Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 34, 35, 36   >>
1341 besök senaste veckan (95214 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



MaZ skrev:
Vad är det för bakvagn på den där? Nån hävdade att det var de-Dion?
Denna post har bild som kan tydas som armar eller multilänk.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1656173#1656173

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Yes, helt riktigt Niklas! Det är dubbla A-armar runtom.
thumbs up

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Menar det, låter helt sjukt att den skulle ha nåt annat.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kul att se framfarten igår!!
Snabbt som attan! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Kort rapport från Vårgårda och Sprint 3 med SVKG förra veckan.
Min fru lyckas verkligen tajma sina tjänsteresor med SVKG's kalender och således fick barnen vara hemma själva... Jag menar, hur skulle det se ut om man stod över en konbaneträff? Nej, fri skärmtid och chips till barnen så kan man smita iväg några timmar.

Ett möte drog ut på tiden och jag kom inte iväg som förväntat vilket kostade ytterligare tid då eftermiddagsrusningen hann dra igång. Den kolsvarta himlen över Göteborg skiftade till klarblått ju längre norrut jag kom.
Väl på plats, nära 30 minuter efter planerad första start, visade sig dessutom att arrangörsgruppen varit extra snabba med banläggningen och de som planerat bättre hunnit fuskträna massa vändor. Aj aj! Inte bra för oss eftersläntare men det var lite färre bilar denna torsdagseftermiddag än vanligt och vi kunde ganska snart "köra ikapp".

Christian Jansson skrev:
Kul att se framfarten igår!!
Snabbt som attan! thumbs up thumbs up thumbs up

Nja, mitt egna betyg på kvällens prestation är underkänt. Körningen kändes stressad även denna Sprint, kanske känslan av att behöva "riva av" varven för att inte barnen ska vara själva för länge är bakomliggande faktor? Jag var ofokuserad och överkörde på ett sätt jag inte känner igen hos mig. Bilen kändes mer understyrd än någonsin men det hänger säkert ihop med att jag våldade in bilen mellan konerna istället för att känna av och lyssna på vad bilen behöver.
När de mörka molnen söderifrån tagit sig till Vårgårda och dumpade sitt innehåll över flygfältet packade jag ihop och körde hem till barnen, flera timmar innan kvällen egentligen skulle avslutats. Inte en bild tog jag och inte en sekund filmades...
Kalendrarna hemma är nu synkade och till höstens två sista deltävlingar utlovas bättre fokus från mitt håll!

I övrigt har jag inte så mycket körning inplanerad. SVKG's banmöten krockar med såväl firandet av jämna födelsedagar av andra familjemedlemmar (Kinnekulle nu i helgen) som semesterresor (Gelleråsen i sommar). På hemmaplan är det bara Höstrus(k)et kvar i kalendern även om årets höjdpunkt naturligtvis inte får glömmas bort. I slutet av augusti är det dags för Sport Autos tvådagarskurs på Nürburgring. Det ska blir riktigt kul att, i goda vänners lag få lära sig nordslingan på riktigt. Jag har fått berättat för mig att instruktörerna är vassa och många varv utlovas. Det ska bli riktigt jäkla roligt!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1123



Johan Samson skrev:

I övrigt har jag inte så mycket körning inplanerad. SVKG's banmöten krockar med såväl firandet av jämna födelsedagar av andra familjemedlemmar (Kinnekulle nu i helgen) som semesterresor (Gelleråsen i sommar). På hemmaplan är det bara Höstrus(k)et kvar i kalendern även om årets höjdpunkt naturligtvis inte får glömmas bort. I slutet av augusti är det dags för Sport Autos tvådagarskurs på Nürburgring. Det ska blir riktigt kul att, i goda vänners lag få lära sig nordslingan på riktigt. Jag har fått berättat för mig att instruktörerna är vassa och många varv utlovas. Det ska bli riktigt jäkla roligt!



Vore kul om du kommer förbi sommarträffen med BMW CS också, Knutan 13-14 augusti

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Vore kul om du kommer förbi sommarträffen med BMW CS också, Knutan 13-14 augusti

thumbs up
Ja, det är inte omöjligt. Sista helgen på semestern så det borde funka!
Knutan har jag ju inte kört på evigheter heller så det vore kul.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Johan Samson skrev:
BMW-DJ skrev:
Vore kul om du kommer förbi sommarträffen med BMW CS också, Knutan 13-14 augusti

thumbs up
Ja, det är inte omöjligt. Sista helgen på semestern så det borde funka!
Knutan har jag ju inte kört på evigheter heller så det vore kul.


Fri GT och sovplats utlovas

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Johan Samson skrev:
BMW-DJ skrev:
Vore kul om du kommer förbi sommarträffen med BMW CS också, Knutan 13-14 augusti

thumbs up
Ja, det är inte omöjligt. Sista helgen på semestern så det borde funka!
Knutan har jag ju inte kört på evigheter heller så det vore kul.


Fri GT och sovplats utlovas

Perfekt! Vi byter jämnt mot ett par pass i britten! thumbs up

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Johan Samson skrev:
Patrik Skoog skrev:
Johan Samson skrev:
BMW-DJ skrev:
Vore kul om du kommer förbi sommarträffen med BMW CS också, Knutan 13-14 augusti

thumbs up
Ja, det är inte omöjligt. Sista helgen på semestern så det borde funka!
Knutan har jag ju inte kört på evigheter heller så det vore kul.


Fri GT och sovplats utlovas

Perfekt! Vi byter jämnt mot ett par pass i britten! thumbs up


Its a deal! thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



BMW-DJ skrev:
Johan Samson skrev:

I övrigt har jag inte så mycket körning inplanerad. SVKG's banmöten krockar med såväl firandet av jämna födelsedagar av andra familjemedlemmar (Kinnekulle nu i helgen) som semesterresor (Gelleråsen i sommar). På hemmaplan är det bara Höstrus(k)et kvar i kalendern även om årets höjdpunkt naturligtvis inte får glömmas bort. I slutet av augusti är det dags för Sport Autos tvådagarskurs på Nürburgring. Det ska blir riktigt kul att, i goda vänners lag få lära sig nordslingan på riktigt. Jag har fått berättat för mig att instruktörerna är vassa och många varv utlovas. Det ska bli riktigt jäkla roligt!



Vore kul om du kommer förbi sommarträffen med BMW CS också, Knutan 13-14 augusti


Är det fortfarande lika lite körning på BMW CS-körningarna eller har det blivit bättre? Hur ser schemat för en dag ut?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1123



AL skrev:
BMW-DJ skrev:
Johan Samson skrev:

I övrigt har jag inte så mycket körning inplanerad. SVKG's banmöten krockar med såväl firandet av jämna födelsedagar av andra familjemedlemmar (Kinnekulle nu i helgen) som semesterresor (Gelleråsen i sommar). På hemmaplan är det bara Höstrus(k)et kvar i kalendern även om årets höjdpunkt naturligtvis inte får glömmas bort. I slutet av augusti är det dags för Sport Autos tvådagarskurs på Nürburgring. Det ska blir riktigt kul att, i goda vänners lag få lära sig nordslingan på riktigt. Jag har fått berättat för mig att instruktörerna är vassa och många varv utlovas. Det ska bli riktigt jäkla roligt!



Vore kul om du kommer förbi sommarträffen med BMW CS också, Knutan 13-14 augusti


Är det fortfarande lika lite körning på BMW CS-körningarna eller har det blivit bättre? Hur ser schemat för en dag ut?

/AL


I år kör vi mycket ihop med Alfa klubben så då är det deras tider som gäller, För mig räcker det till och blir över. För varje förare blir det ca 5x20 minuter stint (klassvis indelat så det är bra flyt ute på banan).

På knutstorp är det dock helt egen regi.

Vi brukar aldrig få klagomål på att det är lite körning, alla brukar köra sig trötta faktiskt, men det är klart att det beror på förväntningarna.
BMW Cup tar ju lite bantid i anspråk de flesta av oss tycker ändå det är skönt med ett break och kolla lite racing då.

Typiskt är det gatbilar från kl 10 till 11.30 och från 13-15.
Gruppvis indelat så det blir lite flyt och man inte hindrar varandra.

Tidigare har vi kört gatbilar fram till typ när banan stänger men det har ju varit tomt på banan sista timmen.
Kom och testa

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Och sen har vi Assen kvar i September....inte att förglömma!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
JohnC skrev:
Och sen har vi Assen kvar i September....inte att förglömma!

Verkligen inte att förglömma! Kommer bli en av höjdpunkterna i år trots att jag inte ska köra själv!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
En möjlighet till bankörning dök upp när jag fick en inbjudan från Ringrunners of Sweden att köra med dem på Anderstorp för drygt en vecka sedan. En av medlemmarna där, Staffan Brödgegård, kör Aston Martin och bjöd med Aston-ägare i västsverige. Sex Aston Martin V8 Vantage dök upp och några tog sina första varv på räserbana med sina bilar. Staffan och jag hade sedan passagerare under några pass. Kul att träffa andra Aston Martin-ägare och dessutom få visa dem hur bilarna ska användas!




Sex nyanser av grått...

Ringrunners är som många redan känner till en klubb som bildades för ca 20 år sedan genom det gemensamma intresset för att köra på Nürburgring. En klubb startades och man har idag en hel del träffar även i Sverige. En förkrossande majoritet kör Porsche. På Anderstorp uppskattar jag att säkert 60-70% av bilarna var 911 GT3, 911 GT3 RS och Cayman GT4. Någon Ferrari, Jaguar, McLaren, AMG-Merca och Aston Martin kompletterade depån. Riktigt hög nivå på vagnparken alltså.
Med en av de långsammaste bilarna, därtill på gatdäck trodde jag att jag bara skulle vara i vägen, men det var gott om plats på den långa och stora banan och bilen gör absolut inte bort sig även i det sällskapet. En del bilar är sjukt snabba rakt fram även om det kanske inte skiljer så mycket sett över ett varv. Körningen mellan bilarna var respektfull och alla var uppmärksamma i backspegeln. Prestigelöst och snyggt skött på alla sätt! thumbs up



Det var kul att köra på Anderstorp då det var många år sedan sist. Banan i sig kanske inte är den roligaste vi har i Sverige när man bara kör själv. Däremot är det en av de absolut roligaste att tävla på då den är bred och verkligen bjuder in till kul fighter.

De snabba ingångarna gör den svår, man tycker alltid att man bromsat för mycket, men väl inne i kurvan är det oftast bara en väntan på att öppna upp styrvinkeln och fylla på med gas.
Inbromsningen efter långa rakan driver effektivt upp temperaturen i bromsarna. Egentligen ganska otroligt vad bromsarna får stå ut med, utan att protestera. Att under en hel dag, på varje varv, bromsa bort rörelseenergin från 1 700 kg bil i 230 km/h är ganska extremt. Visserligen bestämde sig färgen på främre bromsoken är skifta nyans. Istället för att vara gråa med vit Aston Martin-test är de nu gröna med röd-brun text...



På sedvanligt vis kommer även några klipp från dagen. Ringrunners tillåter av försäkringsskäl (Audi & Porsches försäkringar gäller på deras banmöten) ingen tidtagning varför filmen denna gången bara har hastighet och g-mätare.




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087



Jamen, det där såg ju trevligt ut thumbs up

Lite anmärkningsvärt hur bilar som kan gå så fort på rakorna är så långsamma i kurvorna

Min gamla Triumph toppade 160 km/h på rakan, men det kändes som 300!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2082



Kul rapport Johan, och snyggt kört! thumbs up

Alltid kul att vara underdog

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Snyggt kört, går ju att läsa tiderna i Videon Syns att du kör en del kart, sena fina apex! thumbs up

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fin körning Johan!!

Jädrar vad lång rakan är på Anderstorp - känns alltid som att den aldrig tar slut!

Kul att du fått till lite bankörningar i år ändå! thumbs up

Det trodde man väl aldrig att man skulle få uppleva inflation i Astons på en svensk banträff! Härligt!!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Aston Martin verkar ha bättre bromsar, väghållning och förare än många kompetenta bilar.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229


Trådstartare
Disclaimer:
Stiltje i tråden betyder inte nödvändigtvis fullständig avsaknad av bilskoj. Här kommer därför ett bilrelaterat inlägg även om det inte berör trådens huvudperson. Ett OT-inlägg helt enkelt men jag kan inte hålla mig från att skriva av mig lite...

Ny bruxis, nu är vi helt eldrivna till vardags!
Från att ha haft elbil som andrabil i drygt 5 år, är inne på vår andra BMW i3, har vi nu bytt ut dieselkombin till förmån för en Tesla Model Y Performance. Att det blev just Tesla var till stor del beroende av laddnätverket. De få resor som gjorts med i3orna har varit allt annat än imponerande ur ett laddningsperspektiv. Påfallande ofta har laddare varit trasiga/ur funktion eller strulat med betalning så åtkomst till Teslas Supercharger (SuC) var ett krav. Bilen beställdes i januari och Performance-modellen skulle byggas i den nya fabriken utanför Berlin. I slutet av mars hade fabrken fått alla tillstånd klara och produktionen började rulla igång. I början av juni var det vår tur att få bilen levererad.


100% el till vardags! Postnord lyckades slarva bort skyltarna så det fick bli tillfälliga ett par dagar i väntan på ersättningsskyltar

Märkligt nog måste jag fått fel fjädrar på bilen! Hög som ett hus var den, måste åtgärdas. Fel offset på fälgarna var det säkert också varvid spacers monterades. I övrigt såg den fin ut och jag hade inga anmärkningar trots att jag gjorde mitt bästa för att hitta något. "Alla" de brister som ska finnas på Teslor har åtgärdats och enligt säljarna själva så håller bilar byggda i Shanghai (Model 3 samt Model Y Long Range) och Berlin (Model Y Performance) riktigt bra kvalitet. Första intrycket var i alla fall gott.




Gött att skruva helt nya prylar. Alla fjädrarna bytta på 3 timmar. Smidigt!


Hjulinställning efter sänkning

Semesterdags!
Vi, liksom många andra, formligen älskar Italien. Stabilt väder, god mat, god dryck (behöver man något mer än vin och espresso?) plus att de ha den goda smaken att uppskatta bilar och bilkörning. Vi försöker därför köra ut i Europa på semestern för att njuta av livet. Att fylla vinförrådet med bra och synnerligen billigt/prisvärt vin gör att man kan njuta av minnena under resten av året. Efter ett par pandemiår var bilsemestersuget extra starkt. Undrar hur många vinflaskor man kan få med sig i Teslan?

Vi har kört BMW M3 E90 ett par tillfällen (fantastisk autobahn-räser!) och förra resan (före pandemin) gjordes i den BMW 530d touring (G31) som precis ersatts. Faktum var att trots grym långfärdskomfort och hyggligt maskineri så var det inte speciellt upphetsande att köra dieselkombi. Årets utmaning var därför att se hur elbil funkar under långresa. Kommer man behöva planera noggrant eller snålköra för att ta sig till tänkt laddare?
Jag har en förkärlek till långa bilkörardagar och ett år körde vi till Como i norra Italien på en dag. Låt gå för att det var en tidig morgon och sen ankomst men för att mäkta med en sådan dagsetapp kräver tur med såväl trafik som timing med få vägbyggen i Tyskland. Att matcha de 150 mil i ett svep från svägerskan i Malmö till Como kändes inte rimligt. Därför planerades första övernattningen i Langenau precis norr om Ulm, strax över 100 mil från Malmö.

Laddning
Nå, hur gick det då med laddning, det som är 'grejen' och skillnaden mellan BEV och ICE? Faktum var att det nästan var lite för enkelt. Laddnätverket är väl utbyggt och utan att behöva vara speciellt noggrann i sin planering fanns oftast ett par olika SuC's att välja bland. Det blev snart andra kriterier som bestämde när och var vi skulle stanna. Snabb googling från beifahrer avslöjade vilka restauranger som fanns på respektive laddplats så humöret och vilken mat som lockade mest för dagen bestämde vilken SuC vi skulle sikta på. Inte en enda McDonalds på hela resan! Det verkar bara vara i Sverige som man tvingas till halvsunkiga snabbmatskedjor.
Vi har gjort några försök med Ionity för att se hur de funkar, främst i Sverige, men där har det alltid varit en eller ett par stolpar ur funktion plus 3-5 bilar i kö. Det har vi inte velat vänta på utan då kört vidare till SuC.
Under en lunch hinner bilen alltid ladda mycket mer än man behöver och det var inte ovanligt att jag fick kila ut och flytta bilen för den hann bli fulladdad. Under "mellanladdningar" var bilen oftast redo innan espresson sänkts och hela familjen hunnit på muggen.


Bra laddeffekt, 252 kW. Man laddar för övrigt ytterst sällan till 100% utan bara så mycket man behöver för att ta sig till nästa laddstopp. Laddeffekten sjunker med ökad soc så det är mest effektivt att ladda från så låg soc som möjligt

