tugget i depån, däcksparkandet och lyssna/se andra köra är halva nöjet!
För min del som inte varit med i SVKG tidigare tycker det ska bli superkul att lära känna riktiga människor också, inte bara genom biltrådar på rejsa. Så jag ser verkligen fram mot säsongen!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Angående svarta fälgar och boyracer.. -det blev svarta competitionfälgar på M3:an och även svarta M performance på 545e..

Haha, men du är ju lite mer bakåtvänd keps än jag...
Vår familjs badboy-bil är i3s'en, elaka svarta fälgar, tonade rutor och gangsta-rap'en pumpandes. Men där skyller jag på Louise, det är hennes bil.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Johan Samson skrev:
Patrik Skoog skrev:
Angående svarta fälgar och boyracer.. -det blev svarta competitionfälgar på M3:an och även svarta M performance på 545e..

Haha, men du är ju lite mer bakåtvänd keps än jag...
Vår familjs badboy-bil är i3s'en, elaka svarta fälgar, tonade rutor och gangsta-rap'en pumpandes. Men där skyller jag på Louise, det är hennes bil.


Louise, det är en kvinna med bra smak när det gäller bilar (inte män)

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 34, 35, 36   >>
1340 besök senaste veckan (95213 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande