Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 35, 36, 37 >> 115 besök idag (96745 totalt) |
Det här är en väldigt vanlig grej jag ställs inför på mina SFRO-besiktningar men drar man inte bältet genom hålet i stolen på båda sidor så kan bältet inte dras åt ordentligt över höfterna och man sitter inte fast som man ska. Du väljer förstås själv men att byta "hondelen" till en som är aningen längre och sitter i ett band brukar kunna hjälpa. En förlängning behöver vara kort så man fortfarande har spännet, dvs spetsen på bältets triangel, så långt ned mot höften/bilens insida som det går. Får man spännet mitt på magen så hjälper diagonalbandet inte till att hålla fast överkroppen tillräckligt. Jag tycker det är synd att det finns få/inga sportstolar anpassade för gatbilar och 6-punktsbälte som istället för hål i sidorna har en fördjupning så man kan använda trepunktsbälte på ett bra sätt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||||
Det blev ju jävligt fint!!
Jag har motstånd hemma, jag kan fixa en snygg lösning till dig. Fixa en kontakt och vilket vände på motståndet så kan jag fixa en liten snygg kabel till dig. Ofta måste man koda bort felmeddelandet bara om det lösts ut en gång, så är det på BMW iaf. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||||
Om inget oväntat dyker upp avslutades banåkasäsongen igår. Falkenberg bjöd på strålande sommarväder, 23 grader och klarblå himmel! Riktigt härligt att få köra och tjöta under de premisserna.
Om vi börjar med stolen. Jag kunde inte hålla mig utan rev ur stolen i onsdags igen för att tilta den ett hack ytterligare bakåt. Det kändes som pricken över i, körställningen är riktigt bra och komfortabel. Att transportera sig på motorväg är inte det minsta jobbigt och jag sitter bättre i skalstolarna än i originalstolarna. Jag är väldigt nöjd! Eventuellt får jag hjälp av Dvorak (Peter) i helgen att släcka airbaglampan. Därefter är det dags att installera passagerarstolen. Så till körningen. Stressad att som vanligt försöka parera möten med förberedelser gjorde att jag helt missade att få med de grundläggande sakerna till bilen. Inte ens lufttrycksmätaren fick jag med mig men som tur var kom i alla fall hjälm, handskar och skor med. Första passet gick åt att känna in den nya förarmiljön och med trafik var det svårt att få till fria varv. Jag lyckas inte heller få min gps-puck att accepteras av Racechrono, den stod och tuggade hela passet, så jag har ingen data på hur det gick. Känslan var att det var halt. Å andra sidan har jag aldrig upplevt att det finns för mycket grepp... Hur som helst är det riktigt skönt att sitta still när man kör utan att krampaktigt hålla sig i ratten och trycka knän mot dörr och mittkonsol för att hålla sig på plats. Man slipper vita knogar och kan styra med större precision. Allt det här behöver jag knappast påtala för folk på rejsa, men jag hade glömt bort vilket lyft det är med en riktig stol. Till det andra passet kopplade jag bort den externa Xstarz-pucken och loggade med telefonens inbyggda gps. Det var fortfarande halt men nu kände jag mig mer bekväm och pushade lite för första gången. Ett par attackvarv, sedan några långsamma avsvalningsvarv. Däcken tycker verkligen inte om bankörning, de överhettar fort och trots flera långsamma varv så orkar de inte med ett snabbt varv innan de går av. Sedan ska man inte bara skylla på däcken, jag gjorde uppenbarligen mitt bästa för att göra livet extra surt för dem då jag, i avsaknad av lufttrycksmätare, inte kollat trycket. Fick låna av en depågranne och en lång stund efter avslutat pass hade jag fortfarande 3,2 bar. Ok, kan ju förklara en hel del av halkan men även det något giftigare beteendet jag inte upplevt förut. Bästa tid under andra passet var i alla fall 52,97s med 52,83s som optimalt varv. Till tredje passet sänktes däckstrycket till 2,6 bar men en ilsket lysande bränslemätarlampa gjorde passet kort. Utvarv, pushvarv, tre avsvalningsvarv och ett avslutande pushvarv innan säsongen var över. Bästa tid på det andra pushvarvet var 53,30s. Den ökade cambern (från standard -0,5 grader till -2,0 grader) gjorde gott för slitaget. Nu slapp skuldran agera friktionsmaterial mot asfalten även om det utvärderingen på något sånär kontrollerat däckstryck var lite för kort. Under kvällen diskuterades lite spårval med AL och vi åkte även med varandra. Tack för åkturen i din nya snabba bil. Kul att resonera kring spårval men även få feedback på hur det upplevs från passagerarstolen. Några stämningsbilder från depån. Film kommer senare... Fint sällskap av en McLaren 720S Men rent generellt måste jag säga att jag är i det närmaste lyrisk över hur väl bilen funkar. I år har jag kört på Falkenberg två gånger, Gelleråsen i 30+ grader och Kinnekulle en gång. Utöver det har det blivit tre Sprintar (konbana) samt en lek- och sladdövning (Gymkhana) utan att bilen har protesterat det minsta. Inte en misständning, har inte dragit någon olja eller gjort av med kylarvätska. 375 mil nöje! Det enda underhållet utöver allmän översyn har varit att lufta bromsarna efter varje bankörning, men det är av säkerhetsskäl att alltid ha fräsch bromsvätska i oken. Däck, bromsbelägg och rätt mycket bränsle är de enda förbrukningsvarorna! Om ett par veckor väntar en weekend i Stockholm med min kära fru. Då lämnar vi sportbilen V8 Vantage hemma och tar istället GT-bilen V8 Vantage. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||||
Tack själv för åkturen och tipsen. Kul att vi kör rätt lika spårval men att det känns som du kör "hårdare" med räserbilsinbromsningar och diverse Även körning som sparar däcken har jag aldrig tänkt på. Kör ju på samma sätt i verkligenheten som jag kör på TV-spel
Sjukt nöjd med bilen, skall bli kul att se vad jag kan göra med den under vintern ... //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||||||||||
Givande läsning som vanligt och kul att se att bilen funkar så bra som sport/banbil och även GT. Själv skulle nog jag kunna övertyga frugan om en färd till Kungälv som längst _________________ christian liljekvist |
||||||||||||
Jättekul att följa tråden Johan, en grymt fin bil du fått till.
Jag har ungefär samma ambition med min 335a (fast jag hinner ju aldrig göra något med den) att få den där kombinationen av sportbil/GT-vagn som funkar på bana. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||||||
På gatdäck är det de första två-tre varven ut ur depån som funkar hyggligt, sedan blir det alldeles för varmt. När jag satt och redigerade film och data var det väldigt tydligt hur viktigt det är att undvika långa perioder med hög sidlast. På det snabbaste varvet (53,0 i filmen) hade jag ett par tre varv där jag backar av 4-5 sekunder per varv (bortklippta) och ett halvsnabbt varv (om man nu kan kalla en 55s-runda för halvsnabb) där jag tog mig förbi trafik. Lyssna hur sent jag kan gå på gas efter svackan ut på baksidan. Det är alltså en låååång väntan med understyrning innan jag kan ge full gas. Alltså redan 2-3 kurvor efter avsvalningsvarv har däcken fullständigt tappat greppet igen. Så att försöka köra för att avlasta framdäcken är nödvändigt. För din del kanske du ska börja med att funder på hur du ska lösa ljudnivån... Lite surt att puttra omkring på halvgas hela varvet runt för att klara 95 dB. Men M2C är ju en grym bil som med rätt små medel blir j-ligt snabb!
Fast den är snabb dit!
Hell no! Skalstolarna är mycket skönare än standardstolarna.
Tack David! Tiden för hobbies kommer tillbaka när halvfigurerna hemma växer till sig. Njut av varje tillfälle du kan njuta av bilen. Skruva och utveckla kan du göra senare!
Tack själv! Förhoppningsvis ropar jag hem ett set originalfälgar från Ebay i veckan som kommer, då blir det r-däck på dem. Om jag kör på däck med mer grepp kommer jag högst troligt behöva vassare bromsbelägg och kylning av dem. Nu funkar det men med tanke på hur fälgarna ser ut efter 2,5 pass (runt 40 minuters körning) så slits det en del, dvs det går jäkligt varmt! Bakfälg, framfälg samt hur de såg ut innan avfärd till Falkenberg. Lite förvånad faktiskt att jag fortfarande har rätt mycket friktionsmaterial kvar på beläggen. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||||
Ett par varv från torsdagens säsongsavslutning (i alla fall på bana) med SVKG, Sportvagnsklubben Göteborg, på Falkenbergs Motorbana.
Jag har inte fått ordning på min nyinköpta gps-puck så det är återigen telefonens inbyggda gps som används. Ryckigt och inte så exakt, men varvtid och hastighet ger väl en fingervisning i alla fall. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||||
Skalstolsinstallationen är klar!
Inför Höstrus(k)et på Falkenberg med SVKG monterades förarstolen rent fysiskt men airbaglampan lös ilsket på mig. Dvorak dök upp som en räddande ängel med elektronikskrotlådan, lösa stift och motstånd. För att kunna släcka airbaglampan och felkoderna behövs det sedvanliga 3,6 Ohmsmotståndet, originalstolarnas positionsgivare samt att original bälteslåsning med dess kontaktstycke flyttas över till nya stolen. Efter lite pill och massa krympslang var de redo att installeras... Motstånden överst, därunder sladdarna för att koppla in positionsgivarna på bilens kabelmatta. Märkligt nog gick det inte att släcka felkoden, har en Foxwell NT-530 Pro med mjukvara för Aston Martin för ändamålet. Däremot stod det i klartext i felkoden att bältesgivarna inte var inkopplade så det var snabbt löst. Grymt bra att kunna läsa och radera felkoder själv! Sådär, då var ett stort steg i projekt "V8 Vantage Clubsport edition" slutfört! Jag är riktigt nöjd med resultatet. Vill att det ska se ut som en fabrikslösning och jag tycker nog att det kriteriet är uppfyllt. 25 kg lättare blev hon på köpet! Stort TACK för hjälpen, Peter! Ett set originalfälgar är på väg till Torslanda från England. Vill egentligen ha fälgarna från sportpaketet, men de annonseras aldrig ut. Eller i alla fall väldigt sällan men då till hutlösa priser. Det blev istället den vanligaste fälgen på V8 Vantage, den som satt på de tidiga 4,3orna. Dessutom till ett så bra pris att det var lika bra att hugga dem direkt. De ska, om allt går som det ska, dyka på på onsdag. Dags att börja kika efter R-däck, kanske... Säljarens bild, hoppas de är lika fräsha som de ser ut att vara. När jag ändå hade ångan och alldeles sårig av plåstret som rykts av köpte jag nya däck till fälgarna som jag använder idag. Bra pris på Däckonline nu jämfört med tidigare i somras, så det var lika bra det också! Jag anammade min frus syn på att man sparar pengar när man handlar på rea, och tryckte på köp-knappen igen! Ett set Michelin Pilot Sport 4S med lite bredare framdäck, 245, än vad jag har idag (235) är därför på väg det också till Torslanda. Nu ska det kapas massor av tid i konbanan! Men först finåka till Kungliga Hufvudstaden! Avfärd från Göteborg på fredag eftermiddag! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||||
Riktigt snygga stolar! Det är väl t.o.m. så att man tjänar pengar när man handlar på rea! _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||||
Ja helt rätt, det är ju så hon uttrycker det! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||||
Räknar inte att få med centrumkåporna.
Jag köpte ett set silverfärgade när jag renoverade fälgarna och har ett set mörkgröna som satt på tidigare, så det får bli något av dem i så fall. Annars finns det att köpa från GPB 585 plus moms, frakt och tull för ett set kolfiberkåpor med tillhörande läderetui till snikvarianten för GBP 60 plus moms, frakt och tull. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 35, 36, 37 >> 115 besök idag (96745 totalt) |