På Autobahn körde jag inte så elbilseffektivt som möjligt utan fortsatte i gammal bensin/diesel-vana. Fri fart och tomt? Då blev det några toppfartsförsök och sedan marchfart 160-190 km/h. Långt från körsättet som kanske ger oss mest effektiv resa men så mycket roligare. Hellre ett extra espresso/laddstopp och lite kul på vägen!
Denna resa adderade vi ett filter till boendet, destinationsladdning. Vi hade det inte på alla våra stopp, men vissa av dem och främst då man skulle vidare direkt på morgonen efter. Denna laddning är faktiskt oftast gratis och det är skönt att starta dagen med full räckvidd.
Summerar man 600 mil på tre veckor är känslan att bilen inte varit en begränsning. Möjligtvis i de fall man varit lite seg och kanske egentligen skulle velat stanna för en bensträckare men bilen ville köra 10 mil till innan det är dags att ladda. Man, i alla fall jag, undviker att stanna om man inte ska ladda utan försöker tajma pauserna till när bilen behöver mer energi.
Kostnadsmässigt har vi laddat för ungefär 5 400 kr på precis under 600 mil, dvs ca 9,10 kr/mil. Det är det med marginal dyraste sättet man kan resa med elbil, dvs i princip enbart snabbladdning. Plus att jag inte har försökt att köra snålt utan låtit resan var en del av nöjet. Snittförbrukningen slutade på runt 2,1 kWh/mil. Skippar man toppfartsövningarna och höga marschhastigheter så landar man på 1,8-19 kWh/mil utan att eco-köra.

Men bilen då? Lika kass som man "hört" eller så bra som fan-boysen hävdar?
Bilen som sådan är i vissa fall helt grym för att på andra områden vara otroligt irriterande. Teslas spariver där fysiska knappar tagits bort och funktionen flyttats in i skärmen är i vissa fall riktigt kasst! Att behöva öppna en meny på skärmen (dvs att släcka navin tillfälligt) för att kunna öppna handskfacket är inget bra. Att inte kunna reglera hastigheten på vindrutetorkarna med spaken utan tvingas göra det via skärmen är inte heller bra. Att inte ha Head-up-disply på en så dyr bil känns snålt. Men att titta på hastighetsmätaren på mittskärmen vänjer man sig vid fort. Innan vi fick bilen letade jag runt bland tredjepartsleverantörer för att montera en extra skärm rakt framför föraren, men det behovet tycker jag mig inte ha längre. Däremot köpte jag nytt fäste till skärmen för att kunna vinkla den mot föraren lite. Då når man övre högra hörnet också och det var en trevlig uppdatering.


Skärmen lätt vriden mot föraren. Gissar att max vinkel är 25-30 grader åt båda hållen. Under skärmen ser man de två induktionsladdarna för mobiltelefoner. Snygg och smart lösning.

Bilens största brist är tuningen av stötdämparna. Den är inte bra, framförallt inte för prisklassen. Jag har inga problem med hårt fjädrade bilar men Model Y saknar det där filtret som tar bort alla småvibrationer. Det skulle vara kul att prova en Model Y som uppdaterats med Öhlins DFV-dämpare, tidigare i våras släppte de det kittet. Jag gissar att den blir riktigt bra då men jag skulle gärna prova innan jag spenderar de pengarna som ett sådant kit kostar.
Någon varning för "detektering av angränsande väg" går igång om man ligger för nära linjen på vänstersidan i vänsterfil. Den funktionen går inte stänga av och retade gallfeber på mig vissa perioder. Särskilt som dämparna är så kassa att man ogärna ligger mitt i hjulspåren utan kör lite vid sidan om för att se vad som händer framför bilen närmast framför. Slitna linjer tolkade bilen som att angränsande väg fanns och då spelade en truddilutt. Problemet är mindre på vägar med nymålade fina linjer, som svenska motorvägar oftast har.
Körställningen är inte vad jag skulle önska då jag främst skulle vilja få ratten närmare kroppen och gärna sänka stolen mer. Men jag hittade en körställning som funkade fint så det har inte varit något egentligt problem. Stolsdynorna är lite korta men jag är van vid vad BMW kan erbjuda både vad det gäller stolarnas utformning och körställning. Kritiken är mer av typen skillnader mellan olika bilar och vad man är van vid än att det är något fel på Tesla.
Syntetskinnet i stolarna är däremot varmt. Inte så man bränner sig-varmt utan istället svettigt på ryggen-varmt. På semestern i Sydeuropa i 40 graders värme var det faktiskt ett mindre problem för då är man konstant kladdig ändå. Det är faktiskt värre på vardagarna när jag sitter i skjorta och kör till jobbet. Även när det är svalt ute blir man svettig om ryggen redan på korta 15 minutersresor vilket jag aldrig upplevt i någon annan bil på samma sätt.

Andra delar på bilen är i stället sjukt bra. Drivlinan är effektiv och riktigt rapp. Går snålt trots att man gör sitt bästa att förstöra förbrukningssiffrorna. Gaspedalsmappningen är kanske lite för rapp, man drar oftast och oplanerat loss greppet när man jagar genom en rondell men å andra sidan är pedalmappningen inte så aggressiv att man kör ryckigt. Det är bara vid sidlast som jag skulle vilja ha en mer "sugmotorliknande" gaspedal för att lättare hitta gränsen för vad däcken orkar med. Regenereringen är kraftig och lättdoserad. Bromsarna behöver man ytterst sällan använda ens på Autobahn, men har bra pedalkänsla och reglerbarhet när de väl används.
Infotainmentsystemet kan verka stort och komplext till en början men är grymt logiskt och lättanvänt. Responsivt och snabbt helt utan fördröjning. Bra ljud i stereon. Trots många knappar som dessutom är relativt små på skärmen känns det aldrig farligt att använda systemet under körning. Navin lägger upp rutter med laddstopp automatiskt. Funkar oftast mycket bra men systemet är konservativt och ganska snart utmanar man det för att komma till laddplatser med så låg state of charge (soc) som möjligt.
Man får upp den predikterade soc 'en för ankomst till destinationen direkt i navin och jag använde ofta den %-satsen hur fort jag kunde köra. 17% soc vid ankomst? Då ökar vi farten och balanserar estimatet till 5-7% istället. Teslas SuC fungerar alltid och det finns alltid så många stolpar så vi kände aldrig att vi behövde ha mer marginal.
Inredningskvaliteten upplever jag som bra. Inget skrammel, allt verkar väl ihopskruvat och snygga passningar. Bra materialval. Sjukt rymlig invändigt. Stor som en XC60 exteriört (?) men rymligare än XC90 interiört. Den rappa styrningen och responsen i drivlinan gör att bilen känns lätt. Lite ökat maximalt styrutslag hade inte varit fel för att bilen skulle kännas smidigare när det är trångt och vid parkering.

Några kul anekdoter då?
Nja, resan var egentligen ganska straight forward. Mycket vägbyggen i Tyskland höll ner snittfarten och gjorde den bitvis ganska ryckig. Autobahnprestandan är helt ok även relativt lite vassare bilar. När det blir fritt och man ger fullt får man ett par billängder tack vare responsen som det sedan tar tid för en snabbare bil att köra ikapp. Vår Model Y Performance ska göra 0-200 km/h på 15 sekunder vilket är på par med 997 Carrera S. V8 Vantage får stryk, precis som M3 E90 i den disciplinen så accelerationen tar inte bomstopp efter 100 km/h där många elbilar tröttnar betänkligt. Toppfarten är 254 km/h (mätarfart) vilket inte heller innebär att man är en stoppkloss.


Trots låg soc (13%) orkade elmotorerna "varva" ur och man kände ett tydligt stopp. Fortare än så här går inte bilen


Många fina vägar söderut. Här på sydsidan om alperna på väg mot Garda.


Under ett besök i St Tropez rullade inte mindre än tre Bugatti Chiron förbi... Det är ingen vanlig syn och min son sprang efter och filmade i ren upphetsning!


Klart nöjd med dagens "fångst"!


Tetris i skala 1:1. Nu ska man ju försöka packa in allt, gärna så man kan se lite ut genom den lilla gluggen till bakruta också...


Det finns många gömfack i elbilar! Ca 60 flaskor vin under bagagerumsgolvet. Bland laddkablar, badkläder och simfenor i frunken fick även 3 lådor Chianti plats...

På hemvägen stannade vi till på Nürburgring för att titta lite på bilar och ta ett turistvarv. Riktigt roligt att titta på alla bilar. Det var dessutom en rejäl energiboost inför den stundande resan/Sport Auto-kursen med Aston Martin.
Med fullastad bil, 130 flaskor vin (jepp, där kom svaret hur mycket vin vi kunde få med oss) och champagne utöver semesterpackningen och fyra personer tog vi ett rekognoseringsvarv till min sons stora glädje. Min dotter var inte lika nöjd trots ett försiktigt tempo. Bilen var liiiite baktung med allt vin som tillkommit under resans gång. Det var riktigt länge sedan jag var på Nürburgring sist och dessutom extra kul att få visa banan för resten av familjen.


På plats!


Fullpackad familjebil samsas med vingbeklädda track daybilar












Bankörning suger en del energi... Man ser rätt tydligt var i grafen varvet började.


Sådär, bilen pimpad! Man måste ju visa var hjärtat finns!

Slut på OT.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 34, 35, 36   >>
1341 besök senaste veckan (95214 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande