Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 33, 34, 35   >>
100 besök senaste veckan (92791 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



JAg har en hel uppsättning såna "pilla-loss-kontaktstift" verktyg om du vill låna.
Ingen superkvalité, men de gör sitt jobb.

Hojta till om du behöver

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Johan Samson skrev:
Tänkte jag skulle låta lägga ny pulverlack på dem.


Riktigt mysjobb du skaffat dig Johan!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



Arbetade med att montera liknande kontakter i ett tidigare liv, då använde jag ett nedfilat gem för att trycka in tungorna.

_________________
Absolute beginner
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Kanske dags att uppgradera????


_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Efter ett par vändor i garaget lyckades jag tillslut lista ut hur terminalerna skulle luras ut ur kontaktstycket. Lycka!

Så nu står jag här med detaljerna lösa men med en ovilja från de lokala lackfirmorna i Torslanda att göra jobbet. Söker därför tips och idéer på företag i Göteborgsregionen som skulle kunna vara intresserade av att blästra och lackera dem åt mig. Är pulverlack ett måste eller kommer det hålla fint med vanlig våtlack? Utbudet är ju markant större om vilken billackerare som helst kan göra jobbet.



I övrigt har bilen fått nya däck, Michelin Pilot Sport 4S. Ett snäpp bredare framdäck så hoppas jag den sista understyrningen är ett minne blott.
Nya tändspolar och stift har också monterats. Har inte provstartat för att se om misständningarna från sista vändan i fjol är borta. Men nu skiner solen så det kan vara dags att rulla ut bilen snart.
Splittern har jag inte orkat ta tag i. Maxton berättade inte att det var halvfabrikat de sålde så det är en hel del pyssel innan den går att montera. Fuskvarianten är att kapa bort fästen på stötfångaren men då går det inte montera originalläppen längre. Vill ogärna förstöra originalbumpern då den är dyr att ersätta om jag inte gillar splittern. Maxton har svarat med tystnad på min fråga om borr/kapmallar... thumbs down


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Bamsefar skrev:
Kanske dags att uppgradera????

Har aldrig varit något stort fan av nya Vantage men den där skulle nog duga ändå!
Fattas väl bara ett par miljoner eller så...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Ring mig så skall jag hjälpa dig med pulverlack.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Får du bara rent från oxiden så funkar vanlig vitlack alldeles tillräckligt bra (epoxigrund+polyurethan topplack)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Pulverteknik i Kungälv brukar göra bra jobb om du väljer pulverlack och dom är bilintresserade.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



Johan Samson skrev:

I övrigt har bilen fått nya däck, Michelin Pilot Sport 4S. Ett snäpp bredare framdäck så hoppas jag den sista understyrningen är ett minne blott.




Hur står toe på den där?
På Porscharna kommer man oftast tillrätta med understyrningen till stor del genom att ändra toe. Fabriksrekommendationerna passar snabb motorväg bättre än kurvor, de hasar fram vid aktiv kurvtagning.

Kanske är liknande kundkrets som AM prioriterar till sina bilar också.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



En helt annan fråga: Både Aston Martin och Maserati har ju underbar sång i motorljudet. Vad är det som mest påverkar detta "ryt"? Är det bara designen av avgassystemet?

Vad är din hands-on förklaring? ...som faktiskt äger en Aston Martin och ser pryttlarna mitt framför ögonen.

_________________
Magnus Falk
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Johan Samson skrev:
Efter ett par vändor i garaget lyckades jag tillslut lista ut hur terminalerna skulle luras ut ur kontaktstycket. Lycka!


Hur gjorde du då?
Du vet väl att man alltid skall skriva sånt i sin tråd så man kan gå tillbaka några år senare för att kolla hur man gjorde...
Oftast hittar man det via en googling på det innan man inser att man läkas till sin egen tråd.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Nu börjar det närma sig säsongspremiär även i Torslanda...
Sedan bilen ställdes av i höstas har nya stift och tändspolar monterats, nya däck monterats och backspegelkonsolerna renoverats.

Tack AL för pulverlackeringstips. Tog 3 dagar och det kostade 700 kr för att få delarna blästrade och lackade. Snabbt, smidigt och med bra resultat!
Viss skillnad där andra firmor tog veckor på sig att komma fram till att 5 000 kr var rätt pris. Andra, lokala, företag har fortfarande inte återkommit.

Av någon outgrundlig anledning har hela fjädringsmekaniskmen i högerspegeln hoppat snett. Spegeln ska kunna vikas in om man kör på något/någon, både framåt och bakåt där körläget är tydligt fjädrat i mitten. Min högerspegel har nu sitt körläge tydligt vridet bakåt. Jag har öppnat upp spegeln igen men hittar inget som sitter fel. När man släpper på skruvarna går det inte heller att vrida tillbaka "nolläget". Riktigt märkligt!



I värsta fall får jag köpa en ny spegel på skroten och här i Volvoland gräver en ny spegel inga stora hål i plånboken. Spegeln är plockad från Volvos hylla och satt på V60, V70 och S80 mellan 2004 och 2006. Bytet från den gamla generationen speglar gjordes under 2003 där jag sett bilar med båda varianterna. 2007 integrerades blinkersen i backspegeln så urvalet måste göras av årsmodellerna -04 till -06.
Kåpan är bara att flytta över så inget behöver lackeras.

Bilen står på hjul igen och tanken är att under påskhelgen cranka oljetryck och starta upp den efter vinterdvalan. Det vankas bra väder så det kan nog bli en vända eller två för att se att framförallt problemet med misständningen är avhjälpt.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
MaZ skrev:
Johan Samson skrev:
Efter ett par vändor i garaget lyckades jag tillslut lista ut hur terminalerna skulle luras ut ur kontaktstycket. Lycka!


Hur gjorde du då?
Du vet väl att man alltid skall skriva sånt i sin tråd så man kan gå tillbaka några år senare för att kolla hur man gjorde...
Oftast hittar man det via en googling på det innan man inser att man läkas till sin egen tråd.

Tack för påminnelsen! Klart det ska dokumenteras för framtiden. thumbs up
En vackert powerpointad bild säger mer än tusen ord...






_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
DJ skrev:
Johan Samson skrev:

I övrigt har bilen fått nya däck, Michelin Pilot Sport 4S. Ett snäpp bredare framdäck så hoppas jag den sista understyrningen är ett minne blott.




Hur står toe på den där?
På Porscharna kommer man oftast tillrätta med understyrningen till stor del genom att ändra toe. Fabriksrekommendationerna passar snabb motorväg bättre än kurvor, de hasar fram vid aktiv kurvtagning.

Kanske är liknande kundkrets som AM prioriterar till sina bilar också.

Tycker nog att det är rätt vettig toe redan original. Lite toe out fram. Jag ligger nu precis utanför max-toe enligt fabrik.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Tjena Johan !

Hur fick du till så mycket mer ( eller egentligen mindre) camber fram? Bara flytta eller?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Tjena Johan !

Hur fick du till så mycket mer ( eller egentligen mindre) camber fram? Bara flytta eller?

Hejsan!
Jajjemen, det finns så mycket justermån i fabrikslösningen. Jag vill minnas att vi kunde nå runt -2,5 grader camber som mest.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Riktigt skön helg! Bilen är påställd och provkörd. Misständingarna från i höstas försvann med nya tändspolar och stift.
På torsdag vankas det premiär i SVKG Sprint Cup, alltså konbana. Superkul att säsongen är igång!




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Vilken stämningsbild! thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Ska bli kul att träffas irl igen, ser också fram mot att se en Aston köras över gränsen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Härligt Johan!
Ser fram emot torsdag!!

(Blir väl storstryk för min del kan jag tänka... )

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 33, 34, 35   >>
100 besök senaste veckan (92791 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande