Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 35, 36, 37 >> 1424 besök senaste veckan (96633 totalt) |
Igår em/kväll var den egentliga säsongspremiären. De få mil som våren så här långt har bjudit på kan inte vara annat än shakedown inför premiären av SVKG Sprint Cup 2022!
Resan till Vårgårda kunde dock ha slutat illa. På E20 norrut från Göteborg är jag på väg att köra om en lastbil med en container. När jag är ett par billängder bakom, i filen till vänster om lastbilen, ser jag plötsligt hur 3-4 reglar plötsligt kommer farande från containern. Jag uppfattade inte reglarna som speciellt grova, gissningsvis 45x70 och kanske 1,5 meter långa. De studsade en gång i backen innan det small till i bilen. Efter diverse tutande och vinkande (det är inte helt lätt att få ögonkontakt med en lastbilschaufför genom passagerarrutan på en låg bil) fick jag lastbilen att stanna. Efter en snabb överläggning bestämde vi oss för att åka vidare till nästa avfart då det inte känns speciellt säkert att stå stilla på E20 när eftermiddagsrusningen precis drar igång. Lite längre fram hade en annan bil stannat och berättade att han sett alltihop och kunde vittna om det behövdes. Nu var det inga problem för lastbilen stannade och vi fyllde i en skadeblankett tillsammans. Jag tror att jag träffade reglarna på längden, första träffen verkar ha varit precis i ovankant av framrutan/taket och sedan på bakluckan och den lilla ankskjärten, men efteråt börjar man tänka hur illa det kan gå om kortändan träffat rutan först. Hu! I princip omöjligt att fotografera repor med det är fascinerande hur mycket det kan smälla utan att det blir bucklor! Jag tror dessutom att reporna faktiskt ganska enkelt kan poleras bort. Nåväl, lite försenad var det dags att börja köra! Dagen till ära var det Automobils A-sprint som låg till grund men med en liten justering i vändningen tillbaka. Lite för trång bana för min bil där det är i det närmaste fullt rattutslag för att komma runt på trängsta partiet. Bilmässigt är nya däck enda skillnaden mot i fjol. från Bridgestone Re050A till Michelin Pilot Sport 4S. Framdäcken är nu specade till 245/30 istället för 235/35x19. Bakdäcken samma bredd som tidigare, 275. Första vändan resulterade i ordentlig överstyrning genom de första konerna men med bara lite temp i bakdäcken kom balansen tillbaka. Under kvällen blev det tillslut två 59-tider och 59,65 som bäst (om jag minns rätt). Som vanligt är minst halv behållningen av kvällen alla trevliga människor man träffar och tjötar med. Grymt kul att säsongen är igång på allvar! Nästa torsdag vankas det "Vårruset" på Falkenberg, även det i SVKG's regi. Foto: Fredrik Arvidsson Ska försöka klippa ihop ett litet klipp från ett av varven också. Kommer senare. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Grymt att allt funkar nu med stolar och annat. Det blev ju riktigt riktigt bra.
ALltid trevligt att höra det fantastiska motoljudet från Vantagen _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
|
||||
Tackar för medåkningen även om den började väl spännande och höll på att ta slut innan det började. Nyttigt att uppleva hur andra kör och kanske lära sig något. Nya stolarna känns nästan som monterat från fabrik. Förbannat fin bil! 👍
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Så jäk** fint kört igår Johan! Fight uteblev helt - jag var "off" kunde jag konstatera!
Underbar bil och dito körning! Surt men ändå sådan tur med plankorna!! Tankarna flyger om vad som kunde hänt... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Hatten av Johan!
När du satte 59s tiden så tidigt under kvällen på gatdäck så kände jag bara "Detta är svårt att tro om man inte ser det live, 1700kg bil rattat så snyggt - på gatdäck" En fröjd att se din framfart med denna bil varje gång, vändningarna i sista 180 graders borde gå som reklamfilm på TV En Aston Martin på tvären med det härliga motorljudet borde alla få ta del av! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Aj, aj, tråkigt med skadan.
Men vilken fart du har i körningen, grymt snyggt! Efter sista vändningen, när man ser bilen sätta sig i bakvagnen och skjuta fart, det är mäktigt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Stort tack för alla värmande kommentarer!
Här kommer ett klipp från vad jag tror är mitt snabbaste varv under kvällen. Skramlet man hör precis i starten är mekanismen till "pop up"-skärmen, triggat av hjulstuds. Denna gången provade jag att låta kameran stå för ljudupptagningen. Alltså ingen extern mic vid ena avgaspipan som jag haft tidigare utan en GoPro Hero 8 Black med mediapod som sitter monterad precis under backspegeln inne i kupén. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Du är den förste, och hittills ende som fått mig att känna att magen inte riktigt är min kompis efter att ha åkt med i en bil (en gammal granne och tillika pilot har lyckats innan, fast inte i bil då). Jag kände mig helt trygg hela tiden, men just att hjärnan bara vägrar tro på att det kan gå så fort..
Medåkningen var en så grym upplevelse! _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
I helgen gjordes ett ryck med polermaskinen och mycket riktigt gick det alldeles utmärkt att polera bort spåren av reglarna. Skönt!
Har även tagit mig tiden att justera lite småsaker jag stört mig på så nu känns bilen riktigt fin. Sedan en snabb koll av bromsar, snart dags för nya belägg, samt luftning så att ny, fräsch bromsvätska finns i oken. Något jag gör inför varje banträff. Bilen är därmed redo för "Vårruset" på Falkenberg med SVKG på torsdag. Biltemas bromsluftare är ju grymt bra! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Efterlysning!
Är det någon i västsverige som har ett förråd eller motsvarande som kan tänka sig att hyra ut ett par kvadratmeter till mig? Stolarna till bilen står just nu på garagegolvet och de är både i vägen och riskerar att skadas där de står. Jag har ingen plats själv, t.o.m taket är fullt, och önskar därför hyra plats. Det får inte vara fuktigt eller risk för att möss tuggar i sig skinnet så en lada känns inte helt bra. Då jag inte behöver komma åt dem förrän den dagen bilen ska säljas kan de ställas undan i ett hörn någonstans. Jag kan tänka mig åka en bit om platsen verkar bra och jag betalar naturligtvis för mig. Tips mottages tacksamt! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Gött att det inte blev några lackskador!
Jag har gjort exakt samma sak, luftat genom bromsarna med Biltemas luftare ( riktigt bra! ) så att mussen är klar för Falkenberg Vi ses på torsdag _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Du får göra om dom till kontorsstolar så länge, fetare än det där blir det väl inte? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Tror de små elbilarna kan prestera riktigt bra i trånga konbanor. Är lite sugen på att prova vår i3S också.
Tack själv! Jag fattade först senare på kvällen vem du var. Inte den blekaste varifrån kulan kom, men jag hittade en hel del bös under stolarna när jag monterade skalstolarna så det kan säkert varit något gammal som kom fram. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Årets bankörarpremiär avklarad. I traditionsenligt SVKG-väder (strålande sol!) väntade Vårruset på den snabba banan i Falkenberg. Fullt i depån men en timmes försening orsakad av dubbelbokning(?) där BMW hade något event före oss.
Arrangemanget flöt, i sedvanlig ordning, på fint. Tyvärr var det en kväll med dålig disciplin bland förarna där ytterst få hjälpte till att släppa förbi snabbare bilar. Det är ju ett måste eftersom man i "lagom"-gruppen inte får bromsa sig förbi. Ska den regeln följas är det omöjligt att komma förbi bilar med likvärdiga rakt-framprestanda, även om man över ett varv är flera sekunder snabbare. Jag körde jag hemåt i förtid efter att bara ha fått några få strövarv i eget tempo under kvällens 3 pass. Nästa gång blir det race-gruppen för mig, trots att jag med tung standardbil på gatdäck och standardbromsar inte anser mig höra hemma där. Nåväl, kvällen förflöt utan några incidenter och bilen fungerade fint. Bromsvätskenivån var lite för låg så jag fick varningslampa i den sista kurvan ut på start/mål. Vätskenivån var inte för låg egentligen men på gränsen eftersom det triggade varning. I år har de gamla Bridgestonedäcken (Re A050) bytts ut mot Michelin Pilot Sport 4S vilket är ett betydligt bättre däck. I konbanan behövde de ett varv för att prestera som bäst och de faller inte genom fullständigt efter några varv på bana som Bridgestone. Jag sänkte trycket till jag landade på 2,6 bar varmt. Slitagebilden på däcken visar att jag nog kan sänka det ytterligare till nästa gång. Loggarna visade en varvtidsförbättring på knappt 0,7 sekunder men det finns mer att hämta om man bara får några fria varv för att trimma spårvalen efter vintern. 52,35 s var bästatid enligt RaceChrono. Så lite bilder. Ingen som lyckades fånga mig ute på banan? Mina egna bilder ser alltid likadana ut och det vore kul att se den in action också. Synnerligen fullt i depån! Kunde inte hålla mig när jag såg det, hjälmen mellan stolarna. Porr! Kommer sedvanlig film så snart jag klippt ihop något. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
P-G körde på typ 55 i race så där passar du ändå. Läser man om grupperna så ska tempot vara samma (eller hur...) men avstånd mellan bilarna och omkörningarna skiljer. Eller så kör du i lugna, jag kommer hålla åt sidan för dig. 😂👍
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Ett ex pappa råkade ut för liknande men en timmerbil och en liten stock.
Det blev tomt på tänder. Men han överlevde. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 35, 36, 37 >> 1424 besök senaste veckan (96633 totalt) |