Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 34, 35, 36   >>
19 besök idag (95072 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Johan Samson skrev:
Patrik Skoog skrev:
Angående svarta fälgar och boyracer.. -det blev svarta competitionfälgar på M3:an och även svarta M performance på 545e..

Haha, men du är ju lite mer bakåtvänd keps än jag...
Vår familjs badboy-bil är i3s'en, elaka svarta fälgar, tonade rutor och gangsta-rap'en pumpandes. Men där skyller jag på Louise, det är hennes bil.


Louise, det är en kvinna med bra smak när det gäller bilar (inte män)





_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Medan det skruvas friskt i garagen för att hinna klart med bilarna till SVKGs Sprintpremiär har den brittiska damen vilat i garaget. Utlovad sol i Vårgårda där sprinten ska köras blev till snö men nu något bättre prognos med lätt regn. Förhoppningsvis blir det torrt.

Själv har jag inga förväntningar utöver att ha kul! Det blir första gången bilen stressas lite och i princip debut för mig i konbanan.
Den värsta rattrosten har förhoppningsvis skrapats bort med hjälp av karten där tre pass klarats av de senaste 10 dagarna. Det känns dock i armar och axlar...


Foto: Peter Liljeros

Förra året blev jag av med min gamla GoPro. Det var en riktigt gammal en, men trist att förlora alla småprylar man köpt på sig över åren.
Nu har jag i alla fall köpt ny, en GoPro Hero 8 Black. Köpte dessutom en extern mic och extra sugkopp där planen är att montera mikrofonen vid ena avgasröret. Förhoppningsvis slipper man vindbruset till förmån för avgastonen. För att kunna använda extern mikrofon, eller snarare komma åt usb-kontakten, måste man byta batterilucka på GoPro'n till en med ett hål för kontakten. Kameran är då inte längre vattentät så jag hoppas på uppehåll på torsdag för att kunna prova kamera/mic-setupen i Sprinten.


Nej, alla prylarna får inte plats i den lilla väskan...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Underbart Johan, ser fram emot att se den!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Jag använder mediamodulen på min Hero 8, då får jag usb och 3.5mm mic uttag direkt, dessutom finns det fästen för ljus och mic.
Sedan har jag också en trådlös mic https://www.dustin.se/product/5011139652/wireless-go-tradlost-mikrofon . . . .

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Har gjort ett antal försök med extern mikrofon, dock kopplad till
telefonen. Har inte nått mål med det ännu kan jag säga....

Gått bra ända fram till man kliver på, sedan blir det nog liite högt.
Mycket bra inspelningsexempel på distorsion.

Mycket nöje imorgon!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Satte hjärtat i halsgropen tidigare idag...

Jag skulle iväg över lunchen och tänkte lufta bilen och se till att den var upptankad inför i morgon.
Startade den? Nope, absolut inte! Istället bjöds jag på en ljusshow av allehanda lampor, höga klickande ljud från växellådan som sedan ackompanjerades av meddelandet "Gearbox Fault Reduced Function" i instrumentpanelen. Försökte ett par gånger med samma resultat.

Gulp! Inte riktigt vad man önskade sig. Bilen har ju fungerat klockrent de gånger jag varit ute sedan den ställdes på.
När man öppnar förardörren går pumpen till växlingshydruliken igång och bygger tryck. Första tanken var att något gått sönder och att den inte lyckas bygga tryck. Snabbkoll på garagegolvet under bilen men där var det torrt.
Strålkastarna, kupéfläktar och instrumenten lös så någon form av batteri fanns, men låg batterispänning kan ju orsaka alla möjliga konstiga fel. Eftersom jag var tvungen att åka för att inte bli sen kopplades batteriladdaren på innan jag vevade igång familjekombin och gav mig iväg.
Nog fanns det en olustkänsla under eftermiddagen och tankar på att behöva byta transmissions-ECUn eller växelpositionssensorn gick inte att ignorera. Det är jobb som kräver inkodning, dvs något jag inte har möjlighet att lösa själv. Sprinten med SVKG kändes väldigt avlägsen.

