Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 34, 35, 36   >>
64 besök idag (95117 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Fantastiskt bra kört! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491



Johan Samson skrev:
ett kort klipp från mitt snabbaste varv under kvällen:



Kort klipp betyder kort tid, då kommer man långt upp i resultatlistan

Snyggt kört Johan, kul att ses som alltid

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Figgz skrev:
Johan Samson skrev:
ett kort klipp från mitt snabbaste varv under kvällen:



Kort klipp betyder kort tid, då kommer man långt upp i resultatlistan

Snyggt kört Johan, kul att ses som alltid

Haha, om det ändå vore så väl!
Tror inte jag rådde på någon sjua denna gången men nästa sprint måste du ta en vända med bilen och visa hur det ska gå till.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 328



Fantastiskt fint ljud i den thumbs up

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Johan Samson skrev:
Figgz skrev:
Johan Samson skrev:
ett kort klipp från mitt snabbaste varv under kvällen:



Kort klipp betyder kort tid, då kommer man långt upp i resultatlistan

Snyggt kört Johan, kul att ses som alltid

Haha, om det ändå vore så väl!
Tror inte jag rådde på någon sjua denna gången men nästa sprint måste du ta en vända med bilen och visa hur det ska gå till.

Fantastiskt kört och härligt ljud
Tror faktiskt du slog mig..du kör väl på gatdäck?

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
camarogbg skrev:
Johan Samson skrev:
Figgz skrev:
Johan Samson skrev:
ett kort klipp från mitt snabbaste varv under kvällen:



Kort klipp betyder kort tid, då kommer man långt upp i resultatlistan

Snyggt kört Johan, kul att ses som alltid

Haha, om det ändå vore så väl!
Tror inte jag rådde på någon sjua denna gången men nästa sprint måste du ta en vända med bilen och visa hur det ska gå till.

Fantastiskt kört och härligt ljud
Tror faktiskt du slog mig..du kör väl på gatdäck?

Tack, jo jag kör på gatdäck. Men mina andra varv var en sekund långsammare så jag tror du var före.
I de korta sprintarna tror jag inte man vinner något på att köra r-däck. Om man fick köra flera varv i sträck så man hinner bygga temperatur så gör det skillnad såklart men så som upplägget ser ut tror jag snarare det är en nackdel.

Strigård och jag körde riktigt jämnt i Sprint 1 i Vårgårda när hans tidstillägg för r-däcken lagts till. Igår körde han på gatdäck (om jag fattade det rätt) och då var han rejält mycket snabbare. Hans bästa varv var 1,8 sekunder bättre än mitt.
Nu tror jag att min 1,7 ton tunga bil passar bättre i en mer öppen bana, men jag upplever inte att däcken hinner bli så varma att man ens kör in tidstillägget för r-däck.

Mina tider med kommentarer:
Varv 1: 48,71 (+5) Missade en kona efter krönet, därav tidstillägget. Jag var inte med på track walk'en då jag kom sent så som för alla andra blev förstaförsöket till för att se hur banan sgå ut.
Varv 2: 46,84 Tog det väldigt försiktigt över krönet för att se till att jag körde rätt.
Varv 3: 45,79 Lite mer attack men likväl försiktigt över krönet. Detta varvet är det på filmklippet och kördes i direkt anslutning till varv 2.
Varv 4: 46,86 Efter lång väntan kördes kvällens sista varv. Försökte pusha lite till men överkörde istället. Rätt kasst varv faktiskt och jag har inte ens brytt mig om att se videoklippet på det än...



EDIT: Rättade skrivfelet för varv 2. 46,84 skulle det vara, inte 48,84.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Johan Samson skrev:
camarogbg skrev:
Johan Samson skrev:
Figgz skrev:
Johan Samson skrev:
ett kort klipp från mitt snabbaste varv under kvällen:



Kort klipp betyder kort tid, då kommer man långt upp i resultatlistan

Snyggt kört Johan, kul att ses som alltid

Haha, om det ändå vore så väl!
Tror inte jag rådde på någon sjua denna gången men nästa sprint måste du ta en vända med bilen och visa hur det ska gå till.

Fantastiskt kört och härligt ljud
Tror faktiskt du slog mig..du kör väl på gatdäck?

Tack, jo jag kör på gatdäck. Men mina andra varv var en sekund långsammare så jag tror du var före.
I de korta sprintarna tror jag inte man vinner något på att köra r-däck. Om man fick köra flera varv i sträck så man hinner bygga temperatur så gör det skillnad såklart men så som upplägget ser ut tror jag snarare det är en nackdel.

Strigård och jag körde riktigt jämnt i Sprint 1 i Vårgårda när hans tidstillägg för r-däcken lagts till. Igår körde han på gatdäck (om jag fattade det rätt) och då var han rejält mycket snabbare. Hans bästa varv var 1,8 sekunder bättre än mitt.
Nu tror jag att min 1,7 ton tunga bil passar bättre i en mer öppen bana, men jag upplever inte att däcken hinner bli så varma att man ens kör in tidstillägget för r-däck.

Mina tider med kommentarer:
Varv 1: 48,71 (+5) Missade en kona efter krönet, därav tidstillägget. Jag var inte med på track walk'en då jag kom sent så som för alla andra blev förstaförsöket till för att se hur banan sgå ut.
Varv 2: 48,84 Tog det väldigt försiktigt över krönet för att se till att jag körde rätt.
Varv 3: 45,79 Lite mer attack men likväl försiktigt över krönet. Detta varvet är det på filmklippet och kördes i direkt anslutning till varv 2.
Varv 4: 46,86 Efter lång väntan kördes kvällens sista varv. Försökte pusha lite till men överkörde istället. Rätt kasst varv faktiskt och jag har inte ens brytt mig om att se videoklippet på det än...


Då slog du mig thumbs up Inte med mycket dock...
Jag fick 45.55 och 45.14 blir ju 45.34 och plus 1 för r-däck så 46.34
Och du 45.79 och 46.86 blir ju 46,32

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Kul att du använder den! thumbs up
Understyrning?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Kul att du använder den! thumbs up
Understyrning?

Jepp, smala framdäck (235) relativt vikten kräver försiktighet i tighta svängar. Bara att vänta till det är klart...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Imponerande snygg och ren körning Johan!
Kul att titta och lyssna på bilen "irl" också!

Bjussar på denna:

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Den är bedårande vacker och låter underbart, jag hann inte komma fram och säga hej. Jäklar vilka tider du sätter! Det är minst lika mycket ett socialt event som racing så jag fastnade på vägen.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Den är bedårande vacker och låter underbart, jag hann inte komma fram och säga hej. Jäklar vilka tider du sätter! Det är minst lika mycket ett socialt event som racing så jag fastnade på vägen.

Ja, det är märkligt hur fort tiden kan gå och hur svårt det kan vara att hinna med att tjöta med alla som man vill...
Men vi tar igen det nästa gång!

Lite småsaker är på väg hem från England.
Jag har köpt en ny bakre krängningshämmare i ett försök att bota understyrningen!
Mn bil är inte utrustad med Sportpaket, men den ny-begagnade krängaren kommer från en sådan bil. Jag går därmed från 25,5 mm till 29,25 mm i diameter. Ganska kraftig skillnad i krängningsfjäders styvhet. Trodde då att jag var tvungen att byta främre krängaren också men när sportpaketet introducerades var det bara bakre krängaren som ändrades. Till senare årsmodeller, en "facelift" till modellår 2012.25 (ja, de kallade den så) uppdaterades främre krängaren i sportpaketet, men till det klenare hållet. Från 27 mm till 26 mm. Detta om jag lyckats tolka alla olika uppgifter rätt. Har fått min info från böcker men även reservdelslistor/sprängskisser och begagnatannonser med mått, så jag tror jag fått ihop pusslet.

Så min främre 27 mm-krängare får sitta i ett förstasteg. Är bilen fortfarande understyrd får det bli sportpaketets främre och tunnare krängare också.
Sportpaketet bestod, utöver kraftigare krängningshämmare bak av 45% hårdare fjädrar, Bilsteindämpare (som blev standard 2009, dvs dessa sitter redan på min bil) och lättare, smidda fälgar. De fälgarna är riktigt snygga och jag skulle gärna ha ett set. Problemet är att "alla" andra också vill ha dem så de är så där löjligt dyra på begagnatmarknaden. De få som ens läggs ut till försäljning.

Det är dags för den årliga servicen så ett servicekit med kupéluftfilter, oljefilter och annat som behövs beställt samt ett nytt skal till reservnyckeln. Jag har för övrigt kört 455 mil sedan jag köpte bilen.

Bilen står i garaget och inväntar morgondagens lekstuga, Gymkhana i Vårgårda med SVKG. Kameran är laddad och bakdäcken bävar... Ska bli grymt kul!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
liljekvist
Lödöse
Här sen Feb 2011
Inlägg: 160



Kommer bli underbart att få lyssna när V8an sjunger imorgon

_________________
christian liljekvist
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Underbar sång från V8:an och härlig kontroll på bilen, Johan!

Fick ju filmat din och Claes tvekamp lite grann, här kommer
ett av dina stint!


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Tack för filmklippet, Christian!

Sjukt kul att leka på flygfältet. Bara koppla bort kostnaden för nya bakdäck och se glad ut.
Först och främst är jag fullständigt novis på allt vad vad drifting heter. Visst har man sladdat runt korvmojjen som grabb. Det kanske snarare var på industriområdet när nysnön fallit, men att bränna runt på sladd på torr asfalt har inte hänt många gånger. Framförallt inte att man nöter på och tränar som i söndags.

Det var inte helt enkelt att få ut bilen på sladd utan kopplingspedal. Att knycka till med ratten och ge full gas blev min melodi och det krävdes lite träning att få till timingen. I början blev det antingen för mycket med en snurr som resultat medan om man var försiktig blev det just ingenting heller.
För hög fart i relation med rattutslag skapade grav understyrning, men tack vare att det fanns många ytor att träna på hittade man snart känslan. Riktigt kul och framförallt nyttigt!

Det var även kul att se hur många som blev riktigt vassa under dagen. Många imponerande snygga körningar!
Så TACK SVKG för ett som vanligt välarrangerat event!

Den fantastiska banskissen tåls att delas igen. Bilden ärligt stulen av Janne.


Ett sedvanligt klipp från dagen, första varvet/vändan utifrån och fortsättningen från cockpit.




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491



Johan Samson skrev:

Ett sedvanligt klipp från dagen, första varvet/vändan utifrån och fortsättningen från cockpit.



thumbs up
Härligt att se, snyggt rattat!
Valet av hobbybil måste kännas rätt komplett nu gissar jag, GT, bana, sprint, gymkhana eller köpa glass... Den klarar allt thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Det är såå häftigt att du kör som du gör med den här bilen thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Johan Samson skrev:

Det var inte helt enkelt att få ut bilen på sladd utan kopplingspedal. Att knycka till med ratten och ge full gas blev min melodi och det krävdes lite träning att få till timingen. I början blev det antingen för mycket med en snurr som resultat medan om man var försiktig blev det just ingenting heller.
För hög fart i relation med rattutslag skapade grav understyrning, men tack vare att det fanns många ytor att träna på hittade man snart känslan. Riktigt kul och framförallt nyttigt!





Vilken hjälte du är som kör en Aston så här! Skickar en stor skopa respekt från Malmö

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Janne J skrev:
Det är såå häftigt att du kör som du gör med den här bilen thumbs up

Fejlep skrev:
Vilken hjälte du är som kör en Aston så här! Skickar en stor skopa respekt från Malmö

Figgz skrev:
thumbs up
Härligt att se, snyggt rattat!
Valet av hobbybil måste kännas rätt komplett nu gissar jag, GT, bana, sprint, gymkhana eller köpa glass... Den klarar allt thumbs up

Tack för glada tillrop! Det värmer mer än ni tror! Bilar ska användas, även de som inte är så vanliga!
Jag har ju tagit på mig ett uppdrag nu, att visa att det går alldeles utmärkt att njuta av en Aston Martin i alla olika sammanhang. Och visst har du rätt, Fredrik! Jag är fortfarande supernöjd över bilvalet. Den klarar det mesta med hedern i behåll.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Prylarna som beställts från England har kommit fram. Den ny-begagnade bakre krängingshämmaren från en bil med sportpaket har monterats. Ett tufft jobb om ca 15 minuter...
Tyvärr var det lite ytkorrosion på den så bytet innebar också en försämring av totalskicket!


25,5 mm blev 29,25 mm thumbs up
Ska bli riktigt kul att känna på balansen nu.



Därefter dags för den årliga servicen. Mestadels kontrollpunkter utöver olja, filter, kupéluftfilter och bromsvätska.




Oljan knappt skitig på de mil som körts sedan förra oljebytet. Har inte behövt fylla på något heller så inga varningsklockor som ringer.





Det börjar närma sig mitt andra banmöte med bilen. Den har fått känna på ett par konbanetävlingar och en eftermiddag på Falkenberg men på onsdag är det dags för en heldag på Gelleråsen med SVKG. Jag är särskilt nyfiken på balansen med nya krängaren.

Jag skulle däremot behöva hjälp med bromsvätskebytet. Jag glömde beställa hem ny bromsvätska så jag får åka och köpa på måndag. Fru och barn åker till svärföräldrarna/mormor & morfar på söndag kväll så jag behöver någon som kan trycka på bromspedalen åt mig. Någon som är i trakterna av Torslanda på måndag eller tisdag em/kväll och kan bistå?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1635



En sån och du kan lufta själv!


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 34, 35, 36   >>
64 besök idag (95117 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande