Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 34, 35, 36 >> 1271 besök senaste veckan (95804 totalt) |
Snyggt jobbat och ditt garage är otroligt rent och fräscht
Kul det här med krängningshämmare, det är precis det jag håller på med nu också _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Denna är min favorit, lägg inte för mycket tryck bara, 1bar räcker fint.
https://www.mekonomen.se/bromsluftar Tycker jag får bättre luftat när dom trycker istället för att suga _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Jag har samma erfarenhet, jag har inte fått till det riktigt bra på varken Golfen eller Skodan med sugning. Använder också bromsluftaren från Mekonomen. Dock funkar Biltema varianten bra som uppsamlingskärl (så jag skulle köpa den också) och deras luftningsnycklar är riktigt smidiga: https://www.biltema.se/bil---mc/bilv _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Sån galet fin bil och fint garage OCH fint jobb du gör med bilen Johan! Hands down!
Kollat filmerna från dina körningar med, snyggt rattat och kul att den används! Stämmer in i kören om bromsluftare. En där man trycksätter systemet via behållarens lock fungerar riktigt bra om man ska lufta ur lite mellan körningar. Byter man all vätska kan man behöva köra lite pedalpumpning också är min erfarenhet. Man får vara lite noggrann med att locket verkligen sitter ordentligt bara så det inte lossnar och skvätter bromsvätska när man trycksätter. Jag har sen några år tillbaka en sån här som funkar kanon. https://www.amazon.se/Sealey-VS820-B |
||||
Jag har en liknande från Biltema, fungerar klockrent även om man luftar/byter bromsvätska helt själv. https://www.biltema.se/bil---mc/bilv I kombination med denna för att samla upp bromsvätskan medan man öppnar luftningsnippeln (utan att suga) så blir det inget klottande och man ser bra när man får ut ny bromsvätska i slangen + eventuell luft. https://www.biltema.se/bil---mc/bilr _________________ BMW e9 3.0CSi |
||||
Tryck 100% bättre än sug. Brukar vara tryck på OEM verkstäderna med. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Instämmer jag också om tryck/ sug. Stora problemet med sug som jag ser det är att det gärna läcker i gängorna på nipplarna så det drar in luft där, suget blir således kasst och det är hopplöst att försöka se om det kommer luft från ledningen...
_________________ Kristoffer Clasén |
||||
Hmm, en unison våg av liknande rekommendationer...
Jag får nog krypa till korset och skaffa mig något som trycksätter behållaren. Har provat någon variant för länge sedan utan att tycka det var speciellt effektivt, men det låter som jag får ge det ett nytt försök. Motul RBF660 beställd från Oljemagasinet så på lunchen blir det en vända till Kungsbacka för att hämta upp vätskan. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Har du sett stahlbus?
Ojämförligt bästa nipplarna http://www.stahlbus.com/products/en/ _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Utvecklingen går framåt, även på Biltemas bromsluftare.
Hela systemet borde nu vara bytt då jag spolat genom en liter ny bromsvätska och det gick långt över förväntan. Visst tar det lite tid, men det gör det definitivt om man ska pumpa ut allt med pedalen också. Skönt att kunna lösa det själv och inte vara beroende av hjälp. Tack för alla tips! Motul RBF660 har jag använt tidigare och varit nöjd med. Någon som vet skillnaden mellan RBF600, 660 och 700? Torr kokpunkt skiljer något (318 grader till 335 grader) medan den våta kokpunkten är densamma (205 grader). Något annat? Sedan kom putsnörden fram i mig igen. Jag har stört mig länge på att innerskärmarna sett rätt trötta ut. Så icke längre. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Ser ut som nytt, om det hade varit jag hade grusvägen till sprint 4 känts extra tung efter en sån behandling _________________ Martin St0tzer |
||||
Dags att summera en riktigt kul och varm dag på Gelleråsen med SVKG.
Den brittiska gentlemannens grill styrdes norrut strax efter kl 6 igår morse. Vägen norrut från Göteborg är seg och långsam med mycket trafik ända till man kan svänga av väg 26 till förmån för småvägarna 204 och 243 via Degerfors till Karlskoga. Där belönades jag med tomma vägar och fri fart! Härligt! Ingen av de tre grupperna (lugna, lagom och race) var fulla utan man kunde välja vilket sällskap som var lämpligast. Jag var anmäld i racegruppen men då det var många racebilar på slicks på plats gjorde att jag körde med lagomgruppen istället. Jag befarade att mina gatdäck och originalbelägg skulle få det tufft i +30 grader och att jag bara skulle vara i vägen. Det var bra tempo och uppmärksamma förare i lagomgruppen så alla pass löpte på helt incidentfritt med god marginal till varandra vid passeringar. Snyggt hanterat och rätt grupp för bilen! Balansen med nya bakre krängaren var betydligt bättre. Det är fortfarande framändan som är begränsningen men jag behöver inte vänta på att kurvan ska ta slut på samma sätt längre och det är lättare att balansera bilen med gasen. Nästa steg är att ge bilen lite aggressivare hjulvinklar fram och jag tror faktiskt att det bör vara det sista innan jag är nöjd. Idag har jag fabriksspec, dvs lite toe out och bara 0,5 grader negativ camber fram. Instyrningen är bra men sedan kommer understyrningen. Jag tror, rätta mig gärna, att mid-corner och exit skulle bli bättre med lite mer camber fram. Nåväl, trots dagens höga temperaturer och klart begränsat med skugga att söka skydd i funkade bilen oklanderligt. Peppar, peppar men jag har inte haft en feltändning sedan jag köpte bilen. Med uppgraderingen av kopplingen känner jag att jag kan lita på bilen och vara med på vad som faller mig in. Läser man på internationella forum och Facebookgrupper får bromsarna ofta mycket kritik. Relativt små (355 mm fram) i kombination med tung bil och hyggligt med effekt talar för att det kan bli kritiskt. Igår tänkte jag faktiskt att jag skulle stressa dem lite mer för att se hur de kändes. Inget rullande i slutet av rakorna utan bromsa så sent som möjligt. Trots detta upplevde jag inga problem med bromsarna. Stoptech-beläggen ska vara något originalliknande, dvs inte av racetyp som skriker eller dammar vansinnigt mycket. Risken är såklart att bättre däck får originalkombinationen att trilla över kanten men vad mina gamla (2015 respektive 2017) originaldäck mäktar med för greppnivåer räcker alltså bromsarna till. Helt ny Motul RBF660 bromsvätska för dagen. Har ingen film än, får se om det går att klippa ihop något. Jag hade slarvat med att dra åt kamerafästet ordentligt så av sidolasterna flyttades kameran med mindre intressanta klipp som följd. Sista passet för dagen var en superkul provkörning av Figgz Westfield. Lite för trångt för mina fötter och ratten lite för långt bort då Fredrik är längre än jag, men shit vad kul sjuorna är att köra. Rätt mjukt chassie gör att den pratar övertydligt med föraren vad som händer så bilen var snäll och lättkörd på gränsen. En viss "simmighet" vid inbromsning var allt att gnälla på, men det visade sig att det fanns en förklaring till det i form av att skruvarna till en styrarm lättat lite på trycket. Men det skulle inte vara svårt att spendera hela dagen i bilen. Tvärtom, allt är så ändamålsenligt byggt att varv efter varv inte känns det minsta ansträngande för bilen. Hatten av och tack för förtroendet, Fredrik! Det är en riktigt kul nöjesfordon du har! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Bromsarna får ju hjälp av tydlig teknik och att Gelleråsen är tre tydliga bromspunktef, inte så mycket småbromsande så det finns ju lite kyltid trots allt.
Gelleråsen är värst på bromsar i min erfarenhet förutom nån kortad Sturup när de höll på att bygga om, så du har nu bromsar som fungerar i dina händer för alla Sveriges banor Vilken GT-allrounder |
||||
Kul att den används ordentligt, ett tydligt tecken är när man börjar fundera på hjulvinklar.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Det blev dessvärre ingen vidare kvalitet på filmmaterialet denna gången. Jag hade inte dragit åt kulan som håller själva kameran tillräckligt. Kameran flyttade sig efter g-krafterna och ett pass filmades med 45 graders slagsida.
Rätt kass ljusmätning dessutom så till nästa gång får det bli en ny placering av kameran. Ett varv, hyggligt rent och utan spårvalsdiskussioner lyckades jag vaska fram ändå. Figgz är beifahrer och Christian Jansson i sin BMW 332i E30 är hare. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Jag "råkade" precis springa över en främre krängare från en bil med sportpaket på ebay. Naturligtvis nu på väg till Torslanda för att komplettera den bakre...
_________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Krängaren som kompletterar chassisetupen till "Sportpaket" dök upp på mindre än en vecka.
Då bilen redan hänger på lyften för koll efter banmötet på Gelleråsen med SVKG är det en snabb och smidig operation att skifta. Denna ny-begagnade krängare var i riktigt bra skick och bussningarna såg nya ut. För att komma åt behöver aluminiumskivan under motorn skruvas loss. Döm av min förvåning när en gängad hylsa trillade ner på garagegolvet. Då liknande distansskruvar används för att justera in bakljusens position misstänkte jag att den hörde till någon av strålkastarna fram. Jag har däremot inte hört något skrammel men bilen servades strax före Gelleråsen så den måste ha lossnat någon gång under dagen för bankörningen. Nya krängaren på plats, pendelstagen ännu ej monterade på bilden. Jag har sedan tidigare retat mig på att strålkastarna inte sitter snyggt monterade i hålet i framskärmen men nu var det dags att göra något åt saken i och med att jag ville kontrollera om hylsan kom från en strålkastare. Vänster innerskärm skruvades loss, hylsan låg nämligen på vänstersidan av täckplåten under motorn. För att komma åt strålkastaren måste man även montera loss luftfilterboxen rakt under strålkastaren. Matningen av kalluft i fronten kommer från röret som syns precis ovanför den svarta sopsäcken. Röret strax ovanför till leder in mot mitten och möter andra sidans luftfilterbox. Bilen har alltså dubbla luftfilterboxar, en i vardera hörn framför framhjulen. Dags att studera strålkastaren. Hela fästet med insatsgängan hade lossnat! Men den gängade hylsan satt fortfarande kvar. Fel sida alltså! Bort med innerskärm och luftfilterbox även på högersidan innan även den strålkastaren kunde monteras bort. Hmm, de ser ju inte likadana ut. Fästet på vänster strålkastare har lagats tidigare med massa tillsatsmaterial. Höger strålkastares fäste ser ut som en stjärna. Fast där saknas istället insatsgängan och "stjärnan" var sprucken på flera ställen. Strålkastarna är något man ogärna byter om man verkligen inte måste då de är orimligt dyra vilket också förklarar varför man försökt laga fästet tidigare. Vid de fåtal mörkerkörningar jag haft med bilen har fladdrande ljus noterats. Det kan säkerligen härledas till dessa trasiga fästen. Ok, hur lagar man polykarbonat-plast? Började googla plastsvetsar men efter lite konsultation av latex- och gummispecialisten Peter, aka Dvorak, fick jag veta att helt vanligt superlim fäster fint på PC-plast. Så med en ny insatsgänga och lite lim hoppas jag att problemet är ur världen. Ska jag vara helt ärlig tror jag inte att det kommer funka i längden men det är värt ett försök i alla fall. "Stjärnan" på höger strålkastare var ordentligt spröd och innan den borrades upp för den nya, något större insatsgängan drog jag ett buntband runt som stöd. Fullösning deluxe men förhoppningsvis gör den jobbet. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Ett tunt lager glasfiberväv runt fästet och 10 cm i diameter runtom borde väl sprida ut lasten så du slipper samma problem igen?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 34, 35, 36 >> 1271 besök senaste veckan (95804 totalt) |