Efter jobbet kunde jag inte hålla mig utan försökte starta bilen igen. Lyckligtvis hoppade den igång precis som vanligt och felet var inte värre än så. Känns som det är dags för ett nytt batteri.
Nu är i alla fall batteriet nyladdat, kamera/mic-installationen provmonterad och hjälm, handskar och skor "lastade". Mycket att tänka på när man ska ut och köra gatbil!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Har gjort ett antal försök med extern mikrofon, dock kopplad till
telefonen. Har inte nått mål med det ännu kan jag säga....

Gått bra ända fram till man kliver på, sedan blir det nog liite högt.
Mycket bra inspelningsexempel på distorsion.

Mycket nöje imorgon!!

Ja, det ska bli spännande att se hur resultatet blir i morgon. Man borde kunna laborera lite med avståndet mellan mic och avgasröret också för att hitta rätt. Men jag kommer posta resultatet här i tråden oavsett kvalitet. thumbs up
I denna (7 år gamla) film satte jag kameran på passagerardörren och vindbruset som blir då tillför verkligen inget. Vore kul om det gick att hitta rätt med avgasljudet.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Vilken bil Johan! Vilken ljud thumbs up

Och jävligt snyggt kört

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491



Riktigt vacker bil, men framförallt imponerande snabbt kört!
Bilen betedde sig på ett sätt jag inte riktigt hade förväntat mig! Att den var bra visste jag, men så bra? Och framförallt så tydlig och stabil när den pressades.
Ser fram emot lite film från körningen med den vackra ljudkulissen.thumbs up

Tack för åkturen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Galet häftigt att se en Aston Martin framföras på det sättet i konbana, och vilket ljud!
thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Vilken rolig kväll det blev! Fantasktiskt kul att träffa massa trevliga människor, se en grym blandning av vassa vagnar och bjudas på massor av skönsång. Många bilar gjorde väntetiderna långa men vad gör det när man kan titta och prata bil! Tack SVKG för ett snyggt ordnat event!

Bilen var en riktigt positiv överraskning. Efter att tidigare bara körts på lagom kurviga vägar var det dags att äntligen få känna på balansen och det var faktiskt första gången jag kopplade ur ESP-systemet, eller DSC som Aston valt att kalla det.
Jag befarade att däcken skulle vara en mycket större begränsning än de faktiskt var. Det finns absolut bättre däck än de Bridgestone Potenza Re050A som är monterade nu, men den stora begränsningen verkar vara tröskelvärdet för ESP-ingrepp som är väldigt lågt satt.
Med urkopplad DSC funkade det fint, även om man får vara varsam med gaspådrag och uppsläpp i samband genom konerna. I vändningarna var det bara att vänta till man kommit runt och inte förhasta sig. Då straffas man omedelbart med massiv understyrning. Istället var ett tight spår bäst, vända runt bilen så snabbt som möjligt för att kunna gå på gas så tidigt som möjligt.

I slutändan var bilens beteende alltså en positiv överraskning. Tycker allt att den kändes tightare och mer exakt när man började trycka på lite än när man slökör på motorvägar. Kul att den den bjuder på än mer input när tempot ökas, även om den verkligen inte kan beskrivas som bort "bortkopplad" vad normalkörning.
En tightare stol hade inte varit fel, men det är en balansgång så "bruksvärdet" inte förstörs. Ska man ut på bana är vassare bromsbelägg ett måste. 355-skivorna fram är lite klena för över 1700 kr tjänstevikt. Men även det är ju en balans av komfort/körbarhet och prestanda. Bilen är ju en glassätarbil också!

Så lite bilder...











...och avslutningsvis ett kort filmklipp från ett av varven.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Figgz skrev:
Riktigt vacker bil, men framförallt imponerande snabbt kört!
Bilen betedde sig på ett sätt jag inte riktigt hade förväntat mig! Att den var bra visste jag, men så bra? Och framförallt så tydlig och stabil när den pressades.
Ser fram emot lite film från körningen med den vackra ljudkulissen.thumbs up

Tack för åkturen

Först och främst: Supersnyggt ordnat event!

Sedan ett stort TACK för tips och tricks hur en konbana ska attackeras. Det kräver allt lite tillvänjning för att man ska träffa rätt. Framförallt tycker jag det är svårare att planera körningen än en vanlig räserbana då man inte ser på samma sätt om det tightar till eller öppnar upp.
Efter dina tips så träffade jag bättre även om det såklart finns massa saker att förbättra.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
dvorak skrev:
Vilken bil Johan! Vilken ljud thumbs up

Och jävligt snyggt kört


Janne J skrev:
Galet häftigt att se en Aston Martin framföras på det sättet i konbana, och vilket ljud!
thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Tack för glada tillrop! Riktigt kul att träffas för att köra, prata, lyssna och lukta!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Lite hastigt och lustigt sprang jag över en biljett till SVKG's Vårruset på Falkenberg i eftermiddag.
Inget att tveka på utan jag högg den direkt. Biljetten var till "lagom"-gruppen vilket passar utmärkt. Något mer rutinerade chaufförer men troligtvis lite lägre tempo än i race-gruppen. Jag är lite tveksam till hur mina standardbetonade Stop Tech-belägg orkar med bankörning så det blir ingen attack-körning från min sida.
Men det ska bli riktigt kul att känna på bilen under mer "öppna" förhållanden jämfört med konbana.

Igår levererades även min nya Foxwell felkodsläsare. Har inga problem med bilen just nu, men bra att ha för framtiden.



Avslutar med ett kort klipp med välljud...
Inspelat med samma utrustning som filmen från konbanan. GoPro 8 med extern mic monterad på bakbumpern.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Låter så jävla gött thumbs up

Du vet var kameran är ser jag

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Vilket ljud och vilken fantastiskt läcker bil!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11231



Nicke_1 skrev:
Vilket ljud och vilken fantastiskt läcker bil!


+1

Värd att skaffa bara för att få bilarna framför i samma fil att gå över i högerfilen ser det ut som.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1121



Johan Samson skrev:

Jag är lite tveksam till hur mina standardbetonade Stop Tech-belägg orkar med bankörning så det blir ingen attack-körning från min sida.


För det första, underbart ljud i bilen!

Men angående StopTech, jag har faktiskt varit väldigt positivt överraskad över hur bra Stop Tech Sportbelägg funkat på 335an. Såpass att jag köpte nya i vintras som får gå den här säsongen. Skönt att slippa gnisslandet när man kör gata vilket ändå är merparten av körningen.

Man får ju passa lite på temperaturen bara men det beror ju på väldigt många faktorer (vikt, effekt, övriga bromskomponenter, kylning m.m.) så man får känna från bil till bil.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Sjukt häftig bil!!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18575



dvorak skrev:
Låter så jävla gött thumbs up

Du vet var kameran är ser jag


Sveriges mest aktiva dessutom.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Alright, banpremiären avklarad.

Falkenberg är alltid kul att komma till. Jag gillar banan då det är skön rytm hela varvet runt även om det är den jag kört minst på av de svenska banorna.

Bilen funkade riktigt fint. Det är helt klart framänden som är begränsningen. Man styr in, framhjulen gnäller och gaspådraget får anpassas efter greppet fram. Men bilen är snäll och lättkörd. På gata luras man tro att den är giftig då antispinn/-sladd går in ofta men efter att ha utforskat beteendet både i konbana och på räserbana kan det bara härledas till väldigt försiktigt kalibrerat system. Den känns riktigt bra även helt original. Klart att gatdäck och bromsbelägg i OE-kvalitet gör att man backar av lite, men grundbeteendet i bilen är riktigt bra. Tänk om man kunde riva ur 400 kg, elakare hjulvinklar fram, bredare framdäck och ett snäpp större bromsar... Det finns potential för något riktigt snabbt!

Vidare konstaterades att bilen inte konsumerar någon olja ens när man kör hårt och vattentemperaturen är klippstadig precis mitt i skalan. Den känns helt enkelt dimensionerad för uppgiften.
Riktigt skönt och jag är mycket nöjd efter den senaste veckans körningar med SVKG.

Nedan hittar ni en kort film från ett av kvällens första pass. Dessvärre fick jag inte med mig så mycket material hem denna gången då sugkoppsfästet på taket inte fixade luftmotståndet på Falkenberg. På andra passet lossnade kameran på start/målrakan. Som tur var hade jag ingen bakom och kameran studsade ut i gräset.
Mellan två pass sprang jag ut och letade rätt på kameran. Fascinerande att de klarade sig i det närmaste helt oskadd. Det gick trotsallt i 170-180 km/h (gissningsvis) när den ploppade av...


De enda skadorna på kameran. Svårt att tro att denna studsat i asfalten i hög fart.




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 34, 35, 36   >>
19 besök idag (95072 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande