Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 35, 36, 37   >>
270 besök idag (97100 totalt)
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102



Johan Samson skrev:
Tack Jonathan! Ingen Aston Martin i garaget längre?

Nej, jag har bara börjat googla lite och de första sökträffarna pekar på Garmin GLO 2. Kan dock ingenting så om någon vet vad man ska tänka på skulle lite hjälp uppskattas!

Hur öppet måste en gps-puck placeras? I vindrutan eller bakrutan som i fallet med Vantagen är ännu mer flack än framrutan? Tappar man all prestanda om pucken ligger "under tak"?



Tjena Johan,
Jag vill minnas att du har en go-pro? GPS:en (alla nyare har) i den går att koppla ihop med app för tidtagning.

_________________
Anders Svensson
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235


Trådstartare
A_Svensson skrev:
Tjena Johan,
Jag vill minnas att du har en go-pro? GPS:en (alla nyare har) i den går att koppla ihop med app för tidtagning.

Ja, jag har en GoPro Hero 8. Har försökt använda GPS-datan från videoklippen men inte lyckats. Någon data fanns där men var vansinnigt konstig och totalt oanvändbar. Säkert skit bakom spakarna men jag fick aldrig till det. GoPron ska enligt uppgift ha hela 18Hz uppdateringsfrekvens på den inbyggda gps'en så det hade ju varit fint att få den att funka.

Cressell skrev:
RaceChrono säger såhär:
https://racechrono.com/article/faq/which-external-gps-should-i-buy

Den tabellen hade jag missat. Tack!
Billigaste GPS-pucken RaceChrono rekommenderar är Qstarz BL-818 GT, en sådan får det bli!
Den svenska Qstarz-återförsäljaren Mindation hade inte den varianten hemma och finska Storm Motor verkar billigast. De hade dessutom 10% rabatt som löper ut idag, det täcker frakten och lite till så det var bara att beställa. Till nästa film räknar jag med att komplettera med såväl hastighet som g-krafter. thumbs up


Bilen på lyften för en snabb koll. På fredag vankas både besiktning och hjulinställning sedan är jag redo för säsongsfinal på Falkenberg med SVKG.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235


Trådstartare
Lite småfix med bilen idag. Först hjulinställning på lunchen hos erkänt duktiga Tagene Hjulinställning. Hjulinställningen gjordes med mig i bilen där syftet var mer camber fram för att spara ytterskuldrorna på däcken lite.
Från original -0,5 grader camber tlll -2,0 grader. Original är det faktiskt lite toe out fram och vi lade oss, precis som tidigare, på maxtolerans 0,11 grader toe out per hjul.
Bak är det ingen större skillnad mot hur jag kört under säsongen, lite toe in och -2,2 grader camber. Ska bli kul att se hur det funkar på Falkenberg om knappt en vecka. GPS-pucken dök upp idag också.



Under eftermiddag var det dags för årets koll hos Bilprovningen.





Blank papper och uppmuntrande kommentarer från såväl besiktningsman, "Oj, vad fin! Den ser ju helt ny ut överallt!" som andra kunder. Bra start på helgen helt enkelt!
Skönt att bilen är besiktigad för hela nästa säsong också.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Härligt med beröm när man besiktigar!
Men inte förvånande! thumbs up thumbs up thumbs up

Lycka till på Falkenberg!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Återigen måste jag säga att det så jäkla häftigt att du verkligen, verkligen kör med bilen thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Janne J skrev:
Återigen måste jag säga att det så jäkla häftigt att du verkligen, verkligen kör med bilen thumbs up


instämmer till fullo

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



Grattis grattis till lyckad bes.

Ses på torsdag på Falkenberg

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235


Trådstartare
Tack, tack för hejarropen!

Idag kom en synnerligen efterlängtad leverans. Förarstolen ska ut ur bilen ikväll så jag kan börja titta på hur stolsfästena ska konstrueras. Förhoppningsvis hinner jag få till något till på torsdag.
Har inte hunnit kolla, men hoppas bara inte kontrastsömmarna och loggan är för gul men det återstår att se när stolen lyfts in i kupén första gången.








_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Sömmarna passar bra mot lyftens armar iaf

Heja heja thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97



Vackert! thumbs up

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Snyggt!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Grymt!

Ses på torsdag! Ser ut att bli kanonförhållanden thumbs up

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
maylann
Borås
Här sen Sep 2020
Inlägg: 65



Riktigt snyggt. Jag får passa på att få ett åk i bilen igen kanske och känna på hur de är? 😎

_________________
Stian Maylann
BMW M3 3.0 '95
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Ser ju grymt ut!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235


Trådstartare
Jodå, det tar sig.
På bilderna är stolen bara ditställd, men nu är det egentligen bara att skruva fast den i golvet som är kvar. Använder original skruvhål/mutterfickor i bilen, dvs stolsfästena har anpassats för att passa i bilen då jag ogärna borrar upp nya hål. Blir därmed enkelt att återställa helt om så önskas.
Originalstolen väger för övrigt 26,5 kg/st medan Mircostolen väger 14,1 kg komplett inklusive sidofästen och glidskenor.





Hinner däremot inte få ordning på passagerarstolen till på torsdag. Du får gärna åka med en vända Stian, men det blir i fåtöljen i så fall.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



En moccaratt på det där sen, så blir det pricken över i:et! thumbs up

EDIT: Alltså original-omklädd ratt med mocca/alcantara
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Blir riktigt snyggt med stolarna, den broderade logon och sömmarna gör ju verkligen att det ser OEM ut! thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ser riktigt snyggt ut. thumbs up

(Kapar tråden lite...)
Jag håller själv på att montera stol i vår Toyobaru med ett rejält modellanpassat fäste och dito glidskenor. Vill kunna åka med 3-punktsbälte. Jag funderar på hur att bäst lösa problemet med att få 3-punktsbältets "höftband" att möta bälteslåset genom hålet...
Man vill ju gärna att höftbandet ligger an korrekt mot kroppen... Samtidigt är det ju lite drygt att trängas med bälteslåset på insidan av stolen. Hålet är också i minsta laget för att smidigt få till en lösning.
Hur gör du? Några tankar eller tips på bra lösning?



För att få bältesgeometrin rätt har jag klurat på att använda en så kort förlängare "belt extension" som möjligt genom hålet. Har även tittat på att ev ta upp hålet större med en ny "ram" runt hålet för att lättare accessa bälteslåset. Har sett att storlek och form på hålen för bältesgenomföringen varierar mellan olika stolsfabrikat....

_________________

Rice and shine
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1344



Stolarna blev verkligen pricken är i:t! thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
liljekvist
Lödöse
Här sen Feb 2011
Inlägg: 160



Riktigt snyggt Johan!
Tror du kommer få en ny upplevelse i konbanan nu när kör från samma ställe hela stinten🙂

_________________
christian liljekvist
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Ser riktigt snyggt ut. thumbs up

(Kapar tråden lite...)
Jag håller själv på att montera stol i vår Toyobaru med ett rejält modellanpassat fäste och dito glidskenor. Vill kunna åka med 3-punktsbälte. Jag funderar på hur att bäst lösa problemet med att få 3-punktsbältets "höftband" att möta bälteslåset genom hålet...
Man vill ju gärna att höftbandet ligger an korrekt mot kroppen... Samtidigt är det ju lite drygt att trängas med bälteslåset på insidan av stolen. Hålet är också i minsta laget för att smidigt få till en lösning.
Hur gör du? Några tankar eller tips på bra lösning?



För att få bältesgeometrin rätt har jag klurat på att använda en så kort förlängare "belt extension" som möjligt genom hålet. Har även tittat på att ev ta upp hålet större med en ny "ram" runt hålet för att lättare accessa bälteslåset. Har sett att storlek och form på hålen för bältesgenomföringen varierar mellan olika stolsfabrikat....

Var tvungen att prova att flytta in bälteslåsningen genom hålet men det blev inte bra. Det behöver nog vara en stol som är anpassad för det, typ Recaro Pole Position, för att det ska bli bekvämt.
Just Mircostolen är inte superdjup utan man får faktiskt lite support över höften när man drar åt bältet.

Med det sagt slutfördes installationen av förarstolen ikväll. Skenorna glider lätt så det är inga konstigheter att flytta stolen och justermånen är större än originalstolen åt båda håll.
Eventuellt ska jag luta den ett hack mer bakåt men tror inte jag orkar riva ur allt igen. Falkenberg får agera utvärdering.
Det ska bli riktigt gott att sitta still när man svänger. Efter sprintfinalen var jag öm på utsidan av vänster knä efter att ha tagit stöd mot dörrsidan.

Ingen större skillnad mot de tidigare bilderna mer än att bältet är på plats men ett par extra har väl aldrig skadat?





Nästa steg är att, om möjligt, koda bort sidoairbagsen för att slippa felmeddelanden. Annars är det väl motstånd som gäller, men jag är jäkligt novis på den fronten.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 35, 36, 37   >>
270 besök idag (97100 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande